Modelism - RHC Forum: curent maxim in cabluri de cupru - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

curent maxim in cabluri de cupru sectiune, Imax, [dis]charge, motor, ESC, whatever...

#1 Useril este offline   gsteph 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 104
  • Inregistrat: 12-May 03
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 27 June 2009 - 01:17 PM

este o problema banala cred, dar am vrut sa aflu ce incarcare maxima in A suporta un cablu multifilar Cu 1.5mm diametru (masurat), pe izolatie plastic/silicon, care sunt pierderile, etc. de amoru' artei...

nu prea am gasit nimic pentru aplicatii in modelism, numai consum casnic, iluminat si instalatii de forta.

a existat un topic aici pe forum prin 2005, care a murit repede.
ceva se mai gaseste si pe "goagle". standarde, AWG, transformatoare, constante de material, ceva calcule....
exista o carte aparuta pe la noi prin anii '80-'90 (manualul inginerului electrician/electronist ?). - pe care din nefericire nu o mai gasesc.

dincolo de ideea "sa fie cat mai gros", as propune sa incercam sa adunam ceva informatii concrete, si poate ceva din experienta fiecaruia.

ca sa pornim de la ceva concret: un acc. pack care da max. 80A pentru max. 15s pe un motor care ia un curent similar. ce sarma folosim? accu-ESC, si ESC-motor.

hai sa vedem...
0

#2 Useril este offline   ipsihi 

  • TARTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 4508
  • Inregistrat: 02-December 03
  • Gender:Male
  • Location:Constanta

Postat 27 June 2009 - 03:28 PM

Vezi postareagsteph, la Jun 27 2009, 02:17 PM, a spus:

este o problema banala cred, dar am vrut sa aflu ce incarcare maxima in A suporta un cablu multifilar Cu 1.5mm diametru (masurat), pe izolatie plastic/silicon, care sunt pierderile, etc. de amoru' artei...

nu prea am gasit nimic pentru aplicatii in modelism, numai consum casnic, iluminat si instalatii de forta.

a existat un topic aici pe forum prin 2005, care a murit repede.
ceva se mai gaseste si pe "goagle". standarde, AWG, transformatoare, constante de material, ceva calcule....
exista o carte aparuta pe la noi prin anii '80-'90 (manualul inginerului electrician/electronist ?). - pe care din nefericire nu o mai gasesc.

dincolo de ideea "sa fie cat mai gros", as propune sa incercam sa adunam ceva informatii concrete, si poate ceva din experienta fiecaruia.

ca sa pornim de la ceva concret: un acc. pack care da max. 80A pentru max. 15s pe un motor care ia un curent similar. ce sarma folosim? accu-ESC, si ESC-motor.

hai sa vedem...
...depinde de rezistenta cablului, uite un tabel aproximativ:
S(mm2) R(ohm/km) Max(A)

1 ---- 19,5 ---- 5
1,5 ---- 13,3 ---- 10
2,5 ---- 7,98 --- 16
4 ---- 4,95 ---- 26
6 --- 3,30 ---- 32
10 ---- 1,91 ---- 50
16 ---- 1,21 ---- 68
25 ---- 0,78 ---- 92
35 ---- 0,55 ---- 120

Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 27 June 2009 - 03:31 PM

...tabula crasa, mortua est!
0

#3 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 27 June 2009 - 04:31 PM

Cam haotica relatia intre suprafata si curent.
La fir de bobinat transformatoare este destul de clara, 2-3A/mm^2, dar acolo izolatia este infima si caldura se degaja greu.
Pe cand la un cablu aflat in aer, numai 5A/mm^2 mi se pare infim, si mai ales depinde foarte mult de izolatia folosita. Cu una siliconica ca cea care nu am reusit azi sa o topesc ca pistolul as merge mult peste aceasta valoare.
In concluzie, nu se poate da un raspuns ferm la problema enuntata.

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 27 June 2009 - 04:32 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#4 Useril este offline   vld 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 20-January 08
  • Gender:Not Telling

Postat 27 June 2009 - 04:35 PM

In modelism cred ca se depaseste la bobinajul motoarelor 15A/mm^2 dat fiind racirea fortata.
0

#5 Useril este offline   gsteph 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 104
  • Inregistrat: 12-May 03
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 30 June 2009 - 11:58 AM

off topic: era vorba de "agenda radioelectronistului" - am scotocit ceva dupa cartea asta.... nu are decat incarcarea maxima pe conductoare de bobinaj emailate.

am gasit o tabela care da niste valori, pentru cablu multifilar.

cred ca se pot face niste calcule, pornind de la cat poate sa disipe termic izolatia in aer, dar ar trebui stiuta conductivitatea termica.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cu_wire_I_table.gif

Aceasta postare a fost editata de gsteph: 30 June 2009 - 12:10 PM

0

#6 Useril este offline   ipsihi 

  • TARTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 4508
  • Inregistrat: 02-December 03
  • Gender:Male
  • Location:Constanta

Postat 30 June 2009 - 05:10 PM

Vezi postarearenatoa, la Jun 27 2009, 05:31 PM, a spus:

Cam haotica relatia intre suprafata si curent.
La fir de bobinat transformatoare este destul de clara, 2-3A/mm^2, dar acolo izolatia este infima si caldura se degaja greu.
Pe cand la un cablu aflat in aer, numai 5A/mm^2 mi se pare infim, si mai ales depinde foarte mult de izolatia folosita. Cu una siliconica ca cea care nu am reusit azi sa o topesc ca pistolul as merge mult peste aceasta valoare.
In concluzie, nu se poate da un raspuns ferm la problema enuntata.

...esti sigur ca nu confunzi diametrul cu sectiunea?!!!
...tabula crasa, mortua est!
0

#7 Useril este offline   vld 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 20-January 08
  • Gender:Not Telling

Postat 01 July 2009 - 12:24 AM

Tabelul pare sa aiba valori neuzuale. In ce conditii suporta curentii aceia? 10A/mm^2 la conductorul de bobinaj se obtine probabil numai in conditii speciale de racire. De obicei la transformatoare se foloseste asa cum a spus Renatoa 2-3A/mm^2. S-ar putea ca in modelism sa se foloseasca si conductori cu o rezistivitate mai mica decat a cuprului, cine stie?
0

#8 Useril este offline   docmarius 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 398
  • Inregistrat: 05-July 08

Postat 01 July 2009 - 01:19 AM

dat fiind ca dintre metalele cu conductivitate mai buna decat cuprul, cel mai ieftin este argintul, afirmatia de mai inainte m-i se pare usor hazardata :lol:
In general e cupru litat, uneori cositorit, acoperit in general cu tub siliconic la un cablu bun.
Insa cred ca putem conta in aceste cazuri pe ceva in jur de max. 10A/mm^2 atunci cand cablul sta in aer.
West Hobby Team
--------------------
Modele: Robbe Pitts S12, GL-450C, Pelikan X-treme, Ripmax Bossanova 15cc, Raptor 620SE
R/C: Futaba FF9C 35MHz/Jeti Duplex 2.4GHz, ESU ECoS II
0

#9 Useril este offline   vld 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 20-January 08
  • Gender:Not Telling

Postat 01 July 2009 - 12:29 PM

Mea culpa. M-am gandit tot timpul la conductorul de bobinaj, pe cand initiatorul topiculul a vrut informatii in legatura cu firele dintre acumulatori si regulatoare.
Eu vin cu o intrebare suplimentara. Cand distanta dintre acumulator si motor e mare, care fire trebuiesc prelungite, cele dintre motor si ESC, sau dintre ESC si baterie?
0

#10 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 01 July 2009 - 02:29 PM

Cred ca este cam acelasi lucru....nu?
0

#11 Useril este offline   vld 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 20-January 08
  • Gender:Not Telling

Postat 01 July 2009 - 03:50 PM

Nu neaparat. Conductor de bobinaj am vazut din aliaje de argint, se folosesc la difuzoarele mai speciale sau la transformatoarele de iesire de la amplificatoarele cu tuburi. De aici si presupunerea mea ca s-ar putea folosi si la bobinajul motoarelor mai scumpe. Bobinajul fiind spira langa spira nu se raceste cu acelasi succes ca un fir singular intins prin model si de aceea incarcarea de curent e mai mica.

Acum am inteles. Cand ai zis ca e acelasi lucru, te-ai gandit la intrebarea mea cu firele. Nu cred ca e acelasi lucru. Pe un forum strain am citit ca se recomanda sa se prelungeasca firele dintre ESC si motor. Dar aceste fire nu au curent continuu si sunt predispuse sa radieze paraziti in receptor. Cu cat mai lungi, cu atat radiatia mai puternica. Eu as face invers, le-as prelungi pe cele de la acumulator.

Aceasta postare a fost editata de liviu_vladut: 01 July 2009 - 03:59 PM

0

#12 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 01 July 2009 - 08:38 PM

Asa-i. La lungimea firelor ma refeream. Eu vad asa:
1. Daca se poate, merita de incercat sa pui acumulatorul si controlerul cat mai aproape de motor.
2. Daca mutand bateria mai departe scutim plumb pentru centrat, atunci as lungi firele de la baterie, macar pentru ca sunt doar doua. Ai perfecta dreptate ca ar putea radia mai putin. In acest caz as incerca sa indepartez si mai mult receptorul...zic si eu.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 01 July 2009 - 08:39 PM

0

#13 Useril este offline   Sir_Vaska 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1117
  • Inregistrat: 23-November 03
  • Gender:Male
  • Location:Maramures, Baile Borsa
  • Interests:RC - utilaje agricole, de constructii , camioane , trenulete si ... drone

Postat 01 July 2009 - 10:15 PM

Vezi postarealiviu_vladut, la Jul 1 2009, 04:50 PM, a spus:

....Pe un forum strain am citit ca se recomanda sa se prelungeasca firele dintre ESC si motor. .....


Salut
Cred ca explicatia consta in faptul ca o anumita cadere de tensiune intre baterie si ESC poate dauna functionarii corecte, posibil sa deruteze senzorul de tensiune minima din variator si sa produca socuri de aliomentare de la BEC. Pe cand aceeasi cadere de tensiune intre motor si ESC nu ar afecta cu nimic elementele de comanda...
0

#14 Useril este offline   RC1 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 453
  • Inregistrat: 25-July 08

Postat 01 July 2009 - 10:53 PM

Vezi postareaSir_Vaska, la Jul 1 2009, 10:15 PM, a spus:

Salut
Cred ca explicatia consta in faptul ca o anumita cadere de tensiune intre baterie si ESC poate dauna functionarii corecte, posibil sa deruteze senzorul de tensiune minima din variator si sa produca socuri de aliomentare de la BEC. Pe cand aceeasi cadere de tensiune intre motor si ESC nu ar afecta cu nimic elementele de comanda...

Eu am reusit sa topesc conectorii dintre baterie si esc iar cei de la motor erau ok. Deci cred ca am avut amperaj mai mare pe firele de la baterie decit pe cele de la motor. Tot din auzite am inteles ca se pot arde regulatoare daca ai firele prea lungi. Dar nu pot sa zic ca ma pricep...
0

#15 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 02 July 2009 - 07:18 AM

Liviu se refera la asta:

"Conclusion from the links below, all controller manufacturers say the same:
Too long battery wires will kill your ESC over time!
The standard input capacitors (large cylindrical thingies in thin shrink wrap) will be destroyed over time because they get warmer/hotter. Using thicker wire will not help, it's mainly a wire inductance problem, not a resistance problem.

This goes for all makes, they all use the same principle (except Sinus controllers, they use sinusoidal commutation instead of trapezoid, they tested 70 meters without capacitors). However, lengthening the motor wires may lead to radio interference. Give the three of them a twist to prevent this.

Solution
Lengthen the motor wires, not the battery wires...."

iar sursa este aici:
http://www.rcgroups....ad.php?t=952523

Are cineva un ESC "de firma" sa confirme ca scrie asa ceva in manualul lui ?
Cu toata aparenta demonstratie stiintifica din pagina aceea care mai mult ma ingroapa in informatie care nu am timp sa o diger, eu inca mai am un dubiu ca ar fi asa, dar nu pot argumenta acum de ce.
Asa ca la viitorul avion , care va avea >30cm intre baterie si motor, voi pune ESC-ul la mijloc :o
... cu picioarele pe pamant ...
0

#16 Useril este offline   gsteph 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 104
  • Inregistrat: 12-May 03
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 08 July 2009 - 08:18 AM

ref. incarcare maxima in cablu: am pus practic in scurt cate 2-3 sec un acc. 3700mAh, cu 20cm cablu Cu, d=2mm, multifilar, izolatie silicon. cablul este lipit cu fludor pe platbanda de Ni (W=5mm) care e iesirea de la acc. platbanda a ajuns la rosu, sudurile au rezistat, cablul s-a incalzit usor.

nu a fost un experiment, a trebuit sa aplic niste socuri de curent pe 14 celule de NiCd. din pacate nu am avut cum sa masor curentul, si nu stiu daca se poate estima. 30A? 100A?
dar cred ca am depasit cu mult curentul maxim din tabele, si cablul s-a comportat bine.

faptul ca s-a inrosit platbanda de Ni deschide alte probleme.
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

5 useri citesc topicul
0 membri, 5 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro