curent maxim in cabluri de cupru sectiune, Imax, [dis]charge, motor, ESC, whatever...
#1
Postat 27 June 2009 - 01:17 PM
nu prea am gasit nimic pentru aplicatii in modelism, numai consum casnic, iluminat si instalatii de forta.
a existat un topic aici pe forum prin 2005, care a murit repede.
ceva se mai gaseste si pe "goagle". standarde, AWG, transformatoare, constante de material, ceva calcule....
exista o carte aparuta pe la noi prin anii '80-'90 (manualul inginerului electrician/electronist ?). - pe care din nefericire nu o mai gasesc.
dincolo de ideea "sa fie cat mai gros", as propune sa incercam sa adunam ceva informatii concrete, si poate ceva din experienta fiecaruia.
ca sa pornim de la ceva concret: un acc. pack care da max. 80A pentru max. 15s pe un motor care ia un curent similar. ce sarma folosim? accu-ESC, si ESC-motor.
hai sa vedem...
#2
Postat 27 June 2009 - 03:28 PM
gsteph, la Jun 27 2009, 02:17 PM, a spus:
nu prea am gasit nimic pentru aplicatii in modelism, numai consum casnic, iluminat si instalatii de forta.
a existat un topic aici pe forum prin 2005, care a murit repede.
ceva se mai gaseste si pe "goagle". standarde, AWG, transformatoare, constante de material, ceva calcule....
exista o carte aparuta pe la noi prin anii '80-'90 (manualul inginerului electrician/electronist ?). - pe care din nefericire nu o mai gasesc.
dincolo de ideea "sa fie cat mai gros", as propune sa incercam sa adunam ceva informatii concrete, si poate ceva din experienta fiecaruia.
ca sa pornim de la ceva concret: un acc. pack care da max. 80A pentru max. 15s pe un motor care ia un curent similar. ce sarma folosim? accu-ESC, si ESC-motor.
hai sa vedem...
S(mm2) R(ohm/km) Max(A)
1 ---- 19,5 ---- 5
1,5 ---- 13,3 ---- 10
2,5 ---- 7,98 --- 16
4 ---- 4,95 ---- 26
6 --- 3,30 ---- 32
10 ---- 1,91 ---- 50
16 ---- 1,21 ---- 68
25 ---- 0,78 ---- 92
35 ---- 0,55 ---- 120
Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 27 June 2009 - 03:31 PM
#3
Postat 27 June 2009 - 04:31 PM
La fir de bobinat transformatoare este destul de clara, 2-3A/mm^2, dar acolo izolatia este infima si caldura se degaja greu.
Pe cand la un cablu aflat in aer, numai 5A/mm^2 mi se pare infim, si mai ales depinde foarte mult de izolatia folosita. Cu una siliconica ca cea care nu am reusit azi sa o topesc ca pistolul as merge mult peste aceasta valoare.
In concluzie, nu se poate da un raspuns ferm la problema enuntata.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 27 June 2009 - 04:32 PM
#5
Postat 30 June 2009 - 11:58 AM
am gasit o tabela care da niste valori, pentru cablu multifilar.
cred ca se pot face niste calcule, pornind de la cat poate sa disipe termic izolatia in aer, dar ar trebui stiuta conductivitatea termica.
Aceasta postare a fost editata de gsteph: 30 June 2009 - 12:10 PM
#6
Postat 30 June 2009 - 05:10 PM
renatoa, la Jun 27 2009, 05:31 PM, a spus:
La fir de bobinat transformatoare este destul de clara, 2-3A/mm^2, dar acolo izolatia este infima si caldura se degaja greu.
Pe cand la un cablu aflat in aer, numai 5A/mm^2 mi se pare infim, si mai ales depinde foarte mult de izolatia folosita. Cu una siliconica ca cea care nu am reusit azi sa o topesc ca pistolul as merge mult peste aceasta valoare.
In concluzie, nu se poate da un raspuns ferm la problema enuntata.
...esti sigur ca nu confunzi diametrul cu sectiunea?!!!
#7
Postat 01 July 2009 - 12:24 AM
#8
Postat 01 July 2009 - 01:19 AM
In general e cupru litat, uneori cositorit, acoperit in general cu tub siliconic la un cablu bun.
Insa cred ca putem conta in aceste cazuri pe ceva in jur de max. 10A/mm^2 atunci cand cablul sta in aer.
--------------------
Modele: Robbe Pitts S12, GL-450C, Pelikan X-treme, Ripmax Bossanova 15cc, Raptor 620SE
R/C: Futaba FF9C 35MHz/Jeti Duplex 2.4GHz, ESU ECoS II
#9
Postat 01 July 2009 - 12:29 PM
Eu vin cu o intrebare suplimentara. Cand distanta dintre acumulator si motor e mare, care fire trebuiesc prelungite, cele dintre motor si ESC, sau dintre ESC si baterie?
#10
Postat 01 July 2009 - 02:29 PM
#11
Postat 01 July 2009 - 03:50 PM
Acum am inteles. Cand ai zis ca e acelasi lucru, te-ai gandit la intrebarea mea cu firele. Nu cred ca e acelasi lucru. Pe un forum strain am citit ca se recomanda sa se prelungeasca firele dintre ESC si motor. Dar aceste fire nu au curent continuu si sunt predispuse sa radieze paraziti in receptor. Cu cat mai lungi, cu atat radiatia mai puternica. Eu as face invers, le-as prelungi pe cele de la acumulator.
Aceasta postare a fost editata de liviu_vladut: 01 July 2009 - 03:59 PM
#12
Postat 01 July 2009 - 08:38 PM
1. Daca se poate, merita de incercat sa pui acumulatorul si controlerul cat mai aproape de motor.
2. Daca mutand bateria mai departe scutim plumb pentru centrat, atunci as lungi firele de la baterie, macar pentru ca sunt doar doua. Ai perfecta dreptate ca ar putea radia mai putin. In acest caz as incerca sa indepartez si mai mult receptorul...zic si eu.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 01 July 2009 - 08:39 PM
#13
Postat 01 July 2009 - 10:15 PM
liviu_vladut, la Jul 1 2009, 04:50 PM, a spus:
Salut
Cred ca explicatia consta in faptul ca o anumita cadere de tensiune intre baterie si ESC poate dauna functionarii corecte, posibil sa deruteze senzorul de tensiune minima din variator si sa produca socuri de aliomentare de la BEC. Pe cand aceeasi cadere de tensiune intre motor si ESC nu ar afecta cu nimic elementele de comanda...
#14
Postat 01 July 2009 - 10:53 PM
Sir_Vaska, la Jul 1 2009, 10:15 PM, a spus:
Cred ca explicatia consta in faptul ca o anumita cadere de tensiune intre baterie si ESC poate dauna functionarii corecte, posibil sa deruteze senzorul de tensiune minima din variator si sa produca socuri de aliomentare de la BEC. Pe cand aceeasi cadere de tensiune intre motor si ESC nu ar afecta cu nimic elementele de comanda...
Eu am reusit sa topesc conectorii dintre baterie si esc iar cei de la motor erau ok. Deci cred ca am avut amperaj mai mare pe firele de la baterie decit pe cele de la motor. Tot din auzite am inteles ca se pot arde regulatoare daca ai firele prea lungi. Dar nu pot sa zic ca ma pricep...
#15
Postat 02 July 2009 - 07:18 AM
"Conclusion from the links below, all controller manufacturers say the same:
Too long battery wires will kill your ESC over time!
The standard input capacitors (large cylindrical thingies in thin shrink wrap) will be destroyed over time because they get warmer/hotter. Using thicker wire will not help, it's mainly a wire inductance problem, not a resistance problem.
This goes for all makes, they all use the same principle (except Sinus controllers, they use sinusoidal commutation instead of trapezoid, they tested 70 meters without capacitors). However, lengthening the motor wires may lead to radio interference. Give the three of them a twist to prevent this.
Solution
Lengthen the motor wires, not the battery wires...."
iar sursa este aici:
http://www.rcgroups....ad.php?t=952523
Are cineva un ESC "de firma" sa confirme ca scrie asa ceva in manualul lui ?
Cu toata aparenta demonstratie stiintifica din pagina aceea care mai mult ma ingroapa in informatie care nu am timp sa o diger, eu inca mai am un dubiu ca ar fi asa, dar nu pot argumenta acum de ce.
Asa ca la viitorul avion , care va avea >30cm intre baterie si motor, voi pune ESC-ul la mijloc :o
#16
Postat 08 July 2009 - 08:18 AM
nu a fost un experiment, a trebuit sa aplic niste socuri de curent pe 14 celule de NiCd. din pacate nu am avut cum sa masor curentul, si nu stiu daca se poate estima. 30A? 100A?
dar cred ca am depasit cu mult curentul maxim din tabele, si cablul s-a comportat bine.
faptul ca s-a inrosit platbanda de Ni deschide alte probleme.