Postat 05 December 2008 - 05:46 PM
Exact. Asa e, trebuie atacata problema din mai multe parti deodata.
Problema si acestui atac este ca lumea vine si spune, pai e mai ieftin pe internet, sau in Ungaria, sau Bulgaria, sau mai stiu eu unde. Stiu asta din experienta. Dupa care cind oamenii isi dau seama ca nu e asa, magazinele au dat faliment deja.
Rezolvarea nu poate veni decit dintr-o investitie masiva intr-o retea de magazine (fie si macar trei raspindite prin tara, sau macar unul capabil sa vinda prin internet in restul tarii, rapid, eficient si economic) sprijinita de citeva piste sponsorizate partial de magazin, partial de cluburi, partial de firme de modelism, computere, etc. CIne va reusi sa ia o reprezentanta de la Tamiya sa zicem ar putea sa faca asa ceva. Va trebui sa puna insa pe masa un plan de afaceri solid si sa garanteze o cifra de vinzari (net) care in cinci ani trebuie sa bata milionul de dolari (minim) altminteri nu cred ca se baga cineva (firma de modelism/sponsorii) sa se lege la cap.
Exista un singur exemplu de care stiu ca au reusit sa razbeasca (cu un succes rasunator chiar) in piata de modelism aici in Australia fara sa aiba reprezentanta oficiala a unei firme. Ei s-au calat pe Yokomo si au importat direct, pe barba lor din Japonia tot (fara contract). Au sustinut insa in acelasi timp singurul campionat care a mers non stop in Adelaide chiar si in perioada depresiei anilor 90. Acuma au doua magazine, unul din ele cel mai mare din Adelaide, si doua piste, una proprie unde au introdus drifting (prima din Australia, probabil facilitata de faptul ca Yokomo au fost primii care au lansat pe piata masini de drift in kituri special proiectate), si una unde sunt parteneri cu un alt club (nitro, on road). Dar baetii astia (toti sapte-opt citi lucrau la magazin) au fost pe pista non stop toti anii astia, ca sa mentina competitia mergind si clientela magazinului multumita. Rezultatul e pe deplin meritat. Eu inca cumpar piese din Adelaide (inca mai am masinile Yokomo pe care - nici o surpriza! - de la ei le-am cumparat) desi m-am mutat de acolo, direct prin telefon, intr-o zi imi ajunge in posta orice le cer! Asa da! Si pe parcursul anilor, cit am stat pe acolo, am cumparat si o barca de la ei, si cite motoare, si mai stiu eu ce alte prostii care n-aveau de-a face cu masinile (nu mai vorbesc de cauciucuri, baterii, scule, etc).
Banuiesc ca asta va trebui sa faca cineva si la voi, (caci nu prea vad eu pe cineva convingind pe Tamiya sau Kyosho sau mai stiu eu ce barosani d-astia sa investeasca). Sa se incapatineze sa vinda o singura firma, dar sa aiba orice, oricind, si oamenii vor capata incredere cu timpul. Iar daca vine vreun navleg care vrea neaparat altceva ori il convingi sa ia ce oferi tu (bineinteles trebuie sa oferi un produs top) ori il lasi in plata lui!
Bineinteles ca trebuie sa alegi si produsul cu atentie. 1/28 de exemplu nu e suficient de mainstream ca sa duca undeva, e totusi prea de jucarie. 1/10 cred ca e cel mai la indemina si aicea sunt destule firme care ofera on si off road ca lumea de tot (Yokomo, Kyosho, Tamiya, Losi, Associated). O pista (preferabil intr-un spatiu inchiriat, indoor, ca am vazut ca sunt destule harabaie industriale care nu mai folosesc la nimica prin Bucuresti, eu ma duceam la o sala de catarare cind eram pe acolo) on road, una off road, si citeva clase in care sa intre masinile vindute la magazin (dar si masini echivalente mainstream, ca o sa fie caposi care o sa vrea ei cea mai cea masina din lume, adusa de la americani musai!), competitie non stop cu program anual, eventual premii tapene (masini, radio, electronice, astea nu sunt mare lucru de oferit de doua-trei ori pe an), bineinteles o cotizatie pentru intrare la pista sa se acopere chiria macar, si cam asta e. Tamiya cup este o competitie fantastica pentru initierea unei asemenea afaceri, si e sponsorizata de Tamiya, asa ca vezi, exista un punct de plecare. Eu abia astept sa vad intimplindu-se asa ceva. Aproape ca m-as gindi sa ma intorc si in tara daca s-ar intimpla.