F3P depron V-clone (scratch build)
#1
Postat 04 March 2019 - 11:39 PM
In ultimele 3 sezoane am avut si zburat celebrul "Autobuz" de la Bicut, cu diverse motorizari, insa programele au evoluat, tehnologia a evoluat ( componentele electronice sunt din ce in ce mai usoare si mai accesibile) iar cele 75 de grame ale autobuzului meu ( nu era nici cea mai usoara varianta posibila) au inceput sa mi se para cam mult.
Am vazut intre timp si proiectul de entry level al lui Donatas - Supertrino, avion construit din depron si mylar, care in varianta de echipare 1s (3,7v) poate ajunge la cca 47-48 grame.
Si a mai fost ceva important: Bicut mi-a trimis asta-toamna o poza cu un elicopter rc de jucarie, care avea un sistem de elici contrarotative cu un angrenaj cuplat la un singur motor, care parea ideal pentru a fi transformat usor intr-un coaxial de F3P.
Cam astea au fost premisele care m-au determinat intr-un final sa fac un pas inainte anul asta si sa ma apuc de un avion indoor care sa indeplineasca urmatoarele caracteristici:
- sa fie sub 50 grame
- sa nu fie greu de construit ( adica nu mult mai greu de construit decat Autobuzul);
- sa nu coste mult ( avand in vedere ca in general nu am acces la o sala si ma pot bucura de zborul cu un avion F3P doar cu ocazia concursurilor, nu merita sute de euro)
Mi-a placut mult cum arata "Victory" al lui Donatas Pauzuolis (cel din poza de mai jos) - un avion superb de carbon+mylar, configuratie 1s, RTF 37 grame - asa ca m-am hotarat ca acesta sa fie modelul, dar nu din carbon ci din depron+mylar.
#2
Postat 04 March 2019 - 11:51 PM
A fost mai dificil putin sa recreez o structura adaptata depronului ( originalul este din carbon, iar frame-ul este diferit, evident, din ratiuni de rezistenta), insa pentru asta am avut ca referinta atat Autobuzul cat si poze (tot de pe net) cu Supertrino.
Aceasta postare a fost editata de ANDUNG: 04 March 2019 - 11:51 PM
#4
Postat 05 March 2019 - 12:03 AM
#10
Postat 05 March 2019 - 08:09 AM
Eu sunt unul dintre cei care inteleg ce inseamna ,este un pic de munca de chinez ca sa faci asa ceva dar.... inca odata s-a spulberat mitul inaccesibilitatii modelelor ultralight din cauza costurilor prohibitive si de acum sper sa fie cat mai multi doritori de F3P.
Personal promit sa furnizez pentru sezonul urmator elici gratis de 13,14 si 15 inch tuturor celor care au nevoie si sa montez contra ,tot gratis dar cu motorul si gearbox-ul clientului.
Sambata avem flight-test la Cheile Gradistei ...Va asteptam cu drag !
Aceasta postare a fost editata de bicut: 05 March 2019 - 08:10 AM
#11
Postat 05 March 2019 - 09:03 AM
Motivul pentru care am deschis acest topic este tocmai acela de a-i incuraja pe cei care isi doresc sa-si construiasca singuri un model F3P accesibil si apropiat de standardele actuale.
#14
Postat 05 March 2019 - 09:16 PM
Va atentionez ca de obicei in timpul sezonului majoritatea sunt lipsa din stoc dar de fiecare data apar dupa sezon.
Deci:
-motor https://hobbyking.co...less-motor.html
-servo https://hobbyking.co...0-07s-2-9g.html
-esc https://hobbyking.co...controller.html sau https://hobbyking.co...s-esc-3-0a.html
-receiver pentru frsky https://hobbyking.co...nt-version.html sau spektrum https://hobbyking.co...quadcopter.html
-carbonul pentru hobane se gaseste aici https://www.bolek-shop.de/ si sunt necesari 22m liniari de tije de 0,5 , 2m ;iniari de teava de 0,7 si 1m liniar platbanda 3* 0,13
-mylar https://www.freeflig...ering-materials sau la Donatas
Nota : pentru majoritatea componentelor exista alternative ,cele mentionate mai sus sunt testate si sunt low cost ,o sa fac o lista si cu alternativele.
Componenta care trebuie cumparata urgent este elicopterul de jucarie ,este sucul magic care a permis sa facem contra pentru 1s si este diferit de ce se gaseste in mod comun.
#15
Postat 05 March 2019 - 09:25 PM
Mihai_supy, la 05 March 2019 - 08:53 PM, a spus:
Iese Mihai ca suntem toti gramada pe ele si nu are cum sa nu iasa.
Am facut ,o sezatoare la ultima etapa de cupa si am hotarat sa-i ajutam fiecare cu ce poate pe cei care vor sa vina.
Anick de la Iasi a facut anul trecut model full carbon din prima ,doar indrumat prin telefon .
Aceasta postare a fost editata de bicut: 05 March 2019 - 09:28 PM
#16
Postat 05 March 2019 - 09:44 PM
ANDUNG, la 04 March 2019 - 11:54 PM, a spus:
placerea de partea mea. materiale exista, tehnologie avem… timp sa fie sa bricolam. io m-am retras demult de la construit f3p (nu mai am rabdare si nici timp) dar pentru doritori, ajut cu drag si placere la taierea frameurilor (no cost)
Alaturi de hidrogen, prostia e cea care se gaseste in cea mai mare cantitate in univers. La fel si idiotii.
_______________________________________________________________________________________
#17
Postat 05 March 2019 - 09:52 PM
din păcate nu am avut acces la o electronică mai ușoară, și doar la tije de carbon de 1mm, dar, măcar vedem ce și cum, oricum sunt puțin peste 70 de grame....
azi am încercat câteva tonouri la mine în hangar, dar nu iese nimica...trebuia început mult mai devreme......DA NU MĂ LAS!...
PS - mie îmi place la nebunie zborul în sală, dar programul ăsta e prea complicat!...
#20
Postat 05 March 2019 - 10:38 PM
Imi place cum se vede in poze modelul nou al lui Andung, abia astept sa vad cum zboara.
Eu mi-am cumparat in vederea unui nou model 1s pt 2020, elicopter de pe aliexpres la vreo 8 dolari, si are un angrenaj contrarotativ care este numai bun pentru F3P. Acolo sunt mai multe modele, dar trebuie sa va uitati sa alegeti modelul cu 2 canale si care sa aiba elice in coada - altfel nu are doar un motor pe elicile centrale. maijos am pus link-ul... dar lung mai e :) ... si a venit in vreo 12 zile.
https://www.aliexpre...2W99mIBGRz3Ctew
#21
Postat 06 March 2019 - 01:40 PM
Pana reusesc sa continui aici cu detalii, in avans :-), o poza cu stadiul final al avionului: 48 grame RTF.
#22
Postat 13 March 2019 - 06:02 PM
Si apoi prin luna iunie-iulie sa facem o comanda comuna. Voi ce spuneti? Eu de exemplu as vrea materiale pentru 2 modele noi. Cine se mai inscrie?
#23
Postat 13 March 2019 - 09:12 PM
In poza, angrenajul, scos de pe elicoper fara nicio alta modificare.
#24
Postat 13 March 2019 - 09:16 PM
https://www.aliexpre....62294c81mW7kbB
Mai bine retineti insa cum arata cutia si elicopterul in sine, pentru ca de obicei valabilitatea link-ului e limitata.
#26
Postat 13 March 2019 - 09:36 PM
Intre timp am avut ocazia sa testez la Gradistea motorul si am tras niste concluzii; in configuratia "stock" adica cea din poza de mai sus, pinionul de atat are 8 dinti ( 8T), iar raportul de reductie calculat este de 13,125:1. Elicile pe care le-am folosit au fost unele de la Lantsov (dedicate pentru 1s) de 13 inch. In configuratia asta, tractiunea maxima statica era de 64 grame, dar s-a dovedit a fi prea putin pentru cele 48 de grame ale avionului ( abia daca putea sa il scoata din hover, si asta cu bateria proaspat incarcata). Dupa mai multe incercari si consultari ( avnd ca model si Autobuzul lui Bicut de 46 grame care are tractiune foarte buna cu un raport de 10:1 si elici wide de 12 inch) , am ajuns la concluzia ca trebuie sa schimb pinionul de atac a.i sa micsorez reductia la o valoare in jur de 10-11:1 ( ca sa folosesc aceleasi elici de 13 pe care le am deja).
Prin urmare, am comnadat deja( tot pe aliexpress:-)) pinion de atac de 10T careo sa imi dea un raport de reductie de 10.5:1 si sunt destul de increzator ca asta o sa fie combinatia castigatoare.
PS. Intre timp Bicut a facut deja niste experimente pe acelasi ansamblu cu pinion de atat de 9T ( reductie 11.66:1) cu elici de 14 inch ( balsa, home made) si a obtinut o tractiune de cca 78 greame, ceea ce este arhisuficient pentru un avion de max. 50 grame.
Elicile Lantsov folosite ( din carbon, 65 Euro- 2 buc), cumparate de pe site-ul lui Donatas
#27
Postat 13 March 2019 - 09:48 PM
Sevourile pentru profundor si directie trebuie mutate cu o nervura mai in spate, pentru a se echilibra mult mai bine - voi face modificarile si in planuri inainte de le posta aici.
Cateva poze mai calitative (multumesc @ Anick) cu avionul de la Gradistea
Aceasta postare a fost editata de ANDUNG: 13 March 2019 - 09:48 PM
#28
Postat 13 March 2019 - 10:02 PM
anick, la 13 March 2019 - 06:02 PM, a spus:
Si apoi prin luna iunie-iulie sa facem o comanda comuna. Voi ce spuneti? Eu de exemplu as vrea materiale pentru 2 modele noi. Cine se mai inscrie?
Apropos de carboane, scriu aici exact ce am cosumat eu pentru V-clone:
- platbanda 0,13mm * 1000 mm - 3 bucati
- teava carbon diam ext 0,7 mm * 1000 mm - 3 bucati
- teava carbon diam ext 1,5 mm * 1000 mm - 1 buc ( foloseste si la schimbatul axului motorului - asta e specialitatea lui Bicut :-)
- tija carbon 0,28 mm * 1000 mm - 8 bucati
- tija carbon 0,5 mm * 1000 mm - 10 bucati
Si da, eu "ma bag" la o comanda in vara, cu siguranta mai fac unul pentru la anul, cu target 45-46 grame ( ar insemna sa mai "slabesc" 2-3 grame, ceea ce e fezabil doar dintr-un depron mai calitativ si alte servouri). La 45-46 grame cu o tractiune de 75 grame o sa fie combinatia perfecta.