Motoare vs Elice sectiune de teste si rezultate
#1
Postat 14 May 2009 - 09:30 PM
Ce cred eu ca ar fi interesant sa mentionam:
1. Aplicatia propulsiei (3D, F3A, F4A... zbor liber :) )
2. Tip motor - producator, capacitate, numar cicluri, eventual starea de uzura
3. Elice: producator, dimensiune, tip (W, K ) unde este cazul
4. Comustibil folosit: producator, procentaj nitro, sau pt benzinare amestec folosit
Ca si concluzii:
a. Turatie maxima si relanti
b. comportamente in zbor: reprize, zgomote, randament
c. "Feeling" pilot
Alte observatii.
Informatiile de mai sus sunt cu titlu orientativ pentru a putea da consistenta comentariilor. Nu se doreste un subiect foarte strict, in care sa avem informatii exacte (ex: rpm) ci l-as vedea ca pe un eventual ghid pentru o buna echilibrare a ansamblului propulsor.
Ii rog mult pe cei care au mai multa experienta sa inceapa a-si impartasi din experientele lor.
Limba romana este obligatorie! :)
#2
Postat 14 May 2009 - 09:53 PM
#3
Postat 14 May 2009 - 10:09 PM
1. OS Max .10 FP (1.7cc) - bujie Enya 3 , Tornado 10% , Master Airscrew 7x5: max 12.300rpm, relanti la 4100rpm ; Kavan 7x4: max 13.000rpm, relanti 4000rpm
2. MVVS Junior 2 (2cc) - bujie Enya 3 , Tornado 10% , Robbe Dynamic 8x4: max 12.050rpm
3. HB .20 (3.4cc) - bujie Rossi R2 , Tornado 10% , Graupner Nylon 9x5: max 12.150rpm, relanti 2850rpm ; Kavan 8x6: max 12.600, relanti 3100rpm
TEL. 0726.191.725
#4
Postat 14 May 2009 - 10:28 PM
2. - pe o motoparapanta Hirobo electrica initial cu anvergura de 1400mm
3. - pe Lucky Star 20
4. OS Max .61 SF (10cc), modelul anterior lui 61 FX. Nu l-am montat pe nici un model dar a ajuns la mine bucati si l-am montat si probat apoi pe banc cu elicile mari pe care le aveam prin casa. Bujie Rossi R4 , Tornado 10% , TopFlite 11x7: max 12.300rpm , Graupner 13x6: max 10.400rpm, Graupner 14x6: max 8500rpm. Relantiul era foarte jos pe la 2000rpm, repriza exceptionala cu elicea 13x6 si pornea foarte usor. Avea un carburator mare si complex cu 3 reglaje, modelul 6H parca. Oricum, mult mai misto si mai bine facut ca FX -ul. Mi-a placut mult motorul, dar atunci nu aveam ce face cu el. A stat destul de mult la rubrica de vanzari pe forum dar pana la urma s-a dat la inceputul lui 2008. Daca prindeti unul pe Ebay e de luat, a fost motor de F3A in anii '90 facut pentru rezonator asa ca cu toba normala nu are turatii mari.
Restul motoarelor maine (HB 40 PDP, HB 61 PDP , OS 40 FS)
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 14 May 2009 - 10:32 PM
TEL. 0726.191.725
#5
Postat 15 May 2009 - 06:20 AM
-Robbe Edge 540 1.4m anv echipat cu OS 91FX ,Bujie OS MAX 8# , elice APC 15x6, combustibil Roktan 10%, Max RPM: ~8400 , relantii ~2500, folosit pentru 3d.
Concluzie:Am avut eu ceva probleme cu motorul care au fost rezolvate si dupa un weekend de zbor merge cum nu a mai mers niciodata :rolleyes:. Modelul are ~2700g si motorul cu configuratia aceasta il trage vertical nelimitat, presupun ca il tine si in hover fara probleme(pacat ca nu il tine si pilotul dar se antreneaza). Feeling ? I LOVE IT
Aceasta postare a fost editata de MirceaFgs: 15 May 2009 - 06:24 AM
#6
Postat 15 May 2009 - 01:05 PM
: nu sare de 5.000 rpm.
Cu 12,25x3,75 am ajuns la 13.000 rpm si merge super.
De aceea acest topic va fi foarte folositor caci de multe ori daca te iei dupa manual si nici nu ai multa
experienta , risti sa ridici cu greu modelul dar sa nu mai poata inainta si ramai fara el )
Eu am gasit pe net niste tabele pt. O.S., si Yamada unde recomnada elicea ideala pentru fiecare tip
de motor si functie de aplicatie - se restrange foarte mult plaja data in manual - practic la fiecare motor
da 1-2 - maxim 3 tipuri de elice - marcand-o pe cea considerata optima .
Am sa caut link-ul si am sa il pun aici - la prima vedere din memorie se cam potriveste de minune cu ce au scris baietii mai sus.
#7
Postat 15 May 2009 - 01:13 PM
tetea, la May 14 2009, 10:53 PM, a spus:
Pentru ca pt.mine termicele reprezinta un vis ( mult prea indepartat ) m-ar interesa testele si pentru motoare electrice. Aici cu acordul lui Abburo sau mai bine intr-un topic separat.
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#8
Postat 15 May 2009 - 01:22 PM
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 15 May 2009 - 01:23 PM
#9
Postat 15 May 2009 - 01:55 PM
pccdtk, la May 15 2009, 02:13 PM, a spus:
De ce "vis mult prea indepartat"?
#10
Postat 15 May 2009 - 04:22 PM
ave, la May 15 2009, 02:55 PM, a spus:
.....in pricipiu BANI ....si CUNOSTIINTE Temeinice in domeniu
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#11
Postat 15 May 2009 - 04:47 PM
Combustibil folosit: Tornado 10% in care am mai adaugat eu 2% ulei de ricin Pelikan de la Kele;
Elicea folosita: Top Flite 10 x 6 (lemn);
Bujie: OS Max #8 noua, scoasa din ambalaj special pt teste;
Turometru folosit: Cel inclus in radiocomanda Multiplex MC3030, max 20.000 rpm in pasi de 100 rpm.
Am testat mai intai motorul HB PDP .40 traditional din seria a II-a tarzie (litere rosii, carter gros, ax subtire, anii 1980 - 1983), carburator Perry de 8mm, toba clasica cu evacuarea de 8mm, greutate cu tot cu toba 460g.
Relanti stabil: 2600 rpm
Turatie maxima: 12.000 rpm
Motorul a fost ulterior montat pe un trainer de 1400mm / 1970g cu rezervorul gol, pe care il tragea la verticala fara probleme. Acum se regasesc ambele la rubrica de vanzari de pe forum, motorul are montata toba cu Venturi deoarece cea clasica s-a deteriorat la un crash.
A urmat la teste motorul HB PDP .40 cu pompa, tot din seria a II-a tarzie (litere rosii, carter gros, ax subtire, anii 1980 - 1983), carburator Perry de 9mm cu regulator de debit, pompa Perry cu regulator de presiune. Am testat atat cu toba clasica cu evacuarea de 9mm cat si cu toba sport cu extractor Venturi. Greutate cu tot cu toba 490g.
Relanti stabil: 2100 - 2200 rpm
Turatie maxima: 13.100 rpm (cu toba clasica de 9mm) si 13.200 - 13.300 rpm cu toba sport cu extractor Venturi.
Motorul are repriza mult mai buna decat varianta fara pompa si este aproape imposibil de inecat la manevrarea brusca a acceleratiei. Reglajul pompei si al carburatorului au durat cateva minute bune.
In cele din urma am testat si motorul HB PDP .40 "Blitz" cu pompa. Acest motor face parte din seria a III-a (litere negre, carter gros, ax gros, chiulasa neagra, piston cromat cu segment clasic, anii 1983 - 1984), carburator Perry de 9mm cu regulator de debit, pompa Perry cu regulator de presiune. Dupa vreo 10 minute de rodaj, am testat doar cu toba clasica cu evacuarea de 9mm. Greutatea cu tot cu toba este de 485g.
Relanti stabil: 2100 rpm
Turatie maxima: 13.500 - 13.600 rpm
Motorul are repriza mult mai buna decat varianta fara pompa si este aproape imposibil de inecat la manevrarea brusca a acceleratiei. Reglajul pompei si al carburatorului au durat cateva minute bune. Performantele sunt foarte bune avand in vedere ca motorul fusese conceput pentru rezonator iar eu am folosit toba clasica. Probabil ca rezonatorul mai adauga 800 - 1000 rpm la turatia maxima obtinuta cu toba clasica.
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 15 May 2009 - 04:50 PM
TEL. 0726.191.725
#12
Postat 15 May 2009 - 05:07 PM
HB PDP 61 (10cc) cu pompa Perry si carburator Perry de 9mm, combustibil Tornado 10% si bujia Rossi R4 pentru ca pe OS #8 a ars-o la prima ambalare (si era noua, shit! s-au dus 10$). Masuratorile le-am facut cand rodajul nu era terminat complet, acum este pozibil sa mai fi castigat 100 - 200rpm. Cu APC 11x7 max 11.950rpm, relanti la 1.900rpm, cu APC 12x7 max 11.300rpm, relanti la 1700 - 1750rpm, cu Graupner Super Nylon 12x7 (grea cu pala lata, pentru 4T) max 11.000rpm dar abia mai puteam tine modelul , relanti stabil la 1.550 - 1.600rpm, mai ceva ca un benzinar. Motorul se afla pe un model F3A de epoca (Super Sicroly 1973) anv. 1600mm. Am ramas la APC 12x7 deoare Graupner Super Nylon este scumpa si se gaseste greu.
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 15 May 2009 - 05:10 PM
TEL. 0726.191.725
#13
Postat 15 May 2009 - 06:16 PM
#14
Postat 15 May 2009 - 06:59 PM
dan_mitea, la May 15 2009, 07:16 PM, a spus:
Daca se stie turatia, pentru a afla tractiunea se pot folosi programe de modelare gen Motocalc, Powerfactor, etc (mai am si unul in Excel dar nu l-am folosit). Se poate determina tractiunea cu o marja de eroare cam de 10% zic eu.
In testul meu cu elicea Graupner pe HB 61 tractiunea a ajuns pe la 4 Kg vs ~3.5Kg cu APC. Oricum elicea aia se dezintegreaza la peste 12.000rpm si este foarte buna la 4 timpi. Acum 2 ani am pus una noua scoasa din ambalaj atunci la camp, de 9x5 pe un HB PDP 25 de 4.08cc si s-a dezintegrat in zbor, noroc ca s-au rupt ambele pale simultan ca altfel se distrugeau si modelul si motorul de la vibratii.
Un cunoscut, membru al acestui forum a rupt si el un Graupner Super Nylon in zbor pe un MVVS de 8cc.
Cat de curand voi mai face un test, Graupner G-Sonic 13x7 vs APC 13x7 pe un MAgnum XL 75 cu pompa exterioara Perry VP-30 si carburator chinezesc de 10mm. Presupun ca G-Sonic este superioara ca tractiune si randament dar pana nu fac testul nu am cifre concrete.
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 15 May 2009 - 07:13 PM
TEL. 0726.191.725
#15
Postat 16 May 2009 - 05:59 AM
#16
Postat 06 May 2010 - 11:14 AM
- MVVS 77 (12,7cc) cu bujie OS #8, elice Graupner G-Sonic 14x7 si combustibil Tornado 5%: 9700rpm (tractiune estimata ~4100g) si relanti la 1900-2000rpm
- OS Max 55 AX (8,5cc) cu bujie OS #8, elice Master Airscrew 12x6 si combustibil Cool Power 10%: 11300rpm (tractiune masurata cu cantarul 2770g) si relanti la 2700rpm
TEL. 0726.191.725