Modelism - RHC Forum: Campionatul European de Aeromodele F5B - Cisnadie 2009 - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Campionatul European de Aeromodele F5B - Cisnadie 2009 intr-o maniera clasica - topic deleted fara nici o explicatie

#1 Useril este offline   EZ* 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1695
  • Inregistrat: 10-November 04
  • Gender:Male
  • Interests:aero&auto r/c

Postat 25 September 2009 - 08:14 AM

Campionatul European de Aeromodele - Cisnadie 2009 s-a desfasurat in perioada 9 - 11 Septembrie 2009 pe Aerodromul Magura care se afla pe soseaua Sibiu - Cisnadie, la 5 km departare de Sibiu.

Daca cineva stie mai multe detalii, astept opiniile acestuia...poate participanti prezenti la manifestare, sau spectatori cel putin... :blink:
0

#2 Useril este offline   Men 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 05-May 03
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 September 2009 - 02:12 PM

A fost foarte interesant, pana la acea data nu stiam ca exista clasa asta (ma rog, din auzite) dar oricum habar n-aveam cu ce se

ocupa mai exact. Este o clasa extrem de tehnica, as indrazni sa o caracterizez, care necesita echipament de zbor special si o

logistica de concurs dedicata si nu chiar la indemana oricui. Aceaste echipamente au fost puse la dispozitie de catre dl. Emil

Gitzendanner (Elvetia), un domn ce ocupa o functie inalta in FAI, un pasionat al acestei clase si un personaj extrem de pitoresc.
Ajutat "la tusa" de catre dl. Norbert Hübner (Germania) si Martin Lex (Austria) si, din partea romana (FRMd), dl. Marius Conu, Dl. Mihai

Zanciu, dl. Adrian Puica si cu voia D-voastra, subsemnatul.

Ca tot suntem la partea administrativa trebuie sa mentionez si implicarea absoluta a personalului aerodromului Magura (imi cer scuze,

nu am retinut / notat numele acestor doamne si domni care au oferit sprijin deosebit, facand eforturi mari ca "treaba" sa iasa bine. S-a

mers pana acolo incat am avut chiar si ofiter de presa in persoana dragutei domnisoare / doamne Alexandra. Dar la treaba cu presa

mai revenim...). Doresc sa adresez, si pe acesta cale, celor din Sibiu cele mai calde felictari si sincere multumiri.

Echipe participante: Italia, Austria, Danemarca, Polonia, Rusia, Elevetia si concurenti independenti din Germania si Bulgaria.
S-au desfasurat 2 probe: etapa de cupa mondiala F5B (o zi, 3 manse) si Campionat European F5B 2009 (2 zile, 7 manse).
Vremea: EXCELENTA (soare, temperaturi moderate, vant slab, ce iti poti dori mai mult....)

Concursul in sine (pentru cei care nu stiu inca) este destul de greu de descris in text, ar fi foarte de ajutor niste schite pe care insa nu

le am si nici nu am timp sa le desenz frumos. Voi incerca totusi o descriere:

Voi incepe cu descrierea personalului de concurs:
- 3 arbitrii principali din care unul este si director de concurs - au atributii legate de buna desfasurare a concursului, rezolvarea situatiilor litigioase (daca apar) si verificareatehnica a modelelor, prin sondaj
- 1 comisar tehnic, responsabil cu initializarea programului in calculator, urmarirea functionarii sistemului informatic, centralizarea si

tiparirea rezultatelor pe mansa / generale
- 3 arbitrii de linie - echipati cu tastere legate la calculatorul centra, printr-o interfata speciala
- 4 arbitrii cronometrori - echipati cu clipboard pe care se gaseste foaia de arbitraj precum si un dispozitiv special pe care il vom numi

in continuare "cornometru - numarator", pe scurt CN
- 1 verificator tehnic - cu atributie speciala tehnica, subordonat arbitrilor principali

Suprafata de zbor:
1. Poligonul de viteza - definit astfel: stanga - dreapta de 2 planuri virtuale aflate la 150 m distanta, pe adancime numai de un plan

virtual aflat intre linia de zbor si arbitrii (safty line)
2. Poligonul de zbor planat si aterizare - nu este clar delimitat, totusi nu se va trece de linia arbitriulor, intrand in poligonul de viteza.

Pentru aterizare sunt marcate 3 cercuri concentrice cu raza de 10m, 15m si 20m (de aceste raze nu sunt sigur, nu le-am trasat eu si

nu stiu exact cat au, doar o apreciere) undeva in mijlocul suprafetei destinate zborului planat.

Echipament de zbor (logistica de concurs)
- Dispozitve de vizare baza A si baza B, realizate din profile de aluminiu cu fire de vizare. Sub aceste dispozitive stau (comod) cate un

arbitru de linie care, pe toata durata concursului observa trecerea modelelor de planurile virtuale A si B, marcand momentul cu o

apasare de taster,
- Dispozitiv de vizare linie de siguranta (safety line). Aici sta (aproape la fel de comod) al treilea arbitru de linie care semnalizeaza cu

un taster depasirea liniei de siguranta, moment care inchieie imediat mansa concurentului respectiv, mansa punctata cu 0.
- Difuzor plasat in apropierea concurentului in care acesta aude fiecare beep la intoarecre baza A si B, eventuale semnale de la

safety line precum si incheierea timpului de zbor in viteza.
- Afisoare cu LED (mari, luminoase, vizibile, ca. 40 cm marimea caracterelor) - se afisaza succesiv, timpul de pregatire, numarul

concurentului aflat la start, numarul turelor efectuate, timpul de zbor de viteza.
- Sistem de amplificare (suficient de puternic si de calitate audio foarte buna) prin care directorul de concurs face diverse anunturi
- Cronometru numarator CN - device electronic care inregistreaza turele efectuate, timpul de planare, timpul de motor pornit si canalul

de emisie al concurentului. Sunt necesare 4 buc. pentru a asigura fluenta concursului.
- Interfata intre calculator si dispozitivele externe (Cele 3 tastere, difuzor, afisoare)
- Calculator (in cazul Cisnadie 2009 a fost un laptop) cu soft special pentru F5B, cu port serial si imprimanta
- Dispozitiv special pentru masurarea calibrarii limiter-ului
- Ruleta pentru masurarea lungimilor (ca 20 m), statii de emisie receptie voce (2 perechi)
- Cort, mese, scaune..... cafea etc.

Desfasurarea concursului:
Concurentul primeste invitatia de a se prezenta la start. Se prezinta cu modelul, emitatorul si un receptor suplimentar in acelasi canal

cu al sau de emisie (binduit la fel in cazul 2,4), receptor pe care il preda directorului de concurs, anuntand pe ce canal are motorul.

Directorul de concurs leaga receptorul la CN, care la randul sau este legat la PC pe serial. Se face o proba: Motor off - Motr on -

Motor off. Daca totul e OK, concurentul primeste autorizarea de intrare in concurs. La anuntul directorului de concurs, comisarul tehnic

porneste cronometrul general, initializand timpul de pregatire ( 120 sec, afisat pe afisoarele mari). In acest timp concurentul se

indreapta catre punctul de start si, in cadrul aceui timp, helper-ul trebuie sa lanseze.
In momentul lansarii (momentul in care modelul paraseste mana helper-ului), comisarul tehnic initializeaza cronometrul general al

probei prin apasarea unei taste a interfetei. In conrtinuare, concurentul are la dispozitie 200 de sec pentru a face cat mai multe ture

intre cele 2 planuri virtuale de la baza A si B. La decolare se da motor maxim, timp de 1-2 sec se urca vertical, apoi viraj catre baza B

in regim planat. Urmeaza 2-3 ture intre baza A si B in regim planat, in mare viteza (150 - 200 km/h) cu pierederea aferenta de inaltime,

apoi ciclul se reia (motor, laut inaltime ca 60-90m), planare.
Ideea este sa se faca cat mai multe ture in cele 200 de secunde, CU CAT MAI PUTIN MOTOR (o sa explic mai incolo de ce)
Dupa 200 de sec. se aude un semnal in difuzorul de langa concurent pentru a stii acest lucru (oricum e informat de helper). Acum

concurentul cupleaza motorul, ia inaltime foarte mare (ca 200 m) si trece in spatele liniei arbitrilor la zborul planat (este ajutat de

helper, trebuie sa se deplaseze ca 30 - 40 m cu statia de gat si cu ochii pe cer). In acet moment, la sol se intampla alte lucruri: CN

este decuplat de pe serial si predat unui arbitru coronometror. Acest insoteste concurentul in zona de zbor planat. Concurentul trebuie

sa planeze EXACT 10 min (orice secunda in plus sau in minus se depuncteaza) iar la scurgerea celor 10 min modelul trebuie sa fie pe

sol, oprit (acela este momentul in care arbitrul cronometror opreste dispozitivul CN) cu varful conului in cercul cel mai mic. Arbitrul

cronometror trece in foaia de arbitraj timpul realizat efectiv in cele 10 min (baietii erau antrenati, nici unul nu a gresit cu mai mult de 3

sec, deci 9:57 - 10:03), timpul de motor efectuat in acesta parte a probei, pozitia de aterizare (cercul mic, mediu, mare sau in afara).

Foaia de arbitraj este semnata de arbitrul cronometror si de concurent dupa care este predata directorului de concurs. Rezultatele se
trec manual in calculator.
PC-ul calculeaza punctajul final al concurentului, tinand sema de:
- numarul de ture la viteza
- timp motor la viteza
- abatere de timp la zbor planat
- timp motor la zbor planat
- precizia aterizarii (cercul)

In timpul concursului, arbitrii principali verifica modelele din punct de vedere tehnic, prin sondaj:
- geometrie
- greutate model,
- greutate pack
- energie trasa din pack (max 1750 Wmin + 2%) si se poate cere verificatorului tehnic sa controloze calibrarea "limiter"-ului (treaba pe

care am facut-o eu)

Cate ceva despre modele:
- anvergura 1800 - 1900 mm
- greutate: max 2 kg
- suprafat portanta: ???? (nu mai stiu exact)
- alimentare: 6S / 3200 mAh (greutate min 450 gr)
- motorizare: Steve Neu sau Plettenberg, inrunner, 1 kW, 6000 ture/volt, reductor 7:1, elice tipica 16 x 17 (!) plianta, de carbon
- sistem de mufe folosit: CT 6
- obligatoriu: Data logger si "limiter" de la SM electronic
- servo-uri: MG de la Völtz sau echivalente, profundor, directie, eleroane, flapsuri (aterizare mereu cu butterfly)
- Ampenaj "T" sau "V" (fara a exista vre.o diferenta majora la zbor intre cele 2 tipuri constructive

Dupa parerea mea este una dintre cele mai spectaculoase probe de aeromodelism pentru ca imbina viteza enorma din prima parte cu

zborul planat, gratios din a doua parte. Modelele sunt astfel concepute sa permita zborul intr-o plaja foarte mare de viteze.

Concursul, in ansamblu lui, a decurs foarte bine, fara incidente grave (2 modele rupte, unul la antrenamente, unul in concurs, 0

accidente), NU S-AU PREDAT STATIILE (decizia directorului de concurs, majoritatea in 2,4 GHz, benzile clasice la min 2-3 canale

distanta unul de altul). Concurentii si arbitrii internationali, DEOSEBIT DE MULTUMITI DE TOT: organizare, conditii (chiar si cele

atmosferice), cazare, masa etc. Vor reveni....

Ca sa nu gresesc o sa-l rog pe PITTS sa ataseze un clasment oficial (il stiu dar fara nume, asa ca e mai bine daca vine de pe o linie

oficiala)

Multumesc celor ce au avut rabdare sa citeasca si sper sa va fi informat corect despre ce a insemnat acest eveniment

Stima si consideratiunea
0

#3 Useril este offline   EZ* 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1695
  • Inregistrat: 10-November 04
  • Gender:Male
  • Interests:aero&auto r/c

Postat 25 September 2009 - 09:47 PM

Multumesc / multumim pentru aceste precizari si descrieri a acestei etape...deci se poate organiza ceva atat de monstruos si la noi...FELICITARI organizatorului /organizatorilor, si tuturor celor care au facut ca toata lumea sa se simta bine....poate la viitoarele editii vom avea si noi pe cineva care sa se inscrie, eventual cu succes, intr-o astfel de proba...:)

:) :D :) Dar oare de ce mi-a fost sters primul post referitor la aceasta manifestare ???...poate stie vreoun moderator sa-mi raspunda (chiar si in privat) ;) :blink: :blink:
0

#4 Useril este offline   pitts 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1966
  • Inregistrat: 08-May 02

Postat 28 September 2009 - 12:18 PM

Foarte profesionala prezentarea facuta de Men!...caruia-i multumim pentru munca depusa la CE.

Mici corectii: Emil GIEZENDANNER (Chairman, comisia F5 - electrice- din FAI-CIAM), MANFRED Lex. (si mie mi-a luat timp pana le-am invatat, cu toate ca-i stiu de peste 15 ani...)

Clasament individual:

1. Remo Frattini-ITA
2. Johannes Starzinger-AUT
3. Thomas Waeckerlin-SUI

Clasament echipe:

1. Italia
2. Austria
3. Rusia

@Men: la anul in iulie nu-ti fa program: vei avea program la CE F3C elicoptere!... :-)

Aceasta postare a fost editata de pitts: 28 September 2009 - 12:20 PM

No brain, no headache.....
0

#5 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:24 PM

Sa remarcam ca au fost prezenti in concurs si cei doi care au creat cele doua modele care la ora actuala sunt cele mai utilizate in competitii F5B:
Surprise - conceput si realizat de Rudolf Freudenthaler ( Austria ) - de 4 ori campion mondial
Avionik - conceput si realizat de Sobakin Sergey ( Rusia) - inginer de aeronautica

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b6.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b9.jpg

0

#6 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:26 PM

Echipa Austriei - cea mai titrata echipa prezenta la Cisnadie EC2009 F5B

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b11.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b13.jpg

0

#7 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:29 PM

Remo Frattini - campionul european 2009

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b18.jpg

0

#8 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:31 PM

Johannes Starzinger - vicecampion european Cisnadie EC 2009 F5B

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b22.jpg

0

#9 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:33 PM

Thomas Waeckerlin - locul 3

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b20.jpg

0

#10 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:35 PM

Imagini de la standurile echipelor

...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b1.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b2.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b3.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b4.jpg

0

#11 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:41 PM

Duration task 600 sec : pilot cu helper insotiti de arbitru cronometror

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b5.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b15.jpg

0

#12 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:48 PM

Exemplu din concurs in care se observa buna organizare si disciplina: in planul indepartat este un concurent din Rusia in distance task, in stanga un component din echipa Italiei asteapta semnalul directorului de concurs sa inceapa primul task si in dreapta un membru din echipa Austriei in Duration task.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b7.jpg

0

#13 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:52 PM

Si daca tot l-am mentionat pe directorul de concurs, haideti sa-l cunoastem pe EMIL GIEZENDANNER (Chairman, comisia F5 - electrice- din FAI-CIAM)

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b_19.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b8.jpg

0

#14 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:56 PM

Baza A in dreptul careia sta pilotul. In partea stanga la 150m se afla una similara. In centrul fiecareia sta un arbitru care puncteaza trecerea de planul virtual. Daca modelul nu trece cel putin partial de acest plan nu se puncteaza turul respectiv.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b19.jpg

0

#15 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 09:59 PM

Echipa Rusiei in Duration task.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b17.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b10.jpg

0

#16 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 10:02 PM

Si incidentul din concurs in care Rudi a pierdut legatura cu modelul iar rezultatul este intotdeauna acelasi.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cisnadie_f5b16.jpg
  • Imagine atasata: P9100264.jpg

Aceasta postare a fost editata de Cataero: 29 September 2009 - 10:08 PM

0

#17 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 29 September 2009 - 10:25 PM

Impresia generala si unanima: foarte buna organizare, foarte frumoasa locatia aleasa si vremea excelenta.
Asteptam urmatoarea competitie F5B in Romania!- spuneau concurentii de anul acesta pe RC Groups. In schimb echipa Angliei care la aceasta editie nu a mai venit, au motivat absenta prin faptul ca experienta lor de la WC- Pitesti 2006 a fost de nerepetat. Au luat o decizie tare gresita care acum, dupa ecourile competitiei, o regreta.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: P9100246.jpg
  • Imagine atasata: cisnadie_f5b21.jpg

0

#18 Useril este offline   EZ* 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1695
  • Inregistrat: 10-November 04
  • Gender:Male
  • Interests:aero&auto r/c

Postat 30 September 2009 - 09:10 PM

Inca o data FELICITARI...deci putem...poate de la anul vom avea si noi o mica echipa intre ei...
<_<
OT: Modelele sunt similare unor hotlinere ... ION :)
0

#19 Useril este offline   Cataero 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 325
  • Inregistrat: 14-September 06

Postat 01 October 2009 - 10:36 AM

Da, F5B este o clasa foarte frumoasa, multitask. Insa ca la orice clasa, cand se trece la competitie, vorbim de alte costuri. Modelul trebuie sa fie proiectat si setat sa permita atat viteza mare si zeci de g-uri! dar si capabilitati de termica. Daca vorbim de competitie atunci trebuie sa fim realisti. Un model de competitie costa intre 670-1200 Euro. Motorul care poate sa dezvolte pana la 5kw este intre 350-550 euro. Controller-ul este unul pe masura, de curenti continui de 150-200 A si costa 285-400 euro. Pack-urile sunt de 4-5s 40/80C ! si costa cam 180-200 euro bucata. Mai trebuie si un logger/limitter si cu tot cu senzori costa 180 euro. Mai sunt necesare un bec si un pack de receptie, insa aici nu sunt costuri mari. In concluzie un model de competitie costa intre 2000 si 3000 euro.
Insa avand in vedere ca noi suntem la inceput de drum in F5B, ne putem orienta si la un model entry-level care costa RTF cam 900-1000 euro.
Si eu m-as bucura sa avem o competitie F5B interna !
0

#20 Useril este offline   pitts 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1966
  • Inregistrat: 08-May 02

Postat 09 October 2009 - 06:56 PM

http://www.airsports.tv/index.asp?bcpid=45...clid=1325126603

...un scurt montaj de pe airsports.tv

Aceasta postare a fost editata de pitts: 09 October 2009 - 07:06 PM

No brain, no headache.....
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

4 useri citesc topicul
0 membri, 4 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro