zbor stabilizat la roll pentru af vreau sa pun un giro pe eleroane
#1
Postat 03 June 2009 - 02:39 AM
Scopul este sa pilotez avionul din deriva ca sa imi ramana orizontal planul aripilor? Asta ma va ajuta la fotografia aeriana sa incadrez mai bine. Ce ziceti, poate functiona? un sfat ceva? Multumesc
#2
Postat 03 June 2009 - 09:30 AM
#3
Postat 03 June 2009 - 09:39 AM
#4
Postat 03 June 2009 - 01:31 PM
Eventual poti sa activezi gyro-ul doar cand vrei sa faci poza si apoi sa-l dezactivezi.
#5
Postat 03 June 2009 - 02:38 PM
renatoa, la Jun 3 2009, 10:39 AM, a spus:
Pai nici nu vreau timp lung ci doar la perturbatii, vreau doar 10 secunde cat timp incadrez si fac poza sa ramana aripile in plan cu orizontul si pe vanticel. Ideea e sa pot incadra k lumea cu aparatul foto, sa nu iasa fotografia asa:
asa_nu.jpg (440.84K)
Number of downloads: 550
ci cu orizontul drept.
#6
Postat 03 June 2009 - 02:45 PM
#7
Postat 03 June 2009 - 02:53 PM
#8
Postat 04 June 2009 - 11:06 AM
Ahernar, la Jun 3 2009, 03:53 PM, a spus:
Si daca zbor cu gyro activat inca de la decolare, e vreo problema? E vorba de EasyGlider-ul cu pusher pe pilon din postul #70 de aici http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...16690&st=60 Oricum am si eu control pe eleroane permanent...sau gresesc?
#9
Postat 10 June 2009 - 10:37 AM
dramida, la Jun 3 2009, 03:39 AM, a spus:
Scopul este sa pilotez avionul din deriva ca sa imi ramana orizontal planul aripilor? Asta ma va ajuta la fotografia aeriana sa incadrez mai bine. Ce ziceti, poate functiona? un sfat ceva? Multumesc
Un giroscop este un aparat reactiv, respectiv reactioneaza si corecteaza o perturbatie. Deci, modelul se va inclina, giro-ul va vedea asta si o va corecta, cit si cum depinde de multi factori. HH-ul nu cred ca functioneaza in plan vertical.
Daca vrei sa stabilizezi modelul, foloseste o aripa cu diedru (ca la silence). La ambele tipuri de aripa (ce pe care o ai si cea cu diedru), cind actionezi deriva, modelul gliseaza si se inclina. Ca sa nu se incline la viraj (glisaj), ar trebui sa folosesti o aripa drepta, ca la acrobate.
#10
Postat 10 June 2009 - 11:01 PM
Exista si Gyro HH(Head Holding sau Head Lock). Acestea memoreaza ultima pozitie a avionului dupa ce ai luat mana de pe stick si misca servo-ul pana ajunge la pozitia care a avut-o inainte sa fie miscat de vant.
Uite...ca sa intelegi mai bine.
http://www.youtube.c...h?v=f6gbDex7C3g
#11
Postat 11 June 2009 - 08:36 AM
vlad1, la Jun 10 2009, 11:37 AM, a spus:
De ce nu ar functiona?
#13
Postat 11 June 2009 - 09:59 AM
Ca sa obtii stabilizare in plan vertical (adica in jurul axei transversale a avionului) poti pur si simplu sa montezi giroscopul in plan vertical (rotit spre dreapta sau spre stanga fata de pozitia lui pe un elicopter). Intrebarea e cat te ajuta chestia asta la un avion, pentru ca daca geometria avionului il ajuta sa revina la zbor drept in regim de "comanda zero", giroscopul il va mentine in pozitia in care era cand stick-ul profundorului a fost readus la centru. Cu alte cuvinte, daca aparatul e in picaj la 45 de grade (sau drept in jos, si mai bine :)) si pilotul ia mana de pe stick, giroscopul va tine avionul in ACEA pozitie. Cu alte cuvinte, in aceste conditii giroscopul mai mult te incurca decat sa te ajute, motiv pentru care banuiesc si ca nu e foarte popular in randul pilotilor de aeromodele (altele decat elicopterele).
Aceasta postare a fost editata de ave: 11 June 2009 - 10:00 AM
#14
Postat 11 June 2009 - 11:36 AM
#15
Postat 16 June 2009 - 12:00 AM
ave, la Jun 11 2009, 10:59 AM, a spus:
Giroscopul functioneza doar pe axa roll si controleaza doar eleroanele, nu pe pitch asa cum sugerezi prin inclinarea la 45 grade.
pentru intelegerea termenilor click pe gif-urile animate:
miscarile avionului
325px_Flight_dynamics_with_text.png (49.44K)
Number of downloads: 403
roll
Aileron_roll.gif (365.43K)
Number of downloads: 359
pitch
Aptch.gif (359.22K)
Number of downloads: 624
yaw
Ayaw.gif (346.02K)
Number of downloads: 1456
Aceasta postare a fost editata de dramida: 16 June 2009 - 12:09 AM
#16
Postat 16 June 2009 - 07:18 AM
dramida, la Jun 16 2009, 01:00 AM, a spus:
pentru intelegerea termenilor click pe gif-urile animate:
Si nu crezi ca depinde si de cum montezi "giroscopul" cu pricina? Poate ca eu vreau sa-l montez altfel decat pilotii de elicoptere. De exemplu pe axa pitch si sa controleze profundorul.
#17
Postat 16 June 2009 - 08:44 AM
Aceasta postare a fost editata de misumat: 16 June 2009 - 08:48 AM
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#18
Postat 16 June 2009 - 09:20 PM
Exceptind supozitiile noastre despre cum ar fi, poate ar fi util sa observam ca producatorii au o clasa speciala de giro-uri pentru aripa fixa (de ex. GYA 350/351 de la Futaba) or fi stiiind ei de ce.
#19
Postat 17 June 2009 - 08:53 AM
As vrea sa inteleg EU ce te face pe TINE sa crezi ca, pe un forum de aeromodelism, nimeni n-ar sti cum zboara un model sau n-ar "intelege termenii". In rest sunt perfect lamurit.
Prabusiri fericite!
#20
Postat 14 March 2010 - 11:16 PM
Azi am zburat Easy Glider-ul meu modificat pentru fimari, cu motor pe pilon. Am doua giroscoape, unul pe eleroane si unul pe profundor. Azi batea vantul binisor la amiaza, dar am zis ca nu are de ce sa ma sperie si am ridicat zburatoarea pe la 100m.
Avionul era stabil in ciuda vantului lateral in rafale si il conduceam din directie descriind cercuri mari pe cer, uneori ajutand virajul si din eleroane cu o inclinare de 10-15 grade. Mentionez ca giroscoapele erau ambele in Head Hold, si lucrau "din greu", la o trecere pe deasupra mea le-am vazut si auzit cum rontaiau din servo-uri fara ca eu sa dau comenzi.
Avionul zbura la fel de controlabil ca si cum ai desena linii cu creionul pe o hartie, o placere, desi vantul era taricel si in rafale, vedeam cum aripile vibreaza uneori.
La un momendat, pe la 150 m altitudine zburand chiar rectiliniu, orizontal, fara sa dau de comenzi, am ramas cu ochii cat cepele de uimire: Planorul a "aplaudat" , aripila facand un unghi diedru de 90 grade, si imediat a ajuns la urechea mea sunetul eliciei care sfasia aripa ajunsa in apropierea ei.
-Am taiat motorul si am incercat sa controlez nose-dive-ul dar fara rezultate. S-a prabusit drept in jos rotindu-se.
-Impactul a fost devasator:
-Fuselajul rupt in doua locuri, in spatele cabinei si in spatee pilonului
-Lonjeronul de carbon ce trece prin aripi, rupt, arata ca un snop de spice rasfirate. Tija de carbon standard cu care vine EG, era rupta exact de la jumatate. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/ohmy.gif
-Ambele eleroane aveau balamaua centrala rupta
-Un servo metalic HS 85 din eleron, cu un dinte rupt
-Mentionez ca am modificat eleroanele standard punandu-le balamale karavan si fibra de carbon pentru rigidizare
-Varful aripii de dupa eleron, rupt.
Imi poate explica cineva cum de s-a rupt carbnoul din aripa la zbor drept? sa fi avut giroscopul care controla eleroanele rolul de amplificator al vibratiilor si sa fi intrat aripa in rezonanta? sau pur si simplu au fost curenti foarte puternici si aripa s-a opus lor si s-a distrus... A mai patit cineva asa ceva?
Ideea e ca nu sunt sigur ca zborul cu giro pe eleroane e asa sigur pentru integritatea structurala a zburatoarei...
Aceasta postare a fost editata de dramida: 14 March 2010 - 11:28 PM
#21
Postat 15 March 2010 - 08:34 AM
Ce este sigur pentru mine este ca am terminat de mult cu utilizarea carbonului in lonjeronul principal, si in general oriunde ca element de rezistenta principal, daca apare doar carbon sub forma de fibre longitudinale, adica neimpletit sau necombinat cu alt material.
Crapa cand nu te astepti in situatii unde alte materiale o duceau bine mersi.
Cu teava de aluminiu sunt sigur ca nu ti s-ar fi intamplat acest lucru.
Am scris si aici de asta: http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...st&p=262406
Ce coincidenta, tot de la vant a fost http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/wink.gif De atunci zbor cu una si aceasi teava de aluminiu, reindreptata de nshpe ori pana acum, costul carboanelor echivalente reindreptarilor mai faceau de un avion.
Imi pare rau de pierdere...
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 March 2010 - 08:35 AM
#22
Postat 16 March 2010 - 07:51 PM
Au am la EG doua tevi de Al bagate una in alta si  nu am probleme......Este ceva mai greu.....dar prea putin....
Bafta
#23
Postat 16 March 2010 - 08:21 PM
tetea, la Mar 16 2010, 07:51 PM, a spus:
Au am la EG doua tevi de Al bagate una in alta si  nu am probleme......Este ceva mai greu.....dar prea putin....
Bafta
Al meu are tija de fibra de sticla . Dar stiind ca este mai greu decat versiunea standard eu i-am adaugat inca de la inceput o a-2-a tija , mai mica , de carbon . Ei bine , tija asta de carbon este la a-2-a incarnare ... + invelita in scotch ca a crapat la centru . Tija principala a scapat de fiecare data , inclusiv din crash-uri - si nu uitati ca aripile mele contin si motoarele + Esc-urile , in zbor asta micsoreaza tensiunea asupra tijei dar la crash o mareste .
Sunt totusi curios ... poate face cineva testul - o teava de carbon vs teava de carbon invelita strans in scotch . Tind sa cred ca scotch-ul face minuni in cazul asta http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
PS - nu cred ca giro-urile au vre-o treaba cu ce ai patit . Mai degraba au intarziat momentul catastrofei .Oboseala materialelor e mai mare cand ai deformari cu amplitudine mare si frecventa scazuta decat daca ai deformari dese cu amplitudine mica .
Aceasta postare a fost editata de Ahernar: 16 March 2010 - 08:27 PM
#24
Postat 16 March 2010 - 09:46 PM
@dramida: apropo, chiar asa... EG-ul standard eu stiu ca vine cu tija de fibra de sticla, care fiind tesuta si infasurata in diagonala / spirala, nici vorba sa crape ca fibrele de carbon asezate in lung. De ce aveai tu carbon la al tau ?
#25
Postat 16 March 2010 - 10:01 PM
renatoa, la Mar 16 2010, 09:46 PM, a spus:
E independenta , la vre-o 4 cm in spate .
#26
Postat 17 March 2010 - 01:08 AM
renatoa, la Mar 16 2010, 09:46 PM, a spus:
L-am cumparat second hand de la un tip Viorel, de la mine din cartier, coincidenta...a fost prima mea zburatoare....legatura sentimentala...l-am luat artf la 400 ron negociat de la 600 ron.
A venit cu tija de carbon de 1m lungime si 1 cm diametru, goala in interior, cu pereti grosi de aprox 1 mm.
Azi am terminat reparatiile la zbratoare...am bagat 10-15 de ml de adeziv poliuretanic la sticluta galbena in el.
Ma gandeam sa-mi iau de la "pasarea renascuta" o tija de carbon identica ca dimensiuni, dar plina pe interior.
Aceasta postare a fost editata de dramida: 17 March 2010 - 01:17 AM
#27
Postat 17 March 2010 - 07:53 AM
dramida, la Mar 17 2010, 01:08 AM, a spus:
Degeaba, nici rezistenta in exces nu e buna, se va rupe aripa in acest caz.
Trebuie sa cauti ori o flexibilitate mult mai buna ca a carbonului, cum ar fi de fibra de sticla, ori o maleabilitate cum ar fi a aluminiului.
E 9 lei o teava de luminiu la orice hyper de profil.
Sau, alta varianta, fa-ti propriu-ul "compozit" dupa cum urmeaza: teava de carbon cum ai avut, 10*8, in interiorul careia introduci o bagheta rotunda de balsa fi de 8mm, de la pasarea. Asta o va impiedica sa se ovalizeze la flexare, si de aici sa apara primele fisuri care apoi se propaga. Apoi, pe exterior, o spirala de scotch cu fibra, in acelasi scop, impiedicarea crapaturilor in rasina care leaga fibrele intre ele.
#28
Postat 17 March 2010 - 01:51 PM
renatoa, la Mar 17 2010, 07:53 AM, a spus:
Spirala de scoci cu fibra nu ingroasa prea tare ? Oare mai intra teava in aripi in urma operatiunii ?
Emil Cioran
#29
Postat 17 March 2010 - 04:10 PM