Modelism - RHC Forum: proiect zbor mare altitudine - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 10 Pagini +
  • « Prima
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

proiect zbor mare altitudine

#241 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 26 November 2009 - 07:40 AM

Eu am vazut folosite trei metode:

1.) GPS
2.) radioaltimetru
3.) metoda barometrica- problema principala este reprezentata de presiunea foarte mica de la inaltimea de "croaziera". Honeywell producea niste senzori exact pentru acest tip de aplicatii.

MIG-29

Vezi postareabitex, la Nov 25 2009, 07:58 PM, a spus:

Aici doream sa ajung. Cu ce masuram altitudinea pe la 30 km? Sau cu ce o masuram, daca vrem sa declansam la 25km sa fim siguri ca acolo am desprins modelul? Mergem oricat de sus indiferent de probleme sau e suficienta o inaltime care sa ofere satisfactie? Adica se merge pana la limita la care "functioneaza" un GPS? Sau se doreste neaparat atingerea unei inaltimi impuse, superioara? 30 km sa fie acea inaltime? Se urca pana se sparge balonul? Cred ca stiu raspunsul dar vreau sa vad care ar fi parerea generala. Sa zicem ca e ca in dialogul: "Va plac bomboanele? DA. Multumesc pentru raspuns, fac o statistica..."

PS. Ca sa formulez altfel, cat de credibila poate fi o afirmatie de genul: "balonul s-a spart la 35 km"?

0

#242 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 26 November 2009 - 07:43 AM

Fiecare balon meteo se incarca cu un anumit volum de heliu. Sunt calculate de firma producatoare sa produca burst-ul la o anumita altitudine considerandu-se ca este "umplut" cu volumul respectiv standard de heliu. Trebuie deci respectata cantitatea de heliu si sarcina utila maxima atarnabila...

MIG-29

Vezi postareactotth, la Nov 26 2009, 03:08 AM, a spus:

Poate MIG-29 ne spune daca exista o metoda relativ sigura de a incarca un balon a.i. sa fii sigur ca urca pana explodeaza si nu ramane "prins" la o inaltime data. Niste calcule oricum ar trebui facute ca daca pui prea mult gaz in el risti sa explodeze prea devreme - iarasi neplacut. Asa intuitiv cu cat ai exces de portanta mai mare fata de masa totala, cu atat e mai mica sansa ca balonul sa se fixeze la o inaltime aiurea, adica sa se opreasca din urcat. Asta din cauza ca-i elastic si se umfla pe masura ce urca, pana plezneste. Ca sa nu plezneasca prea devreme trebuie ales un balon suficient de mare a.i. sa permita expandarea pana la altitudinea propusa ca "tinta".
Din ce am vazut unii vanzatori specifica un "diametru de explozie", nu stiu cat de precisa e caracteristica asta.

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 26 November 2009 - 07:44 AM

0

#243 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 26 November 2009 - 09:21 AM

Asta cu desprinsul de balon se rezolva, trebuiesc stabilite conditiile si prioritatile. Nu zic ca e usor dar e ceva rezolvabil.
Revin la problema cu GPS-ul.
Aici precizeaza ca de la 17 km au avut probleme cu GPS-ul.

Tot pe net am gasit asta: "The U.S. Government controls the export of some civilian receivers. All GPS receivers capable of functioning above 18 km (60,000 ft) altitude and 515 m/s (1,000 knots) [86] are classified as munitions (weapons) for which U.S. State Department export licenses are required. These parameters are clearly chosen to prevent use of a receiver in a ballistic missile. It would not prevent use in a cruise missile since their altitudes and speeds are similar to those of ordinary aircraft.

This rule applies even to otherwise purely civilian units that only receive the L1 frequency and the C/A code and cannot correct for SA, etc.

Disabling operation above these limits exempts the receiver from classification as a munition. Different vendors have interpreted these limitations differently. The rule specifies operation above 18 km and 515 m/s, but some receivers stop operating at 18 km even when stationary. This has caused problems with some amateur radio balloon launches as they regularly reach 100,000 feet (30 km)."

Si am mai auzit de valori limita de aproximativ 20 km legat de altitudine dar nu am gasit nicaieri GPS care sa fie functional pana la 30-35 si de cumparat ca din piata. Pentru mine ramane intrebarea: gasim un receptor GPS functional pana la 30 km? Cine gaseste, unde si cat costa? Ca astea usor de procurat sunt cele limitate...
Trebuie sa ajunga balonul asa sus? Sau cat mai sus? Asta e scopul proiectului? Sau scopul e sa se realizeze un zbor controlat al unui aeromodel lasat sa coboare de la inaltime mare? Aici ajungem la primul mesaj din topic, cele doua conditii sunt greu de indeplinit simultan...
Garmin are dealer in Romania se poate pune o intrebare. A discutat cineva despre problema pana acum? Sau ramane de rezolvat?

Aceasta postare a fost editata de bitex: 26 November 2009 - 09:42 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#244 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 26 November 2009 - 12:12 PM

Salut,

Sunt receptoare care au intr-adevar limitare pe altitudine. Noi foloseam receptoare Garmin si functionau fara probleme pana la altitudinile mentionate mai sus.

O observatie: legea spune: "All GPS receivers capable of functioning above 18 km (60,000 ft) altitude and 515 m/s (1,000 knots) [86] are classified as munitions (weapons) for which U.S. State Department export licenses are required. " A se observa expresia "above 18 km (60,000 ft) altitude and 515 m/s (1,000 knots)". Deci trebuie indeplinite concomitent conditiile de altitudine mare si viteza mare! Daca ai viteza mare dar altitudine mica sau altitudine mare dar viteza mica (cazul baloanelor meteo) receptoarele respective NU sunt restrictionate.

Si este si normal asa deoarece in cazul rachetelor balistice ai atat viteze cat si altitudini considerabile... iar ei doresc, conform declaratiei legii, sa limiteze posibilitatea de folosire a acestor receptoare pe aplicatii balistice/croaziera.

edit: o misiune interesanta si care intra in detaliile "avionicii" utilizate: http://moo.pl/~tygrys/balloon/

o discutie despre limitarile GPS-ului: http://www.thefintel...pstelemetry.htm

MIG-29

Vezi postareabitex, la Nov 26 2009, 09:21 AM, a spus:

Asta cu ? Aici ajungem la primul mesaj din topic, cele doua conditii sunt greu de indeplinit simultan...
Garmin are dealer in Romania se poate pune o intrebare. A discutat cineva despre problema pana acum? Sau ramane de rezolvat?

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 26 November 2009 - 12:17 PM

0

#245 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 26 November 2009 - 02:04 PM

Am observat acel AND din lege dar am fost derutat de comentariile ulterioare, ca unii le limiteaza pe amandoua. Inseamna ca daca se doreste foarte sus, problema e sa fie achizitionat de la un dealer serios care sa garanteze acel "and", sa nu fie "or". Daca informatia GPS este disponibila pana sus, se clarifica multe lucruri, se poate sti toata traiectoria de urcare si se pot folosi datele. Ramane de vazut ce se stabileste pana la urma ca fiind de facut. Ca sistem de declansare banuiesc ca trebuie ceva cu posibilitate de comanda de la sol si automata in functie de situatie.

Am editat... Solutia propusa era tocmai cu comanda electrica, caut sa vad de o solutie buna, mecanica (sa detecteze scaderea tensiunii din fir), sa mearga impreuna cu comanda de la sol.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 26 November 2009 - 02:15 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#246 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 26 November 2009 - 02:26 PM

Putem merge pe receptoarele Garmin... asa cum ziceam am folosit asemenea receptoare si functionau fara probleme.
Ultima data am achizitionat un astfel de receptor la un pret destul de bun direct de pe ebay... intr-adevar se poate urmari toata traiectoria balonului si apoi chiar vizualiza frumos in google earth etc.

Pana la urma merita sa facem un zbor separat doar cu avionica ce ar urma amplasata pe aripa?
S-a stabilit un grup de lucru care sa decida ce se va amplasa pe aripa? EU cred ca ar fi bine sa se decida si sa se bata in cuie acest lucru iar ca output util ar fi un fisier care sa listeze componentele respective cu functia fiecareia, masa si volum precum si eventuale cerinte speciale (alimentare etc.).

Rezolvam pana in Decembrie aceasta problema? Se baga cineva? :)

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 26 November 2009 - 02:28 PM

0

#247 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 26 November 2009 - 02:35 PM

Da, pot face. Inclusiv cu cei 10 cm pe inaltime. Vezi pe topicul cu aripi zburatoare pe care l-am deschis modelul de aripa de anvergura mica si care are o "cocoasa" pe mijloc. Vad o solutie similara pentru "house-ul" electronicii/echipamentelor de bord.

=====

Deja am promisiuni pentru sponsorizare inclusiv pentru 2 baloane meteo comandate direct din Japonia de la producator. Asta inseamna ca putem sa spunem ca avem baloanele si heliul necesar pentru 2 misiuni...

Cum procedam mai departe? Astept pareri. :)

MIG-29

Vezi postareaAhernar, la Nov 25 2009, 09:37 AM, a spus:

Mig-29 , ce zici , poti sa faci aripa cu o cavitate de 10x10x30cm in centru . Aceasta cavitate va fi "payload bay" CG-ul aripei ar trebui sa pice pe la mijlocul bay-ului sau si mai bine , cam la 12 cm de la peretele din fata . Banuiesc ca nu ai la dispozitie 10 cm pe inaltime , nu e o problema , partea de sus o sa poata fi facuta mai aerodinamica la nevoie , dar "fundul" cavitatii insist sa fie dreptunghiular .
In spatiul descris poate intra echipamentul pe care l-am descris mai devreme ( cam 400g-450g depinde de bateria folosita ) .E pacat sa exageram cu specificatiile si sa ajungem sa nu facem nimic .

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 26 November 2009 - 02:39 PM

0

#248 Useril este offline   Stefan646 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 31
  • Inregistrat: 05-November 09
  • Location:Piatra-Neamt

Postat 28 November 2009 - 10:50 AM

Buna ziua tuturor, urmaresc aceasta discutie de ceva timp si mi se pare foarte interesanta. Chiar daca sunt incepator in domeniul aeromodelelor imi plac proiectele de genu :)
Asa ca ma bag si eu in discutii cu niste idei bune sau rele:
I O problema ar fi temperatura: 1) sus este rece, asa ca puteti scapa cu, componetele intacte daca: 1) aveti noroc :D
b)realizati in interiorul cutiei/aripii un sistem de incalzire prin lamele sau din sarma de nichelina
c)contati prin faptul ca, componentele se incalzesc singure-si aici ar fi o problema, deoarece daca ajung sus si sunt inghetate si treptat incep sa se incalzeasca s-ar putea sa apara pelicule de condens ceea ce banuiesc eu ca nu e bine
2) in caz de folositi aripa descrisa mai sus, si TEORETIC atingeti viteze apropiate de cea a sunetului la coborare, atunci problema cu temperatura se pune altfel: din cauza unei viteze foarte mari in frecare cu aeru, nu exista sansa se incalzeasca excesiv??

II In caz de renuntati la ideea cu aripa si reveniti la cea cu banala cutie(care au folosito si altii) un sistem de siguranta in plus(in caz de nu se deschide parasuta sau mai stiu eu ce) pentru mainile dibace ar fi acesta: http://www.electroni...mus/zorbing.jpg
Si NASA a folosit o idee asemanatoare cu un modul care a aterizat pe o planeta..voi cauta link.
0

#249 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 28 November 2009 - 10:55 AM

Vezi postareaStefan646, la Nov 28 2009, 10:50 AM, a spus:

...2) in caz de folositi aripa descrisa mai sus, si TEORETIC atingeti viteze apropiate de cea a sunetului la coborare, atunci problema cu temperatura se pune altfel: din cauza unei viteze foarte mari in frecare cu aeru, nu exista sansa se incalzeasca excesiv??
...

Viteza sunetului, dupa teoria cui ?
MIG-29 stie foarte bine cat este densitatea aerului la acele inaltimi si a calculat pe bune viteza de coborare la desprindere, este sub 200km/ora.
Cred ca faci confuzie cu incalzirea navetei la intrarea in atmosfera care se face mult mai sus si la viteze mult mai mari.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#250 Useril este offline   Stefan646 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 31
  • Inregistrat: 05-November 09
  • Location:Piatra-Neamt

Postat 28 November 2009 - 11:36 AM

Din acest link http://www.wainfan.com/topper.htm am inteles eu ca vreti sa va inspirati aripa, si in acel link scrie: "During two extremely high altitude flights, the PRV reached speeds in excess of Mach 0.97 (97% of the speed of sound)". Deasemenea "The PRV is carried aloft by the balloon" . Deci tot zbor cu balonul folosesc si ei, inca MIG-29 a spus ca face rost de 2 baloane..cine stie unu poate va fi mai norocos si va ajunge mia sus decat si-a propus :)
0

#251 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 28 November 2009 - 11:52 AM

Acel link a fost postat de ctotth, nu reprezinta sursa de inspiratie a initiatorului topicului.
O aripa are portanta mult mai mare decat acel "lifting body"

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 28 November 2009 - 11:52 AM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#252 Useril este offline   Stefan646 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 31
  • Inregistrat: 05-November 09
  • Location:Piatra-Neamt

Postat 28 November 2009 - 12:07 PM

Insa nu cumva incape mai multa aparatura si este mai rapida de ridicat, avant portanta mai mica :)
0

#253 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 28 November 2009 - 01:01 PM

Vezi postareaStefan646, la Nov 28 2009, 10:50 AM, a spus:

...
Chiar daca sunt incepator in domeniul aeromodelelor
...

Asta ar fi una dar nu asa de grava.
A doua ar fi aia cu portanta, trebuie sa-ti clarifici notiunea.
Te referi la portanta unei cutii trasa pe verticala, eventual comparata cu portanta unui model ridicat tot pe verticala? Ca sa nu inteleg gresit si sa trag concluzii pripite... Scuze anticipat daca te gandeai la altceva.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#254 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 28 November 2009 - 11:47 PM

Da, numai eu am adus in discutie aripa lui Wainfan (cea cu mach 0,97) - care este un lifting body mai degraba. Nu "ne"-am propus. Daca vorbesc mai mult nu inseamna ca eu sunt ala care ia decizii :lol:

Viteza aia cred ca s-a atins in picaj in aer foarte rarefiat, cand si-au propus probabil sa vada ce viteze se pot atinge. Probabil au vrut si sa verifice daca isi mentine integritatea si ramane controlabila daca se intampla ca in prima faza a zborului sa intre in picaj necontrolat.

La 30000 de metri o viteza de 8 ori mai mare decat la sol produce aceleasi forte aerodinamice (densitatea aerului e de 68 de ori mai mica) - deci un model capabil sa atinga in picaj 140km/h la inaltime mica e foarte capabil sa se apropie de viteza sunetului in stratosfera.

Aripile care vad ca le-a facut MIG-29 sunt mai alungite, mai subtiri si profil mai performant - deci au raportul portanta/rezistenta mult mai mare (mai fine), dar asta nu le face mai lente ba din contra.. La aceasi incarcare pe suprafata, un planor cu finetea mai buna poate atinge o viteza mai mare in picaj (daca poate fi controlat sau nu se rupe ceva)

Asta nu ar fi o problema decat daca... se ajunge in picaj si se redreseaza rapid iar aripa nu e suficient de solida sa faca fata la suprasarcinile destul de mari.

------------------------------------------
Dar incalzirea de la frecarea cu aerul mi se pare putin probabila - aerul la -50 de grade suflat cu viteza mare va produce mai degraba racire.

------------------------------------------

O posibila problema ar putea fi cu spumele - polistiren sau EPP in lipsa atmosferei.
Datorita vidului de peste 90% - bulele inchise ce contin aer la presiune atmosferica vor tinde sa se umfle, sa expandeze. Sarcinile ce produc deformarea spumelor fiind in acelasi ordin de marime cu presiunea atmosferica, e o posibilitate sa se produca tensiuni sau deformari, mai ales daca aripa e ranforsata cu tije/membrane rigide.

Dintre EPP, polistiren expandat si extrudat cred ca extrudatul de mare densitate e cel mai rigid - deci mai putin sensibil la o astfel de afectiune.
Deasemenea un profil de aripa perfect simetric avand si intariturile dispuse simetric fata de coarda ar avea sanse mai mari sa-si pastreze forma.
0

#255 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 29 November 2009 - 12:23 PM

Da, polistirenul extrudat ar fi o alegere foarte buna pentru o astfel de aripa. As alege polistirenul extrudat mai ales din rationamente de rigiditate si posibilitate de taiere excelenta a profilului.

Probleme deosebite nu apar nici cu polistirenul expandat- se foloseste des in zborurile pe baloane de mare altitudine pentru fabricarea cutiilor etc. Iar in unele cazuri forma cutiilor trebuie sa se pastreze cu precizie mare deoarece anumiti senzori sunt montati solidar cu cutia respectiva.

Inca astept lista echipamentelor ce trebuiesc montate pe aripa si decizia daca facem si un zbor separat cu echipamentele respective intr-o nacela clasica pe un balon meteo. Practic le ducem la aceeasi altitudine la care se vor duce cu aripa, vom testa la sol procedura de lansare, procedura de "receptie" a datelor, procedura de recuperare din teren a echipamentului parasutat de la mare altitudine...

Pentru test am putea folosi chiar unul dintre baloanele meteo pe care le are SkySpy si eventual sa cumparam unul/doua noi pentru zborul cu aripa si "alte" idei pe care putem sa le avem intre timp :rolleyes:

SkySpy mai ai baloanelele respective disponibile pentru test si cutia de styrodur? Iti mentii oferta?

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 29 November 2009 - 12:24 PM

0

#256 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 29 November 2009 - 03:01 PM

In legatura cu payload-ul:

Necesare:
- autopilot cu GPS
- preferabi si cu senzor IR de atitudine
- si senzor pitot de "viteza"
- receptor rc
- osd, camera video pt pilotaj.
- release balon
- parasuta si comanda de deschidere a ei la altitudine mica

Cred ca ar fi necesare si:
- modul GSM pentru a trimite SMS-uri cu pozitia, cand coboara suficient sa aibe semnal.
- controler/logger care sa preia informatii de la senzori si sa preia sarcini care nu le face autopilotul:
- sa comande desprinderea de balon,
- sa comande deschiderea parasutei cand altitudinea a scazut sub o valoare prestabilita (atentie la relief!)
- verifice existenta semnalului GSM si sa trimita SMS-uri cu pozitia GPS
- sursa de semnal pentru cautarea la sol.

Utile:
- Camera foto cu rezolutie ridicata pentru poze de calitate
- compas magnetic pentru mentinerea directiei de homing in caz ca GPS-ul mai are momente de.. ratacire. (Polonezul ras-pomenit aici a avut asa ceva, mai multe minute cu informatie GPS lipsa)
- sau modul GPS de back-up, de la alt producator/alt chipset. Controler/logger ar putea verifica daca GPS-ul principal a luat-o razna si sa comute (transparent dpdv al autopilotului) pe al doilea. Se presupune ca formatul datelor nu se schimba.
- sistem de incalzire a lentilelor foto/video - am observat ca aburirea se poate produce cand camera racita sus revine la altitudine mica cu umiditate mai ridicata. Exact cand e mai neplacut in zborul de revenire. Nu stiu cum/daca se poate asa ceva.


---------------
Pe langa cele de mai sus, daca ramane loc si/sau altcineva nu are alte idei eu as pune baterie, motor si elice care sa fie pornite cand se ajunge la inaltime mica. Nu e nevoie sa fie cine stie ce, doar ceva capabil sa mentina aeromodelul in zbor orizontal cat se poate de mult - atata cat e loc pentru baterii pana la greutatea maxima. Motivul ar fi ca se obtine un plus de siguranta adaugand 10 sau 30 km la cei parcursi din planare.

--------------
Reglaj termic pasiv care poate sa sune mai ciudat:
- punguta cu apa sau ulei de parafina - substante care cedeaza multa caldura cand ingheata - acestea ar avea rolul sa impiedice/intarzie scaderea excesiva a temperaturii
- cutiuta/punguta cu ceara de parafina - substanta care absoarbe multa caldura cand se topeste - rolul este sa impiedice/intarzie cresterea excesiva a temperaturii. Teoretic elementele ce disipa putere pot fi imersate intr-un bloc de ceara aflat intr-o cutie etansa.
Se pot calcula cantitatile necesare in f. de puterea disipata si timpul necesar mentinerii acestei puteri. E vorba de inaltimi altitudini foarte mari, la inaltimi mai mici nici frigul nu-i asa aprig dar si racirea e rezonabil de buna.

Ideea a fost aplicata in constructii - exista placi de rigips cu parafina incorporata ce se topeste la 20-25 de grade - astfel casa are inertie termica f. mare in zona respectiva de temperaturi.
0

#257 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 29 November 2009 - 05:32 PM

Da, si eu sunt de acord cu aceasta configuratie pentru payload... alte opinii? Intr-un fel sau altul cam aceste componente au fost propuse de-a lungul si de-a latul acestui topic 8) Ma gandeam ca poate ne-a scapat ceva...

MIG-29

Vezi postareactotth, la Nov 29 2009, 03:01 PM, a spus:

In legatura cu payload-ul:

Necesare: dar si racirea e rezonabil de buna.

Ideea a fost aplicata in constructii - exista placi de rigips cu parafina incorporata ce se topeste la 20-25 de grade - astfel casa are inertie termica f. mare in zona respectiva de temperaturi.

0

#258 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 29 November 2009 - 07:58 PM

Acum, intreb si eu: La 30km densitatea aerului e cam de 18g/mc, daca aveti de ridicat 1800g (aripa+echipament+balon) aveti nevoie de un balon de 1000mc. Nu e cam mare?
Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#259 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 29 November 2009 - 08:19 PM

Cum ai calculat? Mie imi iese mult mai putin... cam cu un zero 8)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#260 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 29 November 2009 - 10:29 PM

100 mc. nu 1000. Da, e mare, peste 6m diametru inainte de explozie. Probabil mai mare, caci un astfel de balon are probabil numai el 1kg si e nevoie de portanta suplimentara (30-40% ?) pentru a urca rapid.
0

#261 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 30 November 2009 - 03:53 AM

Un planoras comercial interesant GPS Boomerang

Cateva aspecte care mi se par interesante:
- are 270 de grame "gol", peste care suporta 150-330 grame incarcatura.
- la numai 630mm anvergura are spatiu generos 150x100x80 pentru incarcatura.
- corpul si configuratia mi se par foarte simple, usor de realizat. Cred ca nici nu foloseste parasuta, probabil da cu fuselaju de pamant, care pare suficient de simplu ca sa fie ieftin de schimbat daca se uzeaza.
- finetea e destul de slabuta, 5:1. Probabil un facetmobil (lifting body al lui Wainfan) are finete mai buna.
- compenseaza finetea slaba prin faptul ca permite inserarea a 39 de puncte alternative de aterizare, cu prioritati asignate. Logica interna alege locul de aterizare "optim"
- Pe considerente de aerodinamica handicapata, mai sus de 10km nu incearca sa planeze, doar coboara in picaj.


Din pozele de aici http://www.gpsboomer...ent/view/21/34/ pare ca e spuma de EPP neinvelita. Mi se pare de asemenea ca nu are control decat de directie, pe ampenaj vertical, fara eleroane sau control pe ampenaj orizontal. Asta ar face logica de control foarte simpla. Probabil din cauza asta nici nu prea planeaza la inaltimi f. mari, e reglat pe panta de coborare fixa, probabil nici nu are senzor de orizont sau control inertial de atitudine - e suficient sa ia viraje foarte largi ca sa nu-l dezechilibreze.

Desi pare rudimentar dpdv modelistic, simplitatea are o virtute importanta - cu cat sunt mai simpli algoritmii de control si numarul de parti mecanice in miscare mai putine, cu atat creste fiabilitatea unei masinarii.

Aceasta postare a fost editata de ctotth: 30 November 2009 - 03:58 AM

0

#262 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 30 November 2009 - 04:10 AM

PS (intarziat)
- Incarcatura e precedata de corpul in care probabil se gasesc bateria, gps-ul, navigatorul si alte componente de baza. In caz de impact e prioritara protectia incarcaturii nu a planorului.
- E interesanta si cutia probabil usor de detasat a incarcaturii (partea rosie de sub aripa in poze).
- componentele si materialele probabil nu costa mai mult de $150, la o masinarie care se vinde cu $1000 bucata sau $3500 setul de 6 bucati (ceea ce nici nu e exagerat pentru un UAV gata de zbor)
0

#263 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 30 November 2009 - 07:47 AM

Vezi postarearenatoa, la Nov 29 2009, 08:19 PM, a spus:

Cum ai calculat? Mie imi iese mult mai putin... cam cu un zero :rolleyes:


Asa e, am gresit eu.
Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#264 Useril este offline   Skyspy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1501
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 30 November 2009 - 04:55 PM

Vezi postareaMIG-29, la Nov 29 2009, 12:23 PM, a spus:

SkySpy mai ai baloanelele respective disponibile pentru test si cutia de styrodur? Iti mentii oferta?

MIG-29


Cum v-am mai spus eu sant in standby sa vad ce faceti voi.
A dracului dom-le cum se extinde si poluarea asta.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
0

#265 Useril este offline   Phineas 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 49
  • Inregistrat: 24-June 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 03 December 2009 - 10:28 PM

Vezi postareaSkyspy, la Nov 30 2009, 04:55 PM, a spus:

Cum v-am mai spus eu sant in standby sa vad ce faceti voi.


Am stabilit urmatoarea intalnire pentru a pune in practica acest proiect sambata 5 decembrie ora 14.
Locatia este aceeasi: http://www.ral.ro/contact
Toti cei interesati sa participe la proiect sunt bineveniti.

Rog confirmari prin PM.
0

#266 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 20 December 2009 - 09:24 PM

Se fac acusica 3 saptamani si nu mi-am mai delectat privirea cu nici o discutie despre subiect. Au mai aparut idei noi?

As pune cateva intrebari ca tot e frig afara.
Ma bate gandul sa fac ceva legat de desprinderea modelului de balon si n-am nici o idee. N-am nici idee de la ce sa plec. Ma poate ajuta cineva? Prin documentatia citita n-am gasit astfel de detalii. Tot improvizez cate ceva dar nu stiu solutiile verificate. Aveti idee de donat?
Ce fel de fir se foloseste pentru legarea modelului de balon? Exista reglementari legale privind tensiunea din fir maxima admisa? Ceva legat de natura firului?
Cum se face desprinderea? Se merge pe desprindere ca la planoare sau se taie firul cu ceva? Sunt si variante de rezerva sau ajunge una singura?
Stie cineva conditiile sau situatiile in care se face desprinderea?

Un alt aspect al problemei: ar fi oportuna inceperea unei discutii pentru un sistem de orientare pe 2 axe pentru antena? Era o secventa video in topic cu un sistem pentru o antena mica si vioaie. In 2,4 GHz ar fi antena mai mare, dar tot necesita ceva viteza.
Se poate face? Parca am vazut mai demult pe net discutii despre un telescop motorizat dar nu eram interesat de problema pe vremea aia. O sa caut pagina, poate mai exista.
Si o intrebare suplimentara: a gasit cineva prin cautarile pe net un driver de motoare pas cu pas pe USB, accesibil ca pret? Eu am gasit 2 variante dar pretul minim este cam pe la 220 euro, pentru 4 motoare. Un astfel de trepied necesita doar 2. Poate exista si mai ieftin.
Are cineva de vanzare un trepied solid, cam ca cele de teodolit? Sau unul sa suporte o masa de cateva kg bune. Sa vad daca ma tine punga... Nu garantez nimic, doar incerc!
Cand o fi zapada mai mare poate vad de un sistem pe 2 axe, solid. Nici nu ma gandesc acum la soft. Musai sa fie pe USB ca nu am laptop cu LPT.
Mutam fain si toate cele bune!

Spor la treaba!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 20 December 2009 - 09:26 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#267 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 21 December 2009 - 11:09 PM

salut,

desprindere da de care? E posibil sa desprinzi prin comanda sau la explozia balonului. La explozie se poate face ceva pur mecanic, cu arc, sa elibereze cand scade tensiunea pe fir.
La comanda am vazut ca multi prefera arderea unui fir de nylon cu nichelina incinsa, nu cu servo.


despre antena, cred ca un trepied foto manual e cel mai cinstit... se poate face un soft de calcul directie orizontal-vertical si asezat cu mana. pe directie. In caz ca-i nevoie de o "cautare inteligenta" lucru manual e sfant :unsure:

Aceasta postare a fost editata de ctotth: 21 December 2009 - 11:11 PM

0

#268 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 22 December 2009 - 12:18 AM

Pai asta e problema ca trebuie sa se poata desprinde si cand se sparge balonul si la comanda data de electronica de pe model (fie primita de la sol fie dupa un algoritm, in functie de anumite conditii). Comanda ar putea interveni cand se atinge inaltimea propusa si balonul nu este inca spart, cand se pierde legatura cu solul si nu mai poate fi urmarit...
Pare in regula cu topirea firului. Pentru asta ma gandeam la un RC switch ca cel discutat in alt subiect, pe la navo. N-am facut teste sa vad daca la variatii mari de temperatura, comportamentul montajului cu oscilator RC ramane de incredere. Ma gandeam ca ar merge facut cu SMD-uri sa fie mic si usor. Pana la urma cred ca trebuiesc mai multe lucruri comandate on/off pe acolo. E de vazut...

M-am gandit si la ceva care sa verifice tensiunea din fir dar n-am realizat nimic practic. Inca ma mai gandesc la o solutie sigura. Modelul este destul de usor, posibil sa fie pe la 1 kg cu totul. Nu stiu daca tensiunea din fir ramane constanta in cazul unor turbulente. Teoretic s-ar putea introduce o intarziere in actionare, sa am garantia ca balonul este spart si nu este vorba doar de o scurta variatie de tensiune in fir. Insa intervalul ala nu poate fi prea lung, sa nu permita in cadere infasurarea sau agatarea firului in jurul modelului, ca nu stiu cum se comporta modelul in cadere. De aceea incercam sa trezesc interesul pentru problemele care pot sa apara, posibil ca altii au trecut prin astea si stiu mai multe.
O alta varianta la care m-am gandit ar fi adaptarea (sau folosirea in forma actuala) a dispozitivului botezat "device" si realizat de CHARLIE. Este sigur in functionare, releele nu deranjeaza. Este suficient ceva cara sa suporte 2-3A la 12V. Ajungem si la achizitionare si probe. Pana la urma o sa alegem varianta cea mai sigura, presupun.

Legat de antena motorizata, si eu cred ca se poate fara. Dar toata socoteala in care intervine omul trebuie sa se faca destul de rapid, ca tocmai antena bine orientata va primi de la model si furniza datele spre un PC, pe care un eventual soft ar calcula unghiurile pentru pozitionare manuala a acelei antene. Ma gandeam ca niste maini pricepute ar putea rezolva problema frumos, cu ceva motorizat. Daca altii pot, cred ca putem si noi. E drept ca e greu si scump. In caz ca merge cu ceva manual, trebuiesc scari gradate pe cele doua axe. N-am prea vazut pe trepiedele foto, uzuale. Trebuie ceva bricolat. Antena cred ca are 1-2 kg cu totul. Nu stiu daca trebuie echilibrata cu o contragreutate. Oricum, trebuie ceva solid.
Nu prea stiu ce sa zic, trebuiesc facute teste cu echipament.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#269 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 22 December 2009 - 01:23 AM

despre antena - modelul se va misca cu o viteza intre 5 si 50m/s, o antena cu directie "buna" are un con de castig maxim de ...20% ? La 5km distanta inseamna o marja de 1000m, la 50 km distanta marja e de 10km....

Daca antena directiva bate pana la 10km, la 1 km semnalul e cu 20db mai puternic (100 ori) deci marja de eroare in directivitate este foarte larga.
La distanta mare (acolo unde orientarea corecta e intr-adevar necesara pt. castig maxim), viteza unghiulara cu care trebuie urmarit e foarte mica, in marja de zeci de secunde, poate un minut. Se poate face un script care primeste coordonatele actualizate ale gps-ului mobil si returneaza unghiurile orizontal si vertical pt. orientarea antenei.

-------------------------------

Despre eliberarea balonului - nu-i problema daca-s doua mecanisme, unul comandat electric si al doilea simplu, cu desprindere mecanica la explozia balonului, pentru redundanta.

Am facut niste teste mai demult pentru un fel de prastie.... un proiectil e atarnat de un fir si in momentul in care dau drumul la fir (tensiune zero) proiectilul se desprinde. Mecanismul de desprindere e facut dintr-o bucata de sarma de otel.. revin zilele astea cu un desen sau o poza..

Se pot imagina multe alte variante, mai mult sau mai putin simple.
0

#270 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 22 December 2009 - 02:36 AM

Eu am cam renuntat la ideea de a folosi servo, desi am facut si o astfel de varianta. Un servo actiona un microintrerupator. Functioneaza, e OK dar se poate numai electronic, nu-i nevoie de acel servo. Sistemul mecanic daca ar fi sa existe ar putea inchide un circuit care sa faca treaba. Cu atat mai putin este necesara prezenta unui servo la mijloc.

Pentru antena, tot la distante mari ma gandesc ca ar putea fi probleme cu pozitionarea. N-am idee daca prin actionare manuala s-ar putea urmari bine directia. Adica daca s-ar putea face cursele acelea mici, destul de lent. Nu ma gandesc ca le-as face mai lent cu motorul. Indiferent de varianta trebuie folosit un reductor cu raport foarte mare si jocuri cat mai mici. Posibil ca la distante mari, datorita directivitatii antenei, sa fie totusi posibila urmarirea usoara a modelului. Cred ca modelul iese greu din acel "con". N-am experienta la electronica, nu m-as amesteca in partea asta de munca dar incerc sa vad de un trepied motorizat sau de o platforma pe 2 axe care sa orienteze antena. Doa daca ajuta la ceva.
As incerca sa fac doar ce pot.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

Arata acest topic


  • 10 Pagini +
  • « Prima
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

4 useri citesc topicul
0 membri, 4 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro