Surse de comutatie se pot lega in paralel?
#31
Postat 12 June 2009 - 12:31 PM
#32
Postat 12 June 2009 - 01:19 PM
Despre amaratul de autotransformator in discutie....Nu este nici un pericol cu carcasa metalica. Este bine izolat. Pericolul ar fi sa nu atingi bobinajul motorului si bornele lui. Dar si aici pericolul se reduce daca avem nulul conectat unde trebuie. Teama ca nu rezista izolatia motorului este un pic exagerata, zic eu. Sarma de bobinaj standard are emailul garantat pentru 100V. Deci de la trei spire, unele peste altele, putem sta linistiti.
Despre autotransformatoare. Inainte de revolutie am condus un mare atelier de metrologie. Aveam, efectiv,maldare de autotransformatoare romanesti. Cred ca le stii. Nu au fost niciodata probleme.
Pace tuturor si baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 12 June 2009 - 01:21 PM
#33
Postat 12 June 2009 - 06:55 PM
http://img43.imageshack.us/img43/3990/picture1icg.jpg
In cazul transformatorului (fig1) transferul de energie din primar catre secundar se face fara a fi un contact electric ( galvanic ) intre infasurari .Vinovata de toata treaba asta se face inductia electromagnetica .In cazul autotransformatorului (fig2)infasurarea secundara lipseste . Tensiunea cu valoare scazuta se culege de pe o priza a infasurarii primare si un capat al acesteia .Borna 2 a autotransformatorului este comuna , ea asigura legatura electrica ( galvanica ) intre cicuitul de alimentare ( retea ) si circuitul pe care il alimenteaza autotransformatorul ( motorasul cu pricina). Ca este bine sau rau, asta-i alta poveste. In cazul nostru pornim , din start , de la idea ca este de rau .Pentru a detalia consideram situatia de mai jos.
http://img231.imageshack.us/img231/6742/picture2hso.jpg
In figurile de mai sus , pentru a usura intelegerea , am reprezentat motorul nu prin semnul sau conventional ci ca o bobina cu miez magnetic .Tot din acelasi motiv am omis puntea redresoare. In figura 3 , faza se aplica la borna 1 , nulul la borna 2. Mai bine de atat nci nu se poate .Daca ne mananca insa degetele si nu avem limitatoare de cursa ( sub forma de blocaje ,proptele si alte opritori mecanice ) sau un voltmetru pentru masurarea tensiunii , urmarile le ghiciti si dv. Pentru a ne pastra mereu in situatia din fig3 , e suficient sa marcam la priza care este faza si la stecher firul ce merge la borna 1. Mai simplu de atat nu se poate .Daca : ceasul rau , pisica neagra ,sau pur si simplu greseala omeneasca va face sa bagati stecherul invers in prize, ajungeti in situatia din fig4 .In acest caz potentialul fazei se aplica pe borna 2 si de aici ( direct si nemijlocit ) ajunge pe infasurarea motorasului nostru .Asta inseamna ca izolatia motorului va fi supusa la o diferenta de potential de 220V( calea ar fi: infasurare electrica plus izolatie –miez magnetic – carcasa metalica – basca alte feratanii – destinatie finala pamant ,potential zero ).O tine izolatia motorului la asa valori , s-au n-o tine….? Dumnezeu stie .Ce stiu eu e faptul ca trebuie evitata o astfel de utilizare .
Acum daca tot m-am apucat sa numar cate foi intra intr-o placinta , ar mai fi de spus : Izolatia unui motor , nu in toate cazurile se strapunge net ( scurtcircuit )ci indeajuns cat sa treaca un current sufficient pentru a asigura conditii “optime†pentru o moarte prin electrocutare. Evident ca o buna legatura a ferataniilor la nulul de protectie ( la pamant ) , basca o siguranta cu protective diferentiala , a rezolvat problema .Acu ‘ vin eu si intreb : Si asta pentru ce , doar ca sa pot striga Batman ! , Batman ! ?
O utilizare optima o reprezinta combinatia autotransformator + transformator , ca mai jos.
http://img43.imageshack.us/img43/1813/picture3s.jpg
In acest caz nu tu stres , nu tu belele , doar ceva mai multe parale de cheltuit pentru a pune solutia in practica .
Tot din acelasi ciclu drag mie ( carcoteli ), vin si spun ca si aceasta varianta desi asigura electrosecuritate , asigura o turatie variabila , nu stie sa pastreze turatia constanta la variatia sarcinii.
La capitolul incarcatoare fara transformator : Esteam stiut faptul ca la ‘Stambul faceam asa ceva si ghiaurul stiam sa poarte de grije cand foloseam la el. Mai facem asa lucruri bune si in China.Le testam foarte riguros , le aruncam de pe Marele Zid .Cele ce scapa primesc stampila CTC si merg la export. Cele mai putin norocoase nu primesc certificate de calitate , dar merg si ele la export pentru a sustine si certifica , calitatea celor dintai.
Acum , vorbind serios, aceste alimentatoare sunt gandite si realizate pentru curenti foarte mici. Au puse pe calea de curent rezistente si condensatoare menite sa limiteze curentul debitat sub valoarea curentului de deschidere a portilor raiului si cu mult mai mica decat pentru intrarea in iad.Toata treaba asta ( limitarea curentului nu deschiderea portilor )e similara cu banalul indicator de tensiune cu neon .La minunea asta tehnica ,punem voit si cu buna stiinta degetul pe faza retelei ( asa “curaj†, ca la electricieni , mai rar gasesti la alte categorii profesionale ).
Din punct de vedere constructiv la aceste alimentatoare ( cel putin prin declaratia de intentie) producatorul a luoat masuri sa nu se poata atinge parti metalice aflate sub tensiune , daca nu sunt izolate galvanic fata de retea .
La televizoarele si aparatele de care pomeneati , tot constructiv nu trebuia sa ne imprastiem degetele prin cutiile lor .Cine o facea se presupunea ca stie ce face si ca are un motiv intemeiat pentru a ignora interdictia inscrisa pe capac.
#34
Postat 13 June 2009 - 12:41 PM
Unica nelamurire o am in legatura cu ultima schema prezentata, cea de autotransformator+transformator de 60W.Inteleg ca in acest montaj am asigurata izolatia galvanica, deci securitate.Dar izolatia galvanica o am si daca folosesc doar acel transformator de 60W care poate functiona la fel de bine si singurel.De ce as mai folosi si autotransformatorul?doar pentru variatia tensiunii?
#35
Postat 13 June 2009 - 02:30 PM
#37
Postat 13 June 2009 - 09:44 PM
#38
Postat 23 June 2009 - 04:08 PM
1.Se pot lega iesirile in serie pentru a obtine o tensiune mai mare?
2.Daca da , cum?
Ca sa ne exprimam mai usor, propun o numerotare a iesirilor cu 1,2,3,4,5, de sus in jos.Multumesc in avans.
http://i57.photobucket.com/albums/g206/siliconu/th_Imagine001-1.jpg
PS.Am un multimetru din ala simpluu, daca trebuie sa masor ceva, porunca ....
#39
Postat 23 June 2009 - 05:20 PM
Acum cat de mult se va incalzi depinde si de cat de economic a fost gandit si realizat transformatorul, nu va ramane decat sa faceti probe.
Pentru probe legati borna 4 cu borna 7.La bornele 3 si 5 montati un voltmetru de curent alternativ ce masoara la cap de scala cel putin 60V .Pe voltmetru , la o inseriere corecta , veti citi 51V.Daca aveti doar (2 - 3 )V ,legati borna 4 cu borna 5 si voltmetrul la bornele 3 si 7 .La o legare corecta trebuie sa masurati cei 51 volti , sau pe aproape .
Modul asta de legare prin incercari , urmate de masurare , este dictat de faptul ca nu stim sensul de bobinaj al celor doua secundare.
Cam asta ar fi.
PS.Am folosit notatia bornelor cum este data in poza .
Aceasta postare a fost editata de Rasputin: 23 June 2009 - 05:23 PM
#40
Postat 23 June 2009 - 09:07 PM
#41
Postat 30 July 2009 - 11:33 AM
Ca o paranteza, traful prezentat in poza de mai sus saracu ar fi putut sa duca linistit motorul in cauza, dar la primele teste, cu iesirile legate in serie dupa instructiunile colegului Rasputin, traful se incalze in cc 15 secunde era fierbinte rau.Evident ca am dedus ca problema e din cauza amperajului insuficient (gresit) si am cumaprat altul , mare , urat si tzapan , de 48 V si cc 3-4 amperi -nu stiu exact cat.Surpriza-aceleasi simptome de suprainfierbantare.De abia atunci am inteles ca problema e in alta parte , nu la trafuri.Am masurat puntea -punte nou noutza si de 35 A, parca, dar un pic chinezeasca si....era partial strapunsa.Dupa schimbarea puntii problema a disparut instant.Oricum, pentru o punte de cativa lei era sa pierd doua trafuri care costa un pic alti bani.
Bunm deci strungul e pe calea cea buna.
In alta ordine de idei , fara legatura cu strungul , un alt device are nevoie de "personalizari".Intrucat am primit sfaturi bune pe acest forum ridic si aceasta problema mai departe.
Se da o pompa electrica pt lichide,( ca o vaga idee e un soi de hidrofor, nu intru in detalii neesentiale).Caracteristici 230 VAC,0.45 A .Cum pot sa ii ajustez turatia dintr-un potentiometru sau alt dispozitiv electronic?Mentionez ca pompa nu are prevazut nimic de genul asta.As putea rezolva cu un simplu transformator cu mai multe iesiri (mai multe tensiuni)?Sa incerc probe cu diverse tensiuni de iesire pana obtin turatia dorita?E ceva gresit sau prost gandit in ce am zis?Sau se paote rezolva printr-un montaj electronic home -made, nu foarte stufos?
Aceasta postare a fost editata de alin 105: 30 July 2009 - 11:35 AM