Modelism - RHC Forum: Surse de comutatie - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

Surse de comutatie se pot lega in paralel?

#31 Useril este offline   alin 105 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 84
  • Inregistrat: 27-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 12 June 2009 - 12:31 PM

liviu_vladut.Discutam doar prieteneste pentru lamurirea unor aspecte.Nimeni nu supara pe nimeni si cred ca se pot afla lucruri interesante.Eu unul cel putin mi-am facut o idee mai clara.Multumesc pentru raspunsuri si te invit sa ramai in discutie.Ce poate curenta la sursa in discutie?Carcasa metalica?
0

#32 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 12 June 2009 - 01:19 PM

liviu_vladut, iti respect opiniile si te rog sa ma crezi ca nu am avut nici o intentie sa te supar. Nu vreau sa demonstrez nimic, am schimbat doar opinii. Alin va face cum crede el de cuviinta.
Despre amaratul de autotransformator in discutie....Nu este nici un pericol cu carcasa metalica. Este bine izolat. Pericolul ar fi sa nu atingi bobinajul motorului si bornele lui. Dar si aici pericolul se reduce daca avem nulul conectat unde trebuie. Teama ca nu rezista izolatia motorului este un pic exagerata, zic eu. Sarma de bobinaj standard are emailul garantat pentru 100V. Deci de la trei spire, unele peste altele, putem sta linistiti.
Despre autotransformatoare. Inainte de revolutie am condus un mare atelier de metrologie. Aveam, efectiv,maldare de autotransformatoare romanesti. Cred ca le stii. Nu au fost niciodata probleme.
Pace tuturor si baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 12 June 2009 - 01:21 PM

0

#33 Useril este offline   Rasputin 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 64
  • Inregistrat: 26-October 08
  • Gender:Male
  • Location:Navodari

Postat 12 June 2009 - 06:55 PM

Pentru inceput sa vedem cum sta treaba cu izolatia galvanica . Pentru asta folosim reprezentarile schematice ptr. transformator si autotransformator.
http://img43.imageshack.us/img43/3990/picture1icg.jpg
In cazul transformatorului (fig1) transferul de energie din primar catre secundar se face fara a fi un contact electric ( galvanic ) intre infasurari .Vinovata de toata treaba asta se face inductia electromagnetica .In cazul autotransformatorului (fig2)infasurarea secundara lipseste . Tensiunea cu valoare scazuta se culege de pe o priza a infasurarii primare si un capat al acesteia .Borna 2 a autotransformatorului este comuna , ea asigura legatura electrica ( galvanica ) intre cicuitul de alimentare ( retea ) si circuitul pe care il alimenteaza autotransformatorul ( motorasul cu pricina). Ca este bine sau rau, asta-i alta poveste. In cazul nostru pornim , din start , de la idea ca este de rau .Pentru a detalia consideram situatia de mai jos.
http://img231.imageshack.us/img231/6742/picture2hso.jpg
In figurile de mai sus , pentru a usura intelegerea , am reprezentat motorul nu prin semnul sau conventional ci ca o bobina cu miez magnetic .Tot din acelasi motiv am omis puntea redresoare. In figura 3 , faza se aplica la borna 1 , nulul la borna 2. Mai bine de atat nci nu se poate .Daca ne mananca insa degetele si nu avem limitatoare de cursa ( sub forma de blocaje ,proptele si alte opritori mecanice ) sau un voltmetru pentru masurarea tensiunii , urmarile le ghiciti si dv. Pentru a ne pastra mereu in situatia din fig3 , e suficient sa marcam la priza care este faza si la stecher firul ce merge la borna 1. Mai simplu de atat nu se poate .Daca : ceasul rau , pisica neagra ,sau pur si simplu greseala omeneasca va face sa bagati stecherul invers in prize, ajungeti in situatia din fig4 .In acest caz potentialul fazei se aplica pe borna 2 si de aici ( direct si nemijlocit ) ajunge pe infasurarea motorasului nostru .Asta inseamna ca izolatia motorului va fi supusa la o diferenta de potential de 220V( calea ar fi: infasurare electrica plus izolatie –miez magnetic – carcasa metalica – basca alte feratanii – destinatie finala pamant ,potential zero ).O tine izolatia motorului la asa valori , s-au n-o tine….? Dumnezeu stie .Ce stiu eu e faptul ca trebuie evitata o astfel de utilizare .
Acum daca tot m-am apucat sa numar cate foi intra intr-o placinta , ar mai fi de spus : Izolatia unui motor , nu in toate cazurile se strapunge net ( scurtcircuit )ci indeajuns cat sa treaca un current sufficient pentru a asigura conditii “optime” pentru o moarte prin electrocutare. Evident ca o buna legatura a ferataniilor la nulul de protectie ( la pamant ) , basca o siguranta cu protective diferentiala , a rezolvat problema .Acu ‘ vin eu si intreb : Si asta pentru ce , doar ca sa pot striga Batman ! , Batman ! ?
O utilizare optima o reprezinta combinatia autotransformator + transformator , ca mai jos.
http://img43.imageshack.us/img43/1813/picture3s.jpg
In acest caz nu tu stres , nu tu belele , doar ceva mai multe parale de cheltuit pentru a pune solutia in practica .
Tot din acelasi ciclu drag mie ( carcoteli ), vin si spun ca si aceasta varianta desi asigura electrosecuritate , asigura o turatie variabila , nu stie sa pastreze turatia constanta la variatia sarcinii.
La capitolul incarcatoare fara transformator : Esteam stiut faptul ca la ‘Stambul faceam asa ceva si ghiaurul stiam sa poarte de grije cand foloseam la el. Mai facem asa lucruri bune si in China.Le testam foarte riguros , le aruncam de pe Marele Zid .Cele ce scapa primesc stampila CTC si merg la export. Cele mai putin norocoase nu primesc certificate de calitate , dar merg si ele la export pentru a sustine si certifica , calitatea celor dintai.
Acum , vorbind serios, aceste alimentatoare sunt gandite si realizate pentru curenti foarte mici. Au puse pe calea de curent rezistente si condensatoare menite sa limiteze curentul debitat sub valoarea curentului de deschidere a portilor raiului si cu mult mai mica decat pentru intrarea in iad.Toata treaba asta ( limitarea curentului nu deschiderea portilor )e similara cu banalul indicator de tensiune cu neon .La minunea asta tehnica ,punem voit si cu buna stiinta degetul pe faza retelei ( asa “curaj” , ca la electricieni , mai rar gasesti la alte categorii profesionale ).
Din punct de vedere constructiv la aceste alimentatoare ( cel putin prin declaratia de intentie) producatorul a luoat masuri sa nu se poata atinge parti metalice aflate sub tensiune , daca nu sunt izolate galvanic fata de retea .
La televizoarele si aparatele de care pomeneati , tot constructiv nu trebuia sa ne imprastiem degetele prin cutiile lor .Cine o facea se presupunea ca stie ce face si ca are un motiv intemeiat pentru a ignora interdictia inscrisa pe capac.
0

#34 Useril este offline   alin 105 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 84
  • Inregistrat: 27-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 13 June 2009 - 12:41 PM

Rasputin , marturisesc ca am citit ieri tot mesajul tau si nu am priceput prea multe.Era seara si creieru` meu mergea la relanti.Astazi am citit de doua ori si am inteles aproape complet demonstratia ta, ce insemna termenul de izolatie galvanica, cum ar trebui montat corect dar si riscurile aferente.Deh, schema desenata face cat 1000 de cuvinte.In functie de discutiile avute in acest topic si de posibilitatile de realizare o sa execut alimentarea motorului, inca nu am luat o decizie, dar macar stiu clar care sint optiunile/probleme posibile si ce se poate face (voi reveni cu detaliile de executie).Adica eu unul mi-am atins scopul topicului.
Unica nelamurire o am in legatura cu ultima schema prezentata, cea de autotransformator+transformator de 60W.Inteleg ca in acest montaj am asigurata izolatia galvanica, deci securitate.Dar izolatia galvanica o am si daca folosesc doar acel transformator de 60W care poate functiona la fel de bine si singurel.De ce as mai folosi si autotransformatorul?doar pentru variatia tensiunii?
0

#35 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 13 June 2009 - 02:30 PM

Da, doar pentru a varia tensiunea.
0

#36 Useril este offline   alin 105 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 84
  • Inregistrat: 27-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 13 June 2009 - 09:13 PM

Pai atunci mai simplu si mai ieftin e cu un dimmer (30lei).
0

#37 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 13 June 2009 - 09:44 PM

Cateodata merg ciudat pe sarcini inductive, gen motor, transformator, etc. Ele sunt facute pentru sarcini rezistive: becuri, rezistente de incalzit, etc.
0

#38 Useril este offline   alin 105 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 84
  • Inregistrat: 27-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 23 June 2009 - 04:08 PM

Am trafu` din imagine.Intrebari:
1.Se pot lega iesirile in serie pentru a obtine o tensiune mai mare?
2.Daca da , cum?
Ca sa ne exprimam mai usor, propun o numerotare a iesirilor cu 1,2,3,4,5, de sus in jos.Multumesc in avans.
http://i57.photobucket.com/albums/g206/siliconu/th_Imagine001-1.jpg
PS.Am un multimetru din ala simpluu, daca trebuie sa masor ceva, porunca ....
0

#39 Useril este offline   Rasputin 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 64
  • Inregistrat: 26-October 08
  • Gender:Male
  • Location:Navodari

Postat 23 June 2009 - 05:20 PM

Ca principiu se pot lega in serie infasurarile respective .Dar( pentru ca exista un dar ) , daca vreti sa alimentati motorul de la inceputul acestui topic nu este bine .Motorul in cauza absoarbe un curent de 1A (un amper) ,infasurarea de 27V suporta doar jumatate de amper , deci aceasta infasurare are toate sansele sa mearga ferbinte. Sunt toate sansele sa imbatraneasca rapid si sa se arda .Tot din cauza densitatii mici de curent suportate de aceasta infasurare pot sa fie afectate pornirile motorului.
Acum cat de mult se va incalzi depinde si de cat de economic a fost gandit si realizat transformatorul, nu va ramane decat sa faceti probe.
Pentru probe legati borna 4 cu borna 7.La bornele 3 si 5 montati un voltmetru de curent alternativ ce masoara la cap de scala cel putin 60V .Pe voltmetru , la o inseriere corecta , veti citi 51V.Daca aveti doar (2 - 3 )V ,legati borna 4 cu borna 5 si voltmetrul la bornele 3 si 7 .La o legare corecta trebuie sa masurati cei 51 volti , sau pe aproape .
Modul asta de legare prin incercari , urmate de masurare , este dictat de faptul ca nu stim sensul de bobinaj al celor doua secundare.
Cam asta ar fi.
PS.Am folosit notatia bornelor cum este data in poza .

Aceasta postare a fost editata de Rasputin: 23 June 2009 - 05:23 PM

0

#40 Useril este offline   alin 105 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 84
  • Inregistrat: 27-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 23 June 2009 - 09:07 PM

Da, culmea, n-am fost atent -iesirile sint numerotate pe transformator...multumesc, o sa fac masuratorile si dupa aia o sa leg motorul.Deocamdata am legat motorul de proba doar la iesirea de 27 de volti.Asa nu s-a incalzit dar turatia motorului era mica.O s afac o proba si o sa studiez daca se incalzeste.Oricum motorul respectiv e overkill peste ce are nevoie strungul, deci va functiona fara sa simta deloc efortul.
0

#41 Useril este offline   alin 105 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 84
  • Inregistrat: 27-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 30 July 2009 - 11:33 AM

Am rezolvat de ceva vreme alimentarea motorului, strungul e functional dpdv al motor/traf/transmisie.Deocamdata astept un strungar care va trebui sa scoata jocul mare al universalului.Un strung nu se paote repara fara un alt strung.Dupa aceea voi reveni cu pozele promise.Sigur ca nu e mare scofala pentru altii si nici nu scrie Proxxon pe el, dar pt mine e o scula de mult dorita.
Ca o paranteza, traful prezentat in poza de mai sus saracu ar fi putut sa duca linistit motorul in cauza, dar la primele teste, cu iesirile legate in serie dupa instructiunile colegului Rasputin, traful se incalze in cc 15 secunde era fierbinte rau.Evident ca am dedus ca problema e din cauza amperajului insuficient (gresit) si am cumaprat altul , mare , urat si tzapan , de 48 V si cc 3-4 amperi -nu stiu exact cat.Surpriza-aceleasi simptome de suprainfierbantare.De abia atunci am inteles ca problema e in alta parte , nu la trafuri.Am masurat puntea -punte nou noutza si de 35 A, parca, dar un pic chinezeasca si....era partial strapunsa.Dupa schimbarea puntii problema a disparut instant.Oricum, pentru o punte de cativa lei era sa pierd doua trafuri care costa un pic alti bani.
Bunm deci strungul e pe calea cea buna.
In alta ordine de idei , fara legatura cu strungul , un alt device are nevoie de "personalizari".Intrucat am primit sfaturi bune pe acest forum ridic si aceasta problema mai departe.
Se da o pompa electrica pt lichide,( ca o vaga idee e un soi de hidrofor, nu intru in detalii neesentiale).Caracteristici 230 VAC,0.45 A .Cum pot sa ii ajustez turatia dintr-un potentiometru sau alt dispozitiv electronic?Mentionez ca pompa nu are prevazut nimic de genul asta.As putea rezolva cu un simplu transformator cu mai multe iesiri (mai multe tensiuni)?Sa incerc probe cu diverse tensiuni de iesire pana obtin turatia dorita?E ceva gresit sau prost gandit in ce am zis?Sau se paote rezolva printr-un montaj electronic home -made, nu foarte stufos?

Aceasta postare a fost editata de alin 105: 30 July 2009 - 11:35 AM

0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

10 useri citesc topicul
0 membri, 10 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro