Modelism - RHC Forum: Cazuri speciale - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Cazuri speciale se poate invata si din greselile altora

#1 Useril este offline   yr-zbg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1128
  • Inregistrat: 25-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Ploiesti
  • Interests:Aviatia

Postat 02 April 2009 - 09:06 AM

Salut...
Deschid acest topic in ideea ca exista multi avansati care au trecut prin diverse situatii, si care ar putea sa ne impartaseasca din experienta lor.

Ideea mi-a venit in urma cu 2 saptamani cand fratemiu a facut praf un avion. Motivul...a legat mufa de la servo-ul de eleroane invers si logic nu a avut comanda pe eleroane. A decolat avionul (din mana), acesta s-a inclinat si a intrat intr-un viraj in picaj....s-a izbit puternic de sol...dupa ce a survolat in viraj masina si pe cei aflati langa masina. Bun...bine ca nimeni nu a patit nimic...dar totusi...se putea face ceva?
raspunsul este DA...daca dadea din palonier invers l-ar fi scos din inclinare...si chiar daca il trosnea...barem nu ne mai survola capetele.
Concluzia...de atunci la fiecare zbor incerc sa fac viraje doar din directie..si mai ales sa scot avionul din inclinare doar din directie. (pana acum am zburat doar cu eleroane).
Un alt caz l-am vazut in "Martie 2009"...cu cineva care a zdrobit un avion. A ajuns pe spate la 10-15m inaltime cu viteza 0. L-a lasat sa i-a viteza si a incercat sa il "traga"...logic nu a avut suficienta inaltime. Se putea face altceva? cred eu ca da...se putea sa incerce sa il intoarca pe fata sau sa il puna jos pe spate...in ambele cazuri avariile ar fi fost mai mici.

Am dat aceste doua exemple doar pt. ai "intarata" pe cei experimentati sa ne povesteasca ce au patit...si mai ales ce ar trebui facut in anumite cazuri.

Va multumesc!
Pacat ca Slz nu zboara.
0

#2 Useril este offline   motzu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 776
  • Inregistrat: 23-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 02 April 2009 - 04:49 PM

yr-zbg - nu ai mentionat ce avion pilotezi si ce piloteaza fratele tau - imi pare foarte important pentru ca eu nu ma vad luand viraje doar din directie ( ar iesi raza de coteala pina la Clinceni )
Ca incepator in ale zburatului - zbor de mai putin de un an :
Nu cred ca reusea sa compenseze din directie eleroanele care au ceva suprafata si influenta in tinuta de zbor ( poate doar daca era un depronel dar ala nu survola de nebun capetele voastre )

La lectia asta invatamintul de care tin intotdeauna seama, este sa-ti verifici avionul inainte de a-l zbughi din mina !
La a doua - din experienta mea cu Junior S - as fi fost la limita daca vroiam sa-l intorc pe fata de la 10 metri cu motor 0

Asadar toate timpeniile scrise de mine sunt small talk daca nu stim la ce tip de avion ne raportam...
Poate indicatiile si sfaturile ar trebui sa fie pe sectiuni - de la planoare pina la 3D-uri cu incarcare alara mare
Eu asa le-as vedea utile

Multumesc
0

#3 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6866
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 02 April 2009 - 05:25 PM

Eu zic sa incercam pentru inceput sa definim cazurile speciale in pilotajul modelelor.

1.cel mai des intalnit,clasic, oprire motor in zbor si/sau blocare servo acceleratie pe o pozitie oarecare(in afara de stop motor);
2.lipsa brusca a unei comenzi in zbor;(diferita de gaz)
3.lipsa brusca a doua comenzi in zbor;(ambele diferite de gaz)
4.decolarea cu comenzi inversate(alta memorie de model pe statie - stupid, but shit happens)
5.comenzi insuficiente la primul zbor.

eu personal,am avut parte de toate aceste cazuri si inca multe altele,dar acestea sunt cele mai des intalnite.

rugam pe cei care au trecut prin aceste cazuri speciale cu aeromodele sa ne povesteasca aici circumstantele,cum au reactionat,si cum s-a finalizat zborul.
o sa incep si eu sa descriu ,daca intereseaza pe cineva, ce trebuie sa stim ......si chiar sa exersam cand modelul este ok....
Niciodata nu suntem pregatiti pentru cazurile speciale,in afara cazului cand avem instructorul langa noi si ne anunta!
flying is my life...
0

#4 Useril este offline   florin100% 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2685
  • Inregistrat: 20-June 06

Postat 02 April 2009 - 07:44 PM

prin cazul 1 am trecut io :) ...
la Showtime...Dupa o zi de zbor misto se lasase seara pe chitila si am zis sa trag ultimul zbor pe ziua aia...am alimentat, verificat comenzile, toate erau ok...Decolez zbor 4-5 minute dupa care au inceput sa apara fenomenele...Servo pe throttle nu mai vroia sa rasunda la comenzile mele ramanand blocat cam la 90% din puterea maxima...Faza asta m-a prins in RollingHarrier. Am pus avionu pe orizontala am miscat brusc de acceleratie si nimic..Am urcat la 30-40m ( inaltime de siguranta) si am inceput sa zbor in S si in 8 pana am ramas fara combustibil (inca 10 min)...S-a oprit motorul si am aterizat fara probleme...Ma duc la el il controlez si ce sa vezi...servo intact, perfect ok, functiona de navea treaba...Ma uit mai atent prin avion, pe la carburator, si nimic...Verific Volt-Spy si ce sa vezi, era pe rosu...Am constatat ca paku fusese descarcat (de la solicitarea foarte mare a servoaielor + consumul mare al servourilor dupa eleroane JR8411) aproape de tot si se pare ca servoului de la acceleratie i-a fost taiat curentul (fail safe) pt ca celelalte sa functioneze normal...


Concluzie: verificati de fiecare data paku dupa fiecare zbor! Io daca nu aveam bafta aia nu scapa avionu intreg

Aceasta postare a fost editata de florin100%: 02 April 2009 - 07:49 PM

"Odata ce ai gustat din mirajul zborului, nu vei mai putea merge pe pamant decat cu ochii ridicati spre cer"


Team Aeropower

0

#5 Useril este offline   Ice 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 277
  • Inregistrat: 27-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Tirgu Mures
  • Interests:Trekin,Cross Country.<br />navo/aero modelism

Postat 02 April 2009 - 07:58 PM

wow...
citind mai sus am ramas uimit...eu inca nu am reusit sa fac primul zbor al meu..lipsa bani...
apreciez foarte mult ca ai gandit si ai ramas calm...poate eu as fi coborat din prima...si zdrobeam avionu...
frumos,felicitari pentru ca ai gandit





Ice

Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 03 April 2009 - 06:09 AM
Motiv editare: nu mai da quote la postul anterior

N/A

0

#6 Useril este offline   yr-zbg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1128
  • Inregistrat: 25-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Ploiesti
  • Interests:Aviatia

Postat 03 April 2009 - 08:21 AM

Motzule...daca ceea ce am scris eu sunt tampenii...asa o fi...poate stii tu mai bine. Eu stiu ca astazi sunt aici tocmai pentru ca am cunoscut foarte bine "cazurile speciale". Crede-ma pe cuvant ca nu e o placere sa te duci la arat cu un avion 1:1 (din postura de pilot)...si mai crede-ma ca in momentele alea ai timp foarte putin sa judeci...pur si simplu trebuie sa aplici reflex ceea ce stii. dar ma rog...aici vorbim de modelism e altceva.
Silviu...cred ca tu ai inteles cel mai bine unde bat si zic eu ca e un bun inceput, sa speram ca vor apare si sfaturile celor patiti. Idee mea nu era de a da sfaturi care au mai fost date (gen verificati avionul, verificati statia etc) sfaturi care totusi merita repetate...ci eu incercam sa aflam solutii la situatiile in care putem ajunge daca nu respectam aceste sfaturi.
Florine...stiam de incidentul tau...si ai toata admiratia mea. Dar de la tine, eu am invatat acum 2 lucruri: "verificati de fiecare data paku dupa fiecare zbor" ...corect...dar daca totusi nu il verifica si ajunge in situatia ta.... : "pastrati-va calmul si zburati pana la terminarea combustibilului. O aterizare in dead stick e mai putin periculoasa pt cei din jur decat o "aterizare" cu motor 90%.

Bafta!

ps. atat eu cat si fratemiu avem decathlon...si comanda directiei are efect mai puternic chiar decat eleroanele. Acum am o motorizare BL f. buna...si imi permit sa fac anumite chestii. Am verificat si cu palonier complet eleroanele nu reusesc sa contracareze efectul de inclinare....rezulta un zbor f glisat in care inclinarea tot creste (pe partea directiei) si daca mai pisti si un pic profundorul pt mentinerea inaltimii sare intr-o vrie de toata frumusetea.
Pacat ca Slz nu zboara.
0

#7 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 03 April 2009 - 11:16 AM

Experiente personale:
Anul trecut terminam de lipit primul meu kit, un Robbe Do-it. La primul zbor, am fost luat prin surprindere de un puternic ruliu spre stanga. Eu incepator, nu am avut reflexele necesare pt. a contracara miscarea si m-am ales cu un crash, norocul meu ca nu aveam viteza mare si nu s-a rupt nimic.
A doua experienta neplacuta a fost cu un Trainer Jamara 46 pe care l-am decolat fara mufa de eleroane bagata. Aici am avut noroc ca eleroanele erau drepte, aripa avea diedru si am reusit sa-l aterizez fara probleme doar din directie si profundor.
A treia experienta a fost tot cu Do-It-ul, am ramas fara zeama in acuu de receptie. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa tai gazul. Apoi am trecut comenzile pe low rate. Pe vremea aia aveam flapsul setat pe un knob be la statie; am pus aripa la nivel, usor din eleroane dupa ce l-am adus cu botul spre mine si i-am setat flapsul pt o coborare lina si l-am lasat sa aterizeze singur. A scapat teafar, iar cand am masurat accu, mai aveam 3,2 V (pack de 6V).
4: Formosa 1 cu AP Hornet de 1,5cmc. S-a dus servo de profundor (un E-sky) si nu am avut ce-i face, dar nu s-a rupt rau, a mers lipit. Am pus un Hitec HS-55, dar nu am verificat sensul de rotatie. Bineinteles ca era pe dos. la decolarea din mana, cand am tras de profundor, avionul s-a infipt racheta in solul Chitilei. Acum avionul e istorie. De obicei verific comenzile inainte de zbor, dar mai uit.
Ultima: Faceam vrie plata cu un Tango de la Hangar 9 la Chitila, aveam motorul turat la maxim si, facand pe smecherul, am vrut sa-l redresez la vreo 8 m altitudine. Cand am dat comenzile pe mijloc, motorul a murit si m-am trezit ca trebuie sa redresez in 8 m in conditii de viteza zero. Am pus botul in jos, l-am lasat sa ia viteza, si cred ca pe la jumatate de metru de sol am tras de profundor. Nu am reusit decat sa-l aduc la orizontala si a cazut pe roti, dar impactul a fost puternic si am ramas fara partea din fata. In prezent e lipit si zboara bine mersi.
Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#8 Useril este offline   casper20 

  • Lifetime Beginner
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3622
  • Inregistrat: 09-June 07
  • Gender:Male
  • Location:TG-MURES

Postat 03 April 2009 - 12:29 PM

1. Acuma 2 ani eram cu un T 34 Mentor la zbor si in timpul zborului a iesit mufa de la servoul de la profundo ramanand profundorul blocat la un unghi de vreo 5 grade in jos, am reusit sa il aduc cu bine la sol folosind motorul sa il controlez sus jos.
2. Anul trecut eram cu EG la panta si zburam in fata unui front de furtuna de vreo 2 ore cand am observat ca atarna ceva de la aripa dreapta, am coborat mai jos si am observat servoul de la eleron ca se mai tine doar in cablu, faza era ca pe directie nu aveam servo deoarece era defect si il dezactivasem. Pe vantul acele puternic am reusit cu greu sa il pun jos, am venit tare de sus si l-am pus cu viteza destul de mare.
3. In iarna zburam cu Formosa pe un frig de crapau pietrele, de obicei zburam 10 min cand era cald pina taia ESC, acuma zburam de 5 min si am zis sa fac un razmut (trecere la joasa inaltime) in zbor pe spate. Eram la vreo 70 cm de sol inversat cand taie ESC, nici nu am incercat sa il intorc, l-am pus frumos jos pe spate cu daune minime, directia putin slefuita de la zapada inghetata.
4. Ultima experienta a fost ieri cand zburam cu EG la panta, eram undeva la vreo 70m in urcare cu motorul la blana cand pierd controlul modelului, se opreste motorul si suprafetele de comanda raman bracate puternic. Dau disperat in toate directiile de manse si nimic, noroc ca modelul a intrat in vrie plata si a coborat usor la sol fara nici o avarie, merg la model si cand ma uit vad cristalul de RX sarit afara din soclu. Asigurativa intotdeauna ca nu aveti vibratii puternice la model cum aveam eu sa il aduceti intreg jos. :angry2:
Prabusirea este o aterizare necontrolata..................sau nu?

FPV is not a crime!

Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163

Tel: 0741-931.767
0

#9 Useril este offline   Calin 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2468
  • Inregistrat: 11-June 07

Postat 03 April 2009 - 01:13 PM

cea mai oribila experienta am avut-o cand din cauza prostiei am lasat unul din prelungitoarele servourilor - de pe eleroanele Ravenului - prea lungi si nefixate in model.

Rezultatul a fost topirea si sudarea cablului pe toba ce trecea prin mijlocul modelului. Receptorul era unul destept si a izolat canalul dar ii dadea impulsuri din 5 in 5 secunde ceea ce facea ca servoul sa mearga pana la maxim intr-o directie dupa care revenea. Dupa ce am urlat ca descreieratul ca sunt bruiat (eram in 35MHz) si toti si-au oprit statiile, am inceput sa observ un pattern in miscarea modelului (se inclina violent pe stanga la fiecare 5 secunde dupa care isi revenea cand acel servo era izolat).
Am facut cateva treceri sa ma familiarizez cu noile conditii si intr-un final am reusit sa aterizez fara nici o dauna (mai putin acel cablu care efectiv era sudat pe toba). Dupa aterizare mi-am luat capacele de rigoare de la colegi si m-am dus si mi-am schimbat desuurile.

Morala? Calculati traseele cablurilor si fixati-le bine in model.

Aceasta postare a fost editata de Calin: 03 April 2009 - 01:18 PM



0

#10 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 03 April 2009 - 01:37 PM

@yr-zbg. In cazul tau ai omis regula obligatorie de a testa toate comenzile inainte de zbor.
Hai sa va povestesc cat de cascat pot fi....sper ca doar uneori.
Inainte de a-mi ''da aripile'' mi-am adus la club Telemasterul cel mic. Electric. Cand l-au vazut atat de diafan m-au lasat sa-l zbor de capul meu. Relax total din partea mea. Si atunci survin erorile. Mentionez ca receptorul Berg mentine ultimele comenzi dupa ce ai oprit emitatorul. Asta se traduce ca poti lasa receptorul alimentat si sa opresti emitatorul fara ca sa se intample nimic. Incorect dar ''merge si asa''. Dupa cateva zboruri reusite, mandru de mine, am lasat modelul la stand si am oprit emitatorul. Am mai vorbit cu cei de acolo....Dau sa strang calabalacul si piticul 35 imi spune: ''Te stiu cascat. Ai sa uiti statia setata pe Telemachele cel mic si ai sa farami data viitoare termicul''. Asa ca ca am vrut sa fiu prudent si am schimbat modelul in statie. Doar ca in noua configuratie canalul de gaz era inversat. Urmarea a fost ca Telemachele a zvacnit cu motorul in blana in stupefactia generala si s-a oprit in administratorul clubului. Un englez flegmatic si sobru. Va puteti inchipui cat de ''bine'' m-am simtit.
Deci deconectati bateria. Nu va bazati pe alte protectii.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 03 April 2009 - 01:41 PM

0

#11 Useril este offline   yr-zbg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1128
  • Inregistrat: 25-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Ploiesti
  • Interests:Aviatia

Postat 03 April 2009 - 02:03 PM

Spre marea mea bafta eu pana acum nu am avut incidente serioase. Decathlonul sfaramat fiind al fratelui....el fiind cel care si-a pus invers mufa la servo si apoi nu si-a verificat comenzile. Eu doar am tras invatatura...si mi-am zis : "daca vreodata o sa fiu si eu cascat...sau din orice motive nu imi raspunde la eleroane si o ia razna intr-o parte...ce pot face??"...de aici ideea topicului de a invata din pataniile altora.
Pe timp urat cand stam in casa si ne uitam cum ploua visand la zbor...putem sa ne gandim..."ce as face daca?....ce ar trebui sa fac daca?...etc"

Despre incidentul tau....eu mi-am pus intrerupator pe toate modelele si imediat dupa aterizare primul lucru tai legatura accu-regulator...deci deconectez accu....apoi daca stau mai mult inchid si statia...daca nu...ma pregatesc de urmatoarea decolare. Dar trebuie sa recunosc ca am patit sa recuplez accu uitand sa deschid inainte statia. Acum m-am obisnuit ca in momentul in care inchid statia sa strang antena...si asa imi "semnalizez" ca am inchis statia.

Bafta!
Pacat ca Slz nu zboara.
0

#12 Useril este offline   motzu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 776
  • Inregistrat: 23-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 03 April 2009 - 11:26 PM

@yr-zbq

Nu am afirmat ca ai scris timpenii, ci ca eu e probabil sa fi scris timpenii . Reciteste paragraful , nu vreau sa fie luat personal..

Ad moa', singura timpenie facuta de mine a fost sa setez flapsurile pe un switch al statiei just for fun

In zbor l-am confundat cu cel de dual rate si am pupat de la 2 metri mama terra de ziceai ca am iesit la sapat cu clasa ...Sa nu ma intrebati de ce activarea flapsurilor il pune instantaneu pe o parte direct in bot ..

Dupa care regularul lipici, activator si injuraturi de rigoare

Ahh si mi-am pus o fluturalnica galbena pe antena ca sa nu mai lansez modelul cu ea strinsa si sa o ia rana la 30 de metri

Acum - Semi-off-topic va rog

Suntem la limita fina dintre 'iaca-ma stan patitul' si sfaturi cu adevarat legate de cazuri speciale - de pilotaj poate ?

Fiind inca un mucea in domeniu cred ca este repetitiva majoritatea cazuisticii pe care o prestam pe aci - mai putin insa stim ( referire generica la personajul fictiv colectiv:) cum sa scoatem modelul din rahat in cazuri cu adevarat speciale bazate tocmai pe caracteristicile fiecarei clase

Un exemplu cred eu pertinent ca si caz special - citit pe forum (Kriminel parca ) se refera la scoaterea din stall a avionului cu directie only si niciodata eleroane

Putem categorisi asta ca si 'cazuri speciale' ? Restul imi par povesti de zbor misto de combatut la RR

Unde imi doresc sa ajung anul acesta...
0

#13 Useril este offline   hash84 

  • DreamTeam member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2183
  • Inregistrat: 28-November 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 03 April 2009 - 11:48 PM

Vezi postareamotzu, la Apr 4 2009, 12:26 AM, a spus:

Suntem la limita fina dintre 'iaca-ma stan patitul' si sfaturi cu adevarat legate de cazuri speciale - de pilotaj poate ?


e ca la sofat. in situatie de criza actioneaza reflexele. nu poti spune ca ai gandit in momentul ala, ca ti s-a dilatat pupila,ca ai perceput timpul mai incet sau alte baliverne. cu cat mai multe ore de zbor cu atat te vei descurca mai bine in situatiile "speciale".
il stiu pe florin100% ca a plecat cu eleroanele la cesna pe invers. l-a pus jos intreg. si a mai dat si un ocol mic plus aliniere pentru aterizare. sfat pentru asha ceva nu exista...
alt exemplu e tipu ala smecher, care pierde o aripa in zbor si isi aterizeaza avionul in cutit. din nou cum a facut asta? simplu . cu multa experienta in spate
parerea mea : cat mai mult zbor si in diverse conditii atmosferice pentru a forma reflexe. shit happens all the time. acum depinde cum te prinde: pregatit sau mai putin pregatit.
nu exista sfaturi. fac o alta comparatie cu schiatul. exista manual pentru sportul asta. iti zice exact ce si cum sa faci. dar cand o iei la vale frate....se mai gandeste cineva la ce scria acolo?

Aceasta postare a fost editata de hash84: 03 April 2009 - 11:51 PM

    /------------------------\              |~~\_____/~~\__  |
    |        Hash84          |______________ \______====== )-+
    |                        |                      ~~~|/~~  |
    \------------------------/                         ()
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

6 useri citesc topicul
0 membri, 6 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro