SIGURANTA F.P.V. Pentru incepatori si avansati
#1
Postat 04 July 2009 - 10:40 AM
Voi incepe prin expunerea unor masuri (ideale) pe care le consider utile atat pentru avansati cat si pentru incepatori.
I. LOCATIA :
- cunoscuta
- in afara orasului
- zona de camp, fara padure in apropiere
- fara stalpi de inalta tensiune
- fara alte constructii inalte, antene, radare , etc.
II. VREMEA
- fara vant (sau vant sub 10 km/h)
- cer senin
III. AEROMODEL
- model stabil (Easy Star, Easy Glider, etc) avand un bun raport suprafata/greutate cu bune capacitati de planare cu motorul oprit (motoplanor)
- bine reglat
- fail-safe
- OSD, autopilot
-copilot stabilizare , gyroscop
- parasuta recuperare (discutabil)
IV. PILOT
- experimentat in conditiile date (locatie, vreme, aeromodel)
- sanatos, odihnit
- fara alcool , medicamente ce pot scadea reflexele
- temperatura ambianta suportabila
- ajutat de un copilot (uman)
V. ALTELE
- testare cu scanner frecventa statiei inaintea zborului
- inregistrarea zborului (si) la sol pe toata durata
- GPS la sol pentru localizare ultima pozitie in caz de aterizare fortata
- distanta de zbor 80% din distanta maxima testata in conditiile date ( locatie,vreme,aeromodel,pilot)
- consum din acumulator 80 % din capacitate
- zbor la inaltime (proportional cu distanta) in raport de 1/5 (minim 200 m altitudine la 1 km distanta)
- vizibilitate directa aeromodel.
- marcare pe model a proprietarului ( telefon pt contact) in caz de pierdere
#2
Postat 04 July 2009 - 01:07 PM
Acest punct in unele reglementari este intarit si prin precizarea, valabila pentru spotter, ca raza de vizibilitatea se refera la privire libera, neajutat de nici un instrument optic. Unele adauga chiar si obligativitatea ca spotterul sa fie cuplat in mod elev profesor cu pilotul FPV.
De fapt toate reglementarile de la zborul non fpv, cum ar fi plafonul maxim (170m in Franta , 400 picioare - 133m in US/UK) etc se aplica in continuare, zborul FPV nu beneficiaza de nici o derogare de la reglementarile care reglementeaza aeromodelismul oficial, unde exista :)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 04 July 2009 - 01:08 PM
#3
Postat 04 July 2009 - 02:36 PM
#4
Postat 04 July 2009 - 05:31 PM
A. In raza vizuala cu copilot .
Se aplica tot ce se aplica la ceilalti , nu e nici o deosebire .
B. Pe aproape fara copilot .
Cam asa ar trebui zburat ...
1 ar trebui minimizata posibilitatea ca modelul sa produca pagube (la mine failsafe-ul e engine off , tras un pic de profundor , nu cred ca e capabil sa sparga un geam asa cum l-am vazut ca vine jos)
2 ar trebui minimizata posibilitatea ca modelul sa ajunga in locuri interzise (de ex am filmat halele de pe langa chitila dar cu o singura exceptie nu am trecut peste ele ) - combinat cu failsafe care il face sa coboare jos in caz de pierdere a controlului .
C . LR (2+km)
Aici subliniez necesitatea zborului peste camp , ghizmiz-urilor si redundantei .
PS
150m nu e rau , daca intindem coarda romaneste 200m sunt suficienti pentru privelisti minunate si ceva LR .
Atasez un film de azi , ilustreaza bine conceptul de redundanta , RSSI -ul ar fi trebuit sa ma anunte ca voi pierde legatura radio , dar chiar daca acest element nu a functionat cum trebuie booster-ul de backup a rezolvat situatia :
http://www.youtube.c...h?v=e5Axcoc5XXQ
Aceasta postare a fost editata de Ahernar: 04 July 2009 - 05:36 PM
#5
Postat 04 July 2009 - 07:38 PM
Ahernar, la Jul 4 2009, 06:31 PM, a spus:
Poate ar trebui sa deschizi un topic separat sa explici cu ce zbori tu acum, multi probabil ca nu au de unde sa stie si poate nici nu au auzit.
#6
Postat 05 July 2009 - 07:40 PM
Mai greu de digerat insa dupa o pierdere majora, cand vezi ca nu ai respectat aproape nimic de pe checklist, nici macar ultima sansa de a mai recupera ceva, si anume sa ai telefonul scris pe model...
Pe scurt, azi am ramas fara avion... e poveste lunga, nici eu nu sunt dumirit in momentul asta ce a fost pana la urma, cert e ca ultima imagine inteligibila mi-l arata pe la vreo 4km si 536m altitudine si apoi bateria s-a terminat, dupa un zbor de 17 minute si a inceput coborarea, mai avand o frantura de imagine pe la 120m altitudine.
Cum am ajuns acolo, asta e partea mai grea de explicat, dar pe la 2km deja a inceput sa imi devina clar ca nu mai il controlez si restul a fost treaba vantului, care si la sol devenise destul de tare.
Asa ca o sa punem punct o perioada, pana ma hotaresc care va fi platforma urmatoare si ma voi dota obligatoriu cu recorder la sol. Daca as fi avut ultimele coordonate inregistrate, probabil ca acum nu mai scriam asta.
Pierderea nu e chiar asa daramatoare financiar, in ordinea valorii: OSD, camera 50$, baterii LiFe nou cumparate 126 lei, sub 10 zboruri, motorul de asemenea nou, aprox 650 lei totul. Restul, Juniorul, avea mai mult de un an si sa zicem ca e "amortizat". Ah, si Tx-ul in 2.4G, sub 100 lei si el destul de "tavalit". Daca era Aiptek-ul la bord, eram si mai "radios" acum...
#7
Postat 05 July 2009 - 08:58 PM
La ce altitudine ai pierdut controlul ? Ai avut failsafe-ul cu motorul pornit ?
Chiar nu ai nici un punct de reper ca sa incerci sa-l recuperezi ? (asta stiu ca nu e o treaba usoara )
Ce setup ai folosit azi ,macar sa invatam ceva din asta . Cel putin din ce am patit eu am hotarat ca de acum camera va avea cea mai buna antena si ca pozitionarea antenelor RC va fi optimizata pentru reintoarcere .
#8
Postat 05 July 2009 - 09:04 PM
FPV is not a crime!
Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163
Tel: 0741-931.767
#9
Postat 06 July 2009 - 06:47 AM
#10
Postat 06 July 2009 - 09:43 AM
#11
Postat 06 July 2009 - 10:00 AM
L-AM GASIT !!! dar cu toata electronica curatata artistic...
#12
Postat 06 July 2009 - 10:49 PM
http://www.sandisk.co.il/Assets/File/pdf/r...atebrochure.pdf
Cu 4 acumulatori de 2000 mAh (4.8v) inregistreaza video si audio la sol, la calitate maxima (640 x 480) , peste 3 ore continuu.(aprox. 3 Gb)
Aceasta postare a fost editata de marcelmarius9: 06 July 2009 - 10:59 PM
#13
Postat 07 July 2009 - 10:42 AM
http://www.bfpvmfa.org/
si reusesc sa convinga si o firma de asigurare sa se bage pentru 15 lire pe an sa asigure eventualele daune provocate de un avion FPV.
Nu stiu daca si avioane pierdute :(
#14
Postat 07 July 2009 - 12:03 PM
#15
Postat 07 July 2009 - 12:12 PM
Ceva pentru imbunatatit comportamentul in conditii de panica nu ai ? :(
#16
Postat 07 July 2009 - 01:32 PM
Am descoperit totusi ca taie inregistrarea daca pierde semnalul pentru mai mult de 2 secunde ... oribil .
De notat coordonate gps ... nici o sansa - trebue sa lasi telecomanda din maini si sa scoti ochelarii de pe nas . Poate daca ai o secretara blonda care sa-ti si toarne bere in pahar ... :(
#17
Postat 07 July 2009 - 05:37 PM
renatoa, la Jul 7 2009, 12:12 PM, a spus:
Ceva pentru imbunatatit comportamentul in conditii de panica nu ai ? :(
http://www.sfatulmedicului.ro/Anxietate-si...te-de-panica_16
Nu cred ca cineva poate sa noteze coordonatele gps in acele momente de stress. Cred ca solutia cea mai buna este inregistrarea video. Chiar si fara coordonate gps pe baza inregistrarii se poate reconstitui traseul aproximativ, mai ales daca e o zona cunoscuta iar legatura video s-a pastrat cat mai aproape de momentul aterizarii.Foarte util in aceste situatii este si fail-safe-ul reglat pe planare in cerc cu motorul oprit.
#18
Postat 07 July 2009 - 05:39 PM
Ahernar, la Jul 7 2009, 01:32 PM, a spus:
Am descoperit totusi ca taie inregistrarea daca pierde semnalul pentru mai mult de 2 secunde ... oribil .
De notat coordonate gps ... nici o sansa - trebue sa lasi telecomanda din maini si sa scoti ochelarii de pe nas . Poate daca ai o secretara blonda care sa-ti si toarne bere in pahar ... :(
Coordonatele gps le gasesti pe inregistrarea video (OSD) fara sa ai nevoie de "o secretara blonda".
#19
#20
Postat 07 July 2009 - 08:43 PM
#21
#22
Postat 07 July 2009 - 11:28 PM
renatoa, la Jul 7 2009, 08:43 PM, a spus:
Mi-ati dat emotii si l-am incercat.V-Mate nu intrerupe inregistrarea chiar dupa un minut de intrerupere a semnalului video si accepta niveluri scazute ale acestuia . Poate alte tipuri de recordere video.
#23
Postat 07 July 2009 - 11:44 PM
pentru siguranta F.P.V long range. Detalii : http://www.wifimarket.ro/detalii-produs-16...oor_12_dBi.html
#24
Postat 08 July 2009 - 08:40 AM
Nici un castig nu vine fara o pierdere in alta parte. In acest caz este vorba de inaltime. La orice omni, cu cat castigul e mai mare cu atat e mai pe orizontala si scade in inaltime.
Ca sa folosim un exemplu ilustrativ, la una standard de 3db acoperirea este ca o gogoasa inelara, prin centrul careia trece antena.
Castig mai mare inseamna ca cineva a presat aceasta gogoasa si ea s-a intins, dar si s-a subtiat.
La 12 db cred ca putem spune figurativ ca a ajuns cat o coca de pizza...din aia pufoasa, ca mai e loc si de 14-16 db omni pentru una crocanta :ph34r:
Asa ca va puteti astepta ca zburand la 45 grade (100m distanta si 100m altitudine) cu asa ceva, sa nu aveti semnal video ! Deasupra capului in survol nici nu se mai pune problema !
As folosi asa ceva numai cu oracle impreuna cu una de 3db care sa acopere locatia de baza la zbor in proximitate. Adica o pizza caruia i s-a pus o gogoasa in mijloc :angry2:
#25
Postat 08 July 2009 - 09:10 AM
Uite ideea asta dusa la extrem :
http://www.vimeo.com/5109473
#26
Postat 08 July 2009 - 09:26 AM
Ahernar, la Jul 8 2009, 10:10 AM, a spus:
Inseamna ca nu am visat... si tragedia de duminica a inceput prin testarea unei asemenea antene... si nu pricepeam de ce nici sub 100m dar la deasupra capului am intreruperi...
#27
Postat 08 July 2009 - 12:32 PM
marcelmarius9, la Jul 4 2009, 11:40 AM, a spus:
- testare cu scanner frecventa statiei inaintea zborului
- inregistrarea zborului (si) la sol pe toata durata
- GPS la sol pentru localizare ultima pozitie in caz de aterizare fortata
- distanta de zbor 80% din distanta maxima testata in conditiile date ( locatie,vreme,aeromodel,pilot)
- consum din acumulator 80 % din capacitate
- zbor la inaltime (proportional cu distanta) in raport de 1/5 (minim 200 m altitudine la 1 km distanta)
- vizibilitate directa aeromodel.
- marcare pe model a proprietarului ( telefon pt contact) in caz de pierdere
Ceea ce nu am inteles eu, sa presupunem ca pierd contactul vizual cu aeromodelul cade fortat prin cine stie ce balarii, cum as putea sa il gasesc cu ajutorul unui gps, am un gps de mashina, ce ar trebui montat pe aeromodel ptr a-l gasi cu ajutor unui gps normal, sau visez prea multe?
#28
Postat 08 July 2009 - 01:06 PM
Zeus, la Jul 8 2009, 01:32 PM, a spus:
Daca mai ai "sange", ceeace eu nu prea am avut, si osd-ul iti afiseaza in ochelari coord gps, sa le notezi cat mai ai imagine coerenta.
Sau sa cumperi cu aprox 100$ un GPS/GSM tracker, aprox 60gr, are SIM GSM in interior, care pus pe avion si interogat cu un SMS, iti intoarce tot SMS pozitia avionului.
Are alimentare autonoma, antisoc, si se presupune ca va mai merge si in caz de cadere mai violenta si chiar daca este gasit de altii inaintea ta.
Este una din masurile de prevedere care intentionez sa o implementez pe platforma viitoare.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 08 July 2009 - 01:06 PM
#29
Postat 08 July 2009 - 01:07 PM
Oricum cand pilotezi vizual se presupune ca vezi locul in care pica modelul , sau nu ?!
PS - solutia lui Renatoa e cea mai buna , nu stiam de ea .
Aceasta postare a fost editata de Ahernar: 08 July 2009 - 01:09 PM
#30
Postat 08 July 2009 - 01:13 PM
Zeus, la Jul 8 2009, 12:32 PM, a spus:
Aeromodelul trebuie sa fie dotat cu OSD, iar acesta sa fie setat sa arate coordonatele tot timpul. La sol trebuie sa inregistrezi video zborul, deci si coordonatele. Dupa aterizarea fortata , daca nu mai ai legatura video, vizionezi inregistrarea si vezi ultimele coordonate la care se afla modelul. Introduci aceste coordonate in gps-ul de la sol (posibil sa mearga si cel de masina dar nu e cea mai buna varianta) si acesta te duce la aeromodel. Cu cat legatura video este mai aproape de momentul aterizarii fortate , cu atat sansele de a-l gasi rapid sunt mai mari.