conexiuni motor electric se poate folosi doarla retea trifazata?
#1
Postat 08 March 2009 - 02:46 PM
Intrebarea este daca pot folosi motorul la 220 V si ce trebuie sa fac pt aceasta.Multumiri anticipate.
http://i57.photobucket.com/albums/g206/siliconu/DSCN5968-1.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g206/siliconu/DSCN5966.jpg
#4
Postat 08 March 2009 - 06:15 PM
renatoa, la Mar 8 2009, 05:54 PM, a spus:
Si zic ca acel condensator ar crea un camp rotativ ?
Asa se leaga un motor trifazat la monofazat Legare_motoare_pas_cu_pas.pdf (140.44K)
Number of downloads: 16239
#5
Postat 08 March 2009 - 06:25 PM
Si merge si cu acel condensator legat ca in schita lui takeoff. In functie de valoarea lui s-ar putea sa nu porneasca singur. In mod normal parca trebuiau doua, unul decuplat dupa pornire si lasat doar al doilea. Cred ca in varianta asta scade putin puterea, adica din 0,37kW posibil sa ramana doar putin mai mult de 0,25kW, dar nu o spun dupa calcule ci din auzite. Unii zic ca se reduce la 1/3, dar nu cred ca asa mult. Posibil sa gresesc. Se pot face calcule, e plin netul de formule si scheme de legare la 220 a unui motor de genul asta. E un motor care merge pus la treaba usurica. Dar merge. E parerea mea. Marea majoritate a motoarelor pe la magazine legate sa functioneze le 220V au totusi un singur condensator si nu moare nimeni.
PS. Ar fi mai potrivite linkuri ca astea:
http://mesterucasei.com/motorul-electric-t...unea-bobinelor/
http://www.emil.matei.ro/motor3.php
http://forum.softpedia.com/lofiversion/ind...hp/t180272.html
Aceasta postare a fost editata de bitex: 08 March 2009 - 06:47 PM
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 08 March 2009 - 06:27 PM
Bafta!
Costel
L.E. - sau cum spune Bitex, cu condensator de pornire si apoi comutat pe condensator de mers normal.
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 08 March 2009 - 06:29 PM
#7
Postat 08 March 2009 - 07:43 PM
Fisiere atasate
-
Motor_trifazat_la_reteua_monofazata_01.pdf (364.84K)
Number of downloads: 11958
#8
Postat 09 March 2009 - 03:06 PM
Ce nu stiu (nu am inteles, please nu dati cu parul ) sint valorile celor doi condensatori, avand in vedere ultimul PDF postat de Maryo61.Nu stiu sa aplic formula :rolleyes: ...printre alte necunoscute nu stiu ce insemna "curentul nominal al motorului".
Cine e dispus sa ma ajute il rog sa-mi spuna babeste valorile necesare si legaturile la borne (daca schema lui takeoff e corecta, nu mai e nevoie).Multumesc inca o data.
#9
Postat 09 March 2009 - 03:17 PM
Tel. 0744915775
#10
Postat 09 March 2009 - 04:47 PM
Ar mai fi o solutie ciobaneasca, ca ultima varianta: motorul asta trifazic sa-l angrenez prin intermediul a 2 fulii + curea la alt motor, mai prietenos, caz in care primul motor devine doar un fel de dummy....Dar nu e foarte simplu, e ciobanesc si ocupa loc suplimentar ditai utilaju`.
#11
Postat 09 March 2009 - 08:37 PM
alin 105, la Mar 9 2009, 04:06 PM, a spus:
Datele de intrare sunt:
Putere motor: 370W
Tens Alimentare: 220V
cos_FI=0.77
Conexiune: triunghi.
Curentul nominal de faza este: Inf=P/(1.73*Ualim*cos_FI)=1.26A
Din pdf-ul postat, figura 2a, C1=K1*Inf/Ur=4800*1.26/220=27.5uF
si Cp1= 2.5*C1=68uF
Deci C1=27.5uF, Cp1=68uF
Iti sugerez sa faci combinatii paralel de condensatori nepolarizati de cel putin 400V pana atingi valorile cerute. Nu e farmacie, nu e nevoie sa fie exact, dar cat se poate de aproape. De exemplu, din 6 condensatori de 5uF/400V (se folosesc pe la unele neoane) conectati in paralel se obtin 30uF, care ar fi o valoare potrivita ptr C1. Incearca cu 1-2 conzi in plus/minus si vezi cu care obtii putere mai mare. Valorile calculate trebuie vazute ca un punct de plecare in experimente.
Cirip
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 09 March 2009 - 08:39 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#12
Postat 09 March 2009 - 09:30 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#13
Postat 09 March 2009 - 09:58 PM
Bafta!
Costel
#15
Postat 10 March 2009 - 08:04 AM
Number of downloads: 5795
#17
Postat 10 March 2009 - 04:56 PM
Cirip, la Mar 9 2009, 08:37 PM, a spus:
Datele de intrare sunt:
Putere motor: 370W
Tens Alimentare: 220V
cos_FI=0.77
Conexiune: triunghi.
Curentul nominal de faza este: Inf=P/(1.73*Ualim*cos_FI)=1.26A
Din pdf-ul postat, figura 2a, C1=K1*Inf/Ur=4800*1.26/220=27.5uF
si Cp1= 2.5*C1=68uF
Deci C1=27.5uF, Cp1=68uF
Iti sugerez sa faci combinatii paralel de condensatori nepolarizati de cel putin 400V pana atingi valorile cerute. Nu e farmacie, nu e nevoie sa fie exact, dar cat se poate de aproape. De exemplu, din 6 condensatori de 5uF/400V (se folosesc pe la unele neoane) conectati in paralel se obtin 30uF, care ar fi o valoare potrivita ptr C1. Incearca cu 1-2 conzi in plus/minus si vezi cu care obtii putere mai mare. Valorile calculate trebuie vazute ca un punct de plecare in experimente.
Cirip
la 0.37kw sa nu pui mai mult de 10uf ca o sa vii cu el la mine sa-l bobinez :lol: deci la puterea aia trebuie sa mearga cam cu max 10uf si daca nu porneste ii mai pui unu de 5 uf si-l scoti dupa pornire
Aceasta postare a fost editata de roland_fzj: 10 March 2009 - 04:58 PM
#18
Postat 10 March 2009 - 08:33 PM
Rasputin, la Mar 10 2009, 08:04 AM, a spus:
Mai mult, conectarea in stea la 380V conduce la aparitia unei caderi de tensiune de 220V pe infasurare, deci este echivalenta cu conectarea in triunghi la 220V. In consecinta, 1.1A si 1.26A sunt cam p-acolo.
Nu comentez interventia lui roland_fzj. Probabil ca se bazeaza pe experienta. Asa cum am spus si in primul post, nu e farmacie si probabil ca merge o gama destul de larga de valori ale condensatoarelor. Valorile calculate sunt puncte de plecare. Testeaza si vezi care iti convine dpdv al puterii, fara sa supraincalzesti motorul.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#19
Postat 10 March 2009 - 09:06 PM
Multumesc lui pavcostel ptr atentionare.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#20
Postat 10 March 2009 - 11:13 PM
Cirip, la Mar 10 2009, 09:06 PM, a spus:
Multumesc lui pavcostel ptr atentionare.
Cirip
mai greseste omu :D
oricum motoarele care merg la 380v in general merg in stea sau au pornire stea triunghi. amperajul luat in triughi este dublu si un pic fata de stea(in general)
#21
Postat 11 March 2009 - 01:47 PM
#22
Postat 11 March 2009 - 02:35 PM
Daca alimentezi fara condensator (faci abstractie de el in poza lui takeoff postata dupa a ta) motorul nu porneste singur decat din intamplare si in ce sens se nimereste. Daca-l rotesti manual in sensul dorit si alimentezi, atunci se roteste fara probleme asa cum vrei. Dar lasat singur poate pleca si invers. Nu e OK sa functioneze asa desi nu se arde, dar vibreaza aiurea, fara rost (ca motorul de masina in 2-3 pistoane din 4).
Daca pui un condensator porneste in sensul dorit (poti schimba din bornele alea), merge mai bine dar se poate si mai bine.
O solutie mai corecta e sa folosesti doua condensatoare (unul se deconecteaza dupa pornire) si cel mai corect (daca nu gresesc :) ) este sa calculezi sau sa alegi prin teste valorile condensatoarelor.
Poti identifica bornele si poti face ce legaturi vrei, dupa oricare post din topic, pana o sa fii multumit. Ca toate sfaturile sunt bune.
Daca e sa zic o parere, motorul pare ciudat. Posibil sa nu faca fata la ce vrei tu, chiar daca inainte era bun. Chiar si asa, ma mir ca are 1500 rpm si-i folosit la pompa.
Telefon: 0721 385365
#23
Postat 11 March 2009 - 02:48 PM
alin 105, la Mar 11 2009, 01:47 PM, a spus:
Daca este o pompa de circulatie a lichidului de racire pt. M.U. leaga motorul in triunghi si un condensator de 20-25 microF dar randamentul electropompei nu este mare,find o pompa de circulatie.
#24
Postat 11 March 2009 - 03:10 PM
#25
Postat 11 March 2009 - 03:27 PM
roland_fzj, la Mar 11 2009, 03:10 PM, a spus:
Schema este corecta conteaza sensul de rotatie a pompei,valoarea capacitati condensatorului a rezultat din experimente cu diverse motore trifazate de putere mica.
#26
Postat 11 March 2009 - 04:26 PM
czd, la Mar 11 2009, 03:27 PM, a spus:
sensul se schimba prin mutarea firului care vine de la condesator, acum cel mai bine este inaite de legarea in triunghi este bine sa se verifice daca firele sunt alese, am pus o poza cum trebuie probata treaba. la treaba cu condesatorul nu stiu ce sa zic ai mei au firma de bobinaj din 94 si eu lucrez de vro 5ani, acum deobicei cam valoarea de (10uf) se foloseste la motoarele de puterea aia care merg de la 380v la 220v dar cum se zice cat traiesti inveti :rolleyes:
#27
Postat 11 March 2009 - 07:38 PM
Desi colegului Alin 105 nu-i prea este de folos , cred ca este bine sa ne readucem aminte unele lucruri legate de retele electrice si motoare electrice . Legat de tensiune , retelele electrice sunt definite de tensiunea de linie si tensiunea de faza .In cazul tarii noastre tensiunea de linie este de 380V , iar tensiunea de faza este 220V . Intre ele avem relatia : Ul = Ñ´3 x Uf ( minunea " Ñ´3 " se vrea radical din trei ) . Sunt si tari care au retele electrice cu tensiunea de linie de 220 V . Am inteles ca " fostii frati de la rasarit " ar avea unele retele locale cu astfel de tensiuni , si de asemeni " noii frati de peste ocean " au asa ceva , sigur mai sunt si altii ( mai mult sau mai putin " frati " cu noi ) .
Acum legat de motoarele electrice trifazate , ele sunt caracterizate de tensiunea de lucru si modul de legare a infasurarilor ( stea sau triunghi ) .Pe eticheta motoarelor apar trecute : putere nominala , turatie , factor de putere , tensiune nominala , curent nominal si modul de legare la retea .Fie un motor pe a carui eticheta scrie , printre altele ,urmatoarele : 220 / 380 V , Δ /Υ – de aici deducem ca la o retea cu tensiunea de linie de 220 V , motorul va avea infasurarile legate in triunghi .In acest caz motorul poate porni stea – triunghi , sau direct in triunghi .
Acolo unde tensiunea de linie este de 380 V , motorul se leaga in stea .Pornirea acestuia se va face ,evident , numai in stea .
Pe unele motoare vom avea scris 380 V , Δ - aceste motoare se vor utiliza in retele cu tensiunea de linie de 380 V , avand infasurarile legate in triunghi . Pornirea acestor motoare se poate face direct in triunghi , sau stea - triunghi .Ar mai fi inca doua tensiuni : 500 V si 660 V , adevarul este ca daca ajungeti sa lucrati cu asa ceva sigur nu va trebuie povestea mea . Legat de modul de pornire in triunghi ( conectare directa la retea ) sau stea - triunghi . Acolo unde consumatorul este legat direct la reteaua de joasa tensiune , se pot porni direct motoarele a caror putere nominala indeplineste conditia : Pn ≤ 4 KW si Un = 220 V , respectiv Pn ≤ 5 KW si Un = 380 V .Pentru valori mai mari ale lui Pn , pornirea se face stea - triunghi . De la aceasta regula fac exceptie consumatorii ce se racordeaza la retea prin instalatie prpopie de transformare , in acest caz se cer indeplinite alte conditii .
#28
Postat 11 March 2009 - 11:34 PM
Alte observatii: in sarcina nu am sesizat sa prezinte un surplus de putere nici daca am suplimentat condensatorul de lucru (20 microfarazi) cu 3.5, 7, 15 sau 20 microfarazi.
Nu stiu cum se comporta motorul legat la reteaua trifazica, ca nu am avut unde sa vad asta, dar pe parcusul experimentelor descrise mai sus e cam slabut si sub ceea ce am eu nevoie.
#29
Postat 12 March 2009 - 01:55 AM
alin 105, la Mar 11 2009, 11:34 PM, a spus:
Acum sincer, sperai la mai mult? Iese un ventilator frumos, poate un polizor micut (dar micut tare!).
Pompa nu mai faci... Mai degraba il rotesti cu alt motor, asa cum precizai mai demult. Ai cateva kg in plus de rotit, dar macar iti faci treaba si la 220V (ca ziceai ca mai ai ceva motoare).
Ca sa o iau altfel, la 200w (cat "scoti" din el) si 1380 rpm poti sa opresti axul cu mana fara probleme.
Mie mi-a lacut subiectul ca e importanta problema si ca am avut ce invata, nefiind de meserie...
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 12 March 2009 - 01:56 AM
Telefon: 0721 385365
#30
Postat 12 March 2009 - 12:03 PM
bitex, la Mar 12 2009, 02:55 AM, a spus:
Sincer, da!Pe mine ma interesa strict latura practica a problemei nu experimente didactice,insa pana nu am incercat ,nimeni nu avea de unde sa stie.Daca cineva ar fi stiut la sigur ca nu va functiona multumitor nu s-ar mai fi chinuit sa-mi dea solutii, scheme &stuff...