Cate ceva despre RSSI Sau, cum sa stii ca e cazul sa o iei inapoi.
#1
Postat 11 April 2009 - 05:35 PM
Metoda presupune echipament FPV cu un OSD avand cel putin o intrare analogica libera, cu care sa se masoare semnalul RSSI, Received Signal Strength Indication.
Marea majoritate a receptoarelor au in interior un circuit integrat care decodeaza semnalul de RF, avand acest semnal disponibil pe unul din pini.
In cazul studiat de mine, un receptor Hitec, circuitul de decodare este Toshiba TA7761, fisa de catalog este aici: http://www.datasheet...0/1035264_1.pdf, iar semnalul RSSI este pe pinul 7, asa cum se vede si in imaginea atasata.
Valorile masurate pentru semnal sunt de aprox 3V cu statia stinsa si 0.3V cu ea pornita la 1metru, ambele antene stranse. Un mic test simplu constand in indepartarea de receptor (intr-o cladire de birouri) a aratat ca tensiunea pe acel pin variaza cu intensitatea semnalului, astfel incat la 4-5metri (si un perete :( ) tensiunea era intermediara, de 1.5V
Utilizarea acestui semnal presupune desfacerea receptorului, identificarea pinului, si scoaterea in afara a semnalului printr-un fir conectabil la OSD pe o intrare calibrata in acest scop, ca sa dea o alarma la o anumita tensiune, la care constatam ca pierdem controlul modelului.
Aceasi iesire se poate folosi si pentru declansarea functiei de revenire acasa, la OSD-urile care dispun de ea, sau in alte scopuri, cum ar fi un sistem redundant avand doua receptoare si un multiplexor care sa comute iesirile servo pe cel care are un semnal mai bun
Daca exista interes si exista fotografii de calitate corespunzatoare, se poate identifica acest pin si pentru alte receptoare, 90% dintre recepoarele Futaba si JR folosind circuitul Toshiba TA31136, la care acest semnal se afla pe pinul 12.
#2
Postat 13 April 2009 - 07:13 PM
Ma refer la 31136G si ACH164
http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/Esky...ky-ek2-0420.htm
Am gasit ceva aici :
http://209.85.129.132/search?q=cache:Y2rKZ...=clnk&gl=ro
Din cata spaniola inteleg eu cred ca la asta se refera.
#3
Postat 13 April 2009 - 07:34 PM
Acelasi chip se regaseste aproape in toate Rx Futaba si multe JR.
Intre timp, primul Rx Hitec "operat" pentru RSSI e gata sa isi ia zborul catre un colaborator.
Pun poze maine.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 13 April 2009 - 07:34 PM
#4
Postat 14 April 2009 - 07:22 AM
#5
Postat 14 April 2009 - 07:57 AM
La Hitec trebuie sa pun un op amp repetor, cei numai 20+4.7k de pe intrarea de masurare tensiune motor fac sa scada semnalul RSSI.
Nu e mare deranjul, e o gagalice mica, o intercalezi pe fir.
Sau, acum ca ti-ai facut mana la hakuit OSD-uri :), poti elimina/inlocui rezistenta R15 de 4.7k la masa pe intrarea respectiva, crescand rezistenta de intrare, dar marind sensibilitatea la paraziti.
Sau poate TA31136 are rezistenta de iesire mai mica, merita incercat.
#7
Postat 14 April 2009 - 12:42 PM
Ahernar vorbea de un OSD la care vrea sa cupleze acest semnal. Dar despre asta mai pe larg in alt topic.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 14 April 2009 - 12:44 PM
#8
Postat 12 May 2009 - 07:59 AM
renatoa, la Apr 14 2009, 01:42 PM, a spus:
Ahernar vorbea de un OSD la care vrea sa cupleze acest semnal. Dar despre asta mai pe larg in alt topic.
Pana la urma am aplicat o tehnica mai putin complicata :rolleyes: . Am zburat cu antena colapsata cam cu 2-3 cm si cand a inceput sa sughite modelul am lungit-o si l-am adus inapoi . 2km e tot ce pot obtine acum avand aceasta marja de eroare .
#9
Postat 12 May 2009 - 08:13 AM
Cand vezi ca ai tendinte de pierdere control, faci o miscare ca la pescuit, cand tragi pestele din apa, redresand statia astfel incat antena sa fie ori verticala, ori perpendiculara pe directia anterioara.
E adevarat ca in fpv nu mai stii care sunt directiile :rolleyes:
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 12 May 2009 - 08:14 AM
#10
Postat 18 May 2009 - 07:47 AM
http://vimeo.com/4698633
#11
Postat 22 May 2009 - 06:39 AM
Se poate afisa chiar o valoare in dBuV...
Mai trebuie facute niste teste cand se pune la punct aceasta masuratoare de RSSI folosind un generator calibrat la care sa variezi puterea de iesire si sa observi unde incepe sa se balbaie receptorul. Acela este pragul ce trebuie notat si afisat in OSD. In aer ar dura mai mult sa determini pragul prin zboruri succesive "pipaind" borderul zonei safe.
Succes.
#13
Postat 23 May 2009 - 07:50 PM
Azi am zburat cu sistem RSSI , mi-am facut unul la receptorul Futaba .
In plus mi-am inaugurat camera cu pan si ochelarii , cred ca am zburat cam vre-o doua minute FPV :blink: . Mama ce vant , cu el in spate am ajuns la 90km/h - ( in alt film) , in asta doar 82 .
http://www.youtube.c...h?v=k-05JQpWCVQ
#14
Postat 31 May 2009 - 07:14 PM
Mai intai am facut o excursie la 1400m :
http://www.youtube.c...h?v=34gdEh39s1w
M-am intors de la primul glitch ... imi aduc aminte de zona asta turbulenta din excursiile spre 2000m , dupa ce treceam prin ea se linistea din nou - oricum nu mai risc nimic de cand am busit camera .
Apoi am pus mana pe foarfeca si am taiat antena astfel incat sa fie lambda/4 ( 2m - doar 1m atarna dupa avion)
Ei bine aceasta antena nu e buna decat pt 500m (in regim FPV cu camera cu Pan)
Apoi am mai taiat o data cablul (l-am lasat de 1m asa cum a venit avionul )
Mamma mia ! 150m cu generozitate -> la fel ,pentru regim FPV cu camera pan caci in vizual mergea perfect fara sa vad nici un comportament anormal .
http://www.youtube.c...h?v=Ykhe2gamurk
Urmatorul test a fost cu statia rc avand o antena de ground (avand aceeasi marime cu cea originala dar indreptata in partea opusa si conectata la masa prin portul de trainer ) . Inbunatatirile au fost minore (vreo 20% ? - ramane sa o testez intr-o excursie la distanta , se vede mai bine decat in invarteala disperata din borcan la care eram silit de raza scurta a antenei standard )
La final am montat receptorul celalalt pe avion , cu o antena de 4m facuta dintr-o sarma scoasa dintr-un cablu UTP .
Rezultatele au fost inferioare testului de acum trei saptamani (cand am urcat la 1000m ) , am avut un glitch pe la 470m inaltime (450m pe oriz) si m-am intors a fost suficient de violent ca sa ma faca sa ma intorc desi eram la doar 30m de obiectivul propus ( 500m ), glitch-urile nu sunt de tolerat cand zbori cu camera cu pan . O sa incerc sa vad daca e din cauza cablului monofilar sau azi a fost o zi mai dificila dpdv radio .
Concluziile zilei :
1. antenele lungi sunt vitale in fpv
2. avionul poate sa glichuiasca in disperare si de jos sa nu se vada nimic (in ppm)
3. daca esti incepator si ai camera fixa (ca aipteck-ul) poti sa treci peste zone cu glitch-uri majore crezant ca bate vantul mi tare pe-acolo :)
#15
Postat 01 June 2009 - 08:41 AM
Esti sigur ca interferentele apareau din cauza antenei insuficient de lungi?
Poate ai rutat firele cum nu trebuie prin model si se influenteaza? Noi am patit-o cu OSD pus langa receptor... pe OSD sunt doua cristale (unul de 27 Mhz si unul de 16 Mhz...) care pot genera probleme cel putin in 35 Mhz.
Si noi folosim receptoare in 35 Mhz cu antena lungime standard si nu am observat asemenea probleme pentru distantele respective.
Ce Tx/Rx folosesti?
MIG-29
Ahernar, la May 31 2009, 08:14 PM, a spus:
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 01 June 2009 - 08:42 AM
#16
Postat 01 June 2009 - 10:35 AM
MIG-29, la Jun 1 2009, 09:41 AM, a spus:
Esti sigur ca interferentele apareau din cauza antenei insuficient de lungi?
Poate ai rutat firele cum nu trebuie prin model si se influenteaza? Noi am patit-o cu OSD pus langa receptor... pe OSD sunt doua cristale (unul de 27 Mhz si unul de 16 Mhz...) care pot genera probleme cel putin in 35 Mhz.
Si noi folosim receptoare in 35 Mhz cu antena lungime standard si nu am observat asemenea probleme pentru distantele respective.
Ce Tx/Rx folosesti?
MIG-29
Folosesc o SANWA RD8000 cu futaba r137 si cu sanwa rx851 .
Componentele electronice sunt binisor distantate in avion dar cablurile ..... de la receptorul aflat in botul avionului pina la capatul canopiei sunt cabluri langa cabluri si apoi urca deasupra la OSD si de acolo sub burta avionului . Cred ca trebuie sa ma apuc de ecranari din nou - doar cu aiptek-ul si fara rssi ajunsesem la o situatie tolerabila , dar acum am o camera noua despuiata langa receptor , un servo fara tor tot pe-acolo si un cablu de 30cm neecranat ce vine direct din cipul receptorului pana la osd-ul din carca avionului , la mai putin de 10cm de antena TX-ului video .
#17
Postat 01 June 2009 - 01:58 PM
Cele de 12V au pe ele un mic reducator in comutatie (vezi bobine cilindrce in ferita, cam cat o boaba de piper) care radiaza destul de mult.
As face o caseta din tabla de cutie de conserve, e cea mai usor de prelucrat.
#18
Postat 01 June 2009 - 02:26 PM
renatoa, la Jun 1 2009, 02:58 PM, a spus:
Cele de 12V au pe ele un mic reducator in comutatie (vezi bobine cilindrce in ferita, cam cat o boaba de piper) care radiaza destul de mult.
As face o caseta din tabla de cutie de conserve, e cea mai usor de prelucrat.
Da, e de 12 si drept sa-ti spun am luat-o la ochi , pentru ca in afara de un servo -aflat si el in apropierea receptorului e singura componenta schimbata de cand
am busit Aiptek-ul . Reusisem sa fac sa taca avionul cu transmitatorul rc oprit , acum face din nou galagie .