Cum folosesc cirma cum si cind se foloseste cirma (la un trainer)
#1
Postat 02 September 2009 - 11:48 PM
Eu ma joc pe simulator si vad ca ma descurc onorabil doar cu eleroanele sau doar cu cirma si profundor nu stiu cum e optim si corect.
Am setat Tx pt flapsuri si spoiler ajuta la ceva la MINIMAG?
#2
Postat 03 September 2009 - 05:50 AM
Directia o folosesti (aproape) incontinuu in timpul unui zbor.Un viraj corect se face din directie,eleron si profundor.Corectarea traiectoriei de zbor cand vrei sa zbori in linie dreapta, de exemplu, se face din directie.La minimag nu prea ai ce face cu flaps/spoiler.
#3
Postat 28 September 2009 - 10:14 PM
mihai3d, la Sep 3 2009, 12:48 AM, a spus:
Mihai, cu intarziere te ghidez spre cititul materialului Using the Rudder in Thermal Flying by Mark Drela
Poate este un pic mai complicat de asimilat pe moment, dar o sa-ti faci o idee despre utilizarea directiei (rudder), desi materialul se refera cu precadere la zborul planat.
In cazul Minimag-ului, poti sa zbori linistit folosind numai eleroanele si profundorul, desi zborul nu va fi riguros "corect".
Ca "paleativ", poti sa mixezi macar, eleroanele cu directia, vreo 30-40%.
Oricum, daca tot ai eleroane SI directie, este un bun exercitiu de a pune la treaba "degetul stang".
Incerc sa atasez articolul si in format .pdf
Fisiere atasate
-
Using_the_Rudder_in_Thermal_Flying.pdf (145.36K)
Number of downloads: 314
#4
Postat 13 October 2009 - 03:05 PM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#5
Postat 20 January 2010 - 10:40 AM
#6
Postat 20 January 2010 - 06:58 PM
#7
Postat 19 March 2010 - 02:51 AM
#8
Postat 23 March 2010 - 12:25 PM
#9
Postat 24 March 2010 - 11:45 PM
Dragos Avramescu, la Mar 23 2010, 12:25 PM, a spus:
pai uite; de exemplu numai faptul ca iti da o idee despre ce se poate face cu o combinatie (mixaj) aile/rudder, da nu numai asta, oricum eu consider ca nu e un capat de tara sa mai bagi 2 servo in aripi dc nu le vrei nu le folosesti ......da daca le vrei atunci .......
#10
Postat 03 April 2010 - 06:56 PM
Desi asta depinde de fiecare,dupa preferinte.
toate bune si Paste fericit.
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#11
Postat 03 April 2010 - 07:53 PM
Raspuns final
MM Mini MAg se poate zbura foarte bine cu 3 canale (ch):
Ch 4 Directie (UFFFFF NU CARMA E ORIPILANT :) ) (viraj stanga /dreapta))
Ch 2 Profundor ( sus/jos )
Ch 3 Motor
Si asta datorita unghiului diedru foarte generos.
De preferat cu motor brushless
Dupa dobandirea unei experiente de zbor se pot activa ( si chiar este recomandat)
Ch 1 Eleroanele ( rotatie axa longitudinala)
Aceasta postare a fost editata de Horja: 03 April 2010 - 07:55 PM
#13
Postat 05 January 2011 - 05:14 PM
In acrobatie, e o alta poveste.
#14
Postat 05 January 2011 - 06:48 PM
Aceasta postare a fost editata de BIGfoot: 05 January 2011 - 06:51 PM
Live to fly
Futaba 8FGS, HK 6CH, EM Yak 54 2.2m TGY50, Miss Wind S 50E, Swallow 90 RCGF20, Sukhoi S29 50E V2, TG L-39 EDF90, FG L-39 EDF70, Click, Click C, Sultimate, Elipsia, Bicut V1, Quad 50cm, Radina DLG Stignas, , Heli 450 V2, Funjet.
#15
Postat 28 May 2011 - 04:15 PM
In concluzie...directia trebuie folosita in deplina corelatie cu eleroanele si cu profundorul....doar ca depinde de evolutie...
#16
Postat 21 August 2012 - 03:07 PM
Sa luam un exemplu de trainer (NexStar din realflight): m-am obisnuit sa iau virajele numai din eleroane si profundor. Cand incerc sa aplic si un pic de directie, in timp ce incep virajul din eleroane, botul o ia relativ brusc in jos. Compensez tragand tare de profundor si uneori iese virajul, mult mai ascutit/scurt decat daca l-as fi facut doar din eleroane/profundor. Cum ar fi mai bine? Sa insist asa pana iese bine miscarea? Nu de alta, dar daca tot fac o treaba, sa invat varianta "corecta".
#17
Postat 22 August 2012 - 08:36 AM
Sunt modele la care virajul se poate lua mai bine daca inclini modelul din eleroane apoi tragi de profundor pentru a inscrie si mentine modelul pe curba de viraj dorita - si trebuie sa acorzi atentie mentinerii inclinarii dorite;
- sunt modele la care virajul iese mai bine daca-l iei din deriva deoarece eleroanele nu au suficienta autoritate si daca inclini modelul din acestea ai sanse sa nu-l mai scoti din inclinare;
- sunt modele la care e cel mai bine sa aplici combinatia eleroane/deriva/profundor;
- sunt modele la care poti sa incerci sa iei viraje numai din eleroane, dar ... se prea poate sa nu-ti iasa.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#18
Postat 22 August 2012 - 08:46 AM
Daca insa ti-ai propus sa participi la competitii unde se aplica reguli stricte, se puncteaza toate cele si alte dude ... atunci trebuie sa te documentezi cat mai mult, sa exersezi cat mai mult si sa ajungi sa iei cat mai corect posibil virajele!
In timp insa, vei invata ca unele modele se preteaza la lua virajul din eleroane + profundor, la altele din deriva, la altele din deriva + profundor, etc. Oricum, nu te impiedica nimeni sa-ti creezi propriul stil de zbor.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#20
Postat 22 August 2012 - 11:32 AM
Dupa altii insa asa e "corect" sa zbori dupa cum vor muschii pilotului .. si daca invata gresit ? ... ete si ce ! .. e treaba lui nu ?!
Si daca atunci cand isi va schimba si el modelul cu unul mare , benzinar sa spunem sau Jet ca e tentant si la aterizare i-l va aduce un vant lateral in cap el nestiind sa gliseze, sa compenseze din directie ca de .. a zburat cum au vrut muschii lui ce sanse va avea ?
1 - sa fie deja obisnuit sa " dea cu capu ! "
2 - sa fie iute de picior
Asa ca :rolleyes: nu ?
P.S.
Tare curios as fi daca va dori sa urmeze cursuri de pilotaj 1:1 si va zbura dupa ureche ce va face instructorul ? - ori ii va da una dupa scafarlie ori va sari din avion cu parasuta ?
Aceasta postare a fost editata de REAL DESIGN: 22 August 2012 - 11:36 AM
#21
Postat 22 August 2012 - 12:22 PM
Da, vreau sa invat sa zbor corect.
Nu, nu ma gandesc la competitii.
Eu am intrebat de un caz concret in care directia mi se parea ca ma incurca mai mult decat sa ajute. Mai mult as fi vrut sa aflu daca e asa cam la orice trainer/model cu aripa sus si geometrie asemanatoare? Doar din eleroane si profundor pot sa iau virajele aparent bine, dar cum aplic oricat de putina directie, botul o ia in jos...
#22
Postat 22 August 2012 - 12:26 PM
E o chestie de ... dreptul de proprietate, pana la urma ... pentru ca, cel putin in mod normal, n-ar trebui sa ma impiedice nimeni, nici macar sa se gandeasca sa ma impiedice sa ... sa-mi rad una-n freza cu modelul daca asa ma face pe mine sa ma simt bine. Daca eu decid sa folosesc tve-ul led/lcd din sufragerie pe post de ... masina de spalat, e ... dreptul meu. Aaaa, daca tv-ul e al altcuiva, nasol, atunci intram in alte alea.
Nu cred ca i-ar conveni nimanui sa i se dea ordine sau chiar indicatii despre cum sa-si foloseasca bunurile lui proprii si personale, pentru ca ... asa a decis cineva ca e ... corect! Cica asa e in ... Un sfat, o idee, o sugestie - e absolut cu totul alta poveste.
De aceea consider ca e corect sa se zboare fix cum vrea muschii pilotului.
Dincolo de asta, cum am spus, fiecare model, are particularitatile lui, un model mai mare cu particularitatile lui, un benzinar cu ale lui de benzinar ce este el benzinar, un ... jet, etc.
Un 1:1, deja ... sunt alte discutii, care implica legalitatea - legalitate izvorata in majoritate din ... necesitatea de a nu pune in pericol pe nimeni si ... proprietati. Si "legalitatea" in multe cazuri merge pana iti iei licenta de zbor ... cam ca la permisul auto, dupa care ... unii aleg sa continue sa respecte regulile in continuare, altii ... nu, majoritatea uita sa faca o parcare laterala la nici 2 luni dupa dobandirea permisului ... . Din cei are aleg sa nu le respecte, unii gresesc, altii nu.
Da' acuma, care-l cunoaste si cine l-a vazut in actiune pe marele instructor de zbor "Mami" (de ex.), un adevarat artist in domeniu, stie ca acest pilot 1:1 de exceptie, zboara fix cum vrea muschii lui si face din avion exact ce vrea muschii lui, chiar si acum, desi are o varsta si in ciuda faptului ca vederea pare ca l-a mai lasat un piculet. Treaba cu pusul in pericol, la Mami e ... cumva relativa, pentru ca ceea ce pentru un alt pilot poate insemna "pus in pericol" pentru Mami se prea poate sa insemne ... exercitiu! Iar cand numai ma gandesc la Mami, cu evlavie ma inclin, in semn de profund si nedisimulat respect.
Si un ultim aspect, daca ... sari dupa 10 ore de zbor de la o spuma trainer cu sau fara carma pe coada, direct la un benzinar - orice altceva decat trainer, crezand ca ai capatat suficienta experienta intr-ale pilotajului si esti capabil de a zbura benzinarul respectiv, nasol: fie ai bani de multe benzinare noi; fie ... ai talent intr-ale pilotajului - lucru destul de intalnit - la modul sincer; fie ... increderea prea mare in propriile abilitati tocmai urmeaza sa-ti fie pusa la locul ei.
Stima si respect!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#23
Postat 22 August 2012 - 12:32 PM
Unele au un comportament si mai ciudat: la coada spre stanga coboara botul, la coada in sens invers urca botul - de ex. Ideal ar fi sa iei virajul din coada + eleroane + profundor la trainere, chiar daca din eleroane controlezi ca modelul sa nu se incline mai mult decat vrei tu, actionandu-l invers decat ar fi normal.
Aceasta postare a fost editata de PaunFD: 22 August 2012 - 12:32 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#24
Postat 22 August 2012 - 12:47 PM
Fiecare face ce vrea - corect - .. chiar poate sa isi ia uscatorul de par bagat in priza si pornit si sa il incerce pe post de periscop intrand in cada plina cu apa impreuna cu " scula " ( uscatorul ) in speranta ca va vedea .. el stie ce vrea sa vada .
Dar repet .. o face fiecare din propria convingere.
INSA , deci INSA, cand ti se cere parerea si o exprimi public pe forum, in privat, la matrimoniale, la TV sau cocotat pe un tomberon in Piata Mare .. atunci trebuie sa dai recomandarea buna .. nu stii.. nu e bai .. te dai jos de pe tomberon si pleci frumusel , acasa , sau in parc ca e umbra si afara cald ..
Un instructor de scoala auto il va invata pe elev ceea ce trebuia .. nu ii va spune sa treaca pe rosu .
Ca trece el dupa aceea e treaba lui .
Orice avion RC e facut sa respecte si sa functioneze dupa aceleasi principii de aerodinamica ca un model adevarat.
Acum pentru Victoras_h :
Vezi ca la orice model trebuie sa setezi corect atat cursele( Dual-Rate ) cat si functia EXPO pentru suprafetele de comanda.
La directie in general se pune expo foarte mare tocmai pentru a fi sigur ca daca atingi stick-ul de directie aceasta se va misca bland si foarte putin la o miscare mai accentuata a stick-ului abia catre capatul cursei stick-ului aceasta se va misca catre valorile mari.
Daca nu ai statie cu EXPO e nasol dar poti compensa putin punand tija de comanda de la directie pe echia de servo cat maiaproape de axul servoului si pe echia de pe directie cat mai pe capatul exterior deci cat mai departe de directie.
Intai incerci sa vezi ce face modelul actionand doar directia - viraj plat in acelasi plan de zbor .. dar trebuie abia sa o atingi ..
Orice model insa pana la a zbura corect trebuie setat corect , CG corect etc. si mult antrenament, chiar si simulator ( dar un simulator bun )
P.S.
si cand te gandesti ca se recomanda invatarea pe modele fara eleroane in prima etapa , cu virari doar din directie ... ( au bineinteles si profundor )
Aceasta postare a fost editata de REAL DESIGN: 22 August 2012 - 12:51 PM
#25
Postat 22 August 2012 - 12:59 PM
Cred eu ca acelea sunt cele mai bune modele pe care sa inveti cum sa iei un viraj corect folosind numai coada. Aceste trainere au aripa intr-un mai usor sau mai pronuntat V - varfurile aripii sunt inspre in sus, lucru care am inteles ca le ajuta enorm in virajele fara eleroane. (daca nu ma insel aripa in V-ul ala in sus se numeste "dierdru" - putin ajutor, daca gresesc)
De asemenea @REAL DESGIN a spus extrem de bine, citez: "Orice model insa pana la a zbura corect trebuie setat corect , CG corect etc. si mult antrenament, chiar si simulator ( dar un simulator bun) " - desi eu am o problema cu simulatorul ... pe care-l consider un fel de papusa gonflabila - pana la un punct. Mi-am permis sa sublinez ce am considerat eu ca-i extrem de important, nu ca celelalte n-ar fi importante.
Sanatate, bafta, aterizari line!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#26
Postat 22 August 2012 - 01:44 PM
Referitor la statie, e un turnigy 9x, dar inca nu am facut upgrade-ul de soft si nu am descoperit toate setarile ascunse. Sigur stie DR si expo. Voi studia problema si le reglez cum trebuie.
#27
Postat 23 August 2012 - 05:46 AM
PaunFD, la 22 August 2012 - 12:26 PM, a spus:
Problema aici este ca inveti si pe altii sa zboare prost,deci ei investesc dar zboara cum vrea muchiul tau, ca asa au primit sfaturi de la tine,cum bine ti-a scris Real Design mai sus.
Te rog sa te abtii la a mai da sfaturi,daca nu esti 100% convins ca sunt cele corecte.
#28
Postat 23 August 2012 - 07:29 AM
Modelitul hobbyst o face si pentru a socializa in timpul placeri de a zbura, altfel ce rol ar mai avea intalnirile modelistice. Cand zbori singur si esti convins ca vei face asta toata viata zbori cum vor muschi tai, cand zboara doi unul "este coordonator de zbor " si te supui regulilor lui, chiar daca muschi tai vor sa-ti faci freza cu modelul, sa zbori peste public sau in razmut peste masini, incet incet vei fi indepartat din GRUP si atunci vei zbura singur pe un camp pustiu si cum vor muschi tai. Sper ca nu te-ai suparat
#29
Postat 23 August 2012 - 08:16 AM
Am scris (aproape mereu cred) ca "poti sa zbori cum vrea muschiul tau, atata vreme cat nu pui in pericol persoane, obiecte care nu-ti apartin" si m-am gandit ca orice zburator (care intre noi fie vorba, trebuie TREBUIE sa aibe cel putin un neuron functional) il duce mintea sa nu zboare peste oameni, masini si in principiu sa nu faca nimic care ar putea crea un pericol.
M-am gandit/mi-am imaginat ca respectivul este in zona delimitata pentru zbor de comun acord cu ceilalti zburatori si ca acolo, daca pofteste respectivul zburator poa' sa-si dea cu modelul in freza - pentru ca nu pune in pericol pe nimeni decat pe sine ... si eu personal, nu consider ca am dreptul sa-i interzic asta! (dreptul de proprietate, alea, alea ... )
@silviu66: Cum Dumnezeu sa zboare altcineva "cum vreau eu", doar pentru simplul fapt ca ... il incurajez sa zboare cum pofteste (atata vreme cat nu pune in pericol pe nimeni si nimic)? Nu de alta, da' nu eu ii tin rx-ul in mana si nu eu ii ... dau din stick-uri!!! Eu doar l-am incurajat sa zboare cat mai mult - cum pofteste (nepunand in pericol pe nimeni si nimic din ce nu-i apartine) si ... zburand isi perferctioneaza deprinderile si mai devreme sau mai tarziu, va ajunge sa ... ia virajele corect - daca asa va pofti sufletelul lui, sau daca asa va considera ca-l avantajeaza in vre-un fel.
Cred ca nu am reusit sa ma fac inteles, drept pentru care imi cer scuze!
Sincer sa fiu, nici mie nu-mi place sa fiu nevoit sa ma ascund in masina, atunci cand un coleg mai "curajos" zboara heli (de ale carui pale imi este frica ca de dracu' ...), sau modele cu aripi si mi-ar place sa stau sa-i vad evolutia dincolo de geamurile masinii.
In rest, ca-ti tavalesti modelul, ca ... nu stiu, nu zbori nu stiu cum, ca nu iei virajele corect, ca nu zbori pe spate, ca nu faci figurile aerobatice corect ... astea-s deja lucruri care eu personal consider ca nu au ce cauta, ca observatii la adresa unuia sau altuia pe un forum si in principiu, nicaieri - nici macar ca discutii personale la terenul de zbor. - este o parere personala!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#30
Postat 23 August 2012 - 08:34 AM
Pe mine unu, m-ar enerva teribil sa vina un coleg zburator si sa ma intrebe macar ... de ce zbor modelul in razmut spre mine, uitandu-ma ca vita la el, aproape hipnotizat, cum vine spre mine!!! De ce?! Pentru ca ... asa imi place mie sa vad modelul, asa imi place mie sa-l zbor ... nu pot sa explic de ce imi place sa-l vad asa. Si nu odata mi-am ras una cu el in cap, da' nu reusesc sa ma conving sa-mi placa sa-l vad altfel!!!
Sa-mi spuna cineva ca nu iau virajul corect ... da-l dracu' de viraj, eu vreau sa-mi vad modelul cum vine spre mine ... chiar daca n-am un motiv explicabil ... Merg unde vrea coordonatorul de zbor sa-mi zbor modelul, da' sa ma lase sa-mi zbor modelul cum ma taie pe mine capul si pe mine ma taie capul sa-mi zbor modelul in razmut, spre mine. Daca nu ma lasa ... atunci, da, prefer sa ies singur pe camp si sa zbor ... singur si-o dau incolo de socializare. Pana la urma, eu personal, zbor ... pentru mine.
Stiu ca suna egoist, da' mie chiar mi se pare normal.
Multa sanatate, aterizari line, bafta si spor la ce faceti voi acolo! :ph34r:
Ion Iliescu - Strategie si Reforma