--Gyro 101-- Cum sa setezi un gyroscop
#1
Postat 08 June 2009 - 05:35 PM
-Montarea fizica a gyroscopului.
-Montarea si reglarea servoului.
-Reglajele din telecomanda.
-HH vs. rate
Pentru inceput exista mai multe tipuri de gyroscoape care au in final 2 moduri principale de functionare:
Cele mai intalnite sunt "rate"(normal) si"heading hold."
• Rate-poza 1
Un gyroscop setat inmodul "rate"simte viteza unghiulara (poza 1) si reactioneaza actionand asupra servoului de coada. Detecteaza cand elicopterul se roteste si va incerca sa compenseze intr-un mod adecvat -adica nu are actioneaza pe baza unei orientari ci doar actioneaza in fuctie de viteza si timp-in acest fel gyroscopul nu poate determina daca coada si-a revvenit in pozitia initiala.
Din nefericire acest mod de functioanare are un efect negativ poate impiedica sau contracara comenzile intiate de pilot
• Heading Hold(tradus ar veni cam asa: mentinerea pozitie-mentinerea directiei)-poza 2
Se refera la gyroscoapele care au heading hold sau A.V.C.S.Angular Velocity Control System \(sistem de control unghiular al vitezei) sau Tail-lock(blocarea cozii)-Acesta ofera corectia necesara pentru pastrarea pozitiei.Orice deviatie a elicopterului neinitiata de pilot va procova o reactie a gyroscopului pana acesta (coada elicopterului ) revine in pozitia initiala.
Spre deosebire de modul normal acesta nu se impotriveste comenzilor pilotului.
Montarea fizica a gyroscopului.
Majoritatea celor din acest domeniu sunt de parere ca gyro trebuie montat cat mai aproape de de axul elicopterului ceea ce nu este adevarat.Gyroscpoul lucreaza pe baza vitezei unghiulare deci nu are legatura cu pozitia lui.Totusi in calcul trebuie luate anumite aspecte:
Protectie — Gyroscopul trebuie protezat in cazul unui crash(caboom ,varza , bruiaj intre urechi suna totusi mai bine in engleza :blink: ). Din cazua acestui motiv nu se recomanda montarea lui deasupa de tubul cozii.in acel loc poate fi cu usurinta spart de fly-bar sau de Paddle-urile flybarului. It can be Locurile preferate de montare ar trebui sa fiesub coada ,in frame(fuselaj) sau in fata sub canopie.
Accesibilitate -Cel mai probabil vor fi necesare ajustari deci se recomanda montarea in asa fel incat comenzile gyroscopului sa fie accesibile
Interferente - La elicopterele elctrice se recomanda montarea mai indepartata de motor si regulator pentru a evita interferentele electronice.
Securizare - e bine sa fie montat pe o suprafata curata si solida cu ajutorul unei bucati de banda dublu adeziva cu strat impotriva vibratilor si de preferat sa se asigure cu o banda .
Pana imi pun ordine in ideii si mai citesc ceva pentru examenele de maine si poimaine pun pe TUb un filmulet cu setarea efective a gyroscopului facuta de bob finless pentru cei care se lovesc de aceasta problema si pana vom putea face si noi aici un tutorial complet referitor la aceasta problema.
http://www.youtube.c...h?v=Qdl254skkAU filmul inca se proceseaza va mai dura ceva....
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#2
Postat 08 June 2009 - 06:32 PM
Super
T..
FMS P-51 D MUSTANG 1700 mm
ESM F4U CORSAIR 1900 mm SAITO FA 200 R 33
JU- 87 STUKA 1920 mm
A-10 Freewing 1700 mm EDF
FMS F 4U CORSAIR 1700 mm
FW 190 HYPE
Futaba T-8FG x 2
#3
Postat 08 June 2009 - 06:35 PM
Setarile generale in telecomanda:
exista o multitudine de modele de radiocomenzi in schimb functile care le efectueaza si modul de operare sunt identice.
Setari initiale pentru radiocomanda:
• Servo Reverse: se verifica sensul corect al palelor de coada .Cel mai intalnit tip de zbor este acesta:Partea din fata a elicopterului se misca in aceeasi directie cu Stick-ul cozii(maneta care actioneaza coada).***-voi reveni ulterior cu explicatii mai pe larg pentru a definitiva acest aspect
• Trim: 0 (centat)
ACeasta va garanta o setare mecanica buna.
• Sub-Trim: 0
Si aici se asigura acelasi lucru o setare mecanica buna
• Ajustarea cursei si a punctului de final " Travel Volume/End Point Adjustment:
Maximum (in ambele directii) in mod normal aceasta va controla distanta de miscare a servoului dar si prin contructia gyroscopului va controla deasemenea viteza de miscare a cozii, de fapt mai mult pe aceasta din urma , miscarea simetrica a servoului se va face mai mult mecanic si din meniul Gyro-limit al gyroscopului.
• Exponential: +30%(cred ca e -30% la futaba) -recomandat piloti avansati prefera 0 exponential.
Compenseaza miscare nelineara a servoului.
• Dual-Rate: e de preferat sa ramana la 100%
poate fi folosit la setarea limitelor servoului insa e preferat ca acestea sa fie facute bine din punct de vedere mecanic.
• Revo Mixing: Dezactivat
Acesta se va folosii doar in "normal mode " sub nici o forma in Head hold va fi interpretat de ca miscare.
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#4
Postat 08 June 2009 - 06:57 PM
Setari mecanice :
sunt foarte importante pentru obtinerea unei bune functionari a gyroscopului:
1. Cursa tijei cozi trebuie sa fina si fara frecari la fel si ceea a mecanici cozii -poza 1
2.Obtinerea unui unghi de 90 grade intre echia servoului si cea a tijei ce antreneaza mecanica cozii.
E bine de setat in felul urmator
se determina sensul corect de compensare al palelo de coada.Cu servo pe neutru se urmareste obtinerea unui unghi de 90 grade intre echie si tija.
de obicei cu echiile cu un sungur brat nu se obtine un unghi de 90 grade ,in acest caz se foloseste o echie cu 4 colturi care prin montare diferita in cele 4 pozitii va duce pana la urma la obtinerea unui unghi cat mai apropiat de 90 grade.
3.Piesa din coada care asigura controlul palelor-butucul - cum s-o numi el in romana sa fie la jumatatea cursei .Aceasta se obtine prin ajustarea tijei de control - respectiv marirea micsorarea ei. de asemnea unde este posibil se urmareste ca aceasta tija sa fie paralele cu coada si sa urmareasca directia ei-poate fi ajustat la majoritatea elicopterelor prin miscarea suportului de servo.
4.Determinarea sensului corect de compensare.
Se detaseaza tija de control de pe bratul servoului, tija si mecanismul cozi trebuie sa se miste liber si fara frecari pana in ambele capere pentru ca gyroscopul sa lucreze eficient si precis
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#6
Postat 08 June 2009 - 09:25 PM
Primus, la Jun 8 2009, 10:18 PM, a spus:
ms primus da nu m-am gandit ca aici ar fi sectiunea .Te rog ajuta-ma sa il termin si daca se poate la final sa il organizezi putin sa aiba si continuitate.
din nefericire maine si poimaine sunt prins cu 2 examene si sunt cam ars cu timpul.
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#7
Postat 21 April 2010 - 07:56 PM
Culmea este ca asta apare si in manual la GY401 (dar cine citesteste manualele). Cateva chestii preliminare:
- 401 are limitele egale in cele 2 parti;
- 401 isi face zero-ul pe HH la fiecare initializare.
setarea corecta pe 401 este simpla. Pui sliderul pe mijloc si dai din potentiometru limita pana ajunge in cele 2 capete fara sa ai bind. Dupa aceea zbori. Setarea asta e foarte buna dar in modul rate coada nu o sa fie pe neutru. Ei bine, asta se poate corecta si gyro va merge si mai bine.
Se trece in modul rate si se da subtrim pana gyro tine coada in hover fara input din stick. Se reinitilizeaza in modul HH, sliderul nu o sa mai fie pe mijloc ci in pozitia optima pentru rate. Limitele raman neschimbate. Gyro se va comporta si mai bine pentru ca acum zero-ul lui o sa fie in pozitia optima. Acelasi lucru este valabil si pentru HK401.
In concluzie - trimul (subtrimul) este bun la acest gyro, este modul de setare corect. In general orice gyro merge mai bine daca este setat corect pentru rate. Stefan
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#8
Postat 21 April 2010 - 08:45 PM
Nu am gasit nicaieri vreun comentariu legat de treaba asta si din cauza asta nu am stiut de unde e problema mea,banuiesc ca nu multe statii au aceasta functie.
Inca odata mare atentie la treaba asta pentru ca o sa schimbati la servouri si giro de o sa va saturati...bafta.
#9
Postat 27 July 2010 - 09:00 PM
stiganas, la Apr 21 2010, 08:56 PM, a spus:
Se trece in modul rate si se da subtrim pana gyro tine coada in hover fara input din stick. Se reinitilizeaza in modul HH, sliderul nu o sa mai fie pe mijloc ci in pozitia optima pentru rate. Limitele raman neschimbate. Gyro se va comporta si mai bine pentru ca acum zero-ul lui o sa fie in pozitia optima. Acelasi lucru este valabil si pentru HK401.
Heli meu tine coada acceptabil in HH dar cand schimb pe rate trebuie trimat destul de mult. O sa incerc cele de mai sus .. sper doar ca le-am inteles corect :)
PS: Ce inseamna "fara sa ai bind"?
#10
Postat 27 July 2010 - 10:15 PM
icsss, la Jul 27 2010, 10:00 PM, a spus:
PS: Ce inseamna "fara sa ai bind"?
servoul impinge in capete --fara a forta cursa servoului ...
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#13
Postat 31 July 2010 - 05:54 PM
morph, la Jul 31 2010, 05:23 PM, a spus:
Eu il tin pe [80 AVCS] (asta inseamna HH, corect?)
si pe [30 NOR] (asta fiind RATE, nu?)
Pe telecomanda pot seta gyro astfel:
HH: normal sau avcs
RATE: normal sau avcs
gyro hk401 pe DS + servo digital .07 metal gear
#14
Postat 31 July 2010 - 07:39 PM
icsss, la Jul 31 2010, 06:54 PM, a spus:
si pe [30 NOR] (asta fiind RATE, nu?)
Pe telecomanda pot seta gyro astfel:
HH: normal sau avcs
RATE: normal sau avcs
gyro hk401 pe DS + servo digital .07 metal gear
e corect ca e in hh dar ce valoare sa aiba depinde de multi factori..turatie heli.. servo cursa servo si multi alti insa totusi 80 % mie mi se pare cam mult nu am heli sa aiba mai mult de 30-34 (in mod normal cam pe la 20-25 e perfect depinde de gyro etc)
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#16
Postat 01 August 2010 - 09:12 AM
morph, la Aug 1 2010, 07:52 AM, a spus:
asa e am uitat si inca am un dx7....
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#18
Postat 14 October 2010 - 06:58 PM
Raspunsul simplu:
- maresti gain-ul (pe rate si HH separat) pana cand coada incepe sa bataie, intra in autooscilatie. Evident incerci sa il aduci jos intr-o bucata.
Dupa aceea micsorezi putin gain-ul ca sa nu mai oscileze si asta e, bun de zbor.
Raspunsul mai elaborat. Prin aceasta setare simpla defapt gain-ul este prea mare in mod inutil ceea ce va face servo de coada sa munceasca suplimentar de pomana. De fapt gain-ul poate fi mult mai mic decat cel setat prin metoda de mai sus si coada sa tina foarte bine. Din ce am citit la experti un gain bun este cel mai mic gain posibil in care coada se comporta perfect in toate manevrele, nu doar in hover.
Teoria asta minunata se aplica la gyro bune si foarte bune, minimul fiind GY401. La gyro ieftine care fac treaba rezonabil, gen HK401 de 13 USD e foarte probabil sa nu tina coada perfect la nici un gain.
Evident ca toata povestea asta depinde de servo folosit, mecanica cozii, etc.
Daca e sa fac nitica filozofie as investii acum banii mai degraba intr-un servo de coada bun decat intr-un gyro bun. Gyro se ieftinesc si sunt din ce in ce mai bune, servo de coada nu prea.
Peste asta e mult mai probabil sa crape un servo (si sa faci crash) decat un gyro.
Peste toate astea acum unitatile FBL au ajuns ieftine, am vazut Align 3g chiar si la 110 USD (la 150-170 USD deja ai pe alese) - poate fi mai convenabil sa investiti in asa ceva. Servo bune raman si sunt la fel de utile. Stefan
smarius36, la Oct 14 2010, 07:28 PM, a spus:
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#20
Postat 01 August 2015 - 08:45 AM
https://www.youtube....eature=youtu.be
Echipare: servo futaba 9257 cu unitate FBL robird g31. Mecanic are un joc infim de nici 1mm.
Aceasta postare a fost editata de Ciprian97: 01 August 2015 - 08:46 AM
#21
Postat 01 August 2015 - 08:13 PM
Ar mai fi una particulara la protos...axul motorului,ca sa verifici intinzi bine cureaua la partea din fata si turezi usor motorul fara pale principale,pui ceva pe curea(eu pun varful unui imbus de 2,5) intre motor si maingear,daca trepideaza imbusul(il ti putin inpins in curea) inseamna ca e axul stramb sau cupla rulmentului unisens(daca ai adaptor pentru pinion de 14).Un alt semn ca ai axul stramb e ca ti se slabeste boomul regulat si se trage spre frame indiferent cat de tare ai strange imbusurile de prindere.
T-REX 600N/OS55HZ-R
T-REX 700X
T-REX 800 TOURBINE
RAPTOR 90 SE gasser
HENSELEIT 3DNT
Save the flybar !!
---------Alexe Gabriel----------