Salutare Frigate!
Da, ai dreptate, acela este "Nahlin", fost "Libertatea", fost "Luceafarul" fost.... "Nahlin".
Fotografia ta reprezinta un model de exceptie realizat de modelistul Marius Chescu din Sibiu.
Vezi si:
http://www.modelship...c/mc-index.html
Iata o vedere laterala: http://666kb.com/i/b8y92y5f7ix9kmuu0.jpg
Si o imagine de epoca: http://666kb.com/i/b8y93o2zg4nemi654.jpg
Vorbim despre o nava construita intre 1929-1930 de firma G.L. Watson & Co, Glasgow, sub numele de Steam Yacht "Nahlin" (se pare ca "Nahlin" era numele unui sef de trib indian, motiv pentru care nava avea o figura de prova cu imaginea unui indian -indienii din America, nu cei din India!)
Nava avea urmatoarele dimensiuni:
(conform
http://www.glwatson.com/nahlin.htm)
Length on Deck: 296 ft / 90.2 m
Length at Water Line: 250 ft / 76.2 m
Beam: 36.2 ft / 12.0 m
Draft: 14.75 ft / 4.5 m
Max Speed: Approx 18 knots
(conform
http://www.cimec.ro/...nahlin_eng.htm)
Total length - 89.3 m
Width - 10.98 m
Ship's maximum draught - 4.42 m
Tonnage in sweet water - 1574 tones
Speed - 17.4 nodes
Engine power - 2×200 HP (doua turbine cu aburi Brown-Curtiss cu simpla reductie)
Maximum displacement - 2017 tones
Total number of persons on board - 351
Nava a fost comandata de Lady Yule, care dorea un yacht cu care sa vizitze toata partile globului pe care si le dorea.
Dupa cateva calatorii in jurul globului, Lady Yule s-a cam plictisit de navigatie si a facut nava accesibila cui dorea s-o inchirieze sau poate chiar s-o vanda. In vara anului 1936 cel care a inchiriat-o a fost regele Edward al VIII-lea al Marii Britanii, pentru o calatorie prin Adriatica si la Istambul. Prezenta doamnei Wallis Simpson la bord a atras atentia ziaristilor, iar povestea de dragoste regala a tinut multa vreme prima pagina a ziarelor provocand o criza dinastica ce s-a terminat cu abdicarea regelui.
Aceasta poveste i-a atras atentia regelui Carol al II-lea al Romaniei, care avea si el o poveste de dragoste de plimbat pe mari si oceane. Acesta a aranjat in asa fel incat Guvernul Roman i-a"oferit" cadou yachtul respectiv in anul 1937, cu numele schimbat in "Luceafarul". Oricum, regele Carol al II-lea n-a prea avut timp sa se plimbe cu aceasta nava. Totusi, a fost "teatrul" unei serii de intalniri diplomatice, printre care cea mai importanta a fost cea din the 18 Octombrie 1938 cand pe nava care era ancorata in Galati, a avut loc o intalnire intre regele Carol al II-lea al Romania, colonelul Beck, Ministrul Afacerilor Externe al Poloniei si Ministrul Afacerilor Externe al Romaniei, domnul Petrescu Comnen. S-a discutat despre criza politica si situatia Europei dupa puci-ul de la Muenchen.
La doi ani dupa asta, odata cu "Dictatul" de la Viena (30 august 1940) , care rapea Romaniei in acelasi timp parte a Transilvaniei si Basarabia, regele Carol al II-lea abdica din nou si a pleca in exil, iar yachtul a ramas pe Dunare si a fost mutat cand la Galati, cand la Tulcea, cand la Sulina, chestie care in mod ironic a contribuit la salvarea navei, fiindca in felul acesta n-a fost rechizitionat pentru efortul de razboi si a ramas o nava "civila".
Dupa razboi, cu numele schimbat inca o data in "Libertatea" a fost folosit o perioada drept nava-scoala pana la intoarcerea lui "Mircea" din Uniunea Sovietica. Pe urma varsta si lipsa de intretinere si-au spus cuvantul, nava a fost de-clasificata, n-a mai putut fi folosita pentru croaziere pe mare larga si in cele din urma a ajuns restaurant-plutitor la Galati, unde l-am intalnit ruginind linistit si in 1970, si in 1982 cand am vizitat din nou orasul de pe malul Dunarii.
Nava, in continuare restaurant ruginit si sub numele "Libertatea" a fost clasificata de Ministerul Culturii in categoria "tezaur" prin ordinul numarul 3041 din 14 Iulie 1998, dar asta n-a impiedicat firma care si-o "trasese" in proprietate s-o vanda unui trust format cu scopul de a-l restaura si valorifica prin vanzare unui potential interesat. Din pacate, desi este cel mai vechi yacht cu corp de otel inca in stare de functionare, interesatii nu s-au prea inghesuit asa ca, dupa stiinta mea si in momentul de fata inca rugineste linistit intr-un port din Anglia. Macar exista si nava in conditii destul de bune, si planurile, care actualmente sunt pastrate la Arhiva Universitatii din Glasgow. Asta, spre deosebire de alte planuri de nave romanesti; pentru cine si-a pus intrebarea, m-am interesat de mai multa vreme de asta, arhivele firmei "Thames Iron Works and Shipbuilding.Co" au ars in timpul celui de-al doilea razboi mondial si s-a ales praful si scrumul de ele... Este firma care l-a construit atat pe "Mircea" I cat si pe "Alexandru cel Bun" "Opanez" Rahova" "Smardan" si cele opt vedete de siguranta.
Nici cu "Elisabeta" n-am avut mai mult succes, exista o serie de documente din arhivele santierului Elswick care se pastreaza in doua locatii din Marea Britanie, dar planurile navei noastre nu se afla printre ele.
Cum spuneam, ne descurcam cu ce avem...