CNC low cost
#32
Postat 08 February 2010 - 04:46 PM
Rezistentele nu ma deranjeaza ca se incalzesc... am priceput pana la urma ca este normal sa fie asa...prajitorul de paine.
Au fost calculate dupa algoritmul dat in schema.
Am marit rezistenta cu 25% fata de calcul pe axa ZZ... e motorul care sta cel mai mult...acum pare ok in regim static. Evident consumul general a mai scazut ..si am pierdut o idee de putere..sper nesemnificativ.
Sursa rezista...i-am pus un cooler fata de poza.., caci avea tendinta se se ambaleze termic.
Consumul e acum pe tot montajul de 5.5A cand totul sta si sacade in jurul a 3.8A cand merg toate motoarele.
M-ai linistit cu temperatura motoarelor...si am citit intre timp si eu ca lucreaza "calde". Dar, intreb eu, cat de calde? Ca ale mele dupa 30min de functionare sunt ca o cana cu ceai fierbinte...abia pot tine mana pe ele. M-ai confirma-mi odata ca nu au nimic...sau daca nu, le maresc si pe xx,yy valoarea rezistentelor cu cativa ohmi in plus fata de valoarea calculata.
Succese!
Apropo..ce motoare folosesti.... si cu ce tensiune de alimentare?
#34
Postat 08 February 2010 - 08:01 PM
Am masurat curentul pe fiecare faza.
Cand sta motorul este de 0.95A...iar in lucru poate sa scada pana la 0.1A.
Tensiunea se imparte pe rezistenta de balast si pe motor, astfel ca pe motor cade 4.75V iar pe rezistenta 19.25V.
Sunt bune calculele.
Probabil asa se incalzesc motoarele astea...nu stiu. Dupa juma de ora sunt ca o cana cu ceai fierbinte...abia poti tine mana pe ele.
La serviciu aveam unele mult mai mari...cu radiator la exterior. Cei care le-au livrat ziceau ca asa merg astea fierbinti.
Mai experimentez.
Stima!
#35
Postat 08 February 2010 - 08:36 PM
La serviciu aveam unele mult mai mari...cu radiator la exterior. Cei care le-au livrat ziceau ca asa merg astea fierbinti.
Nu va faceti griji cu privire la temperatura motoarelor.
Atata timp cat puteti tine mana pe ele este in regula. Nu am masurat cam cate grade pot sa aiba pe ele daca poti suporta sa le tii in mana.
Presupun ca vreo 70 de grade.
#36
Postat 08 February 2010 - 10:58 PM
Motoarele, intr-adevar se incalzesc insa nu cred ca le face chiar bine sa fie foarte fierbinti (totusi, am vazut in imprimante matriceale motoare care se incingeau zdravan si s-au stricat multe alte componente insa acestea, nu).Pe de alta parte, marirea exagerata a rezistentelor de balast va duce la scaderea semnificativa a puterii ceea ce nu cred ca iti doresti !
Incearca cu o sursa de calculator !
Eu am folosit pentru alimentarea motoarelor chiar si tensiunea de 5 V din sursa si mergeau bine.
Problema lor este atunci cand stau si cand, asa cum ti-am mai spus, la aceasta schema ramane o faza alimentata; in rest, cand functioneaza, ele sunt practic alimentate in impulsuri - de aici cred ca ai reusit tu sa obtii o eroare de masura a curentului in mers !!!
Pana la urma, interesul tau nu este sa incalzesti aerul din jur asa ca, eu zic sa micsorezi tensiunea de alimentare.
Am vazut ca tu ai montat radiatori pe tranzistoare ... eu nu m-am obosit sa fac asta desi la primul controller realizat dupa aceasta schema am considerat ca vor fi necesari.In aceste conditii, cu motoare de 1.5A/faza tranzistoarele se incalzesc rezonabil.
Cred ca voi incerca in week-end daca am timp, sa pun in practica ideea pe care ti-am sppus-o ieri, si anume de a inseria un tranzistor pe nulul motoarelor, taind astfel alimentarea in lipsa semnalului de step.Totusi, cred ca aici risc o alta problema ... motoarele nu vor mai frana axa respectiva cand sunt oprite ...
Poate mai aveti si voi idei
Inca o data, vreau sa precizez ca este o schema care are un foarte bun raport calitate/pret
Mihai
#37
Postat 09 February 2010 - 01:52 AM
Uite aici o varianta care taie curentul de comanda. Mai are un circuit 4081 dupa flip-flop-ul 4013.
http://www.pminmo.co...HVschematic.pdf
Eu m-am gandit ca e mai bine sa fie curent si cand sta... pentru frana. Pe de alta parte surubul triunghiular si trapezoidal asigura auto-franarea; exceptie facand folosirea suruburilor cu bile si patrat. Problema este mai ales pentru zz; freza va da vibratii si sa nu coboare accidental.
Dupa ultimele probe de astazi cu 24V, in care am marit rezistentele de balast cu cativa ohmi => curentul l-am scazut la 0.85A, parca nu se mai incalzesc asa de tare motoarele.
"Pana la urma, interesul tau nu este sa incalzesti aerul din jur asa ca, eu zic sa micsorezi tensiunea de alimentare."
Aici ai mare dreptate. De aceea intrebam ce tensiune folosesti.
Ar fi o idee sursa de calculator... are 12V... dar cred ca livreaza mai mult curent pe tensiunea de 5V.Verific.
As putea folosi becuri in loc de rezistente...am vazut intro schema de Tom McGuire. Ideea tipului e fantastica... rezistenta nu e liniara... e mai mare cand se aprinde becul...adica cand sta motorul. Dar mai apare o inertie termica a becului care nu stiu daca e tocmai buna la rampa de accelerare a motroului.
O sa fac o proba si cu 12V.
Multumesc.
Sepi.
O noua intrebare... Cum setezi softul pentru schema asta...activ-low sau activ-high?
#38
Postat 09 February 2010 - 02:01 PM
http://www.pminmo.co...clschematic.pdf
si functioneaza bine !
Am realizat-o in aer doar pe un canal pentru test, ii voi face si cablajul pentru varianta finala !
Mihai
#39
Postat 09 February 2010 - 10:40 PM
Sa incep: am construit acelasi driver (tachus42), ca motoare folosesc unele recuperate din imprimante, din pacate nu stiu ce caracteristici au, dar dupa cateva teste presupun ca sunt de 5v si 1,6a. Ca alimentare am folosit o sursa de calculator, circuitul il alimentam cu 12 iar motoarele cu 5. Aici au inceput sa apara problemele, firele de la sursa se incingeau foarte tare, iar in cateva minute sursa se oprea. Bun, am zis sa folosesc niste rezistente de putere, poate preiau alea surplusul de energie si imi lasa firele in pace. Asa s-a intamplat, dar pe langa asta motoarelor le-a scazut cuplul (am folosit rezistente de 4.7 ohm alimentate la 12 v de la sursa). Atunci m-am hotarat sa fac un limitator de curent, initial l-am vrut pe cel propus de tachus42, dar din cauza complexitati am zis sa incerc prima data cu varianta lui alexander, aceeasi varianta testata si de mihai mai sus(ca rezistent am pus de 3w si 0.39 ohm). Rezultatele sunt neasteptat de bune, singura problema ramane in continuare caldura excesiva. Solutii s-ar gasi sa rezolv cat de cat problema asta, sa folosesc rezistente de putere mai mare, eventual 6w, sa pun un radiator si un ventilator pe tranzistorii aia...etc, dar as vrea sa incerc si chopperul propus de tachus. Acum vine partea ce-a mai interesanta, eu nu ma pot numi nici macar amator in electronica, deci nu stiu daca merita cheltuiala si efortul sa incerc celalalt limitator. Voi ce parere aveti ?
Ar mai fi niste dileme pe care le am, dar nu exagerez din primul post si asa m-am bagat peste SEPI fara sa ii cer voie.
ps. am uitat sa precizez ca limitatorul l-am testat cu o sursa de 24v dintr-un copiator (nu stiu ce amperaj). Ce mi se pare interesant e ca , cand am conectat-o cu toate 3 motoarele fara rezistente sau limitator, nu a reusit sa miste niciunu, ba chiar se incingea foarte tare un radiator de pe ea, dar dupa ce am pus limitatorul au mers toate 3 motoarele super bine, iar radiatorul cu pricina a stat caldut.
Atasez si o poza cu limitatorul facut de mine:
Si inca una cu un ghidaj pe care l-am facut de proba si vreau sa il folosesc:
Aceasta postare a fost editata de akun2500: 09 February 2010 - 10:47 PM
#41
Postat 11 February 2010 - 08:42 PM
Am facut experimente si la o tensiune de alimentare de 12V.
Am recalculat rezistentele de balast pentru 12V. Cand sta motorul este tot de 0.95A...astfel ca se incalzeste la fel.
E drept ca nu mai este aceiasi putere consumata.... si nu mai am un prajitor de paine.....Dar performantele sunt mult diminuate fata de sursa de 24V in regim dinamic.
Astfel ca daca la 24V pot face 300rot/min fara sa pierd pasi iar cu pierderi pot ridica pana la 400rot/min ...la 12V abia pot face 200rot/min altfel motorul intra in rezonanta (bazaie si sta pe loc pierzand toti pasii).
M-am decis... o sa raman pe alimentare de 24V si recalculez rezistentele astfel incat sa obtin curentul prin motoare la 0.85-0.9A. Iar pentru zz mai mult.
Sigur ca varianta cu tranzistoare este mai eleganta si poate fi reglat curentul mai usor dar ..parerea mea... cand motoarele stau limiteaza curentul la fel ca si rezistentele...poate in regim dinamic se comporta mai bine si poti avea viteze superioare ale motoarelor.
O sa probez si eu dupa ce pornesc masina.
Am gasit si unde citisem ca este mai bine sa alimentezi unipolarele la tensiuni mai mari. .... uite aici scrie ca pana la 10x valoarea nominala. Iata link-ul: http://www.pminmo.com/six-wire-motors
Succese tuturor!!
ps: akun2500 -- topicul este deschis tuturor si ma bucura ideea sa avem preocupari comune
#42
Postat 13 February 2010 - 03:12 PM
#43
Postat 14 February 2010 - 03:53 PM
akun2500, la Feb 13 2010, 03:12 PM, a spus:
Salut.
Daca in ambele cazuri consumul a fost acelasi, asta inseamna ca limitarea curentului nu se face in montajul facut de tine fie din pricina ca nu este reglat corespunzatot fie ca tranzistorii s-au scurtcircuitat.
Masoara rezistenta motorului pe o faza dupa care poti sa calculezi intensitatea curentului (I=U/R) acceptata de motor presupunand ca tensiunea de alimentare e de 5V.
Daca e asa cum ai postat anterior gasesti o rezistenta de 3.125ohmi pentru 1.6A si 5V pe faza.Daca toate motoarele sunt identice ai un consum de 6x1.6A= 9.6A pentru ca sunt active cate 2 faze pentru fiecare motor.
Printr-un tranzistor din montajul tau trece 2x1.6A=3.2A la o tensiune de 24V-5V=19V ceea ce inseamana ca disipa o putere de P=3.2Ax19V=60.8W. Oricum 2N3055 (15A,50V,115W) ar trebui sa reziste daca are un radiator corespunzator.
Monteaza pe rand cate un motor si masoara intensitatea curentului pe faza. Regleaza din potentiometrul montajului de limitare a curentului un curent mai mic decat cel admis. Abia dupa ce fiecare motor a fost testat si reglajul facut, leagale pe toate trei.
Eventual contacteaza-ma pe mess.
Succese!
#44
Postat 15 February 2010 - 10:30 AM
Am uitat sa intreb...cu toate ca banuiesc raspunsul...cat de eficient crezi ca e acest circuit ? oare merita ?
Aceasta postare a fost editata de akun2500: 15 February 2010 - 10:37 AM
#45
Postat 17 February 2010 - 10:58 PM
ultima data ziceai ceva de niste teste cu motoarele montate, sunt foarte curios cum ti-au iesit. Si eu vreau sa ma apuc de partea mecanica, dar inca stau in dubii daca nu cumva ansamblul ala de axe Y si X nu e cam greu sa fie plimbat de un motor de-al meu. Chiar ma gandesc sa fac masinaria in tipul celei din imagina atasata, ar fi mai putina greutate pentru motorul de pe axa X.
#46
Postat 19 February 2010 - 10:04 AM
Designul din poza nu mi se pare foarte reusit se pot aduce cateva imbunatatiri care vor mari rigiditatea si peformantele masinii, cum ar fi rigidizarea montantilor care tin axa y si un lungul ei mai ales la baza unde momentul este maxim(gresala asta o vad si in multe masini comerciale rigidizeza bine portalul in directia axei x iar in directia axei y nu fac absolut nimic). Eu as face masa dreptunghiulara asezata cu latura mica un lungul axei x asfel as reduce lungimea ghidajelor prinse in consola pe axa x micsorand deformarile in tipul lucrului si echilibrand orecum dimensional masina.
#47
Postat 25 February 2010 - 10:48 PM
Am montat motoarele si am facut cateva probe pe hartie... pare totul ok.
Mai am de montat contactorii limitatori de cursa. Dar aici am o problema.
Am 5 pini de intrare liberi: 10,11,12,13,15
Unul l-am ocupat cu butonul de STOP - 10.
Cum fac acum cu limitatoarele?
Sunt 3 ...Xhome,Yhome,Zhome...le pun pe 11,12,13 dar mai am 3 limitatoare si un singur pin liber?
Setez maximul de cursa la toate axele pe acest pin comun 15?
Voi cum ati facut?
Multumesc!
Succese tuturor!
#50
Postat 08 September 2010 - 07:58 PM
Eu am iesit bine... zic eu .. pentru ceea ce face masina. Oricum face toti banii.
Sa fac un calcul sumar:
Pal 1/2 foaie .... 80lei
Cornier 1bara....20lei
Rulmenti 4seturi ...50lei
Suruburi (bara filetata).... 10lei
Multe alte suruburi,piulite,saibe samd....20lei
Electronica.... tranzistori CI cablaj.....120lei
.............................................................total 300lei
Fire.... recuperate din instalatii auto.....probabil mai costau 20lei
MPP ... recuperate din imprimante....probabil 300lei
Dupa cum se vede motoarele sunt cam jumatate constructia ... si nu prea ai ce sa pui in loc. :lol:
Asa ca merita sa intrebi pe toti pritenii - daca au imprimante vechi.
Iar ca timp mecanica + electronica.... daca socotesti si timpul in care te documentezi.... iti ia pe usor 30 zile.... zic si eu.
Performante... hmmm.... eu vreau sa o folosesc pentru frezat ... decupat... cum s-ar spune un 2.5D iar precizia de 0.1 este multumitoare. Teoretic precizia e mult mai mare insa practic la nivel de amator..nu-mi foloseste.
Mai vorbea cineva de repetabilitate....LOL. Oricum nu am facut masina cu gandul sa lucreze la matrite sau tablouri timp de zeci de ore.
O sa revin cu un filmulet.
Dar mai intai trebuie sa construiesc un ciclon de praf pe care sa-l leg la un aspirator.
A facut cineva unul?.... sau sa deschidem un subiect separat?
Succese tuturor!
#51
Postat 24 January 2011 - 12:13 PM
Din pacate la partea de mecanica stau prost spre foarte prost si as avea mare nevoie de ajutor.
Motoare Astrosyn de 1 A si 200 pasi/rotatie, NEMA17 cu 6 fire
Drivere 3 circuite TB 6560
In rest am facut o mica incercare de micro cadru din placaj, glisiere cu bile pentru mobila si niste corniere din tabla de aia gaurita.
Astept ajutor.
Scopul: sa realizez PCB-uri cu o precizie sub 0.25 mm daca se poate. Cam ce parte mecanica ar trebui sa folosesc pentru asa ceva?
#59
Postat 18 February 2011 - 08:26 PM
Fisiere atasate
-
hex attiny2313 CNC.txt (1.79K)
Number of downloads: 327