Bricul Mircea 1 primul si adevaratul Bric Mircea, construit pe la 1882
#32
Postat 29 March 2009 - 12:43 AM
Prietene Drake, unde esti? Mai intri pe forumul acesta?
Fiindca sunt in Constanta, as putea veni pana la Navodari sa vad planul acela de andocaj, daca vrei. Si am si un aparat foto digital cu care as putea sa-l "copiez" daca esti de acord. Da-mi un mesaj privat sa luam legatura, te rog!
Merci mult!
#33
Postat 03 April 2009 - 02:34 PM
http://4.bp.blogspot.com/_il5z9dLrGdM/SbLK...a+de+Marina.jpg
poza am gasit-o acest blog http://caramica.blogspot.com/2009/03/imagi...din-sulina.html
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 03 April 2009 - 02:37 PM
#35
Postat 22 May 2009 - 08:03 AM
Poza e interesanta si dupa parerea mea astea erau culorile reale ale navei!
Dar te rog frumos scrie undeva alaturi ca ai descoperit de curand cum sa te joci cu un program care iti permite sa COLORIZEZI o imagine alb negru; altfel, cineva care nu te cunoaste ar putea sa ia imaginea respectiva de buna si ne vom trezi peste catva timp cu persoane care vor sustine ca stiu in mod categoric culorile reale ale navei, bazandu-se pe poza ta, considerata autentica: O imagine color din Arsenalul Marinei de la Galati din 1900, realizata printr-o tehnica minunata si misterioasa... :)
#36
Postat 22 May 2009 - 08:33 AM
Victorian, la May 22 2009, 09:03 AM, a spus:
Poza e interesanta si dupa parerea mea astea erau culorile reale ale navei!
Dar te rog frumos scrie undeva alaturi ca ai descoperit de curand cum sa te joci cu un program care iti permite sa COLORIZEZI o imagine alb negru; altfel, cineva care nu te cunoaste ar putea sa ia imaginea respectiva de buna si ne vom trezi peste catva timp cu persoane care vor sustine ca stiu in mod categoric culorile reale ale navei, bazandu-se pe poza ta, considerata autentica: O imagine color din Arsenalul Marinei de la Galati din 1900, realizata printr-o tehnica minunata si misterioasa... :)
Avand la indemana inca o vedere color am incerca sa fac o colorare cat mai aproape de cel citite si vazute...acum mai mutl ca sigur ca mircea a avut si alta coloratura si aici ma refer la acele poze care se regasesc si in suplimentul tehnium, unde e prezentat bricul Mircea, dar acelea eu cred ca sunt din alta perioada...sau o perioada imediata dupa ce a fost facuta aceatsa poza...dupa cum se poate observa si in poza pe bordaje sunt o gramada de oameni si de schele care mesteresc ceva la corpul navei...poate chiar vroiau sa o revopseasca.
Referitor la poza si la colorarea acesteia, am mai aflat cateva lucruri si anume, inainte de a "colora" portiunea respectiva am vazut ce fel de culoare aveau pixeli din poza alb-negru. Adica am marit poza cu locul unde vroiam sa colorez si am luat niste "probe" sa vad ce fel de culoare era acolo. Apoi dupa ce am aflat codul culorii am mers intr-un program care poate face o comparatie intre culoarea alb-negru si o culoare reala, si chestia asta am folosit-o la mai toate elementele ale bricului (corpul navei, catrge, culoarea panzelor, si la steagurile de semnalizare)...dar la astea nu la toate si nu in ultimul rand am cautat sa vad ce culoare are cosul navei Mircea...asa am aflat ca in medie culoarea de acolo e PANTON COOL GARY 2C, 3C, 8C...ceea ce inseamna galben-ocru, chiar galben la baza cosului...iar inspre varf, culoarea se transforma in alb, dar asta o pun pe seama luminii soarelui, care mai mult ca sigur se afla in partea din spate a fotografului.
Dar colorand la poza am observat ca in jurul bricului se mai afla o nava care apare intr-o alta poza, si anume in coltul din stanga jos, se vede silueta salupei Opanez, salupa care o regasim intr-o alta fotografie contemporana cu aceasta, iar in partea drepata se vad o gramada de scanduri stivuite una peste alta...chiar un taran apare intr-un colt cu o scandura in mana. Acum eu am dubii in ceea ce priveste ca poza a fost facuta la Galati...dar asta mai trebuie de vazut.
Cat despre greseli...cred ca am facut una si anume acea barca ce se afla in prim-plan este de fapt una din barcile de salvare ale bricului, iar culoarea lor nu era nicdecum gri-petrol, inchis spre negru...dupa cum sunt azi barcile din delta dunarii...era alba cu rosu toata ziua. oricum voi remedia astazi gresala.
#37
Postat 22 May 2009 - 08:52 AM
aici se afla postata fotografia de catre domnul Bujor in 2003 http://www.rhc.ro/fo...p?showtopic=462
http://www.rhc.ro/forumrhc2/uploads/post-7-1054295181.jpg
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 22 May 2009 - 08:53 AM
#38
Postat 22 May 2009 - 10:48 AM
Iti multumesc pentru detaliile privind utilizarea acelui program, care mi se par foarte interesante si inteleg ca ti-ar permite sa "ghicesti" ce nuanta a fost initial culoarea care acum in poza de epoca se vede gri. Foarte util pentru a lumina nelamuririle noastre legate de coloratura navelor romanesti dinainte de primul razboi mondial.
Cum s-ar zice, in felul acesta ai reusit sa transezi cu ajutorul tehnicii moderne vechea controversa privind culoarea cosului bricului Mircea.
In privinta locului, nu pot sa am o certitudine de 100% deoarece n-am fost in locul acela nici in perioada contemporana si cu atat mai putin in epoca la care s-au facut pozele, insa am mai vazut cladirile respective si in alte poze si de fiecare data locul era idenficat ca fiind Arsenalul Marinei din Galati, pe malul Dunarii. Iar nava vizibila in proptele este intr-adevar una din seria "Rahova, Opanez, Smardan" fiind, pana acum, singurul gen de poza cu aceasta nava vazut de mine.
In privinta pozei postate de domnul Bujor, multe multumiri pentru postarea unei imagini autentice, necunoscute pana acum. Totusi, trebuie sa va atrag atentia ca nava respectiva NU este in nici un caz bricul Mircea, ci este o nava de comert oarecare cu velatura barc, de o nationalitate neprecizabila datorita lipsei unui pavilion clar desfasurat in poza. Pe tabloul pupa este o monograma insa nu reusesc sa citesc nimic. Oricum, dupa cum se vad imprejurimile in poza, este cu adevarat la Constanta, pe molul de larg al vechiului port dinainte de extindere.
Bricul Mircea cel vechi a fost in decursul vietii sale piturat in doua moduri diferite. Atunci cand a fost adus in tara avea coloratura tipic victoriana pentru navele de dimensiunile respective, pe care n-o mai descriu fiindca o gasiti deja mai jos.
Exista neclaritati privind data precisa cand s-a adoptat noua coloratura unde negrul a fost inlocuit cu alb. O serie de specialisti, printre care si regretatul comandor Valentin Donici, autor al unei carti despre ambele nave cu numele "Mircea" sustineau ca aceasta coloratura a fost schimbata dupa primul razboi mondial, odata cu refacerea navei.
Totusi, la Muzeul Marinei se pastreaza ca document inedit inregistrarea unei convorbiri dintre comandorul Donici si maistrul de marina Valeanu, ultimul sef de echipaj al bricului. Intrebat cum era piturata nava in momentul in care domnia sa a fost prima data imbarcat pe nava (in 1913) Valeanu a raspuns fara indoiala: alb. "nava era numita de catre echipaj "Lebada Alba" - un nume care mai apoi a fost preluat si de catre alte nave romanesti, apartinand SMR, care se numeau in acelasi fel.
Aveam insa inca indoieli privind coloratura reala a navei in 1913 bazandu-ma pe amintirile domnului Valeanu pana cand mi-a cazut in maini printr-o intamplare o veche carte postala care infatisaza bricul Mircea in coloratura ALBA. Cartea postala respectiva se afla acum in colectia mea. Imaginea nu este semnificativa, este o imagine cunoscuta a navei, insa este semnificativ faptul ca vederea ilustrata respectiva a fost trimisa in ianuarie 1916. Deci culoarea alba este in mod categoric ANTERIOARA primului razboi mondial!
Este posibil ca schimbarea culorilor de la negru la alb sa se fi facut nu numai pentru Mircea si pentru alte nave ale Marinei Romane, printre care canoniera Grivita era vopsita tot in alb.
Pentru crucisatorul Elisabeta schimbarea coloraturii de la negru la gri s-a facut cu ocazia reparatiilor de la Galati din iarna anului 1906-primavara anului 1907, cand s-au debarcat tunurile Krupp si Nordenfeld, care au fost inlocuite cu tunuri mai moderne Saint Chamond. Este de remarcat ca tot in aceeasi perioada au venit din Anglia si noile vedete de siguranta care erau piturate tot in gri!
#40
Postat 28 May 2009 - 09:39 AM
claudiu_ne, la May 22 2009, 09:52 AM, a spus:
aici se afla postata fotografia de catre domnul Bujor in 2003 http://www.rhc.ro/fo...p?showtopic=462
http://www.rhc.ro/forumrhc2/uploads/post-7-1054295181.jpg
...asta nu este bricul mircea, dupa cum se poate vedea are 3 arbori, iar pupa nu are nici o legatura cu mircea!!!
#43
Postat 28 May 2009 - 03:54 PM
Varianta desenata in planuri nu are absolut nici o legatura cu ce era in realitate: In plan este desenat un fel de soldat imbracat in zale. In realitate era un scut cu insemnele heraldice ale lui Mircea cel Batran, cu o ghirlanda de frunze aurite care coboara pana dincolo de narile de ancora. De fapt spune si autorul planurilor ca s-a ghidat dupa un manual de marinarie unde se vede varianta soldatului in zale, la concurenta cu varianta scutului cu insemne heraldice.
Ulterior desenarii planurilor insa a avut ocazia sa gaseasca documentele fotografice care i-au dovedit ca nu era soldat in zale.
Iar ornamentul prova este nimic fata de ghirlandele aurite de la pupa, un inpainjenis de lujeri auriti care acopera toata zona pupa de la babord la tribord si despre care nu prea am idei cum l-ar putea reproduce in mod satisfacator un modelist. Ornamentul pupa se vede perfect intr-o ilustrata carte postala care infatiseaza Bricul Mircea pe docul plutitor, la Braila. Vezi:
http://666kb.com/i/b9bekpvy6syxdghfz.jpg
#47
Postat 04 June 2009 - 01:38 PM
Imi cer scuze, chestia asta a ramas in suspensie de atunci. Am avut o discutie cu prietenul nostru si a rezultat ca are planurile de andocaj ale ACTUALULUI "Mircea", barc-ul si nu bricul.
La barc nu-i nici o problema, exista planurile originale din 1938, exista planul de forme, exista detalii si poze suficiente. Sunt in principiu cele publicate de domnul Craciunoiu in cartile sale sau in revista "Modelism", dar la Constanta mai "circula" ocazional printre pasionati si aceleasi planuri la scara mare, adica 1:50, copie a planurilor originale ale navei.
Oricum, la actualul stam chiar si mai bine, exista nava, la o adica se poate aranja o vizita, (spre exemplu de "Ziua Marinei") si se pot observa detaliile...
#48
Postat 06 October 2010 - 05:57 PM
user vechi:stamy
#49
Postat 08 October 2010 - 10:06 AM
Mai asteptam si alte poze...oricum as vrea sa te intreb cum de te-ai hotarat sa faci cosul navei de culoare neagra si nu galbuie...cum apare intr-o poza aici pe forum?
#50
Postat 08 October 2010 - 02:53 PM
user vechi:stamy
#51
Postat 11 October 2010 - 01:35 PM
Felicitari pentru terminarea modelului!
In privinta culorii cosului, Claudiu are dreptate...cosul era de culoarea amiralitatii (ocru galben) si doar partea superioara avea o portiune neagra, cat sa fereasca cosul de murdarirea cu funingine. Insa ai dreptate, aceasta e doar cea mai mica dintre problemele planului dupa care a fost construit modelul...
Astept cu mult interes poze cu avansul la cel de-al doilea model!
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 11 October 2010 - 01:36 PM
#54
Postat 01 January 2011 - 08:30 PM
http://www.panoramio...al/12162699.jpg
intrebarea este daca nu cumva estre bricul mircea dezechipat inainte de a intra in santier?
Aceasta postare a fost editata de stamy: 01 January 2011 - 08:31 PM
user vechi:stamy
#55
Postat 01 January 2011 - 08:53 PM
stamy, la Jan 1 2011, 08:30 PM, a spus:
http://www.panoramio...al/12162699.jpg
intrebarea este daca nu cumva estre bricul mircea dezechipat inainte de a intra in santier?
Nu, este vorba de fosta canoniera-yaht domnesc STEFAN CEL MARE, care a fost radiat in 1888. Transformat in ponton-cazarma a fost taiat mai tarziu.
#56
Postat 06 January 2011 - 07:33 PM
Aceasta postare a fost editata de stamy: 06 January 2011 - 07:40 PM
user vechi:stamy
#59
Postat 07 January 2011 - 09:24 AM
Nu in ultimul rand pot sa spun aici ca sunt 3 nave ce au numele de Stefan cel Mare, in acea perioada, si anume, aceasta canoniera, iacht-ul ce apare in poza lui Stamy si inca iacht, fosta nava DDSG "Orient" ce a fost vandut-a Romaniei si va purta numele de "Stefan cel Mare".
#60
Postat 07 January 2011 - 10:35 PM
stamy, la Jan 6 2011, 07:33 PM, a spus:
Salut, Stamy,
Comandat in 1865 la santrierul naval Meyer din Linz, STEFAN CEL MARE avea urmatoarele dimensiuni 58x9,8x1,1m, 8nd, peste 400 t.
Din pacate nu am fotografii cu STEFAN CEL MARE in serviciu pentru motivul ca acestea nu exista.
In LOW DANUBE PADDLE STEAMER (autor Cristian Craciunoiu), apare o fotografie la pagina 24 sub care scrie "STEFAN CEL MARE in Braila, 1876". Privind cu atentie vasul respectiv, putem observa trei vergi, lucru care indica o velatura complexa care nu se potriveste cu planul exceptional, de arhiva, de la pag. 26-27 unde se vede faptul ca cele doua catarge sunt mult mai scurte (raportate la inaltimea cosului) si au doar picuri, fara ghiuri, ceea ce indica o velatura simpla.
Mai aproape de realitate este un tablou descoperit si postat de catre Claudiu care infatiseaza o nava cu zbaturi intr-un decor fluvial. Vasul este sub pavilion tarist. Daca isi aduce aminte Claudiu unde a gasit-o ar fi extrem de interesant sa vedem textul care insotea poza. Observam cate asemanari:
-doua catarge cu picuri, fara ghiuri,
-un singur cos in aceeasi pozitie cu cea din plan
-zbaturi
-barcile de salvare sunt in pozitia din plan, dincolo de ele se observa o suprastructura alba
-cel mai important: pe tablou este trecut: 1877, anul in care STEFAN CEL MARE a fost sub pavalion tarist! din pacate fotografiare are o rezolutie slaba si nu pot citi ce mai scrie.
O seara buna!
Aceasta postare a fost editata de MUGUR: 07 January 2011 - 10:42 PM