tunarul "BISTRITA" 1888
#2
Postat 24 February 2009 - 12:13 PM
dupa cum arata corpul in starea actuala banui ca acea culoare neagra e doar de proba. Oricum daca bine-mi aduc aminte spunea ca corpul navei a fost facut din furnir si apoi acoperit cu spritz chit auto...?????
Nu ai putea face niste poze mai mari...
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 24 February 2009 - 12:18 PM
#4
Postat 24 February 2009 - 09:03 PM
claudiu_ne, la Feb 24 2009, 12:13 PM, a spus:
dupa cum arata corpul in starea actuala banui ca acea culoare neagra e doar de proba. Oricum daca bine-mi aduc aminte spunea ca corpul navei a fost facut din furnir si apoi acoperit cu spritz chit auto...?????
Nu ai putea face niste poze mai mari...
Culoarea este de fapt gri petrol, dar este provizorie; corpul navei este din placaj de 3mm (coastele), care sunt acoperite cu furnir de fag de 1mm.
Opera vie va fi rosie, opera moarta- neagra, linia de plutire si suprastructurile- alb, catargele si bompresul-galbene;puntea- lemn natur.
O problema dificila este alegerea culorii cosului de fum: galben sau alb.Din fotografiile cu navele romanesti din perioada 1882-1895 sunt inclinat sa cred ca sunt albe, cu partea superioara, neagra.La fotografiile alb-negru, culoarea galben se traduce prin gri; cosurile sunt albe.In plus la MMR se afla expus un tablou cu bricul MIRCEA in furtuna de la 1888, iar cosul este alb.Oricum pana la cosul de fum mai este...
#5
Postat 24 February 2009 - 09:10 PM
#7
Postat 26 February 2009 - 11:04 PM
claudiu_ne, la Feb 26 2009, 02:06 PM, a spus:
despre culoarea cosului, vreau sa te intreb daca nu cumva Bistrita nu era vopsita ca si Fulgerul?
Voi posta si fotografii, dar numai atunci cand voi mai lucra cate ceva la model.Din "pacate" am gasit pe forum un link descoperit de PACIFIC 231.000 care contine planuri publicate in Modelist Konstruktor pana in anul 1991.Am si eu cateva si am putut sa le compar cu cele de pe net.Sunt autentice si complete!Sunt scanari ale paginilor din revista!...asa ca am pierdut o groaza de timp in fata calculatorului in loc sa lucrez.Oricum, MERCI PACIFIC!
BISTRITA si FULGERUL erau vopsite la fel; pentru cosul de fum Victorian vorbeste de "galben ocru", C. Craciunoiu de "galben", eu vad alb asa ca, probabil, ca va trebui sa gasesc pe cineva sa execute o fotografie alb-negru care sa contina culorile alb, galben, negru, gri, rosu si sa pot face comparatie.Ma flatez singur considerand aceasta este "munca de cercetare"...
#8
Postat 27 February 2009 - 08:59 AM
Sper sa fie de ajutor, daca nu mai cautam
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 27 February 2009 - 09:00 AM
#9
Postat 01 March 2009 - 01:48 PM
claudiu_ne, la Feb 27 2009, 08:59 AM, a spus:
Sper sa fie de ajutor, daca nu mai cautam
Mai jos am atasat doua fotografii foarte cunoscute cu bricul Mircea- cosul este galben sau alb?
Am aplicat pe model un strat de grund auto, la spray, foarte comod de aplicat si care evidentiaza toate defectele corpului.Dupa remedierea acestora voi mai aplica inca un strat, urmand vopsirea in culorile definitive.
#12
Postat 03 March 2009 - 08:07 PM
#14
Postat 04 March 2009 - 08:04 PM
Tabloul se afla astazi se afla in posesia Muzeului Marinei din Constanta, dar este reprodus si la pagina 144 a cartii "Corabii strabune" scoasa de domnul Cristian Craciunoiu in 1983. Acolo se vede o nava cu opera vie placata in cupru, linia de plutire subliniata cu alb, opera moarta neagra, inflorituri aurii pe coca. Arborada este din lemn natur lustruit, iar cosul este alb.
Dar cred ca e posibil sa fie o greseala totusi, in realitate cosul bricului nu era alb complet ci avea in partea de sus o banda neagra, necesara din motive practice. De asemenea, bricul Mircea e foarte posibil sa fi fost a-tipic nu poate fi luat de model.
Majoritatea navelor aveau cosul in "culoarea amiralitatii' adica galben-ocru.
Si mai este un aspect: atentie mare, sistemul fotografic in alb-negru din secolul al XIX-lea avea un soi de "orbire" la culoarea galben. Adica aceasta iesea in poze la fel de deschis ca si culoarea alb... deci o poza moderna careia i-am "redus" crominanta la zero nu ne reproduce corect imaginea unei poze autentice din secolul respectiv. E foarte posibil ca totusi ceea ce vedem in pozele respective ca fiind "alb" sa fi fost in realitate ocru-galben...
#15
Postat 08 March 2009 - 11:11 PM
In timp ce scriu am in fata "Corabii strabune" de C. Craciunoiu deschisa la pag. 144, iar cosul este alb cu o banda superioara de culoare neagra foarte ingusta; mai interesant decat atat: la pag. 188 din "Romanian navy torpedo-boats" (autor C. Craciunoiu) este reprodusa o carte postala- "Salutari din Galati" unde apar crucisatorul ELISABETA si un torpilor, iar ELISABETA are cosul galben in timp ce torpilorul are cosurile albe!!!
Avand in vedere faptul ca in fotografii culoarea bompresului si a catargelor apare diferita de cea a cosului, putem deduce faptul ca, eventual, cosul era piturat cu o culoare mai deschisa, alta decat cea a catargelor.Astept opinia ta, Victorian.
La macheta canonierei am lucrat vineri si sambata, au fost lucruri importante insa nespectaculoase care nu merita o fotografie postata( hublourile isi pierdusera forma de cerc si a trebuit sa le refac- toate 18, retusuri ale cocii, etc.) toate in cadrul pregatirii aplicarii culorilor finale pentru corpul navei).
Spor la treba tuturor care au cate ceva in lucru!
Aceasta postare a fost editata de MUGUR: 08 March 2009 - 11:14 PM
#16
Postat 10 March 2009 - 03:38 PM
Imi place cum avanseaza modelul tau, mai ales ca este una dintre navele care-mi plac foarte mult.
Am deschis si eu cartea "Romanian Navy Torpedo-Boats" la pagina 188 pentru a vedea imaginea la care faci referire.
Intr-adevar, acolo se vede "Elisabeta" in culorile tipice ale navelor englezesti din perioada victoriana, adica opera vie rosie, linia de plutire alba, opera moarta neagra cu ornamente aurii la prova si la pupa, cosul si partea metalica a catargelor ocru-galben, partea de lemn a catargelor lemn natur lustruit si dat cu ulei de in, rezultand un maroniu deschis. Desi nu se vede prea bine in poze, gurile de ventilare ale "Elisabetei" erau toate din alama lustruita.
Torpilorul prezent si el in vederea respectiva este alta gasca in alta traista, face parte dintre torpiloarele tip "S" construite in Franta, deci respecta schema coloristica franceza in care coca este gri inchis, iar suprastructurile albe.
Deci modelul tau fiind al unei nave construite in Anglia, mi s-ar parea normal sa mergi tot pe schema coloristica victoriana descrisa mai sus.
Aceeasi schema coloristica o poti vedea si la HMS "Warrior" ancorata la Portsmouth, o minunata "relicva" a marinei britanice, prima nava militara cu corp complet metalic din lume.
Vezi aici:
http://images.google.ro/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1
Ar trebui mentionat ca nava "Warrior" a fost construita de aceeasi firma (Thames Iron Works and Shipbuilding Company) care a construit bricul "Mircea" 21 ani mai tarziu si cele trei "tunare" ale tale (dintre care inteleg ca-l construiesti pe "Bistrita") dupa inca 5 ani, respectiv: 3 salupe de graniceri "customs vessel" , construite de Thames Iron Works and Shipbuilding Co. Orchard Yard, Blackwall, cu numerele de santier:
# 68h/1887 "Bistrita"
# 69h/1887 "Oltul"
# 70h/1887 "Siretul"
Dimensiuni: conform Andreas Von Mach: 95 tonnes displ 100'-0" Lpp x 13'-6" x 2'-9" - Lungime intre perpxLatimexPescaj
conform Jane's: 96 tonnes displ 100 x 13-1/2 x 5-3/4)
Mi-e greu sa cred ca in secolul al XIX-lea, in 26 de ani firma respectiva si-ar fi schimbat total optiunea cu privire la piturarea navelor.
De fapt, as avea aproape certitudinea ca si cosul bricului "Mircea" era tot galben ca si la "Warrior". Ceea ce vedem in tabloul italianului ar putea sa fie datorat unei confuzii. Bricul a fost piturat in doua moduri diferite, in sistemul tipic victorian pana in jur de 1900, cand romanii au decis schimbarea infatisarii navei si inlocuirea negrului cu alb. E posibil ca tot atunci sa se fi inlocuit si galbenul cosului cu alb.
(Schimbarea culorii marca ridicarea navei la rangul de "yacht regal" dupa ce nava "Stefan cel Mare", construita inca de la inceput ca yacht domnesc, a fost scoasa din serviciul activ)
Cand s-a comandat tabloul, "Mircea" era in mars in Italia in perioada interbelica, deci avea deja opera moarta alba (si, intamplator, opera vie era placata cu ALAMA in loc de cupru... pur si simplu nu au gasit cuprul necesar!) Presupun ca persoanele care au comandat tabloul i-au spus pictorului "vezi ca inainte de razboi, la 1888, nava era neagra" dar au "uitat" si de detaliul cosului galben!
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 10 March 2009 - 03:40 PM
#17
Postat 11 March 2009 - 07:07 PM
Fisiere atasate
-
untitledmircea.bmp (478.79K)
Number of downloads: 533
user vechi:stamy
#18
Postat 12 March 2009 - 09:31 PM
Am urmarit cu interes evolutia modelului tau pe un alt forum si ma intrebam de ce postarile s-au oprit brusc, tocmai cand trebuiau montate vergile si inceput lucrul la arborada.Avand in vadere complexitatea lucrarii cred ca acum incepe partea cea mai interesanta, partea care diferentiaza macheta unei nave cu vele de una cu propulsie exclusiv mecanica.
Catargele bricului tau sunt galbene; Victorian vorbea despre catarge din lemn natur lustruit, protejat cu ulei de in (in consecinta- maro inchis) si numai piesele metalice ale acestuia erau vopsite in galben; in aceste conditii bompresul este din lemn natur sau este galben-ocru integral ?
Spor la treaba!
#19
Postat 12 March 2009 - 11:08 PM
Intr-adevar, am niste comentarii vis-a-vis de modul de piturare pe care l-a ales Stamy. La fel dupa cum am niste comentarii asupra planurilor dupa care lucreaza. Insa este cel putin tampit sa stai pe la spate precum un chibitz si sa te apuci sa comentezi precum un cor antic, mai ales cand stiu bine cata munca presupune realizarea unui asemenea model, asa ca pana acum m-am abtinut sa comentez. Stamy, te rog sa nu-mi iei in nume de rau ceea ce scriu mai jos. N-o fac cu rautate, ci pur si simplu in spiritul respectului fata de adevarul istoric. Modelul tau este executat cu multa dragoste si atentie si e pur si simplu mare pacat ca n-ai avut la dispozitie niste planuri perfecte.
Poate cea mai trista nota pe care am gasit-o vreodata in Arhivele Statului a fost o hartiuta de o jumatate de coala de caiet de matematica, pe care scria asa: "s-au luat din acest dosar trei file continand planurile bricului "Mircea" care s-au pus in dosarul continand planurile tuturor navelor Marinei Militare". Hartiuta aceea am gasit-o bine merci, in timp ce dosarul respectiv nu mai este nicaieri. Ori a fost aruncat pe foc la inceputul anilor '50 impreuna cu toate publicatiile Lloyd's-ului, asa cum mi-a povestit regretatul comandor in rezerva Valentin Donici... ori a impachetat cineva branza in ele. Oricum, nu le mai avem, si asa se scrie istoria in Romania...
Deci observatiile ar fi urmatoarele: Bricul Mircea nu avea opera vie vopsita cu rosu, pentru ca o avea placata cu placi de cupru (mai precis aliaj Muntz, un amestec cupru-zinc folosit in secolul al XIX-lea). Acest cupru se oxida si devenea verzui sub actiunea apei de mare, in special in zona care era in mod repetat fie sub apa, fie deasupra ei. Linia de plutire era intr-adevar subliniata cu alb, iar opera moarta era neagra cu inflorituri aurite. Se folosea foita de aur autentica -am intalnit o mentiune in acest sens in jurnalul istoric al bricului: originalul jurnalului este la arhivele militare de la Ploiesti, insa o copie a acestui jurnal se gaseste la Muzeul Marinei din Constanta.
Catargele, ca si bompresul, erau integral din lemn de pitch-pine, lustruite bine si pe urma date cu ulei de in, deci aveau o culoare de lemn natur, initial o culoare maroniu-aurie, care devenea mai inchis maronie cu timpul, iar partile "inactive", respectiv capetele vergilor, capetele segmentelor de catarge etc. si toate fixturile metalice erau vopsite in alb, in buna traditie a secolului al XIX-lea.
Mana curenta a balustradei era din lemn de teck natur.
Cosul era vopsit de sus pana jos in ocru-galben, cu o banda neagra in partea superioara. Tot negre erau ancorele, vinciul, tunurile si mitraliera, capetele de berbece (erau metalice).
Bricul avea doua guri de ventilare: una pe teuga pentru cazarma echipajului, care era din alama lustruita, si a doua pentru camera masinii, care era vopsita fie in alb, fie tot in ocru-galben. Inca nu mi-e clar daca interiorul gurilor de ventilare erau vopsite in rosu (asa se obisnuia), sau erau vopsite in alb/lasate alama lustruita. Ati vazut ca la "Warrior" erau vopsite in alb pe interior.
Partea interioara a parapetului era vopsita intr-un crem deschis, aproape alb. Aici parerea mea e divergenta fata de cea a domnului Craciunoiu, care sustine ca interiorul era vopsit tot in ocru-galben.
Pe punte sau pe parapet mai existau cateva furnituri /piese tot din alama lustruita, iar pe exterior existau pe fiecare parte patru guri de scurgere a apei de pe punte si marginea hublourilor, toate din alama lustruita. Tot alama lustruita erau balustradele platformei de comanda.
Spiraiurile de la careul ofiterior, al comandantului, cabina comandantului, intrarea in compartimente etc... toate din lemn de teck lustruit, cu gratii de protectie pentru geam tot din alama lustruita.
Cam atat... nu este nimic spectaculos... toate chestiile astea sunt absolut tipice pentru navele englezesti ale secolului al XIX-lea. Bricul era insa o minune de nava, toate detaliile erau extrem de atent lucrate -ca pentru un yacht extrem de luxos. Era, fara exagerare, un fel de "Rolls-Royce" al epocii sale. E mare pacat ca am pierdut asa ceva... :(
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 12 March 2009 - 11:20 PM
#20
Postat 13 March 2009 - 09:55 AM
daca i-mi pot permite,tinind cont ca subiectul trateaza cu totul alta nava,sa deschidem un topic nou referitor la mircea si sa tratam acolo acest subiect.si cea mai potrivita persoana sa faca lucrul asta e victorian.
in poza de mai jos e varianta muzeului marinei din constanta.
Aceasta postare a fost editata de stamy: 13 March 2009 - 09:57 AM
user vechi:stamy
#21
Postat 13 March 2009 - 10:05 AM
user vechi:stamy
#22
Postat 13 March 2009 - 01:41 PM
Ma bucur ca nu te supara comentariile mele. Am patit la fel ca si tine, ma gandeam sa ma apuc de macheta lui "Mircea" dupa planurile din Modelism, apoi am inceput sa descopar tot mai multe inadvertente. Norocul meu a fost ca locuiesc in Constanta si stau foarte aproape de Muzeul Marinei, asa ca am putut sa dau iama in liniste prin arhiva lor fotografica sa ma lamuresc cum stau lucrurile de fapt.
Sunt insa putin nedumerit: esti una si aceeasi persoana cu "Dan" de pe topicul despre "Mircea"? :)
#25
Postat 23 March 2009 - 10:48 PM
Cu toate ca in fotografie nu pare ca am facut mari progrese, totusi ma indrept incet, dar sigur, spre etapa in care corpul navei va purta culorile definitive.
Victorian, am nevoie de sprijinul tau pentru a deslusi modul de prindere a bompresului!Analiza ta pentru etrava bricului MIRCEA este foarte interesanta si binevenita;argumentele obiective, bine structurate si documentate sunt mai valoroase decat orice retorica.
Spor la treaba tuturor!
#26
Postat 24 March 2009 - 10:04 AM
si voi folosi aici o poza ta cu marcarea "problemei"
PS... Victorian, comentariile tale ar prinde foarte bine in viitorul numar (3) al revistei Modelist, la care de curand m-am abonat. ar trebui sa iei legatura cu Dl. Horia, pentru o viitoare colaborare.
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 24 March 2009 - 10:06 AM
#27
Postat 24 March 2009 - 04:59 PM
Am sa caut si studiez un pic planul canonierei "Bistrita" apoi am sa incerc sa fac o schita de mana cu ce inteleg eu ca se intampla in zona bompresului la nava respectiva.
De asemenea, ma raliez parerii lui Claudiu cu privire la faptul ca la modelul tau apare o linie usor descendenta in continuitatea marginii superioare a parapetului. Nu-mi dau seama cum a aparut ea, poate ca este datorata puntii teugii care apare in locul respectiv si care este un pic mai orizontala decat ti-ar trebui ca sa fie linia continua. Nu cred ca este o greseala, puntea teugii este corect pozitionata. La bricul "Mircea" aceeasi problema, a lipsei de continuitate intre linia exterioara a parapetului si marginea teugii este rezolvata printr-un mic "rebord" la marginea teugii care se inalta spre bompres exact atata cat sa prinda grosimea coloanei bompresului. Coloana bompresului este tinuta in loc chiar pe capatul etravei de doi "apostoli" din lemn asezati lateral etravei, stanga-dreapta. Acest rebord de care vorbeam incepe de la "0" in partea din spate si se inalta pana la circa 30...40 de cm deasupra puntii in partea dinspre prova, unde se opreste in acei apostoli. S-ar putea ca la tunare situatia sa fie un pic diferita, avand in vedere ca sunt niste nave ceva mai evoluate si au corpul integral metalic. E posibil si ca rebordul respectiv sa se uneasca pe deasupra coloanei bompresului, fara apostoli.
Pentru "Mircea" exista o poza fenomenala in colectia domnului Cristian Craciunoiu care arata exact acest detaliu: capatul coloanei bompresului vazut dinspre teuga, incadrat de doi colaci de parama. Detaliul respectiv se vede si pe planul domniei sale si este principial corect, fiind realizat pe baza acestei poze. Eu nu am poza respectiva insa in momentul cand am studiat-o am facut un desen de mana dupa ea si am putut reconstitui detaliul ulterior.
Claudiu, cum iau legatura cu domnul respectiv?
#28
Postat 24 March 2009 - 09:07 PM
Este adevarat, la prova parapetul este usor descendent; faptul ca modelul era usor inclinat in momentul fotografierii a accentuat acest lucru.Voi corecta imediat ce Victorian va da solutia pentru fixarea bompresului.In fotografiile canonierelor poate fi observata o suprainaltare a parapetului care incadreaza bompresul.
Cat despre detaliile din alama, folosite cu multa inspiratie la un remorcher cu propulsat cu abur prezent chiar pe acest forum, nu ma pot gandi la atat de de departe deoarece obiectivul nr. 1 este finalizarea completa a corpului navei.
Spor la treaba,
#29
Postat 25 March 2009 - 08:22 PM
[/quote]
Salut Claudiu,
Te rog sa postezi o adresa de e-mail sau un numar de telefon de la MODELIST; as dori sa comand revista, dar nu am gasit decat putine informatii si numai pe CARTULA.
Multumesc anticipat,
#30
Postat 25 March 2009 - 10:47 PM
Pe aceasta pagina a forumului CARTULA, puteti gasi detalii despre revista MODELIST. Eu am facut un abonament pentru 6 numere, in valoare de 80 de lei, deocamdata. Plata am facut-o prin depunere la banca iar revista am primit-o printr-un colet prin posta romana, deci este exclusa faza cu furatul revistei din cutia postala.
Oricum pe parcursul topicului referitor la aceasta revista eu chiar am propus domnului Horia o posibila colaborare referitoare la canoniera Fulgerul, iar propunerea nu a fost respinsa. Aici http://www.cartula.ro/forum/Revista-MODEL-....html&st=20 la postul nr. 30 vine propunerea mea si raspunsul este la postul 31.
aici sunt link-urile
http://www.cartula.ro/MODEList.html
topicul cu numarul 2 al revistei http://www.cartula.r...ul-2-t4925.html
6 numere 80 Ron
8 numere 100 Ron
10 numere 120 Ron
12 numere 140 Ron
preturile abonamentelor includ taxele postale pentru fiecare numar.
Pentru abonare, banii se pot vira:
* Prin mandat postal: suma aferenta numarului de reviste pentru se face abonament la adresa redactiei:
Stoica Horia, Strada Alexandru Sahia nr 2 bl 6 sc C et 3 ap 11 Brasov 500 398
* Prin virament bancar: Banca Raiffeien
Stoica Horia Gabriel
IBAN: RO14RZBR0000060010499615
Pentru contact, stoica.horia@yahoo.com, tel 0743 119 434
Sper ca acest topic nu este considerat publicitate, eu unu nu castig absolut nimic, cel mult niste pagini referitoare la canoniera fulgerul. Oricum in cazul in care ce am scris eu aici nu-si are locul, nu este nici un fel de problema, iar postul poate fi sters