CNC low cost
#1
Postat 11 October 2009 - 01:00 PM
Asa ca m-am inspirat dupa http://buildyourcnc.com/latest.aspx
Vreau sa stiu daca cineva a mai incercat asa ceva si care sunt problemele de care s-a lovit.
Iata prima mea problema
CNC-ul are o suprafata utila de cca 700x500mm iar Z-Z 120mm.
Urmaresc sa prelucrez lemn cu o freza de 1200W.
Am MPP-uri recuperate din imprimante A3.... cred ca sunt de 1Nm (1amper /faza)....de 200 pasi/rev si de 48pasi /rev.
Suruburile M8 au pas 1.25 mm.
Pentru motorul cu 200 pasi/rev => 1.25/200=0.00625 mm/pas
Pentru motorul cu 48 pasi/rev => 1.25/48=0.0260 mm/pas (.... teoretic o precizie suficienta)
Pot introduce la nevoie un raport de 1/4 cu curele sau roti dintate => creste puterea, creste precizia dar scade viteza
Totusi sunt folosite MPP-urile cu 200 pasi/rev. Pe ce considerente?
Trebuie sa optimizez raportul precizie - viteza - putere. Cum se face asta?
#2
Postat 11 October 2009 - 05:33 PM
Elementul cheie este viteza de prelucrare. In functie de aceasta se face calculul. Se poate pentru motoarele pe care le ai sa fie bun numai cel de 1 Nm. Cu cat ai un cuplu mai mare cu atat poti sa obtii o viteza mai mare de prelucrare. Influenta cuplului este majora la schimbarea de sens si la accelerare si oprire care in unele cazuri se face din motor, dar exista si solutii de oprire cu frana comandata electromagnetic pentru reducerea solicitarilor.
Si eu lucrez la o astfel de masinuta. Am vazut solutia celor din Japonia. Pe axa Y antrenarea capului de prelucrare se facea cu capestan, in timp ce pe axa X foloseau doua pe partile laterale. Freza fara probleme lemn.
Daca vrei mai multe detalii voi reveni. Toate cele bune Mirciulica.
#3
Postat 12 October 2009 - 10:03 PM
Sunt in cautarea de regimuri de aschiere pentru lemn dar ce am gasit nu stiu daca sunt bune...
Se pomeneste in Hutte de un avans de 20m/min pentru diverse operatii de frezare in lemn, ceea ce mi se pare exagerat de mult pentru un home CNC.
Eu ma gandeam undeva la 500mm/min.
Apropos... un link pentru masinuta japoneza?
O sa pun si eu o poza cu ce construiesc... am vazut ca se poarta.
Succese!
#4
Postat 13 October 2009 - 07:46 AM
#5
Postat 13 October 2009 - 08:24 PM
Cu stima Mirciulica.
PS. Revin maine cu date iar in continuare dau doa adrese si o adresa de film>
http://en.wikipedia....CNC_wood_router
http://www.homecnc.info/woodmill.htm
http://www.youtube.c...h?v=s8cWIFPDMXs un filmulet elocvent sper sa nu supar pe administrator.
#6
Postat 13 October 2009 - 08:38 PM
SEPI, la Oct 11 2009, 02:00 PM, a spus:
Asa ca m-am inspirat dupa http://buildyourcnc.com/latest.aspx
Vreau sa stiu daca cineva a mai incercat asa ceva si care sunt problemele de care s-a lovit.
Iata prima mea problema
CNC-ul are o suprafata utila de cca 700x500mm iar Z-Z 120mm.
Urmaresc sa prelucrez lemn cu o freza de 1200W.
Am MPP-uri recuperate din imprimante A3.... cred ca sunt de 1Nm (1amper /faza)....de 200 pasi/rev si de 48pasi /rev.
Suruburile M8 au pas 1.25 mm.
Pentru motorul cu 200 pasi/rev => 1.25/200=0.00625 mm/pas
Pentru motorul cu 48 pasi/rev => 1.25/48=0.0260 mm/pas (.... teoretic o precizie suficienta)
Pot introduce la nevoie un raport de 1/4 cu curele sau roti dintate => creste puterea, creste precizia dar scade viteza
Totusi sunt folosite MPP-urile cu 200 pasi/rev. Pe ce considerente?
Trebuie sa optimizez raportul precizie - viteza - putere. Cum se face asta?
Salut
Pentru inceput as vrea sa ati spun ca mi se pare foarte mare freza pe care vrei sa o folosesti pentru ca vrei avea mari vibratii pe masina mai ales ca vrei sa o faci din MDF si daca tot o faci din MDF alege grosimea de 28mm minim sau maxim 40mm pt ca sa o faci mai grea.O freza de 800w e suficienta pentru un home made cnc.Pentru x si y ar trebui sa ai doua motoare indentice ca sa ai forta de avans echilibrata pe ambele axe,conteaza f mult asta.Te sfatuiesc sa nu folosesti surub de 8 ci mai bine alegi bara filetata de la 12mm in sus dar sa fie de INOX nu otel zincat.Eu am incept de multisor timp o masina pe stiplex si sincer ma cam cocoseaza numa cand pun mana pe ea pe axe{X,Y} am pus glisiere cu bile care se folosesc la mobila pe Z am sa pun sine {foarte mici} de ghidaj de tip NSK ,am doua motoare unipolare pe 4faze pentru x si y de 15grade pe pas,12v,impedanta 70ohmi iar pt z am un motor de 1.8 pe pas pt ca am nevoie de pas mai mic pe z.Ca motor de frezare am o freza de 150W DREMEL300 si ma multumeste si taiere cu disc abraziv si la freza si slava domnului ca a taiat teava si cornier de aluminiu si de 2mm de fier nu mai zic,pe mine ma intereseaza precizia nu viteza de prelucrare ca de viteze sunt satul de la munca,ca regimuri de aschiere poti folosi 18000 RPM avans minim 30mm/secunda si intrare de 20mm/sec astea suntviteze minime pe o masa de 4m cu vacumare cu motoare servo{FLEXICAM}.
Apropo ai grija la ce freze vrei sa folosesti pentru pal ca sar putea sa ati ciobeasca melamina iar la mdf merge orice
Spor la mesterit si daca ai intrebari sunt disponibil. :lol:
Aceasta postare a fost editata de THE_KOBRA: 13 October 2009 - 08:41 PM
#7
Postat 13 October 2009 - 10:14 PM
Link-ul pe care mi l-ati trimis ( http://en.wikipedia....CNC_wood_router ) specifica de asemenea avansuri de prelucrare de 25 m/min. "Many wood routers can run at machining speeds of 25 metres/min (linear) or faster..."
Dar tot mi se pare mult.
Mai probabil sa functioneze undeva intre 2 pana la 6 m/min.
THE_KOBRA - citez - "ca regimuri de aschiere poti folosi 18000 RPM avans minim 30mm/secunda si intrare de 20mm/sec"...
ceea ce inseamna 1,8 m/min.
Sa fac un calcul cu 2m/min:
u=2000 mm /min
p=1.25 mm pentru M8
u/p= 2000/1.25=1600 rot/min viteza de rot a surubului
1600 rot/min /60 => 26 rot/sec => 26.66rot/sec * 200 pasi =5333.33 pasi/sec
Intrebarea este : Oare la ce frecvente lucreaza MPP-ul optim? Cand incepe sa "piarda" pasi?
Succese!
#8
Postat 13 October 2009 - 10:35 PM
Am fost si eu tentat sa folosesc glisiere cu bile dar nu am reusit sa concep ceva care sa-mi placa.
Ba aveau jocuri... ba mergeau greu.... toate experientele au esuat. Si mai esti limitat si de lungimea glisierei.
Asa am fost limitat de lungimea barei filetate.
Solutia cu rulmenti pe cornier e super ... raportata la pret binenteles. Nu ai jocuri mari :rolleyes: .
Dupa ce montez toate suruburile o sa pun comparatorul pe masina sa vad ce jocuri am la rece.
Cu vibratiile ramane de vazut. Toate jocurile ..vibratii asteapta.
E buna observatia cu motoare identice pe XX,YY. Merci.
Cat despre solutii constructive.... nu mai prea am ce schimba ca e aproape gata.. pun o poza.
Succese!!
#9
Postat 13 October 2009 - 10:49 PM
Cum am zis ..... uite aici am ajuns:
E din pal brut iar caile de rulaj din L20 de fier (nu-mi place solutia cu aluminiu), rulmenti 608zz seturi pentru patine cu rotile.
Mai ieftin nu cred ca se poate. Ramane de vazut daca mai si merge.
Astept comentarii :rolleyes:
Succese tuturor!
#10
Postat 14 October 2009 - 07:17 PM
SEPI, la Oct 13 2009, 10:49 PM, a spus:
Cum am zis ..... uite aici am ajuns:
poza_214.jpg
E din pal brut iar caile de rulaj din L20 de fier (nu-mi place solutia cu aluminiu), rulmenti 608zz seturi pentru patine cu rotile.
Mai ieftin nu cred ca se poate. Ramane de vazut daca mai si merge.
Astept comentarii :rolleyes:
Succese tuturor!
Materialele lemnoase isi schimba grosimea si forma din cauza umiditatii si caldurii.vibratiile nu cred ca ai cum sa le pacalesti pt ca e facut din lemn ,la glisierele cu bile e un mic truc care daca reusesti sa al depistezi vei avea un joc sub 0.5mm.Eu lucrez pe un Flexicam cu servomotoare cam de 1.5 Nm cu o greutate de peste 4.5 tone in niciun caz sa nu te gandesti ca poti taia cu peste 100mm pe secunda, la o adancime de 10 mm eu ma gandesc ca ca pe ce ai tu acolo e suficient sa folosesti 30mm/secunda desi mi se pare mult ca ami spui de motoare de 1Nm si bara filetata de M8.eu am luat 2Ml din horbannch si le-am facut ca la carte adica strunjite cu piulita de polimer,iar rulmenti eu am cumparat 10 bucati din targ de la castani sunt rulmenti cu flansa care nu au joc, asta daca vrei sa mergi pe varianta de ghidaj pe cornier.
Aceasta postare a fost editata de THE_KOBRA: 14 October 2009 - 07:19 PM
#11
Postat 14 October 2009 - 11:42 PM
"la glisierele cu bile e un mic truc care daca reusesti sa al depistezi vei avea un joc sub 0.5mm"...In varianta cu rulmenti nici vorba de asa ceva.... nu am jocuri perceptibile la mana. Si apoi rulmentii care i-am folosit nu au jocuri. Dupa ce montez suruburile xx si yy pun comparatorul pe masina sa vad cat sa fie jocul. Si o sa fie sigur din piulite ... ma gandesc la o zecime cel mult. Piulitele sunt din bronz. La nevoie o sa le dublez cu polietilena de inalta densitate si o sa-i iau orice urma de joc.
Necazul e ca s-a lasat cu frig in garaj ;) ... Brr...
Cat despre viteza sunt deacord .. daca scot 30 mm/sec e bine.
Oricum fiind prima lucrare o consider de uz didactic.
Merci.
Succese!
#12
Postat 19 October 2009 - 11:50 PM
Motoarele pe care le am sunt MAE HY 200 2220 100 cu 1A/faza, 5ohmi/faza 200pasi/rev si 6 fire. Am gasit documentatia lor unde scrie ca au 0.53Nm - unipolar si respectiv 0.69Nm - bipolar. Documentatia mai preznta un grafic al momentului fata de frecventa din care rezulta ca pot avea moment de 0.5Nm pentru frgvente de pan la 1000 de pasi pe sec - dar graficul este prezentat pentru motorul legat bipolar paralel la 48V,1.5A/faza.
Eu pot lega motoarele doar unipolar si bipolar serie.
La 1000 pasi /sec cu 200 pasi/rev => 5rot/sec
Pentru un surub M8 cu pas 1.25mm => 1.25 mm * 5rot/sec =6.25 mm/sec =375 mm/min
Cam asta ar fi maximul vitezei de avans pe care il pot obtine.
Cat despre forta:
F= 0.53Nm/(0.2*7mm)=530/1.4=378.5N ... asta inseamna 38,5 kgf
Dar se pierde mult si prin frecarea in filet.
Cam astea sunt socotelile.
Acum urmeaza sa realizez partea electronica.
Nu am primit multe comentarii la fotografie asa ca la calcule ma astept la mai putine :)
Succese tuturor!
#13
Postat 20 October 2009 - 12:50 AM
SEPI, la Oct 20 2009, 12:50 AM, a spus:
Cat despre forta:
F= 0.53Nm/(0.2*7mm)=530/1.4=378.5N ... asta inseamna 38,5 kgf
Dar se pierde mult si prin frecarea in filet.
Cam astea sunt socotelile.
Acum urmeaza sa realizez partea electronica.
Nu am primit multe comentarii la fotografie asa ca la calcule ma astept la mai putine :)
Succese tuturor!
Ahoe!
In formula fortei, F=M/(0,2xd) nu trebuia sa faci d=8 in loc de 7?
Rezultatul ar fi: cam 331N sau 33,7kgf daca nu gresesc. Nu stiam, am cautat prin carti. Doar sa-ti satisfac asteptarile :D ca prea erai entuziasmat!
Multa bafta!
Problema e ca din calcul (si aici ma prinzi fara probleme ca nu-s pe electro deloc) rezulta ca motorul s-ar alimenta nominal (unipolar) la 5V si 1A daca are 5 ohmi pe faza. Nu stiu cum o sa poti sa-l alimentezi la 48V si 1,5A in conditii de siguranta, sa poti lua de bun graficul de acolo. Cu atat mai mult in bipolar. Nu sunt sigur, zic si eu sa ma aflu in treaba.
Felicitari pentru realizare, merge banda!
Esti sigur ca e graficul potrivit acelui motor?
Telefon: 0721 385365
#14
Postat 20 October 2009 - 06:48 PM
Este greu cu calculele. Ce sa faci. In primul rand nu am mai intervenit deoarece ai mers pe o structura de lemn si ai facut realizarea. Eu sunt tamplar calificat si CD pentru BITEX dar nu as merge pe o astfel de structura pe lemn. Aluminiul pentru traversa si otelul pentru restu este solutia optima pret calitate, viteza, vibratii, etc. In rest ce sa spun depinde in cat timp vrei sa obtii ceea ce vrei sa prelucrezi.
Cu stima Mirciulica.
#15
Postat 20 October 2009 - 07:39 PM
Fa-o din lemn toata! Mai putin ghidajele care pot fi din coada de matura, preferabil metalica. Pune rulmenti pe unde apuci sau nasturi metalici daca n-ai rulmenti. Daca prin greutatea axei inlaturi jocurile e suficient. Rulmenti fara jocuri o sa gasesti greu, si anume cei care nu se mai invart deloc. Ceilalti au joc, mai mare sau mai mic. Surubul ala M8 nu-mi inspira incredere nu ca nu-i suficient de rezistent ci din faptul ca o sa fii tentat sa cumperi din ala pentru constructii, la metru. Alege macar ceva din inox, cu filetul neted. Altfel uzezi piulita prea repede si nu te bucuri macar de un fisier prelucrat integral. Daca ai noroc de un motor de frezare centrat bine, nici n-o sa vibreze asa tare. O sa ai nevoie de scule bune daca folosesti freza din aia pentru lemn care are turatia intre 11.000 si 35.000 ca nu poti cobora sub ce e acolo. Real nu-s 11.000 rpm dar sunt destule sa-ti arda lemnul si scula.
Poate crezi ca fac misto din lipsa de ocupatie. Fa-o cum poti numai termin-o. O sa fie primul model functional, o sa-i vezi defectele, o sa vezi ce si unde poti schimba. Pana la urma poti peste tot. Ca sa frezezi modele in lemn care vor fi spanzurate pe garduri sau pe pereti e suficient asa cum ai acolo. As pune surub mai gros si l-as alege pe ala cu pas de 2 ca ies calculele mai rotund. Posibil sa fie cam mare motorul de 1kW, desi eu asta am pe masina si e OK la ce fac. Ai pe ce invata. Oricum prima masina o strici pana inveti.
Pentru urmatorul CNC o sa folosesti tot ce trebuie si sigur o sa fie ca la carte. Banuiesc ca putea fi si asta daca beneficiai de mai mult ajutor material. Sunt impresionat ca faci calcule! Am o intrebare. De unde ai scos formula? Dintr-o carte de ECMF?
Scuze pentru tonul aparent ironic, nu e cu intentie. Termina masina, foloseste-o, invata pe ea tot ce poti si incepe-o pe urmatoarea. O sa fie cu totul altceva. Macar nu pierzi bani pe materiale pentru asta si e bine asa.
Spor la treaba in continuare! Kip in tuci cum zicea un clasic in viata!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 20 October 2009 - 07:40 PM
Telefon: 0721 385365
#17
Postat 20 October 2009 - 08:08 PM
Ca sudor am lucrat la IUC Borzesti (la cazangerie) si strungar in aceeasi firma, dupa ce a devenit UTON SA, imediat dupa revolutie. Acum m-am prostit si am ramas in invatamant. Asta este, sper sa repar greseala si sa revin in viata reala.
PS. Scuze de offtopic, felicitarile masa si dansul le putem avea pe MI nu in subiectul de tehnice.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 20 October 2009 - 08:09 PM
Telefon: 0721 385365
#19
Postat 20 October 2009 - 08:20 PM
Cu stima Mirciulica.
#20
Postat 20 October 2009 - 08:32 PM
Ai dreptate si nu gresesti. Nu stiu dece m-am gandit la diametrul mediu si chiar facusem caz aseara ca nu gasesc STAS-ul de filete sa iau diametrul mediu.
Forta este de 331N sau 33,7kgf.
Am calculat randamentul cu un coeficient de frecare de 0.18. Sunt dezamagit. :D Este de 0.2066
Asta inseamna 64N sau 6.96kgf.
Ar fi deajuns. Oricum practica ne omoara ... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
Cat despre alimentarea motoarelor (graficul e bun) din cate am inteles eu de prin diverse surse citite ... cu cat creste frecventa cu atat tensiunea de alimentare poate ( sau trebuie a ) fi mai mare. Iar daca te gandesti ca e bipolar paralel atunci intensitatea curentului ce trece prin bobine e dubla tocmai pentru ca sunt doua bobine in paralel.
Merci.
Succese!
#21
Postat 20 October 2009 - 10:18 PM
Legat de motor poate intervine un electronist cu explicatii corecte. Cred totusi ca prin motor ca sa reziste termic cand cresti ceva trebuie sa scazi altceva. E logic ca daca maresti tensiunea prin bobine se mareste si intensitatea, dar nu poti sari prea mult calul, ca se arde. Maresti tensiunea dar scazi curentul. Ca sa dau un exemplu, daca nominal ar fi 5V si 1A poti alimenta la 10v daca scazi la 0,5A curentul, sau la 20V daca limitezi curentul la 0,25A. Nu cred ca poti creste si tensiunea si curentul. Poti sa-l fortezi si ceva mai mult decat ce vrea ca nominal, doar sa suporte temperatura la care ajunge. Era ceva legat de putere si temperatura dar nu mai stiu. In general e asa cum zici.
Spor la treaba!
Nu-mi plac calculele economice facute fara sa stiu ce calculez. Cred ca fiecare e in stare sa-si faca socotelile singur, in functie de preturile de care dispune si de ce vrea sa faca. E destul de greu de gasit si ieftin si bun.
Sa deschidem un subiect cu niste calcule comparative pentru mai multe variante. Cred ca o sa trag de pe acum concluzia, ca nu pretul e cel mai important si ca nici nu-s diferente extrem de mari intre variante. Vedem.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 20 October 2009 - 10:20 PM
Telefon: 0721 385365
#23
Postat 04 November 2009 - 01:15 PM
M-am intepenit la cuplaje.
In principiu trebuie sa cuplez un axul de la motor de 6.3mm cu un surub M8.
Ceva idei de cuplaje home made?
Ceva bun si ieftin ... usor de facut.
Cine a mai facut asa ceva in regim de garaj?
Aia cu furtun nu-mi prea place ca se pierde vizibil din putere.
Acum incerc un cuplaj cu membrana dar parca nu prea reusesc ... ca precizie de executie vb.
Astept sugestii.
Multumesc.
Succese tuturor!
#24
Postat 04 November 2009 - 05:39 PM
Daca faci cele doua flanse, poti pune orice intre ele. Incearca cuplaj rigid si pui "amortizoare" la motor sau aliniezi cat de bine poti.
Telefon: 0721 385365
#25
Postat 05 November 2009 - 03:25 PM
In regim de "garaj".... :) sunt toate sculele de mana.. nu dispun de masini unelte - strung, freza etc.
Incerc sa fac totul intr-un regim foarte restrictiv dpdv material. Si apoi mai e si placerea de a lucra la masina.
Daca le cumparam pe toate atunci numai le asamblam.
Am incercat cuplaj cu membrana elastica. Membrana am facut-o din piele dupa un exemplu de pe net dar nu merge. Acum vreau sa incerc din cauciuc panzat, sau cu doua membrane din tabla de otel.
O alta idee ar fi burdufurile din termostate de frigider. Cred ca ar merge.
Mai fac probe. Cand gasesc ceva ce iese bine si usor o sa postez.
Succese tuturor.
#26
Postat 05 February 2010 - 03:41 PM
Am realizat un controler pentru motoare unipolare dupa schema arhicunoscuta cu CI 4030,4013 cu iesire pe IRLZ44.
Am motoarele la 5ohm, 1A pe faza, 5V.
Am inteles ca e bine sa folosesti o tensiune mare pe cat posibil, astfel ca la viteze mari motorul sa nu "sara pasi".
Acum sunt in probe cu o sursa de 24V. Am calculat rezistentele de limitare a curentului si am ajuns la 19ohm si 26W. Consumul cand totul sta, este la 7.5A..pentru 3 motoare. Se incing puternic cand motoarele nu lucreaza..... este normal?
Asa am 2 in 1.... CNC si prajitor de paine . :unsure:
Rog pe cei care au mai lucrat cu motoare unipolare asemanatoare si rezistenta sa-mi spuna ce tensiune de alimentare au folosit..?
Multumesc.
Succese tuturor!
#27
Postat 05 February 2010 - 03:49 PM
Concret, cu valorile nominale (pentru toate cele 3 motoare) ar trebui sa ai consum de 3A la 5V. Alimentand cu 24, adica de aproape 5 ori mai mult, credeam ca scazi de cateva ori curentul prin infasurari, cu acele rezistente. S-ar parea ca nu scazi suficient... Parerea mea.
E logic sa se incalzeasca atat de tare, daca printr-un motor cresti tensiunea de aproape 5 ori si curentul de 2,5 ori.
Telefon: 0721 385365
#28
Postat 05 February 2010 - 04:22 PM
SEPI, la Feb 5 2010, 03:41 PM, a spus:
Am realizat un controler pentru motoare unipolare dupa schema arhicunoscuta cu CI 4030,4013 cu iesire pe IRLZ44.
Am motoarele la 5ohm, 1A pe faza, 5V.
Am inteles ca e bine sa folosesti o tensiune mare pe cat posibil, astfel ca la viteze mari motorul sa nu "sara pasi".
Acum sunt in probe cu o sursa de 24V. Am calculat rezistentele de limitare a curentului si am ajuns la 19ohm si 26W. Consumul cand totul sta, este la 7.5A..pentru 3 motoare. Se incing puternic cand motoarele nu lucreaza..... este normal?
Asa am 2 in 1.... CNC si prajitor de paine . :lol:
Rog pe cei care au mai lucrat cu motoare unipolare asemanatoare si rezistenta sa-mi spuna ce tensiune de alimentare au folosit..?
Multumesc.
Succese tuturor!
Scuze daca am lasat loc de interpretare..Rectific.. rezistentele se incing..... motoarele nu au nimic sunt reci.
#29
Postat 07 February 2010 - 02:31 PM
Se incalzesc si motoarele dupa un timp... am tot facut probe in gol.
Nu pare sa piarda pasi si se pare ca are putere suficienta sa miste CNC-ul.
Cel mai tare se incalzeste motorul de pe ZZ. Si lucreaza cel mai putin. As putea sa-i maresc valoarea rezistentei de balast.
Oricum o sa incerc si o alta sursa, clasica, de cca 15V.
#30
Postat 07 February 2010 - 09:50 PM
SEPI, la Feb 7 2010, 02:31 PM, a spus:
Se incalzesc si motoarele dupa un timp... am tot facut probe in gol.
Nu pare sa piarda pasi si se pare ca are putere suficienta sa miste CNC-ul.
Cel mai tare se incalzeste motorul de pe ZZ. Si lucreaza cel mai putin. As putea sa-i maresc valoarea rezistentei de balast.
Oricum o sa incerc si o alta sursa, clasica, de cca 15V.
Nu te impacienta pt ca se incalzesc motoarele atunci cand sunt oprite !
Este normal sa fie asa in configuratia ta pentru ca in momentul in care motoarele s-au oprit, o faza ramane alimentata.
Eu folosesc driverul realizat dupa aceasta schema de mult timp si stiu cum se comporta.
Totusi, pentru a nu se arde motoarele, vezi ce rezistenta au infasurarile si calculeaza niste rezistente de balast corespunzatoare sau realizeaza un montaj de limitare a curentului ... exista unul care functioneaza bine pe site-ul de pe care ai luat schema !
La un moment dat, ma gandeam sa pun niste tranzistoare pe nulul infasurarilor de la motoare, tranzistoare care sa fie comandate de intrarea "step" in asa fel incat sa permita alimentarea motoarelor doar pe perioada cand exista acest semnal ...desi solutia cred ca este buna ... nu prea am avut chef sa o pun in practica !
Altfel, schema respectiva este foarte buna si extrem de economica !
Mihai