Acu Ni-cd o prob ca incarci Nicd pe inc de Nimh?
#2
Postat 03 March 2004 - 03:03 AM
anume la nicd incarcarea se termina cand se atinge tensiunea maxima admisa pe baterie (mi se pare ca cu 0.4V mai mica decat tens nominala a bateriei)
la nimh incarcarea se termina cand apare acel negative delta slope. adica in momentul cand bateria este incarcata tensiunea nu mai creste, CI SCADE CU 0.2v. incarcatorul cand a detectat acea scadere se opreste din incarcare rapida si intra in trickle charge, incarcare cu curent scazut
daca pui nicd pe incarcator de nimh atunci la bateria de nicd nu mai apare acel negative delta slope. adica incarcatorul nu se mai opreste din incarcat si iti fierbe acumulatorii. desigur ca ei se incarca dar in timp ei se distrug http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/mad.gif nu recomand pentru nimic in lume
cauta integrate specializate de incarcare. le gasesti si pe la noi de cumparat (unele) si fati un incarcator ca lumea ca merita. sau pe la 50 usd gasesti si de cumparat gata facut
eu am un great planes power peak 400 care incarca pana la 10 celule nicd sau nimh. merge de la bat de masina si a costat 30usd (in sua)
Red GUY
#3
Postat 03 March 2004 - 06:32 AM
Exista totusi si diferente de performanta intre aceste doua tipuri si anume:
- NiCd are rezistenta interna mai mica ceea ce face sa permita curenti de descarcare (si incarcare) mai mari decat NiMh.Acest accu merge bine pana la 1500 cicluri de incarcare
- NiMh are avantajul ca are capacitate dubla (Ah) fata de NiCd la aceeasi marime fizica. La acest accu 'oboseala' incepe sa apara dupa 400 cicluri de incarcare-descarcare.
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 03 March 2004 - 06:36 AM
#4
Postat 03 March 2004 - 09:52 AM
ReD, la 3 Mar 2004, 03:03, a spus:
@ReD Nu pricep . Nu zic ca nu ai dreptate dar din ce zici tu aici inseamna ca incarcatorul tau trebuie sa stie dinainte care este tensiunea maxima admisa pe baterie . Citeste de pe eticheta sau cum ?
@Sir_Vaska Nu iti zic nici tie ca nu ai dreptate dar totusi .... de ce au pus butonu ala cu care comut de pe NiCd pe NiMh . Daca l-au pus degeaba inseamna ca au pacalit ceva sute de mii de modelisti si nu e corect .
Acum io. Din ce citesc pe vademecum bag sama ca nu e diferenta foarte mare intre NiCd si NiMh , dar exista ceva diferente . Probabil ca e ok sa incarci din geseala pe NiCd in loc de NiMh totusi sa nu insisti ...
Poate are legatura cu Densitatea gravimetrica si Densitatea volumetrica care difera putin , dupa capu' meu ma gandesc ca difera curentul pe care in impinge in acc incarcatorul. Dar ce stiu io... Concluziile trase de mine sunt doar din ce am citit pe Vademecum si din ce am citit in manualul de la incarcatorul meu .
Bafta
#5
Postat 04 March 2004 - 12:23 AM
in legatura cu terminarea incarcarii la nimh citeste pdful atasat. este de la maxim si este lamuritor.
pentru nicd nu mai am chef sa caut dar este cum am zis (SIGUUUUUR). motivul enuntat de mine este cauza distrugerii bat nicd in incarcator nimh
app622.pdf
#6
Postat 04 March 2004 - 12:36 AM
@Sir_Vaska: intradevar la nimh sa inlocuit cadmiul dar sa crescut si rezistenta interna. dar asta nu afecteaza curentul de incarcare si curentul care il poate debita bateria la sarcini mari. si anume daca se doreste un consum brusc si foarte mare (ex motor aero puternic) atunci nimh nu va face fata cu brio. este mai recomandat nicd.
nimh este folosit in aplicatii unde bateria este folosita ca tampon si curentul consumat este mediu si constant
de asemenea ciclurile de inc/desc sunt aprox aceleasi. sa scriu cateva date:
NICD NIMH
dur. viata 600 600
dens energie (Wh/Kg) 40 70
dens energie (Wh/litru) 100 220
dens putere (Wh/kg) 150 550
met incarcare I ct I ct
term inc v peak, time, temp -deltaV, time, temp
Asta stiu eu. daca nu am dreptate imi cer scuze. oricum morala este ca nu degeaba se incarca separat acesre doua tipuri de accu
#9
Postat 04 March 2004 - 11:13 PM
ReD, la 3 Mar 2004, 03:03, a spus:
la nimh incarcarea se termina cand apare acel negative delta slope. adica in momentul cand bateria este incarcata tensiunea nu mai creste, CI SCADE CU 0.2v.
Nu are cum sa fie tensiunea maxima admisa mai mica decat tensiunea nominala (cu 0.4 V). Tensiunea maxima pe celula incarcata este de 1,5 V. Tensiunea nominala a unei celule este de 1.25 V (din considerente de calcul se utilizeaza valoarea de 1.2 V
La momentul incarcarii maxime, evolutia negativa a tensiunii este de doar cca 20 mV per celula si nu de 200 mV (ar fi bine sa fie asa, deoarece sesizarea ar fi mult mai facila).
@Sir_Vaska
este taman pe dos, respectiv rezistenta interna a acumulatorilor NiCd se situeaza intre 15 - 22 mohmi, pe cand la NiMH ea are valori intre 5 - 8 mohmi. Pentru lamuriri se pot consulta datasheet-urile de la gpbatteries.com
Capacitatea NiMH nu este dubla la aceeasi unitate de volum ci este cu aprox. 40 % mai mare.
Pentru lamuriri suplimentare aveti atasat un studiu asupra acumulatorilor NiMH.
Fisiere atasate
-
NiMH_Application_Manual.htm (79.98K)
Number of downloads: 148
#10
Postat 04 March 2004 - 11:57 PM
Raspunsul meu la subiectul de fata este ca se poate folosi un incarcator pentru accu NiMh pentru a incarca accu NiCd . Asta nu inseamna ca e valabil si in sens invers , desi la incarcatoare care au curentul reglabil nu vad care ar fi problema .
Exista informatii culese , prelucrate si descrise detaliat in revista CHIP nr 11/2002 (cam 6 - 7 pagini ).Eu am incredere in tot ce scrie acolo! Tot acolo descrie si accu Li-Ion si Li-Polimer.
#11
Postat 05 March 2004 - 12:03 AM
ZOD, la 3 Mar 2004, 09:52, a spus:
Incarcatorul nu are nevoie sa stie ce tensiune au celulele si cate sunt la incarcat , pentru ca sesizeaza de fapt descresterea de tensiune indiferent ce valoare are aceasta(Delta peak), moment in care accu este considerat 'plin' .
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 05 March 2004 - 12:17 AM
#12
Postat 05 March 2004 - 01:25 AM
Colectivul redactional de la Chip (pentru care am tot respectul) nu sunt producatori de acumulatori.
In ceea ce priveste faptul ca incarcatorul nu are nevoie sa stie cate elemente sunt la incarcat si ce tensiune are pachetul consider ca este o afirmatie eronata. Tensiunea aplicata elementului regulator se calculeaza in functie de tensiunea maxima a pachetului de acumulatori (1.5V x nr. de celule) plus cca 1.5V, reprezentand tensiunea ce cade pe acesta. Nu putem incarca un pachet de 9.6V (nominal) cu un charger care este proiectat sa incarce maximum 7 celule, idiferent daca acesta sesizeaza dv.
Circuitele specializate (gen MAX712/713) au setari ale pinilor PGM0 si PGM1 in functie de nr. de celule.
Exista posibilitatea automatizarii prin utilizarea unui PIC pentru comanda regulatorului, caz in care se poate implementa un algoritm de detectie a numaruilui de celule in faza de citire a sarcinii.
Referitor la subiect, consider ca se pot incarca de la acelasi charger si acumulatori NiCd si NiMH fara nici o problema, atata timp cat se utilizeaza o incarcare normala (la o rata de 1/10 C si o durata de 14-16 ore).
Procesul de incarcare la primul tip este un proces endoterm iar la NiMH este exoterm. De aceea apar probleme in momentul in care se utilizeaza o incarcare rapida (C, 2C, 4C) moment in care se recomanda in special la NiMH o detectie de temperatura.
De asemenea, la NiMH valoarea dv este mult mai mica decat la NiCd si de aceea este necesar un mecanism mai sensibil de detectie a acestuia.
#13
Postat 05 March 2004 - 09:38 AM
Sir_Vaska, la 5 Mar 2004, 00:03, a spus:
ZOD, la 3 Mar 2004, 09:52, a spus:
Incarcatorul nu are nevoie sa stie ce tensiune au celulele si cate sunt la incarcat , pentru ca sesizeaza de fapt descresterea de tensiune indiferent ce valoare are aceasta(Delta peak), moment in care accu este considerat 'plin' .
Mesajul era pentru ReD care spunea ca la NiCD se opreste cand ajunge la tensiunea maxima .. bla bla. Tot el zicea ca delta peak functioneaza doar la NiMh... D'aia faceam pe prostu dar se pare ca nu ai inteles.
Revenind la ce spunea bibanu, care pare cel mai coerent, are rost butonul ala de NiCD / NiMH ! si mai mult poti sa iti strici daca incarci rapid NiMH cu incarcator de NiCD
#14
Postat 05 March 2004 - 11:15 PM
Bibanu, la 5 Mar 2004, 01:25, a spus:
In ceea ce priveste faptul ca incarcatorul nu are nevoie sa stie cate elemente sunt la incarcat si ce tensiune are pachetul consider ca este o afirmatie eronata. Tensiunea aplicata elementului regulator se calculeaza in functie de tensiunea maxima a pachetului de acumulatori (1.5V x nr. de celule) plus cca 1.5V, reprezentand tensiunea ce cade pe acesta. Nu putem incarca un pachet de 9.6V (nominal) cu un charger care este proiectat sa incarce maximum 7 celule, idiferent daca acesta sesizeaza dv.
Dar este evident faptul ca nr de celule trebuie sa fie incadrat in limitele suportate de incarcator . Eu m-am referit la faptul ca nu se ia un prag de tensiune max. ( de referinta ) ca la accu cu Li-Ion ci se sesizeaza descresterea tensiunii la un moment dat (acel delta peak care exista numai la accu Ni-xx) .
#15
Postat 05 March 2004 - 11:20 PM
#16
Postat 06 March 2004 - 12:06 AM
Bibanu, la 4 Mar 2004, 23:13, a spus:
este taman pe dos, respectiv rezistenta interna a acumulatorilor NiCd se situeaza intre 15 - 22 mohmi, pe cand la NiMH ea are valori intre 5 - 8 mohmi. Pentru lamuriri se pot consulta datasheet-urile de la gpbatteries.com
Capacitatea NiMH nu este dubla la aceeasi unitate de volum ci este cu aprox. 40 % mai mare.
Pentru lamuriri suplimentare aveti atasat un studiu asupra acumulatorilor NiMH.
Linkul este bun (merci) dar se pare ca sustine cele spuse de mine. Iata comparatia intre doi accu standard de aceeasi capacitate , unul NiMh si celalalt NiCd.
Fisiere atasate
-
100AFH_.pdf (59.38K)
Number of downloads: 125
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 06 March 2004 - 12:08 AM
#17
Postat 06 March 2004 - 12:07 AM
Fisiere atasate
-
100AAS_.pdf (62.97K)
Number of downloads: 107
#18
Postat 06 March 2004 - 12:15 AM
Ni-Cd - rezistenta interna mica , curenti mari , durata de viata mai mare , marimea mare
Ni-Mh - rezistenta interna usor mai mare , durata de viata mai mica , marime fizica mai mica.
Chiar si in cazul de exceptie unde avem accu Ni-Mh cu rezistenta interna mai mica decat la Ni-Cd ,aceasta nu-si pastreaza valoarea decat pana la 300 - 400 cicluri de incarcare , pe cand la Ni Cd se va resimti abia dupa 1500 cicluri
punct
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 06 March 2004 - 12:17 AM
#19
Postat 06 March 2004 - 05:49 PM
Am sa mai caut documentatie si va tin la curent (nu din accu).
Bafta!
#20
Postat 11 March 2004 - 05:06 AM
si ca tot vb de performante acumulatori eu acum folosesc acumulatori de tel mobil Nimh 700Mah 8celule cu priza la jumatate si ai incarc cu 2 incarcatoare birou de bosch 608. problema este ca prima oara aveam aprox 20 min zbor dupa 2-3 zboruri sa redus cam la 15min durata, credeti ca din cauza incarcatorului sau bateriile sunt suprasolicitate? mentionez ca incarcatoarele par destepte au afisor lcd si buton pt descarcare baterii, inarcarea completa cam in 2,5ore.
#25
Postat 12 March 2004 - 01:29 AM
Recent am cumparat un incarcator Lader 6 de la Robbe,insa este conceput pentru NiCd,adica in manual scrie ca se poate incarca numai NiCd.Am un acumulator de 7celule si 1000mA,care e NiMH.Intrebare:Daca incerc sa incarc acumulatorul NiMH pe incarcatorul de NiCd exista sanse ca incarcatorul ori/si acumulatorii sa se faca praf?
Aceasta postare a fost editata de Enigma: 12 March 2004 - 01:29 AM
he swears he will return one day.
Far from the mountains and the seas,
back in her arms again he'll be.
Over the hills and far away.
#26
Postat 12 March 2004 - 09:34 AM
Io am o aripa cu motor din seria 400 si 7 celule de 1000 mAh . La fel ca alti zeci de polistirenisti care au aripa ca a mea si merge foarte bine . Ca sa nu mai vorbesc de aia cu slow fly la care amperaju scade mult sub 1000
@xorg
Ai grija cum incarci cand incarci si cand zbori. Cu pacul incarcat la 1 amper (ce-i drept am stat 1 ora sa se incarce ) ma tine cat zice la carte 7-10 minute acrobatic si mult mai mult daca zbori la termica etc... Acelasi pac incarcat inainte sa se raceasca , la 2 amperi si zburat tot inainte sa se raceasca m-a tinut ...2 miunte rotunjit de s-a scurs printre copaci aripa (Vezi jurnalul de zbor ) .
Ca si experinta personala oricat ai incerca sa tragi de scule tot ca la carte e cel mai bine. Nu castigi decat pe moment un pic .
Aceasta postare a fost editata de ZOD: 12 March 2004 - 09:49 AM
#27
Postat 12 March 2004 - 11:28 AM
Eu folosesc un pack de 7 NiCd de 1.850 mA si decolez foarte bine cu ei, tin cam 30 min. (motor 400) si nu am probleme. La acrobatie tin cam 15-20 min.
@Zod
Eu nu am spus ca nu se zboara cu 700 mA sau cu 1000 mA, dar eu cand zbor apai asta vreau, nu sa fiu restrictionat la cateva minute.
@Enigma
Parerea mea, exprimata deja intr-un post anterior, este ca daca folosesti o incarcare normala de 14-16h, merg fara probleme incarcati cu chargerul pe care il ai. Pentru o incarcare la C sau mai mult este necesar de vazut ce tip de terminare a incarcarii are acest charger si trebuie controlata cu mare atentie temperatura.
Din experienta proprie am observat ca daca folosim alternativ incarcare rapida cu incarcare lenta, curentul de descarcare sufera si el modificari. Eu recomand ca la un pack sa se utilizeze constant ori numai incarcare rapida ori numai incarcare normala.
Va doresc la toti zboruri placute si cat mai lungi!
#28
Postat 12 March 2004 - 09:28 PM
he swears he will return one day.
Far from the mountains and the seas,
back in her arms again he'll be.
Over the hills and far away.
#29
Postat 14 March 2004 - 02:32 AM
Daca folosesc o sursa normala de tensiune si sfarsesc incarcarea cand acumulatorii au cam 40 grade credeti ca poate cauza in timp? pentru o prima incarcare asa s-au comportat excelent.
Referitor la butonul aflat pe unele incarcatoare comutare Ni Cd credeti ca face doar o descarcare inaintea incarcarii pt NI-Cd? Incarcatorul meu are un buton care comanda descarcarea bateriei si atat.
#30
Postat 15 March 2004 - 10:14 AM
Cu rabdare si ciocan.