Profile 3D Trainer
#91
Postat 17 November 2009 - 09:13 PM
Fiind postul tau si avand ca exemplu deja cateva mandreti de scandurele propun sa incepem aici tutorialul
Daca devine exhaustiv si depaseste barierele imaginatiei (mele) ma deleg personal sa ma dau bine spre unul din moderatori, ca sa ii faca arie separata
Dar deocamdata nu vad loc mai bun de inceput decat acest post
Propun insert in topic : cum sa realizam un acrobat 3D cu costuri minime si satisfactie maxima
Asadar , poftiti va rog :
Ipoteza : Se doreste un acrobat 3D ieftin, usor de reprodus in caz de crash mizerabil, scalabil functie de motor
Concluzie: Avem nevoie de formule care sa determine dimeniunile modelului plecand de la altii care au vomitat intelghentie - par exampl' :
http://www.palosrc.c...rs/basicdes.pdf si
http://www.sentex.ne...by/pmdesign.htm
Demonstratie : Aici va rog sa interveniti
#92
Postat 17 November 2009 - 10:25 PM
Sa incep cu niste generalitati esentiale care ne vor ajuta sa avem o discutie cat de cat inteligibila cand ajungem la detalii !
Am sa va rog sa cautati singuri definitii, formule, etc,
Numarul Reynolds:
Intr-o interpretare libera,modelistica, acest coeficient spune cam asa: Comportamentul aerodinamic al unui obiect redus la scara este mult diferit fata de comportamentul obiectului in marime naturala. Toate modificarile sant spre mai rau, cu minus, etc... Se ajunge pana acolo incat la o aripa cu coarda in jurul a 8-10 cm sa nu mai conteze profilul, ....orice ai pune, merge lafel de prost. Modelele mari zoboara cu niste coeficienti, sa zicem foarte aproximativ, cam la jumatate fata de 1:1, iar pentru cele mici.....dezastru !
Din aceasta cauza, modelele mici, cu anvergura in jurul la 1m au niste cerinte de proiectare severe: incarcare alara mai mica, aripa include mici trucuri pentru a evita angajarea, etc
Legatura cu acrobate:
Multi dintre noi am avut surprize neplacute datorita acestui Nr. Re ! Acrobatele "scale", cu varfurile aripii ascutite, cu anvergura mai mica de...sa zicem 130 cm, se angajeaza foarte violent la varful aripii si nu pot fi zburate decat in goana mare ! In schimb, cum treci la o anvergura mai mare, ...sa zicem 160 cm acest fenomen dispare iar modelele sant o placere de zburat si la viteze mici !
Am patit-o, de curand cu Sukhoi 31, unde m-a luat valul "scale" ! In zbor te mai obisnuiesti sa anticipezi si sa eviti angajarea dar aterizarile sant un chin din cauza vitezei mari pe care trebuie sa o mentii pana in ultimul moment !
E inteligibil ? E util ?
#93
Postat 17 November 2009 - 10:39 PM
Acum intrabrea care vine este : plecam de la premiza ca avem un motor si ne chinuim sa dam pe brazda aripa ca sa nu avem bolovan sau concepem scandurica la o anvergur civilizata de 1.6 ? Si speram intr-un 0.46 care sa o miste ?
Voi ati plecat de la premiza uni motor 0.35 si ati ales calea cea grea
Acum pe linga anvergura matahalei conteaza si profilul si in speta din umilele mele cautari - grosimea acestuia
Din cate am inteles eu grosimea profilului te ajuta sa nu pierzi protanta brusc ci cat mai lin in conditiile in care forma aripii este dreptunghiulara si angajarea incepe de la varf spre fuselaj
De aceea 3D-urile pastiseaza o formad e aripa dreapta ca trasa cu chenarul si groasa ca porcu' in profil ?
Sper ca nu am debitat vreo tampenie majora
Aceasta postare a fost editata de motzu: 17 November 2009 - 10:51 PM
#94
Postat 17 November 2009 - 11:09 PM
motzu, la Nov 17 2009, 10:39 PM, a spus:
Acum intrabrea care vine este : plecam de la premiza ca avem un motor si ne chinuim sa dam pe brazda aripa ca sa nu avem bolovan sau concepem scandurica la o anvergur civilizata de 1.6 ? Si speram intr-un 0.46 care sa o miste ?
Voi ati plecat de la premiza uni motor 0.35 si ati ales calea cea grea
Acum pe linga anvergura matahalei conteaza si profilul si in speta din umilele mele cautari - grosimea acestuia
Din cate am inteles eu grosimea profilului te ajuta sa nu pierzi protanta brusc ci cat mai lin in conditiile in care forma aripii este dreptunghiulara si angajarea incepe de la varf spre fuselaj
De aceea 3D-urile pastiseaza o formad e aripa dreapta ca trasa cu chenarul si groasa ca porcu' in profil ?
Sper ca nu am debitat vreo tampenie majora
Modelele mici au hazul lor si ...pretentiile lor ! Am vrut doar sa atrag atentia asupra unor detalii care pot face diferenta !
Putintica rabdare moncher :lol: ....Partea cu aripa, profil , urmeaza dupa ce mai lamurim cateva lucrusoare care de obicei ne incurca cand vine vorba de proiectare !
Aceasta postare a fost editata de farm fly: 17 November 2009 - 11:10 PM
#96
Postat 18 November 2009 - 02:11 PM
#97
Postat 18 November 2009 - 02:54 PM
Toata lumea stie ca pozitia CG este importanta, cauta in planuri pozitia CG, .....
De fapt, mai important de stiut este pozitia Centrului Aerodinamic al avionului. ( Punctul neutru). Analog CG-lui ( punctul unde se pozitioneaza rezultanta tuturor fortelor de greutate), tot asa, CA, este punctul unde gasim rezultanta tuturor fortelor aerodinamice care actioneaza asupra avionului.
Toate forumulele de calcul de pe net, carti, etc, asta calculeaza, si apoi in functie de preferinte, CG se pozitioneaza fata de acest Punct Neutru.
Acest PN este un punct fix determinat strict de geometria avionului. Atata vreme cat CG se pozitioneaza in fata PN, avionul este controlabil. Daca cumva CG ajunge in spatele PN....avionul nu mai este avion, devine doar un obiect incontrolabil in drum spre pamant. ( Exemplu: un acc de receptie nu este bine fixat, se desprinde si ajunge undeva aproape de coada ! )
Modelele de acrobatie se joaca foarte mult cu pozitia CG-lui :
- pentru fun- fly, 3D, te duci cat mai aproape de PN, in cautarea echilibrului indiferent. Avionul are manevrabilitate extrema si nu are nici un fel de tendinta de a reveni intr-o pozitie anume.
- acrobatie clasica, F3A, aici se merge cu CG mult in fata pentru a obtine trasa curata
Deci, ca mod de a gandi problema CG la un acrobat : Calculati punctul neutru, trasati pozitia lui pe fuselaj pentru a ramane punct de reper fix , si apoi experimentati diferite pozitii ale CG pana obtineti tinuta de zbor dorita.
#98
Postat 19 November 2009 - 02:33 PM
Aripa pentru 3D se simte bine cu un profil gros. Unghiul de angajare creste mult, iar rezistenta mecanica se obtine mai usor.
Forma aripii:
- forma dreptunghiulara este cea mai ineficienta aerodinamic, dar are doua avantaje uriase :
- se angajeaza la baza,langa fuselaj !. Varfurile si eleroanele raman eficiente in zborul la limita !
- e simplu de construit fie in sistem clasic, fie din polistiren.
- forma usor ascutita spre varf : ( cea mai folosita in acrobatia 1:1 si in modelism )
- este foarte aproape de performantele ideale ale unei aripi in forma eliptica ( Spitfire, Rascal)
- se angajeaza tot incepand de la baza dar cu o progresie mai rapida spre varfuri
Optiunea principala pentru un fun fly ramane forma dreptunghiulara sau cu varful usor ascutit.
Aceasta postare a fost editata de farm fly: 19 November 2009 - 02:34 PM
#99
Postat 19 November 2009 - 07:41 PM
In general 3D-urile merg pe lungime totala egala cu anvergura. In felul asta veti avea brat suficient de mare pentru profundor si directie.
Configuratia clasica cu aripa si stabilizator in spate este foarte flexibila ( fata de canard, de exemplu, unde nu prea ai loc de manevra !) ! Avionul va zbura bine la diferite proportii ( de bun simt ! ) intre aripa, stabilizator orizontal, stab vertical . Nu e cazul sa faceti calcule savante ci doar sa va uitati bine la modelele care va plac si sa faceti ceva similar !
Deci, desenezi un patrat iar in patrat schitezi avionul cum i-ti place ! Important la acest punct este suprafata aripii ! Calculati-o si notati !
Greutate/ Incarcare alara:
Dupa ce ai ales anvergura, te uiti la modele similare si vezi cam la ce greutate/ incarcare alara zboara respectivele. In functie de pricepere,motorizare, materiale utilizate, etc, va stabiliti, cat mai realist, greutatea la care o sa ajunga modelul vostru.
Incarcarea alara o calculati impartind greutatea numai la suprafata aripii ! Atat !
Daca incarcarea iese prea mare tot ce aveti de facut este sa mariti coarda aripii ! Deci desenati o aripa mai lata!
Nu va amagiti ca o sa faceti o constructie minunata, cu o greutate ideala, ...bagati suprafata portanta destula daca nu vreti sa zburati un bolovan !
Pozitia aripii
Avem motorul in fata si coada in spate ! Aici nu avem ce schimba !
Ramane sa jonglam cu pozitia aripii ca sa obtinem o echilibrare fara lest a modelului.
Aici intervine meticulozitatea fiecaruia in a cantari/ estima fiecare componenta , in a calcula momentul fata de CG. Cu putina experienta ar trebui sa scapati relativ ieftin de aceasta corvoada ! :rolleyes:
Daca nu aveti chef de calcul, folositi proportiile pe care le vedeti la alte avioane dar lasati o distanta putin mai mare intre motor si aripa ( la modelele de fabrica se fac eforturi (usurari ) serioase pentru a se obtine proportiile respective !
De preferat este aripa cat mai in fata, dar.....fara sa fie nevoie de lest !
Aceasta postare a fost editata de farm fly: 19 November 2009 - 07:55 PM
#100
Postat 19 November 2009 - 10:08 PM
Pina acum am tacut si rumegat
Ceea ce voi face in continuare - dar - sper ca maine seara sa am timp sa introduc aeromodelul in patrat sa vedem ce iese
Dupa care imi puteti da cu 'teza' in cap
Cam ce incarcare alara se practica - las ca aflu de la fratemiu gogu - ne chioram la tribute 36
Asadar matemathique here we come
Continuati va rog - eu unul zambesc ca un copil mic in fata pomului de craciun
quick edit pentru comparatii facubile in cap
Tribute 36 by Hangar 9
lungime 1219/anvergura 1133/ suprafata 45 sq dm la 2kg greutate deci incarcare alara fo' pa'zeci...
Aceasta postare a fost editata de motzu: 19 November 2009 - 10:17 PM
#101
#102
Postat 20 November 2009 - 12:33 AM
#103
#104
#105
Postat 20 November 2009 - 07:54 AM
Scandurica din.... scandurica ! Luati aminte fratilor la lucrarea asta, mai simplu de atat nu cred ca se poate !
Aceasta postare a fost editata de farm fly: 20 November 2009 - 07:55 AM
#106
Postat 20 November 2009 - 10:41 AM
asemanator cu cel de la lipitorul
doar ca
nu am profile de aripa :blink:(
am de gand sa fac "fuselajul" din polistiren (verde)
m-ati putea ajuta cu ceva profile bune de 3D pt un avion de anvergura 130cm
si ce lungime sa aiba fuselajul serspectiv anvergura ampenajelor
P.s va fi electric
Multumesc
si inca o intrebare
cum ai facut gaura in aripi pentru tija de carbon??
Aceasta postare a fost editata de Borz_Florin: 20 November 2009 - 10:46 AM
#107
Postat 20 November 2009 - 11:54 AM
Borz_Florin, la Nov 20 2009, 10:41 AM, a spus:
cum ai facut gaura in aripi pentru tija de carbon??
Gaura din aripa se face usor, invartind si impigand in acelasi timp teava de carbon pe care vrei sa o folosesti. Din cand in cand o mai scoti pentru a o goli de polistirenul adunat. Trebuie avut grija sa o mentii tot timpul vertical pe profil.
La celelalte intrebari FarmFly este mai in masura sa-ti raspunda.
#108
Postat 20 November 2009 - 12:59 PM
#109
Postat 20 November 2009 - 01:16 PM
Oricat de low cost e avionul nostru, capitolul unghiuri de incidenta, unghi motor nu poate sa faca rabat de la calitate !
Trasati o linie cap-coada care sa reprezinte axa zero.
Unghiurile aripii si ale stab orizontal sant zero. Deci fie pe aceasta linie, fie la mici diferente pe verticala, pozitionati perfect paralel aripa si stab. orizontal.
Pentru acrobatia clasica ( F3A) , David A. Scott de la http://www.rcflightschool.com/ are o preferinta bine argumentata pentru pozitionarea aripii nu la zero ci la + 1 grad incindenta. La primele scandurici am mers pe 1 grad , dar cum nu sant pentru zbor clasic ci doar pentru nebunele 3D, nu pot sa spun ca am vazut diferenta!
Unghi motor
Findca avem posibilitatea asta, faceti din constructie inclinatia batiului cu 1,5- 2 grade in jos, tot fata de axa zero, ca sa ramana de dat din saibe numai unghiul dreapta !
Aceasta postare a fost editata de farm fly: 20 November 2009 - 01:17 PM
#110
Postat 20 November 2009 - 01:45 PM
lipitorul, la Nov 20 2009, 11:54 AM, a spus:
La celelalte intrebari FarmFly este mai in masura sa-ti raspunda.
Adica se pozitioneaza semiaripa pe fuselaj in pozitia finala. Se fixeaza perfect perpendicular pe fuselaj cu ajutorul unui al doilea set de maini si echer sau orice solutie care produce acelasi rezultat. Se trece teava prin gaurile din fuselaj si se roteste- impinge usor in aripa pe lungimea dorita. Daca aripa ramane perfect perpendiculara pe fuselaj pe toata durata gauritului, rezultatul este excelent !
La capatul dinspre varful aripii este nevoie de o piesa care sa preia forta din teava. O bucata de placaj care sa poata fi "ascunsa" vertical in aripa, in zona respectiva, se gaureste undeva in centru cu un diametru care sa permita trecerea fixa a tevii.
Se taie o fanta in aripa care sa permita introducerea verticala a acestei piese cam la 5-10 mm inainte de capatul tevii.
Pentru a nu deteriora in timp polistirenul prin introducerea gresita a tevii, rulati pe teava ( strans) o bucata de hartie unsa bine cu aracet ( fara sa ajunga pe teava ! ), de lungimea gaurii din aripa. Dupa ce s-a uscat, aveti un tub foarte solid care o sa asigure protectia aripii si ghidarea tevii.
Cu tubul de hartie pus pe teava si dat cu lipici pe exterior ( ca sa ramana lipit in aripa) , introduceti pe aceeasi gaura teava, de data aceasta si cu piesa de placaj, unsa bine cu lipici spre exterior ( atentie sa nu ajunga pe teava sa lipeasca tot in aripa !!!)
O sa fie putin de bajbait, miscat piesa de placaj , pana trece teava prin ea ! Rabdare !
Lasati sa se usuce adezivul de pe placaj si de pe exteriorul tubului de hartie si numai dupa aceea scoateti teava. Intre timp, faceti cateva miscari mici cu teava ( sa nu iasa din piesa de capat) ca sa va asigurati ca nu a prins lipici de la tubul de hartie sau de la placaj.
Dupa ce totul e uscat, taiati la fata tubul de hartie (de preferat cu teava in el daca nu aveti un cutter cu lama noua ) lipiti capacele de placaj si santeti gata de infoliat.
Aceasta postare a fost editata de farm fly: 20 November 2009 - 01:58 PM
#112
Postat 20 November 2009 - 09:07 PM
Fa-mi o placere si citeste pina la sfarsit tot topicul baga la cap si pe urma baga intrebari
Unul din motivele pentru care nimeni nu isi pierde timpul sa scrie chestii interesante pe forum este acela ca mai mereu se iveste unul care intreaba o tranzaie de-i piere cheful initatiorului sa continue
Ducem lipsa de invatatori ( eu unul duc lipsa ) si nu am chef sa fut un thread care se dovedeste misto cu intrebari care INCA nu-si au rostul
Toti avem de invatat din fiecare post al acestui thread , doar daca va merge pina la capat
Te rog
#113
Postat 21 November 2009 - 08:10 AM
Exista cateva zone ale avionului care solicita atentia noastra inca din faza de proiectare. Am sa le enumar pe cele pe care le-am aflat eu, impreuna cu ceva solutii constructive
- Prinderea aripii de fuselaj :
Zona asta trebuie sa reziste la solicitarile mari in timpul zborului, sa i-si pastreze in timp ( montat - demontat ) si in caz de impact, geometria ( adica sa se rupa altceva mai usor de reparat.) Daca aici apar jocuri, sau se rupe ceva, aripa nu se mai pozitioneaza cum trebuie, e pericolul sa se desprinda in zbor...si e greu de reparat astfel incat sa pastrezi unghiurile corecte !
Aici am folosit placaj pe fuselaj ( 1.5 mm ) . Gaura de trecere a tevii am dublat-o cu saibe de placaj de 2.5 - 3 mm. La scandurica de 1.2 m , ca sa nu folosesc o teava mare in diametru, am folosit doua !
- Prinderea trenului de aterizare:
Cea mai eficienta metoda a fost insertia unei bucatele de scandura de brad in zona respectiva, in locul polistirenului extrudat. In felul asta se poate strange trenul fara sa apara deformarea fuselajului. Daca folositi si suruburi de plastic, pentru sacrificiu in caz de tranta, zona respectiva nu are moarte
- Batiul motor
... trebuie sa plec ! ca sa nu pierd mesajul , postez asa !
Aceasta postare a fost editata de farm fly: 21 November 2009 - 08:11 AM
#114
Postat 21 November 2009 - 11:46 AM
Doua baghete de fag de 8-10 mm, sau un sandwich din doua fasii de placaj de 4. Singura cerinta: sa fie mai lungi, cat e zona vizibila, de care se prinde motorul, tot atat sa fie prelungit in continuare in botul avionului.
Fuselajul in spatele aripilor
Am folosit platbanda de carbon lipita la interior.
#117
Postat 28 November 2009 - 10:07 PM
motzu, la Nov 21 2009, 07:26 PM, a spus:
Dupa cum spuneam - incerc sa introduc avionul in patrat si sa vedem ce iese
Va tin la curent cu traznaia
Si eu care ma chinui sa le bag in portbagaj..... :) De progresul tataie, se baga in patrat si se teleporteaza B) :rolleyes: :)
Hai pi camp bre. la praxis!
Numai bine