Modelism - RHC Forum: Articularea suprafetelor de comanda - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Articularea suprafetelor de comanda

#1 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 11 October 2009 - 08:15 PM

Deoarece nu exista un model fara sa avem nevoie de suprafete de comanda, m-am gandit sa concentram informatiile aici. Va invit sa aprofundam, daca aveti impresia ca subiectul este de interes.
Sparg eu gheata.
Corect, dupa parea mea, este ca axul balamalei sa fie in centrul de rotatie a suprafetei de comanda. Daca nu este un cerc ci, ca in majoritatea cazurilor, un triunghi, atunci axul trebuie sa fie, pe inaltime, la jumate iar pe lungime la 1/2 din grosime.
Atasez un mic desen:

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 11 October 2009 - 08:16 PM

0

#2 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 11 October 2009 - 08:22 PM

Tinand cont de cerinta ca axul sa fie la o distanta de 1/2 din grosime de bordul de atac al suprafetei de comanda rezulta lungimea balamalei ce este in afara bordului de fuga al aripii sau ampenajului.
Avem doua cazuri.
Daca suprafata de comanda este relativ subtire, atunci, putem utiliza balamale plate obisnuite.
Eu prefer cele Great Planes deoarece forma de bradulet impiedica sa se dezlipeasca:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...LXK114&P=ML
Un exemplu practic:

Fisiere atasate


0

#3 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 11 October 2009 - 08:28 PM

Avand o geometrie corecta distanta dintre suprafata de comanda si aripa sau profundor poate fi foarte mica. Usor o putem cobora sub 0.5mm.
Eu, in paranoia mea, consider ca este o reusita deplina cand lucrarea noastra trece doua probe:
-cade singura sub greutatea proprie
-unghiul cu care coboara la punctul de mai sus este cel putin 150% din unghiul maxim pe care il vom folosi in zbor.
Detaliu la suprafete articulate cu balamale plate:

Fisiere atasate


0

#4 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 11 October 2009 - 08:32 PM

Daca eleronul este gros, atunci suntem obligati sa scoatem mult balamaua din aripa. In acest caz balamalele plate nu mai sunt suficient de rigide si nici nu mai au o suprafata suficienta in aripa. Solutia este o balama de tip ''pivot'':
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LXK117&P=7
Un exemplu practic:

Fisiere atasate


0

#5 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 11 October 2009 - 08:46 PM

Tot ceea ce am povestit la balamalele plate ramane valabil.
Despre lipit. Am ajuns la concluzia ca cea mai buna solutie, dupa parea mea, este adezivul poliuretanic. Lipitura este extrem de rezistenta si umple golurile daca fanta pe care o facem in aripa, sau suprafata de comanda, nu este perfecta. Deci ne repara greselile.
Modul de lucru este acesta:
Ajustez, probez totul. Cand sunt multumit acopar aripa sau pfundorul complet. Tai folia in dreptul fantelor. Doar o crestatura. Lipesc balamalele cat mai drept posibil cu adeziv poliuretanic. Verific de un milion de ori cu o rigla daca toate axele sunt pe aceeasi dreapta si daca sunt la o distanta de bordul de fuga de 1/2 din grosimea suprafetei de comanda plus 0.2-0.5mm. Dupa ce se intaresc peste noapte probez suprafetele de comanda. Daca totul este perfect trec la acoperirea lor. Tai folia in dreptul fantelor. Doar o crestatura. Petrec folia spre interior cu fierul cald. La balamalele de tip pivot va ramane o portiune de balsa neacoperita. Acolo vopsesc cu un pic de vopsea de culoarea dorita. Ung cu vaselina axul cu atentie ca sa nu ating si suprafetele ce vor fi lipite. Lipesc suprafata de comanda cu adeziv. Dar nu in exces. Supraveghez prima perioada de timp. Daca adezivul depaseste zona permisa il indepartez cu o scobitoare. Fac testul cu lasatul sub propria greutate. Ma bucur sau incep sa plang.
Detaliu cu cazul doi:

Fisiere atasate


0

#6 Useril este offline   docmarius 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 398
  • Inregistrat: 05-July 08

Postat 12 October 2009 - 07:31 AM

Bun topic...

Dupa ce m-am tot lovit de diverse probleme cu tot felul de cartoane si hartii cu rol de balamale as sugera o solutie pentru modele mai mici care pina acum a mers fara probleme: Film radiografic.

Fasiile sunt subtiri, rezistente, se lipesc bine cu CA, si merg excelent pe depron (cu CA de styro evident).

Succese.
West Hobby Team
--------------------
Modele: Robbe Pitts S12, GL-450C, Pelikan X-treme, Ripmax Bossanova 15cc, Raptor 620SE
R/C: Futaba FF9C 35MHz/Jeti Duplex 2.4GHz, ESU ECoS II
0

#7 Useril este offline   SerjuRO 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 887
  • Inregistrat: 23-July 09
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca
  • Interests:Familia, aero, navo...

Postat 12 October 2009 - 07:36 AM

DAAAAAAA, frumos tutorial, multumesc pt info, voi incerca sa ingrop mai bine balamalele pe viitor.

Acum folosesc braduti (http://www.hobbycity...33mm_(10pcs/set))
ca ai tai dar la ultimul model am folosit balamale late de 16mm, cu pivot (pinned) http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...16x28.5_(10pcs)

La ambele am avut probleme cu iesirea in afara dupa umflare a poliuretanului si blocarea balamalei......Am redus cantitatea de adeziv dar acum nu sunt sigur de rezistenta lipiturii.......
0

#8 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 12 October 2009 - 05:11 PM

Daca imi permiteti o opinie, as spune, ca pentru modele mici si delicate balamalele clasice sunt mult mai bune. Cele din folie sunt prea rigide.
Cu dispozitivul din postul de mai jos:
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...st&p=317706
am facut fante in baghete de 2mm. Toate au trecut proba casei.
Balamale mici puteti gasi, de exemplu, aici:
http://www.shopatron.com/products/productd...5161.5169.0.0.0?
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

PS. Daca ungi bine zona axului cu vaselina siliconica si supraveghezi primele minute, indepartand surplusul de adeziv cu o scobitoare, rezultatul este garantat.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 12 October 2009 - 05:22 PM

0

#9 Useril este offline   mayer 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 37
  • Inregistrat: 27-April 08

  Postat 12 October 2009 - 05:25 PM

foarte frumos,domnule mitea!!! ca de obicei ,numai lucruri interesante si la obiect!!!.....salutari
0

#10 Useril este offline   pccdtk 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1747
  • Inregistrat: 09-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Chitila
  • Interests:Aeromodelism ; Simulatoare RC ; Modelare 3D

Postat 12 October 2009 - 06:18 PM

Subscriu !!! ....te-as ruga ( daca mai ai timp si nervi pentru asa ceva ) sa ne inveti si pe noi "infoliere"- intr-un topic separat - fireste . Mie unul mi-ar fi de un real folos intrucat vreau sa incerc sa construiesc si din balsa.
0

#11 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 12 October 2009 - 06:19 PM

http://www.rhc.ro/fo...p?showtopic=928


Bun topicu... a mai fost dar se mai poate discuta.
DT
0

#12 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 12 October 2009 - 06:49 PM

Vezi postareaZOD, la Oct 12 2009, 07:19 PM, a spus:

http://www.rhc.ro/fo...p?showtopic=928


Bun topicu... a mai fost dar se mai poate discuta.


Daca nu ma inseala memoria, excelentul articol al lui Valteras era desprea balamalele din scoci. Necesita si prezenta vecinei de la trei. Mie nu-mi merge link-ul pentru a verifica. Daca am plagiat imi cer scuze si voi articolul respectiv la bibliografie.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 12 October 2009 - 07:00 PM

0

#13 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 19 October 2009 - 12:04 AM

Am fost intrebat (sunt magulit de atentia data dispozitivului) cum se regleaza inaltimea fantei.
In principiu placa pe care se pune piesa este prinsa in trei suruburi:

Fisiere atasate


0

#14 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 19 October 2009 - 12:06 AM

Intre placa si suport sunt arcuri suficient de tari, incat sa nu putem schimba setup-ul prin apasare cu mana:

Fisiere atasate


0

#15 Useril este offline   ALEX2007_BZ 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 395
  • Inregistrat: 07-February 08
  • Gender:Male
  • Location:buzau

Postat 27 February 2015 - 09:40 PM

Buna seara. Readuc acest topic la viata cu o intrebare. Poate cineva sa imi explice si mie cum sunt facute acest tip de balamale?http://aviatorstudio.net/bdwithjig/large/bdw_fin_19.jpg
Poza este de la build log-ul de bubble dancer. A aratat cum le face dar eu nu inteleg cum de ramane kevlarul flexibil daca e dat cu rasina.
Orice poate zbura..............DACA II PUI UN MOTOR DESTUL DE MARE
0

#16 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 27 February 2015 - 09:56 PM

Vezi postareaALEX2007_BZ, la 27 February 2015 - 09:40 PM, a spus:

Buna seara. Readuc acest topic la viata cu o intrebare. Poate cineva sa imi explice si mie cum sunt facute acest tip de balamale?
...


Simplu, ca si in cazul clasic al balamalelor din folie, stratul fin si casant de rasina ramas, dupa intarire se sparge la indoire si ramane doar kevlarul, flexibil. Incearca sa lipesti adidasii cu super glue si la prima indoire se vor dezlipi. Unul din principiile de care trebuie tinut cont cand se lipesc doua componente, pe langa factorul adeziv al substantei adezive trebuie avuta in vedere si rigiditatea materialelor lipite, adezivul trebuind sa aiba proprietati mecanice finale similare. Pana de cauciuc se repara tot cu adeziv flexibil ca si cauciucul propriu zis, ca exemplu.
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#17 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 27 February 2015 - 10:04 PM

Dupa uscare, la prima fortare rasina crapa si ramane doar in kevlar.
La fel este si la compozite, uite la imaginile din post-ul acesta:
http://www.rhcforum....post__p__698009
Articularea aceea este facuta din "turnarea" aripii, prin inglobarea unei fasii de kevlar intre gelcoat si restul straturilor de spuma si diverse fibre. Dupa uscare si coacere se trage cu un varf ascutit o linie pe gelcoat, care este casant, si cu o miscare scurta il spargi pe linia trasata, ramanand articulat in panza de kevlar.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#18 Useril este offline   ALEX2007_BZ 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 395
  • Inregistrat: 07-February 08
  • Gender:Male
  • Location:buzau

Postat 27 February 2015 - 10:09 PM

Deci kevlarul nu e umplut complet cu rasina? Chiar si pus intre 2 bucati de sticla ?
Orice poate zbura..............DACA II PUI UN MOTOR DESTUL DE MARE
0

#19 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 27 February 2015 - 10:11 PM

Si pentru ca tot am ajuns pe aici si mi s-a confirmat o observatie de la ultimul model AMR Stick, eu n-as fi facut intai asamblarea suprafetelor de comanda si apoi infolierea. Imi place mai mult solutia ARF, intai infoliere, apoi asamblare. Am acces mai bun in toate ungherele la lipirea foliei. Mai ales la termice, orice colt lipit incorect devine punctul din care incepe exfolierea si impregnarea inerenta a materialului de baza cu ulei, cu urmarile stiute. Bineinteles, este parerea mea, nu neaparat adevarul absolut. :drinks:
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#20 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 27 February 2015 - 10:14 PM

Alex, fibrele de kevlar nu sunt casante, ci flexibile dar si rezistente la intindere. La scara micro ele depasesc destul rezistenta rasinii si o farama ca o presa, similar cu comprimarea betonului la testele de laborator. Resturile cad, fibra ramane.

Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 27 February 2015 - 10:14 PM

Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#21 Useril este offline   ALEX2007_BZ 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 395
  • Inregistrat: 07-February 08
  • Gender:Male
  • Location:buzau

Postat 27 February 2015 - 10:15 PM

Sunt deacord. Dar solutia de mai sus imi place mult si as vrea s-o folosesc la planoare in general. La termice tot bamalele clasice se preteaza mai bine( parerea mea personala ).Si cum am vazut la acel planor nu merge infoliat si dupa lipit deoarece le lipeste cu CA si il pune pe balsa nu balama ca sa nu se intareasca.
Orice poate zbura..............DACA II PUI UN MOTOR DESTUL DE MARE
0

#22 Useril este offline   ALEX2007_BZ 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 395
  • Inregistrat: 07-February 08
  • Gender:Male
  • Location:buzau

Postat 27 February 2015 - 10:18 PM

Vezi postareaGigiGL, la 27 February 2015 - 10:14 PM, a spus:

Alex, fibrele de kevlar nu sunt casante, ci flexibile dar si rezistente la intindere. La scara micro ele depasesc destul rezistenta rasinii si o farama ca o presa, similar cu comprimarea betonului la testele de laborator. Resturile cad, fibra ramane.

Adica daca e un fuselaj de planor facut din kevlar si dai cu el de pamant se sparge rasina dar ramane atarnat in fibrele de kevlar?
Orice poate zbura..............DACA II PUI UN MOTOR DESTUL DE MARE
0

#23 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 27 February 2015 - 10:24 PM

Vezi postareaALEX2007_BZ, la 27 February 2015 - 10:15 PM, a spus:

Sunt deacord. Dar solutia de mai sus imi place mult si as vrea s-o folosesc la planoare in general. La termice tot bamalele clasice se preteaza mai bine( parerea mea personala ).Si cum am vazut la acel planor nu merge infoliat si dupa lipit deoarece le lipeste cu CA si il pune pe balsa nu balama ca sa nu se intareasca.


Pana la urma solutiile alese tin si de calitatile dorite ale modelului. Un acrobat se bazeaza pe forta bruta a motorului, suficienta, iar aceste amanunte il afecteaza nesemnificativ. In cazul unui planor unde forta motrice este destul de firava, aerul, ne dorim maximum de performanta. Pentru asta, in afara de incarcarea alara mica se urmareste sa se evite orice rezistenta la inaintare, turbulentele generate de racordarile suprafetelor de comanda fiind unul din factorii negativi. Din acelasi motiv la planoare se incastreaza pe cat posibil orice element de comanda sub suprafata utila portanta, pentru a micsora rezistenta la inaintare.
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#24 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 27 February 2015 - 10:25 PM

Vezi postareaALEX2007_BZ, la 27 February 2015 - 10:18 PM, a spus:

Adica daca e un fuselaj de planor facut din kevlar si dai cu el de pamant se sparge rasina dar ramane atarnat in fibrele de kevlar?


Cam da... spre deosebire de fibra de sticla sau carbon care sunt ambele casante si nerezistente la forfecare, bune doar la intindere/comprimare.

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 27 February 2015 - 10:25 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#25 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 27 February 2015 - 10:26 PM

Vezi postareaALEX2007_BZ, la 27 February 2015 - 10:18 PM, a spus:

Adica daca e un fuselaj de planor facut din kevlar si dai cu el de pamant se sparge rasina dar ramane atarnat in fibrele de kevlar?


Chiar si fibra de sticla face asa! Am vazut destule capote de motor faramate, dar nu rupte complet.
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#26 Useril este offline   ALEX2007_BZ 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 395
  • Inregistrat: 07-February 08
  • Gender:Male
  • Location:buzau

Postat 27 February 2015 - 10:30 PM

Am inteles acum. Multumesc mult pentru explicatii.
Orice poate zbura..............DACA II PUI UN MOTOR DESTUL DE MARE
0

#27 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 27 February 2015 - 10:36 PM

Vezi postareaGigiGL, la 27 February 2015 - 10:26 PM, a spus:

Chiar si fibra de sticla face asa! Am vazut destule capote de motor faramate, dar nu rupte complet.


Diferenta este ca firicelele alea de sticla se duc imediat daca nu te porti cu bucatile de capota ca si cu cojile de oua, pe cand la kevlar o suvita cat o mina de pix tine greutatea unui om si nu se rupe... atentie la manevrarea ei, tras de ea rapid si cu forta efectul este ca intra in carne pana la os.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#28 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 27 February 2015 - 10:43 PM

Vezi postarearenatoa, la 27 February 2015 - 10:36 PM, a spus:

Diferenta este ca firicelele alea de sticla se duc imediat daca nu te porti cu bucatile de capota ca si cu cojile de oua, pe cand la kevlar o suvita cat o mina de pix tine greutatea unui om si nu se rupe... atentie la manevrarea ei, tras de ea rapid si cu forta efectul este ca intra in carne pana la os.

De acord cu tine! Spuneam ca si fibra rezista partial. M-a ajutat de mai multe ori sa repar capote, papuci... faramate la crashuri. :drinks:
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

3 useri citesc topicul
0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro