Extra 300S tot Black Horse Model (BH09)
#1
Postat 08 September 2009 - 08:02 PM
Azi mi-a sosit exemplarul din subiect, 1,48 m anvergura (2 cm mai larg fata de specificatiile de pe site-ul distribuitorului). Prima vedere: superb! Lucratura de o foarte buna calitate, folie perfect neteda, nici un defect de transport.
IMG_2812.JPG (143.03K)
Number of downloads: 1318 IMG_2814.JPG (118.83K)
Number of downloads: 1282
#2
Postat 08 September 2009 - 08:07 PM
#3
Postat 08 September 2009 - 08:11 PM
IMG_2813.JPG (130.56K)
Number of downloads: 926 IMG_2837.JPG (132.42K)
Number of downloads: 891
Tractiunea va fi asigurata - teoretic - de o elice 12x5 APC in vreme ce functionarea motorului va fi asigurata de bujii OS #8 (eventual A3 pe timp de iarna), vizibile in cadrul din dreapta. Asta daca un test cu 13x4 nu va dovedi ca aceasta elice e mai potrivita pentru aceasta combinatie avion + motor.
De asemenea, acolo mai apar si doua roti pneumatice de 73 mm, care e posibil, ce-i drept, sa fie cam mari, dar vom vedea la primele zboruri. E drept ca experienta cu Yak-ul m-a convins ca rotile pneumatice sunt o alegere foarte buna mai ales pe un teren destul de valurit cum e la "3 drumuri"...
#4
Postat 08 September 2009 - 08:12 PM
cosminx, la Sep 8 2009, 09:07 PM, a spus:
Transportul cu Fan Courier, costul conform celor de pe site-ul lor, venit a doua zi. Este cumparat din tara.
#5
Postat 08 September 2009 - 08:16 PM
IMG_2815.JPG (119.27K)
Number of downloads: 838 IMG_2817.JPG (86.43K)
Number of downloads: 134
Pana si suportul pentru roata de coada este fixat pe directie...
IMG_2818.JPG (79.2K)
Number of downloads: 130
#6
Postat 08 September 2009 - 08:20 PM
IMG_2820.JPG (118.86K)
Number of downloads: 160
Panoul de foc - o structura solida (a se observa grosimea placajului), protejata bine. Totusi o sa-si mai ia un strat sau doua de lac, precum nenea Yak-ul. Are pana si gaurile de batiu, date, cu suruburile la locul lor. Evident, gaura de trecere pentru tija de comanda a motorului e si ea bine mersi.
IMG_2821.JPG (89.93K)
Number of downloads: 172
Interesant... si bowdenul e inauntru!
IMG_2824.JPG (65.09K)
Number of downloads: 158
#7
Postat 08 September 2009 - 08:25 PM
IMG_2827.JPG (114.53K)
Number of downloads: 180
Prinderea trenului de aterizare e ca la Yak. Doua brate, fiecare prins in cate doua suruburi. A se observa suportul pe care se leaga rezervorul, dupa cum se va vedea pe parcursul asamblarii modelului.
IMG_2826.JPG (95.24K)
Number of downloads: 185
#8
Postat 08 September 2009 - 08:28 PM
IMG_2828.JPG (92.47K)
Number of downloads: 144
In partea anterioara se vede spatiul extrem de generos pus la dispozitia rezervorului. Sa pun un rezervor de un litru? Ma gandesc ca poate stau mai mult pe sus... ;)
IMG_2830.JPG (89.93K)
Number of downloads: 128
#9
Postat 08 September 2009 - 08:34 PM
Din nefericire ambele brosuri sunt in limba ceha, distribuitorul provenind din aceasta tara (rcm Pelikan). Trebuie sa admit insa calitatea brosurilor, perfect comparabila cu cea a finisajului modelului.
IMG_2833.JPG (132.3K)
Number of downloads: 156
#10
Postat 08 September 2009 - 08:41 PM
IMG_2835.JPG (136.25K)
Number of downloads: 197
Ce mi se pare interesant este faptul ca suruburile pentru fixarea aripilor (aceeasi metoda ca la Yak) sunt opt la numar. S-or rupe asa repede? Nu de alta, dar surubururile pentru tren sunt la locul lor pe fuselaj...
IMG_2839.JPG (166.06K)
Number of downloads: 189
#11
Postat 08 September 2009 - 08:44 PM
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 08 September 2009 - 08:44 PM
#12
Postat 08 September 2009 - 08:48 PM
Ca servouri vor lucra 5 bucati de Futaba S3151 alimentate la 6 V printr-un regulator (uBEC) HiModel de 8 / 15 A in comutatie, alimentat dintr-un pack Li-po 3S de 1500 mAh. Energia asta era arhisuficienta pentru Yak-ul de 3,5 kg - dupa 4-5 zboruri daca se descarcase packul 30% era mult. Servourile sunt destul de rapide asa ca ma astept si la o repriza buna a motorului, daca il rodez si reglez corect.
Cam atat pentru seara asta. Intrucat urmatoarele zile o sa fie la fel de pline ca in ultima saptamana jumate, probabil ca asamblarea aparatului va dura ceva timp dar voi incerca sa va tin la curent cu evolutia situatiei. Oricum, motor nu cred ca pup mai repede de 3 saptamani, asa ca de zburat cel devreme in octombrie. Poate direct la Luica... ;)
#13
Postat 08 September 2009 - 08:57 PM
ave, la Sep 8 2009, 09:41 PM, a spus:
nope. sunt rezistente. asa am primit si eu. exista posibilitatea "ratacirii" lor. probabil de asta au dat baietii 8. personal preferam sa dea si 2 de rezerva pt canopy ;)
sa il stapanesti sanatos!
cred ca o sa iti iasa la o greutate de 2.7-2.8kg
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#14
Postat 08 September 2009 - 09:07 PM
hash84, la Sep 8 2009, 09:57 PM, a spus:
sa il stapanesti sanatos!
da, era misto sa fie asa...
hash84, la Sep 8 2009, 09:57 PM, a spus:
Sper, cam asta e greutatea estimata de producator.
Chiar: tu cum ai facut cu ventilatia motorului? Eu intentionez sa repet figura de la Yak, cu o gaura putin mai mare decat motorul, direct in capota in dreptul lui.
#15
Postat 08 September 2009 - 09:38 PM
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 08 September 2009 - 09:39 PM
#17
Postat 09 September 2009 - 07:30 AM
@Abburo: aerul care intra trebuie sa si iasa - stiu, e detaliu nesemnificativ. Vezi Katana lui Dece, care are acelasi stil de bot si i s-a oprit sambata motorul de doua ori in aer. Zic eu ca de la racire insuficienta, pentru ca la sol a pornit instantaneu la cateva minute de la recuperarea din balarii. Si nu are nici el gaura de evacuare a aerului cald de la motor. Apropo: in manual arata ca trebuie sa faci exact ce-am facut eu la Yak - un gauroi in capota cat diametrul exterior al motorului. Oare de ce...?
@nimsoc: desigur, alea sunt esentiale, tinand cont de apropierea sezonului rece. Eventual ii pun si lanturi, sa fiu sigur. ;) Multam de urari; sa stii insa ca acest model nu prea are veleitati de 3D (nu este cel al lui hash, al lui e BH20 al meu e BH09 si are suprafetele de comanda mult mai mici, iar de curse nu vorbesc - maxim 30 mm la directie si maxim 18 mm la celelalte, in fiecare sens). Aparent e un vitezoman convins. Sper sa reusesc sa-l echilibrez cat mai bine si sa-i gasesc elicea optima. Ca idee, tocmai de aceea l-am luat pe asta - este mai mult pattern decat 3D. Dar poate o putea si 3D, cine stie...
#18
Postat 09 September 2009 - 08:17 AM
ave, la Sep 9 2009, 08:30 AM, a spus:
@Abburo: aerul care intra trebuie sa si iasa - stiu, e detaliu nesemnificativ.
Pentru circulatia corecta a aerului in jurul motorului suprafata totala a gaurilor prin care iese aerul de sub capota trebuie sa fie de 4 ori mai mare decat suprafata gaurilor prin care intra aerul.
#19
Postat 09 September 2009 - 09:38 AM
VasiM, la Sep 9 2009, 09:17 AM, a spus:
Pai atunci il zbor fara capota, pentru ca la catamai gaurile de intrare sunt pe fatza ei ar insemna ca lateral sa nu mai aiba nimic.
Acum serios: macar de ar fi suprafata egala, si tot ar fi bine. Si sunt convins ca se pot gasi niste "dibacii" de aerodinamica prin care sa imbunatatesti putin curgerea aerului fara a mari decupajele (ceva in genul unor "deflectoare" montate pe exteriorul gaurilor de evacuare). Dar nu stau sa sap atat de adanc si departe. ;)
#20
Postat 14 September 2009 - 08:28 AM
Ieri am apucat sa mai bag ceva, fara prea multe poze - desi poate revin diseara asupra subiectului, dac-oi mai fi in stare cand ajung acasa. Ce am facut:
- am decupat (la letcon) solarfilmul de la gaurile din aripi si de la coada, atat in fantele unde se asambleaza ampenajul cat si la punctele pe unde ies tijele de comanda din fuselaj (tije care, dupa cum spuneam mai devreme, erau deja "pe pozitie");
- m-am apucat sa montez servourile pe aripi, ceea ce a implicat alta portie de decupat solarfilm la letcon + gaurit.
Ma rog, decupatul solarfilmului nu e o mare problema. Mai ales ca fiind un procedeu termic, solarfilmul ramas se mai si lipeste (mai bine) de lemn, prevenind cumva exfolierea (metoda a dovedit ca functioneaza brici si la celelate doua avioane la care am aplicat-o). Servourile se monteaza in aripi pe doua suporturi, ajungand sa stea cu axa de rotatie paralela cu axa de rotatie a eleronului, ceea ce, dupa mine, e un avantaj (practic ai in permanenta "paralelogramul" mecanic despre care s-a mai tot vorbit). Acu', doua probleme...
Unu la mana, care este varianta optima de montare a servourilor: cu bratul mai aproape sau cu bratul mai departe de eleron? Din propria observatie am impresia ca in cazul primei variante, in momentul in care comanda "impinge" in eleron, bratul coboara aproape sub nivelul intradosului si mult prea aproape de marginea decuparii, deci furca - si tija de comanda - ar lovi in marginea suportului. Da, inca nu am pus echiile pe eleroane, n-am mai apucat aseara, drept pentru care n-am facut deocamdata proba. Dar probabil o sa mut servoul in pozitie inversa (cu "iesirea" inspre bordul de atac).
A doua la mana, o prima surpriza mai putin placuta la acest model. Incercand eu sa "insurubez" pe pozitii cel de-al doilea servo, constat ca una din "urechile" de placaj in care acesta se sprijinea... se misca liber. Am facut o prima incercare de rigidizare cu putin UHU hart, dar dupa o ora si ceva de asteptare peticeala nu indraznea sa prezinte vreo urma de rezistenta, drept pentru care am tras afara cu totul respectiva ureche, am infipt usor freza in suprafetele pline de vechiul adeziv, am pus o cantitate nu aberata, dar cu certitudine generoasa de UHU hart si am infipt urechea la locul ei, lasand-o peste noapte la "prizat" sub atenta constrangere a unui carlig de fixare. De dimineata rezultatul parea multumitor (si ca aspect dar si ca rezistenta), drept pentru care diseara e posibil sa termin cu aripile. In orice caz, revin cu cateva poze pe care nu le am acum la dispozitie.
#21
Postat 05 October 2009 - 08:53 AM
Cel mai important punct pe ordinea de zi - lipirea stabilizaztorului orizontal. Asta mi-a dat putin de lucru, deoarece ghidajul era usor cas fata de linia aripilor, drept pentru care s-a lasat cu destul smirghel, insa in cele din urma treaba a iesit brici. Din pacate se pare ca am lipit folia cu fierul putin prea cald, drept pentru care am avut parte de o usoara incretire a acesteia in imediata vecinatate a lipiturii. Si pentru ca tot veni vorba de stabilizatorul orizontal, aici am dat peste un showstopper destul de incomod si neplacut, ini sensul ca odata lipit ampenajul orizintal (AO) la locul lui, intre marginea sa posterioara si capatul fuselajului a ramas un gol de vreo 12 mm pe care ampenajul vertical (AV) NU il acoperea. Intrucat nu tineam cu tot dinadinsul sa bag pe-acolo ulei si/sau mizerie, am decis sa nu risc si sa pun un "petic" de lemn care sa astupe bine totul. Aici a intervenit Allen, cu o bucatica de balsa facuta sandwich si luata la cutter / pila. Respecte! Zici ca bucatica aia e parte componenta a avionului. (Poate ca n-ar strica un feedback la cei de la Black Horse Models pe tema asta.)
Ampenajul vertical a intrat in spatiul destinat la marele fix, si mai mult decat atat, locasul era perfect perpendicular pe planul AO. Planul final de montaj, adica - cel paralel cu aripile. Ca adeziv, la AV am folosit epoxi de 24 de ore, asa ca acum toata structura e "la intarit". Din fericire epoxi-ul nu a ajuns si in balamaua inferioara a AV, sau daca a ajuns atunci a ajuns in cantitate suficient de mica incat sa nu deranjeze [prea mult].
Nu mi-a mai ramas in acest moment decat sa pun servourile din avion, sa leg toate suprafetele de comanda, sa pun motorul pe pozitie si... la zbor cu el. Cred ca in weeke-ndul asta reusesc sa-l scot la aer.
#22
Postat 06 October 2009 - 05:44 PM
Black Horse!Ia-ne banii !Remarc structura usoara dar exemplar ranforsata.Costa 750 lei dar merita!Daca ma invata cineva cum sa pun si poze am ce pune.Camera Pentax ultimul strigat !
#23
Postat 07 October 2009 - 06:49 AM
flypol, la Oct 6 2009, 06:44 PM, a spus:
Si eu sunt curios cum va sta in aer. Duminica sunt la Luica - din pacate sambata a fost rezervata de doamna mea de acu' o saptamana... :)
Citeaza
http://www.rhc.ro/fo...showtopic=16285 sau http://www.rhc.ro/fo...showtopic=18821
Spor la turnat poze! A, eventual fa un kit review cap-coada la al tau, e totusi un alt model si probabil are alte particularitati.
#24
Postat 12 October 2009 - 07:00 PM
1 cm mai in spate si in final.....a fost o" proza scurta" care a reusit sa-mi stearga umilinta pierderii Giles 202 -ului.Multumesc vanzatorului care cu profesionalism mi-a adus (scump!!!!) un model
de-a dreptul exceptional care si zboara bine.Urmeaza...poze!!!
#25
Postat 12 October 2009 - 07:08 PM
Quality Flying Models(asa scrie pe cutie) si au reusit.De la aceeasi fabrica Graupner aduce modelul de succes Extra 300S 1600 mm ( bun,foarte bun!-am avut si eu unul ).
#26
Postat 25 September 2012 - 01:08 PM
SI date care sper sa fie utile pentru alti impatimiti:
Echipare:
Motor ASP 52 elice 12x5,5 Master AIscrew Classic 11200 ture cu combustibil 5% nitro, 17% ulei.
Unghiuri masurate la motor : 2,5°dreapta si 2,5° jos
Servo Dierectie Hitec HS 635 HB 50g
Servo eleroane Hitec HS 225 MG 31g
Servo profundor SG 5010 38g
Servi acceleratie Robbe FS 502 BB 18g
Accu LiPo 1500 mA
UBEC 3A
Greutate finala 2,55 Kg
Centru de greutate 102 mm
Note
Am dat afara pilotul
am renuntat la profundoarele independente si la sistemul de tije si
am pus ampenaj orizontal cu o singura tija de actionare su piesa de legatura intre semiprfundoare.
Motorul are toba de OS care este mai scurta
Cursele la eleroane si profundor ca in manual cu expo -25%
Cursa la directie 45° expo -45% si cu dual rate la 30° expo 0
Amplasare : P1.jpg (288.4K)
Number of downloads: 43
Primele impresii de zbor :
Decoleaza in 7 metri fara vant
Viteza de zbor cu motorul in plin este impresionanta.
Sus in relanti este stabil si panta de coborare este mica.
La greutatea asta vine usor la aterizare, cu foarte putin profundor pe panta si relanti bun
Accelereaza repede si pe trasa este destul de precis
in zborul pe spate foarte putin profundor pe linia dreapta ceea ce nu se intampla in viraje unde trebuie motor si profundor
#30
Postat 25 September 2012 - 01:25 PM
Placa servourilor a primit intariri pe zona de prindere suruburi pe toata latimea, placaj balsa (lite ply)de 2,5mm.
Lateral in pereti am umplut decuparea triunghiulara cu balsa de 2mm pentru rigidizarea prinderii placii servurilor .
vezi poza de amplasare.
Numai bine
si zboruri placute
Aceasta postare a fost editata de Horja: 25 September 2012 - 01:27 PM