Acumulatori: rezistenta interna
#2
Postat 24 October 2008 - 11:04 AM
Trebuie sa fie cat mai mica, altfel vei avea o cadere a tensiunii la iesirea acumulatorului egala cu produsul dintre rez interna si curent.
De ex, daca este 10mili Ohmi si curentul este de 30A, iti cade tensiunea cu 300mV fata de gol.
#3
Postat 24 October 2008 - 11:10 AM
#5
Postat 24 October 2008 - 11:38 AM
Nu stiu cum e la Lipo, dar la NiMH se pare ca rezistenta interna creste o data cu varsta.
Unele chargere chiar fac un test de rezistenta interna a acumulatorilor. Daca aceasta e prea mare, nu vor sa incarce respectivii acumulatori.
(ex: http://www.mahaenerg...p?idProduct=423
........................
In the first few seconds, the MH-C9000 performs a proprietary “high impedance†check to filter out batteries unsafe to charge including non-rechargeable batteries. During this time, a high current is applied and voltage measured to determine the impedance of the battery.
........................
The MH-C9000 features a high impedance tester which can screen for defective/damaged battery. Most consumer chargers on the market does not have this feature, and therefore will allow charging batteries not may no longer be suitable for use. Maha recommends that batteries triggering a "HIGH" error be disposed for safety reasons, as charging damaged batteries may result in overheating or explosions.
However, if you feel the HIGH error is due to a false detection, try charging the battery first in another charger, or drain the battery first using the DISCHARGE mode on the MH-C9000. This is recommended only for advanced users.
........................
)
Emil Cioran
#6
Postat 24 October 2008 - 02:33 PM
Ai o bara de cauciuc infipta orizontal intr-un perete. La capatul liber atarni o greutate. Cu cat bara este mai moale cu atat greutatea se lasa mai tare in jos. Daca ar fi sa dai drumul la greutatea aia ar cadea de la o inaltime mai mica decat inaltimea unde e prinsa bara. Un acumulator cu cat are rezistenta interna mai mica cu atat poate sa dea curent mai mare fara sa cada tensiunea la bornele lui. Generatorul de tensiune ideal are rez interna Ri=0.
La fel si la incarcare. Bara este trasa in sus de catre o forta situata mai sus decat bara adica. In cazul acumulatorului este tensiunea data de charger. Cu cat variatia delta a tensiunii la aplicarea chargerului este mai mare cu atat rez interna la acumulator este mai mica.
Exemple.
O bateria alcalina are rez interna mult mai mare decat un acumulator. Ea stocheaza energie in ea are tensiune dar cand ii pui o sarcina o ingenunchezi. De aia aparatele foto digitale cand le pui baterii in loc de acumulatori dupa 5 poze arata "batery empty" si daca scoti bateriile si le pui in telecomanda de la TV merg 2 ani.
Exista metoda de a masura rez interna...folosita si pentru sortarea acumulatorilor. Metoda este simpla...se aplica acumulatorului un semnal dreptunghiular ca si cum ai vrea sa-l incarci-descarci-incarci-descarci si se citeste tensiunea ca in poza de mai jos.
#8
Postat 24 October 2008 - 07:00 PM
Plus ca acesti volti pierduti, inmultiti cu curentul dau o putere care trebuie sa se disipe undeva... ai ghicit, in acumulator, ori daca facem calculul rezulta puteri de ordinul a 15w, care disipati in volumul unui lipo fac o sobitza buna, cam asa ca si cum ai tine un bec de veioza in mana...
Uite calcului aici, si ia aminte ca se iau in calcul doua cazuri: 3miliOhm si 30miliOhm. Daca lor 30 mO li se pare mult... de ale tele ce sa mai zic...
http://www.fmadirect.com/lipo_handbook/FMA...ok_Section2.htm
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 24 October 2008 - 07:00 PM
#9
Postat 24 October 2008 - 07:02 PM
Rezistenta interna difera de la fabricant la fabricant. Daca ai doua pack-uri identice, insa, poti face o comparatie. O regula empirica va spune ca cel cu rezistenta mai mare are mai putin de trait. Va accumula din ce in ce mai putina energie,pe masura ce rezistenta interna creste. E un indicator al starii de sanatate, daca vrei. La capitolul asta maestrul Cirip stie mai bine, si mai practic.
Eu as face asa in locul tau: cand iau un pack, dupa primele doua cicluri, notez rezistenta interna. Apoi observ cum evolueaza in timp. Cata vreme e relativ constanta,pack-ul e bine-mersi, si are viata lunga. Inseamna ca e bun si ca l-am exploatat corect, in parametrii lui. Daca-l forjez tare, se observa repede ca se duce. Nu numai tensiunea pe celula e importanta, deci, ci si rezistenta interna. Pe cat posibil, as cauta sa aflu cine a produs de fapt celulele, nu cine le-a branduit. Unii producatori mai dau foi de catalog, unde gasesti si valoarea rezistentei interne si numarul de cicluri estimat ca viata a pack-ului.
Bafta!
Costel
#10
Postat 24 October 2008 - 07:43 PM
As vrea sa mai adaug niste date concrete, masuratori facute de mine in cursul catorva ani, asa ca sa aveti o referinta.
Pacul 1, 2 celule, 1300mAh
=================
La cumparare: 43.1 mOhm
Dupa 188 de cicluri: 92.9 mOhmi
Dupa 195 de cicluri l-am demontat si l-am facut donator de celule.
Pacul 2, 2 celule, 1300mAh
=================
La cumparare: 44.6 mOhm
Dupa 166 de cicluri: 65.2 mOhmi
Dupa 173 de cicluri l-am demontat si l-am facut donator de celule.
Pacul 3, 3 celule, 1800mAh, declarat ca 25C
============================
La cumparare: 38.7 mOhm
Dupa 41 de cicluri: 41.7 mOhmi
Pacul 4, 3 celule, 1750mAh, declarat ca 20C
============================
La cumparare: 26.3mOhm
Pacul 5, 3 celule, 1500mAh, declarat ca 15C
============================
La cumparare: 99.8 mOhm
De remarcat ca un pac declarat de 20C de la un producator este mai bun decat un pac declarat de 25C de la alt producator. Chestia asta cu cati C are bateria lasa loc de pacaleala. Eu nu am gasit nicaieri specificatia care zice care este criteriul de determinare al C-ilor. Cu alte cuvinte, daca am doua baterii fara eticheta, cum determin cati C are fiecare? Tot ce am auzit e numai folclor si multe din cele auzite nu prea au sens.
Aterizari line!
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#11
Postat 24 October 2008 - 08:48 PM
FPV is not a crime!
Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163
Tel: 0741-931.767
#12
Postat 24 October 2008 - 09:06 PM
Pe scurt, fa rost de o rezistenta f. mica, 1ohm sa zicem, pe un pack 3s asta ar trebui sa traga 11A.
masoara tensiunea in gol si cu rezistenta cuplata. Iti va da o diferenta de tensiune intre gol si sarcina.
Rezistenta interna va fi Delta V / curent (11A)
#13
Postat 24 October 2008 - 09:16 PM
casper20, la Oct 24 2008, 09:48 PM, a spus:
Totusi, ca sa nu te las complet dezamagit, se pot face niste masuratori comparative. Masori tensiunea pacului in gol si intr-o sarcina cunoscuta. Nu motor, bec de far sau altceva, ci o rezistenta de 5-10 ohmi la peste 10W. Cu cat diferenta de tensiune intre gol si sarcina e mai mica, cu atat pacul e mai bun. Trebuie masurat repejor ca sa nu apuce pacul sa se descarce sau rezistenta sa se incalzeasca prea tare. Daca vrei sa vezi cum evolueaza pacul cu timpul, poti sa masori din cand in cand si sa notezi rezultatele.
Eu mi-am construit un dispozitiv din asta care masoara rezistenta interna, dar nu e cu vreun procesor din asta usor de gasit, asa ca mai mult decat sa ma laud cu o poza, nu pot sa fac. :D
Cirip
EDIT: Cu referire la postul anterior. Atentie! La rezistente asa mici, rezistentele firelor, contactelor, conteaza si introduc erori zdravene.
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 24 October 2008 - 09:23 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#14
Postat 24 October 2008 - 11:48 PM
Ambii 8 celule NiMH.
Unul, 2000 mAh pack Robbe, acum indica 500 mO ca rezistenta interna. Celalalt, 2700 mAh, sunt AA Sony intr-un craddle, indica 2500 mO.
Ce pot interpreta de aici? Ce am mai observat este ca valorile astea sunt la pornirea ciclului si scade pe masura ce se incarca.
#15
Postat 25 October 2008 - 02:09 AM
Romulus, la Oct 25 2008, 12:48 AM, a spus:
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 25 October 2008 - 02:18 AM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#17
Postat 25 October 2008 - 02:19 AM
Romulus, la Oct 25 2008, 03:14 AM, a spus:
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#19
#20
Postat 25 October 2008 - 08:29 AM
Romulus, la Oct 25 2008, 03:47 AM, a spus:
Daca nu vrei sa ai necazuri, adica sa te trezesti ca nu mai merge Txul in timp ce avul e in aer din cauza unui contact nasol, probabil ca e de preferat sa folosesti un pac cu elementele sudate, cum zice Dan. Daca nu, cred ca e bine sa cureti periodic contactele si acumulatorii. Foloseste alcool de concentratie ridicata, preferabil izopropilic, ca sa nu ramana reziduuri.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#21
Postat 25 October 2008 - 08:44 AM
La un amper posibil ca delta V sa fie asa mica incat sa nu aiba multimetru de precizia necesara sa masoare milivoltii aia.
Oricum, cred ca vorbim de aceasi metoda, doar la curenti diferiti.
Cirip, la Oct 24 2008, 10:16 PM, a spus:
#22
Postat 25 October 2008 - 07:13 PM
renatoa, la Oct 25 2008, 09:44 AM, a spus:
......
Eu as sustine ca rezistenta nu e constanta la fel ca si tensiunea de pe bornele acumulatorului. Se poate constata "cu ochiu liber" ca este minima cand e pack'u e full incarcat si creste (neliniar ?) odata cu descarcarea packului. Astfel se pot intalni acumulatori imbatraniti care sa poata oferi capacitate nominala dar rezistenta sa creasca intr-un ritm mult mai rapid oadata cu descarcarea.
Asta ar fi si explicatia la testul de mai sus unde prima data avea valori de 2500 mΩ si apoi a scazut la 700 mΩ , depinde la cat de incarcat era accu in timpul testarii.
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 25 October 2008 - 07:16 PM
#23
Postat 25 October 2008 - 08:45 PM
Sir_Vaska, la Oct 25 2008, 08:13 PM, a spus:
Asta ar fi si explicatia la testul de mai sus unde prima data avea valori de 2500 mΩ si apoi a scazut la 700 mΩ , depinde la cat de incarcat era accu in timpul testarii.
Exemple concrete; masuratori efectuate inainte si dupa incarcare. Valorile sunt in miliOhmi.
inainte: 51.2, dupa:46.8
inainte: 47.5, dupa: 43.9
inainte: 52.7, dupa: 48.3
inainte: 41.7, dupa: 37.3
inainte: 38.0, dupa: 38.0
Variatia de la 2500 la 700 in cazul de mai sus as pune-o pe seama unui contact nasol.
Intr-adevar, se observa o crestere progresiva a rezistentei interne odata cu invechirea si numarul de cicluri ale pacului.
Cirip
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 25 October 2008 - 08:56 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#24
Postat 26 October 2008 - 06:52 AM
Spun asta pentru ca si eu am fost deosebit de surprins sa vad cat de mult conteaza in momentul in care am facut acel montaj de masurat rezistenta interna.
De exemplu:
Prima data am cuplat o celula SUB-C prin intermediul unor fire tinute cu mana si am citit ca are cam 40 mili ohmi. Daca strangeam celula intre degete odata cu firele rezistenta scadea pe la 30mohmi. Daca am desfacut ca un evantai firele de cupru si am presta si mai tare pe capetele bateriei am ajuns pe la 25mohmi. Apoi am cositorit firele de celula si valoarea gasita era de aprox 20mohmi.
Deci 50% din ce am citit prima data era in pus adaugat de contactele bateriei. Nu vreau sa ma gadesc ce inseamna baterii puse in suport cu arculetze... Bleah.
Chiar imi faceam probleme ca daca ar fi sa fac un dispozitiv mecanic care sa prinda celula sa sa-i pot masura rez interna ar fi complicat de facut.
In realitate montajul construit de mine avea doua surse de curent constat de 1A iar masurarea tensiunii pe celula o faceam cu sondele de la osciloscop DIRECT pe carcasa si plusul celulei.
In alta ordine de idei si chargerul mau masoara rez interna si costa doar 129USD pe site-ul "TURN" dar modul de conectare la pack, conectorii si firele plus faptul ca celulele sunt defapt pack-uri de 2-3 LiPo sau 6-8 NiMh imi dau informatii cu eroare mare care doar masurate sistematic...vazind diferentele in timp dau o informatie concludenta despre pack-urile respective.
Felicitari Cirip pentru rabdarea pe care ai avut-o cu masuratorile facute. Sunt o buna informatie pentru cine vrea sa stie cu ce zboara.
#25
Postat 26 October 2008 - 07:49 AM
Ce pot sa spun este ca eu fac masuratorile direct la mufa UltraDean a acumulatorului, pe care o infig in masurator ca si cum as baga-o in ESCul avionului. La randul lui, masuratorul are mufa UltraDean lipita direct pe cablaj si toate traseele de curent mare sunt scurte si late. La masuratori succesive ale aceluiasi pac obtin valori f apropiate sau chiar identice ale rez interne, deci cred ca partea cu contactele e destul de sigura.
Cat despre rabdare... Primul pac pe care l-am cumparat vreodata s-a blegit dupa aprox un an. Habar nu am avut cate cicluri a tinut. Mi-a parut rau ca nu am notat. De atunci, am facut un spreadsheet excel in care am notate toate incarcarile fiecarui pac: data, cati mAh a luat, tensiuni/curenti si asa mai departe. Se pare ca toate datele astea se dovedesc utile din cand in cand. :wub:
Cirip
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 26 October 2008 - 07:50 AM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#27
Postat 26 October 2008 - 12:52 PM
pentru cei care au adaptoare home-made de la bananele incarcatoarelor la mufele acumulatorilor Lipo, ce cablu ar trebui folosit pentru a influenta cat mai putin incarcarea/citirea rezistentei interne: groase netoronate sau siliconice toronate ?
merci
Aceasta postare a fost editata de pistolaSHNIKOV: 26 October 2008 - 12:54 PM
Emil Cioran
#28
Postat 26 October 2008 - 05:44 PM
pistolaSHNIKOV, la Oct 26 2008, 12:52 PM, a spus:
pentru cei care au adaptoare home-made de la bananele incarcatoarelor la mufele acumulatorilor Lipo, ce cablu ar trebui folosit pentru a influenta cat mai putin incarcarea/citirea rezistentei interne: groase netoronate sau siliconice toronate ?
merci
Daca se folosesc cabluri prea subtiri, rezistenta interna citita creste. La incarcare se lungeste timpul in care incarcatorul sta in tensiune constanta, adica partea de la sfarsitul incarcarii. Capacitatea acumulatorului poate sa para ca a crescut, dar in realitate incarcatorul compenseaza si pierderile de pe cablul de rezistenta mai ridicata.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.