Este vorba de Yak54 de la Jamara, avand ca si producator chinezul de la CMPro.
Specificatii:
=====
Anvergura: aprox. 1320 mm
Lungime: aprox. 1150 mm
Suprafata portanta: aprox. 33 dm2
Masa model neechipat: aprox 1980 grame
Masa complet echipat: aprox 2700 grame
=====
Echipare:
Motor: initial am avut un Magnum de 7.5cc pe care l-am schimbat ulterior cu un ASP de 8.5cc
Servo: Futaba S3003 - peste tot
Acumulator receptie: NiMh 2000mAh
Prezentarea in cutie a fost buna, totul fiind ambalat frumos. Nici un fel de probleme vis-a-vis de integritatea lui.
Fuselajul este executat integral din fibra de sticla.Vopseaua lacuita este de foarte buna calitate. Capota superb executata,foarte solida, iar fixarea ei nu pune absolut nici o problema.
Aripile sunt in constructie clasica, acoperite partial cu balsa.
Cum spuneam kitul vine cu toate accesoriile incluse, insa eu am facut urmatoarele mici modificari.
- inlocuit furci de plastic cu unele de metal.
- sufa mecanismului pull-pull al directiei s-a dovedit a fi prea scurta, asa ca am optat pt doua cabluri bowden pentru acelasi tip de actionare.
Alta mica rectificare pe care i-am facut-o a fost la panoul de foc. Pe interior am umplut cu adeziv poliuretanic o zona care parea lipsita de rasina.
Calitati de zbor:
Fiind un model cu fuselaj composit, are o greutate destul de mare. aprox 2.9 kg gata de zbor. Tinand cont si de suprafata portanta rezulta o incarcare alara de aprox 90g/dm^2. De aici i se trag si calitatile de "zburator rapid".
Nu ii plac vitezele mici si nici comenzile bruste. La viteza mare daca se trage rapid de profundor executa instantaneu un snap de toata "frumusetea".
Pentru echilibrarea cu motorul de 7.5cc a trebuit sa adaug aproximativ 150g Pb pe bot, mai exact l-am prins de batiu. Ca si paranteza aici, acest model ar inghiti perfect un motor de 10cc.
Motorasul de 7.5cc ii asigura un zbor scale frumos insa fara posibilitati prea mari de acrobatie. Spre ex. loopingul iesea "patrat" sau "triunghiular" datorita lipsei de putere in urcare :angry2:. Problema s-a schimbat radical cand am pus un ASP de 8.5cc cu elice 12x6. Motorul asta m-a surpins de-a dreptul. Dezvolta foarte multa putere si practic il urca la limita vizuala chiar in conditiile in care modelul atinsese 3.3 kg dupa o reparatie.
Manevrele acrobatice clasice le executa frumos, dupa ce te-ai acomodat putin cu greutatea lui.
Vitezele mari nu pun nici o problema structurala. Sta foarte bine pe trasa si executa exact ce i se spune.
Am avut parte de doua dead-stickuri in toata cariera lui. N-as putea spune ca e chiar in elementul lui fara motor, insa aterizarile s-au lasat fara pagube chiar daca au fost la viteze destul de mari.
(Ne)calitati de zbor:
In nici un caz acest model nu se preteaza la zbor 3D.
Mare atentie la viteza de infundare, greutatea isi spune cuvantul si nu e rezonabil sa execute loopinguri la joasa altitudine. Acesta a fost si motivul pentru care l-am trantit o data.
Iesirea din looping este recomandat a se face cu "ceva" motor, in caz contrar avionul are tendinta sa rupa portanta si sa intre in balans.
Un alt incovenient ar fi distanta de aterizare, care trebuie sa fie generoasa.
Impresii personale:
Pentru mine acest model a fost debutul in termice. Am acumulat multe cunostinte legate atat de motoare, cat si de zborul curat. Acest model m-a invatat ce inseamna sa zbori scale, ce inseamna sa ai grija la energia aparatului in diverse faze de zbor, cum sa recuperezi pierderile de energie etc...
Are si un aspect extrem de placut privirii, fiind foarte bine finisat.
Trebuie neaparat subliniat si robustetea lui structurala. Un prim exemplu ar fi faptul ca nou fiind (nezburat inca), asamblat in sufragerie in timp ce sotia calca rufe de zor, a primit din greseala un fier de calcat cazut de la inaltimea mesei fix cu varful intr-una din aripi. Absolut nici o problema... doar o vaga urma a impactului. Alte exemple au fost aterizarile mai dure, care nu au avut niciodata urmari. S-a dat peste cap de nenumarate ori, a aterizat in balarii... fara probleme.
Cum spuneam mai devreme, am avut parte si de o tranta oarecum pe burta la o iesire dintr-un looping. Vazut de la departare am crezut ca nu mai aleg nimic din el... insa pagubele au fost minime. Putina rasina si un lonjeron nou au rezolvat problema
Trenul de aterizare l-as putea caracteriza ca ideal, fiind elastic si atenuind perfect impactul aterizarilor.
Firewall-ul extrem de solid. Chiar si in urma impactului final cand batiul s-a rupt parafocul a ramas absolut intact.
Impactul final a fost intr-o masina din pacate, in timpul unei aterizari. Nu dezvolt aici aceasta poveste, decat faptul ca si de data asta structura modelului a fost afectata mult sub asteptari. Am decis totusi sa nu-l mai repar deoarece ii va creste greutatea de data asta periculos de mult si deja poate prezenta riscuri atat pilotului cat si spectatorilor.
Pe scurt, un model frumos, care necesita o anumita disciplina de zbor si este capabil sa pompeze multa adrenalina pilotului. Nu foarte spectaculos publicului, insa plin de satisfactii pentru pilot.
Pentru mine va ramane un model de suflet :D !!!
PS: va renaste in forma unui profiler 3D, intrucat aripile, toate ampenajele, electronica si motorul sunt in buna stare. :D
Voi reveni cu ceva poze.
Pana atunci, zborul lui de debut il gasiti aici. Pana la jumatea filmului ma chinui sa decolez :D , intrucat nu nimeream reglajele motorului. In acest film retineti ca este primul meu zbor cu un model termic. Ne-am facut debutul atat eu cat si modelul la aceasta categorie ;). Si nu uit nici suportul moral acordat de Romulus :unsure:
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 10 February 2009 - 05:02 PM