Postat 19 September 2009 - 07:32 PM
Sunt de acord sa ne intalnim undeva la zbor(nu am nici o idee unde am putea).
Principiile cred ca le-am prins,citind un articol de pe si....(stiti regula).Pentru incepatori si eventual sa mai fie adaugat ceva,il aveti mai jos:
Cum zboara un model elicopter
Daca doriti sa pilotati un elicoper radiocomandat, singura alternativa este sa invatati cum zboara acest aeromodel. Rotorul principal furnizeaza portanta care contracareaza forta gravitatiei, dar in acelasi timp indeplineste alte citeva functiuni de control al zborului.
Elicopterul are 4 comenzi principale: pasul colectiv (ridicarea de la sol si coborarea), inclinare (stanga-dreapta), translatia (fata-spate) si rotorul anticuplu (rotatie stanga-dreapta). Mai jos se explica pe scurt cum functioneaza aceste comenzi, cum se influenteaza si interactioneaza.
Axa transversala, axa longitudinala
Controlul elicopterului in directia fata-spate si lateral stanga-dreapta este data de platoul ciclic, care modifica in mod constant incidenta palelor rotorului in timpul rotatiei (comanda ciclica a pasului). Ca urmare, forta portanta generata de palele rotorului variaza in functie de pozitia lor instantanee fata de discul rotorului. Daca este generata o forta portanta mai mare pe una din fetele discului generat de rotor, acea parte a elicopterului se va ridica, modelul deplasandu-se in pozitia corespunzatoare inclinatiei. Cand elicopterul isi schimba directia, se modifica si valoarea totala a fortei portante iar modelul se va ridica sau va cobori in mod corespunzator. Acest efect poate fi corectat schimband in acelasi timp pasul tuturor palelor rotorului. Aceasta este menirea pasului colectiv.
Rotorul anticuplu
Puterea furnizata de motor se transmite rotorului principal, care sub efectul rotatiei va provoca un cuplu. Fuselajul va reactiona, rotindu-se in directie contrara sensului de rotatie al rotorului. Sarcina rotorului anticuplu este de a compensa aceasta miscare nedorita, producand o forta de tractiune laterala care se opune cuplului generat de rotorul principal. Echipamentele de radiocomanda moderne, asistate de microcomputer au facilitatea numita “revo-mixâ€, care permite rotorului anticuplu sa compenseze automat cuplul rotorului principal. In acelasi timp, pasul palelor rotorului anticuplu poate fi modificat direct din emitator; astfel se mareste sau se micsoreaza tractiunea rotorului anticuplu, producand miscarea de rotatie a elicopterului in jurul axei rotorului principal (miscare de giratie). Este important sa va amintiti ca mai degraba controlati miscarea botului elicopterului si nu cea a cozii, pentru a fi siguri ca dati comanda corecta rotorului anticuplu.
Pasul colectiv al rotorului principal
La aeromodelele elicopter moderne, viteza de rotatie a rotorului principal este mai mult sau mai putin constanta si valoarea fortei ascensionale este controlata prin schimbarea simultana a unghiului de incidenta al palelor (pas colectiv). Daca mariti unghiul de incidenta al palelor rotorului, se mareste si valoarea fortei ascensionale, iar modelul se va ridica vertical. Atunci cand valoarea fortei ascensionale este egala cu greutatea modelului, elicopterul se va ridica in zbor stationar. Reducînd unghiul de incidenta al palelor rotorului, se micsoreaza valoarea fortei ascensionale, iar elicopterul va coborî.
Giroscopul
De cate ori se modifica viteza de rotatie a rotorului principal sau se schimba unghiul de incidenta al palelor acestuia, se schimba in mod corespunzator si valoarea cuplului rotorului, care daca nu este corectat, duce la giratia modelului fata de axa verticala (a rotorului principal). Necesitatea de a corecta in mod constant regimul de functionare al rotorului anticuplu ar duce la suprasolicitarea pilotului, daca nu am avea montat un giroscop. In momentul schimbarii valorii cuplului produs de rotorul principal, giroscopul “simte†automat aceasta schimbare si modifica incidenta palelor rotorului anticuplu pentru a preveni orice schimbare incipienta de directie. La început, giroscoapele erau mecanice, dar datorita cuceririlor tehnologice de ultima ora avem azi de-a face cu giroscoape piezoelectrice sau SMM (Silicon Micro Machine). Acestea functioneaza in intregime electronic, tehnologia de ultima ora permitind obtinerea unor giroscoape mult mai mici si mai usoare decît cele care existau numai cu putini ani in urma.
De functionare nu prea am inteles la head,ce-i cu toate piesulicile alea.
Numai bine