Campionatul European de Aeromodele F5B - Cisnadie 2009 intr-o maniera clasica - topic deleted fara nici o explicatie
#1
Postat 25 September 2009 - 08:14 AM
Daca cineva stie mai multe detalii, astept opiniile acestuia...poate participanti prezenti la manifestare, sau spectatori cel putin... :blink:
#2
Postat 25 September 2009 - 02:12 PM
ocupa mai exact. Este o clasa extrem de tehnica, as indrazni sa o caracterizez, care necesita echipament de zbor special si o
logistica de concurs dedicata si nu chiar la indemana oricui. Aceaste echipamente au fost puse la dispozitie de catre dl. Emil
Gitzendanner (Elvetia), un domn ce ocupa o functie inalta in FAI, un pasionat al acestei clase si un personaj extrem de pitoresc.
Ajutat "la tusa" de catre dl. Norbert Hübner (Germania) si Martin Lex (Austria) si, din partea romana (FRMd), dl. Marius Conu, Dl. Mihai
Zanciu, dl. Adrian Puica si cu voia D-voastra, subsemnatul.
Ca tot suntem la partea administrativa trebuie sa mentionez si implicarea absoluta a personalului aerodromului Magura (imi cer scuze,
nu am retinut / notat numele acestor doamne si domni care au oferit sprijin deosebit, facand eforturi mari ca "treaba" sa iasa bine. S-a
mers pana acolo incat am avut chiar si ofiter de presa in persoana dragutei domnisoare / doamne Alexandra. Dar la treaba cu presa
mai revenim...). Doresc sa adresez, si pe acesta cale, celor din Sibiu cele mai calde felictari si sincere multumiri.
Echipe participante: Italia, Austria, Danemarca, Polonia, Rusia, Elevetia si concurenti independenti din Germania si Bulgaria.
S-au desfasurat 2 probe: etapa de cupa mondiala F5B (o zi, 3 manse) si Campionat European F5B 2009 (2 zile, 7 manse).
Vremea: EXCELENTA (soare, temperaturi moderate, vant slab, ce iti poti dori mai mult....)
Concursul in sine (pentru cei care nu stiu inca) este destul de greu de descris in text, ar fi foarte de ajutor niste schite pe care insa nu
le am si nici nu am timp sa le desenz frumos. Voi incerca totusi o descriere:
Voi incepe cu descrierea personalului de concurs:
- 3 arbitrii principali din care unul este si director de concurs - au atributii legate de buna desfasurare a concursului, rezolvarea situatiilor litigioase (daca apar) si verificareatehnica a modelelor, prin sondaj
- 1 comisar tehnic, responsabil cu initializarea programului in calculator, urmarirea functionarii sistemului informatic, centralizarea si
tiparirea rezultatelor pe mansa / generale
- 3 arbitrii de linie - echipati cu tastere legate la calculatorul centra, printr-o interfata speciala
- 4 arbitrii cronometrori - echipati cu clipboard pe care se gaseste foaia de arbitraj precum si un dispozitiv special pe care il vom numi
in continuare "cornometru - numarator", pe scurt CN
- 1 verificator tehnic - cu atributie speciala tehnica, subordonat arbitrilor principali
Suprafata de zbor:
1. Poligonul de viteza - definit astfel: stanga - dreapta de 2 planuri virtuale aflate la 150 m distanta, pe adancime numai de un plan
virtual aflat intre linia de zbor si arbitrii (safty line)
2. Poligonul de zbor planat si aterizare - nu este clar delimitat, totusi nu se va trece de linia arbitriulor, intrand in poligonul de viteza.
Pentru aterizare sunt marcate 3 cercuri concentrice cu raza de 10m, 15m si 20m (de aceste raze nu sunt sigur, nu le-am trasat eu si
nu stiu exact cat au, doar o apreciere) undeva in mijlocul suprafetei destinate zborului planat.
Echipament de zbor (logistica de concurs)
- Dispozitve de vizare baza A si baza B, realizate din profile de aluminiu cu fire de vizare. Sub aceste dispozitive stau (comod) cate un
arbitru de linie care, pe toata durata concursului observa trecerea modelelor de planurile virtuale A si B, marcand momentul cu o
apasare de taster,
- Dispozitiv de vizare linie de siguranta (safety line). Aici sta (aproape la fel de comod) al treilea arbitru de linie care semnalizeaza cu
un taster depasirea liniei de siguranta, moment care inchieie imediat mansa concurentului respectiv, mansa punctata cu 0.
- Difuzor plasat in apropierea concurentului in care acesta aude fiecare beep la intoarecre baza A si B, eventuale semnale de la
safety line precum si incheierea timpului de zbor in viteza.
- Afisoare cu LED (mari, luminoase, vizibile, ca. 40 cm marimea caracterelor) - se afisaza succesiv, timpul de pregatire, numarul
concurentului aflat la start, numarul turelor efectuate, timpul de zbor de viteza.
- Sistem de amplificare (suficient de puternic si de calitate audio foarte buna) prin care directorul de concurs face diverse anunturi
- Cronometru numarator CN - device electronic care inregistreaza turele efectuate, timpul de planare, timpul de motor pornit si canalul
de emisie al concurentului. Sunt necesare 4 buc. pentru a asigura fluenta concursului.
- Interfata intre calculator si dispozitivele externe (Cele 3 tastere, difuzor, afisoare)
- Calculator (in cazul Cisnadie 2009 a fost un laptop) cu soft special pentru F5B, cu port serial si imprimanta
- Dispozitiv special pentru masurarea calibrarii limiter-ului
- Ruleta pentru masurarea lungimilor (ca 20 m), statii de emisie receptie voce (2 perechi)
- Cort, mese, scaune..... cafea etc.
Desfasurarea concursului:
Concurentul primeste invitatia de a se prezenta la start. Se prezinta cu modelul, emitatorul si un receptor suplimentar in acelasi canal
cu al sau de emisie (binduit la fel in cazul 2,4), receptor pe care il preda directorului de concurs, anuntand pe ce canal are motorul.
Directorul de concurs leaga receptorul la CN, care la randul sau este legat la PC pe serial. Se face o proba: Motor off - Motr on -
Motor off. Daca totul e OK, concurentul primeste autorizarea de intrare in concurs. La anuntul directorului de concurs, comisarul tehnic
porneste cronometrul general, initializand timpul de pregatire ( 120 sec, afisat pe afisoarele mari). In acest timp concurentul se
indreapta catre punctul de start si, in cadrul aceui timp, helper-ul trebuie sa lanseze.
In momentul lansarii (momentul in care modelul paraseste mana helper-ului), comisarul tehnic initializeaza cronometrul general al
probei prin apasarea unei taste a interfetei. In conrtinuare, concurentul are la dispozitie 200 de sec pentru a face cat mai multe ture
intre cele 2 planuri virtuale de la baza A si B. La decolare se da motor maxim, timp de 1-2 sec se urca vertical, apoi viraj catre baza B
in regim planat. Urmeaza 2-3 ture intre baza A si B in regim planat, in mare viteza (150 - 200 km/h) cu pierederea aferenta de inaltime,
apoi ciclul se reia (motor, laut inaltime ca 60-90m), planare.
Ideea este sa se faca cat mai multe ture in cele 200 de secunde, CU CAT MAI PUTIN MOTOR (o sa explic mai incolo de ce)
Dupa 200 de sec. se aude un semnal in difuzorul de langa concurent pentru a stii acest lucru (oricum e informat de helper). Acum
concurentul cupleaza motorul, ia inaltime foarte mare (ca 200 m) si trece in spatele liniei arbitrilor la zborul planat (este ajutat de
helper, trebuie sa se deplaseze ca 30 - 40 m cu statia de gat si cu ochii pe cer). In acet moment, la sol se intampla alte lucruri: CN
este decuplat de pe serial si predat unui arbitru coronometror. Acest insoteste concurentul in zona de zbor planat. Concurentul trebuie
sa planeze EXACT 10 min (orice secunda in plus sau in minus se depuncteaza) iar la scurgerea celor 10 min modelul trebuie sa fie pe
sol, oprit (acela este momentul in care arbitrul cronometror opreste dispozitivul CN) cu varful conului in cercul cel mai mic. Arbitrul
cronometror trece in foaia de arbitraj timpul realizat efectiv in cele 10 min (baietii erau antrenati, nici unul nu a gresit cu mai mult de 3
sec, deci 9:57 - 10:03), timpul de motor efectuat in acesta parte a probei, pozitia de aterizare (cercul mic, mediu, mare sau in afara).
Foaia de arbitraj este semnata de arbitrul cronometror si de concurent dupa care este predata directorului de concurs. Rezultatele se
trec manual in calculator.
PC-ul calculeaza punctajul final al concurentului, tinand sema de:
- numarul de ture la viteza
- timp motor la viteza
- abatere de timp la zbor planat
- timp motor la zbor planat
- precizia aterizarii (cercul)
In timpul concursului, arbitrii principali verifica modelele din punct de vedere tehnic, prin sondaj:
- geometrie
- greutate model,
- greutate pack
- energie trasa din pack (max 1750 Wmin + 2%) si se poate cere verificatorului tehnic sa controloze calibrarea "limiter"-ului (treaba pe
care am facut-o eu)
Cate ceva despre modele:
- anvergura 1800 - 1900 mm
- greutate: max 2 kg
- suprafat portanta: ???? (nu mai stiu exact)
- alimentare: 6S / 3200 mAh (greutate min 450 gr)
- motorizare: Steve Neu sau Plettenberg, inrunner, 1 kW, 6000 ture/volt, reductor 7:1, elice tipica 16 x 17 (!) plianta, de carbon
- sistem de mufe folosit: CT 6
- obligatoriu: Data logger si "limiter" de la SM electronic
- servo-uri: MG de la Völtz sau echivalente, profundor, directie, eleroane, flapsuri (aterizare mereu cu butterfly)
- Ampenaj "T" sau "V" (fara a exista vre.o diferenta majora la zbor intre cele 2 tipuri constructive
Dupa parerea mea este una dintre cele mai spectaculoase probe de aeromodelism pentru ca imbina viteza enorma din prima parte cu
zborul planat, gratios din a doua parte. Modelele sunt astfel concepute sa permita zborul intr-o plaja foarte mare de viteze.
Concursul, in ansamblu lui, a decurs foarte bine, fara incidente grave (2 modele rupte, unul la antrenamente, unul in concurs, 0
accidente), NU S-AU PREDAT STATIILE (decizia directorului de concurs, majoritatea in 2,4 GHz, benzile clasice la min 2-3 canale
distanta unul de altul). Concurentii si arbitrii internationali, DEOSEBIT DE MULTUMITI DE TOT: organizare, conditii (chiar si cele
atmosferice), cazare, masa etc. Vor reveni....
Ca sa nu gresesc o sa-l rog pe PITTS sa ataseze un clasment oficial (il stiu dar fara nume, asa ca e mai bine daca vine de pe o linie
oficiala)
Multumesc celor ce au avut rabdare sa citeasca si sper sa va fi informat corect despre ce a insemnat acest eveniment
Stima si consideratiunea
#3
Postat 25 September 2009 - 09:47 PM
:) :D :) Dar oare de ce mi-a fost sters primul post referitor la aceasta manifestare ???...poate stie vreoun moderator sa-mi raspunda (chiar si in privat) ;) :blink: :blink:
#4
Postat 28 September 2009 - 12:18 PM
Mici corectii: Emil GIEZENDANNER (Chairman, comisia F5 - electrice- din FAI-CIAM), MANFRED Lex. (si mie mi-a luat timp pana le-am invatat, cu toate ca-i stiu de peste 15 ani...)
Clasament individual:
1. Remo Frattini-ITA
2. Johannes Starzinger-AUT
3. Thomas Waeckerlin-SUI
Clasament echipe:
1. Italia
2. Austria
3. Rusia
@Men: la anul in iulie nu-ti fa program: vei avea program la CE F3C elicoptere!... :-)
Aceasta postare a fost editata de pitts: 28 September 2009 - 12:20 PM
#5
Postat 29 September 2009 - 09:24 PM
Surprise - conceput si realizat de Rudolf Freudenthaler ( Austria ) - de 4 ori campion mondial
Avionik - conceput si realizat de Sobakin Sergey ( Rusia) - inginer de aeronautica
#12
Postat 29 September 2009 - 09:48 PM
#14
Postat 29 September 2009 - 09:56 PM
#17
Postat 29 September 2009 - 10:25 PM
Asteptam urmatoarea competitie F5B in Romania!- spuneau concurentii de anul acesta pe RC Groups. In schimb echipa Angliei care la aceasta editie nu a mai venit, au motivat absenta prin faptul ca experienta lor de la WC- Pitesti 2006 a fost de nerepetat. Au luat o decizie tare gresita care acum, dupa ecourile competitiei, o regreta.
#19
Postat 01 October 2009 - 10:36 AM
Insa avand in vedere ca noi suntem la inceput de drum in F5B, ne putem orienta si la un model entry-level care costa RTF cam 900-1000 euro.
Si eu m-as bucura sa avem o competitie F5B interna !
#20
Postat 09 October 2009 - 06:56 PM
...un scurt montaj de pe airsports.tv
Aceasta postare a fost editata de pitts: 09 October 2009 - 07:06 PM