Router cnc un pic de ajutor
#1
Postat 08 October 2008 - 12:10 AM
#2
Postat 08 October 2008 - 09:27 AM
Nu stiu ce fel de motoare ai (ca marime, sa le pot compara) si ce te-ar interesa sa faci, dar oricum ar fi ai mai multe bipolare. Si din alte motive nu numai din cauza numarului de motoare, as zice sa mergi pe controler pentru motoare bipolare ca ai mai multe sanse sa gasesti motoare.
De cele mai multe ori sursa de alimentare a motoarelor poate alimenta si controlerul, pe aia posibil sa n-o mai schimbi, indiferent de controler. Nu te arunca la cumparat pana nu afli exact ce trebuie sa cumperi, in functie de motoare si de ce modificari vrei sa mai faci. Sincer, nu prea stiu ce modificari o sa mai poti face ulterior, din moment ce ti-ai facut niste socoteli si ceva nu e OK. Cred ca etapa urmatoare daca ceva nu merge bine la asta, o sa fie un ruter complet, cu alta mecanica si electronica. Ca daca electrica nu-ti merge bine e si din cauza de mecanica. Zic si eu...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 08 October 2008 - 09:29 AM
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 08 October 2008 - 04:46 PM
PS:am sa revin cu cateva serii de la motoare si cateva poze cel tarziu maine
#4
Postat 12 October 2008 - 07:32 PM
THE_KOBRA, la Oct 8 2008, 05:46 PM, a spus:
PS:am sa revin cu cateva serii de la motoare si cateva poze cel tarziu maine
scuze de intaziere...seriile ar fi urmatoare
1-epson-em257 pe patru fire
2-mitsumi-m42sp-5a7.5 grade pe 5 ohmi pe patru fire
3-mitsumi-m42sp-6ta 10 ohmi
si alte doua care sunt ca cel de la pozitia 2 japoneze pe 4 fire da nu mai am cun sa ai citesc seriile
as vrea sa gasesc ceva comvenabil ca driver mai ales ca nu sunt cine stie ce moatoare
PS...masa routerului e aproape gata ...mai trebe sa umblu al axa Z si sa termin de asamblat Y Dar ca sa o pot pune in miscare miar trebui electronica pe care nu o am...astept sfaturi si propuneri..multumesc
#7
Postat 02 February 2009 - 11:02 PM
astept sa mi zici ce ai obtinut...;)nu de alta da router nu faci tu cu motorasele alea...
#8
Postat 19 February 2009 - 10:10 PM
artcam3d, la Feb 3 2009, 12:02 AM, a spus:
astept sa mi zici ce ai obtinut...;)nu de alta da router nu faci tu cu motorasele alea...
tema a fost sub forma de intrebare daca intelegi..eu vreau sa tai aluminiu,stiplex si eventual alama.Apropo am 6motorase si daca stau bine sa ma gandesc tot ar iesi ceva cu ele nu neaparat un router...uitate la masa care am fact-o din stiplex de 20mm pus in mai multe straturi .
sal vb.
Aceasta postare a fost editata de THE_KOBRA: 19 February 2009 - 10:11 PM
#9
Postat 20 February 2009 - 11:13 AM
THE_KOBRA, la Nov 20 2008, 11:03 PM, a spus:
Salut,
De ce nu incerci un driver industrial?
Uite aici un link: http://www.technosof...PROD_IPS210.htm
Doar legi motorul si pe urma poti face o groaza de lucruri cu el.
Daniel
#10
Postat 20 February 2009 - 05:42 PM
d_popa, la Feb 20 2009, 11:13 AM, a spus:
De ce nu incerci un driver industrial?
...
Doar legi motorul si pe urma poti face o groaza de lucruri cu el.
Bine ai venit printre noi!
Cam cat costa driverul ala industrial? Macar aproximativ, daca ai idee... Ca eu am intrebat de fiecare data cand i-am vazut la targ la Romexpo si am cazut pe spate. Poate am mai mult noroc si raman in picioare anul asta?
In alta ordine de idei, merita sa folosesti 10% din performantele acestui driver si sa-l platesti tot?
Lucrezi la ei? Sau ai ceva tangenta cu ei? De mult timp le tot zic ce se cauta pe piata si nu intelege nimeni... Pana la urma e mai bine asa.
E frumoasa aplicatia cu structura aia paralela adusa la prezentari :rolleyes:
La celelalte drivere care nu-s industriale, nu e la fel cu legatul si facutul?
Aceasta postare a fost editata de bitex: 20 February 2009 - 05:44 PM
Telefon: 0721 385365
#11
Postat 21 February 2009 - 07:14 PM
bitex, la Feb 20 2009, 05:42 PM, a spus:
Cam cat costa driverul ala industrial? Macar aproximativ, daca ai idee... Ca eu am intrebat de fiecare data cand i-am vazut la targ la Romexpo si am cazut pe spate. Poate am mai mult noroc si raman in picioare anul asta?
In alta ordine de idei, merita sa folosesti 10% din performantele acestui driver si sa-l platesti tot?
Lucrezi la ei? Sau ai ceva tangenta cu ei? De mult timp le tot zic ce se cauta pe piata si nu intelege nimeni... Pana la urma e mai bine asa.
E frumoasa aplicatia cu structura aia paralela adusa la prezentari :lol:
La celelalte drivere care nu-s industriale, nu e la fel cu legatul si facutul?
Salut,
Multumesc de urare. De fapt cautam ceva in legatura cu traforajul si am dat de aceasta sectiune foarte interesanta.
Am lucrat pentru ei ca SW eng. Acum lucrez la Freescale.
Intradevar drive-ul este cam scump ... nu am exact pretul. Pot sa il aflu si sa revin cu un post. Oricum e in jur 150Eur, dar sti cum este, totul in lumea asta se negociaza :D
In legatura cu cele 10% utilizate ... depinde de aplicatie. IPS-ul stie doar doua tipuri de control: motor DC si motor Stepper deci ar fi cam 50% gradul de utilizare. Daca este ceva mai complexa in care trebuie sa sincronizezi axele, sa mai ai pe deasupra niste limit switches si diverse evenimente eu zic merita.
Un drive industrial are avantajul ca e usor de folosit. In acest fel te poti focaliza pe alte parti care te intereseaza mai mult.
Intradevar ... daca ai ca pasiune electronica atunci nu merita pretul, e mai placut sa il faci singur.
Toate cele bune!
Daniel
Daniel
#12
Postat 21 February 2009 - 09:20 PM
Gestionarea limitatoarelor de cursa o face softul. Alte evenimente nu-s. Si daca sunt, se ocupa tot softul de ele, deci nu-i implicata electronica in asta (poate cel mult ca prezenta a conexiunilor fizice si a pinilor pe placa). Sincronizarile cred ca se pot face cam la toate driverele, indiferent de pret.
Daca e in jur de 150 euro e OK. Dar de fiecare data cand ceream pret pentru ce am scris mai sus primeam oferta de 300-400 euro pe modul, si imi ziceam ca e prea mult. Poate n-am intrebat pe cine trebuie. Ca te-am prins pe fir, ceva la 2A pe faza, comandat in step/dir, fara soft suplimentar si alte minunatii, e scump rau? Adica am gresit mult suma?
De ce tot zic de electronicile destepte, ca nu-s totdeauna ce vrem noi: am o placa de la NI pe 6 axe, (servo si steppere, mai exact: NI PCI-7356) care a costat vreo 2700 euro. Dar pot sa ma spal pe cap cu ea la aplicatiile gen CNC. Nu se potriveste... Placa imi furnizeaza aproape ce imi da orice soft de 150 euro. Are in plus tot ce vrei, aproape te exciti cand citesti ce poate face. Nu ma ajuta deloc. Si colac peste pupaza, ca sa pot invarti un motoras tot am nevoie de driverul care sa-mi dea 2A si care sa primeasca step/dir la intrare (sau altceva). E buna in robotica dar mult prea scumpa pentru ce facem noi.
Revenind la cele lumesti, cred totusi ca e mai rentabil de cumparat ceva gata facut, decat de construit de la zero. Cu atat mai mult cu cat se gasesc si lucruri la pret bun. Ca sa fiu mai exact, electronica posibil ca o sa fie facuta mai bine de electronisti decat de mecanici si invers cu mecanica. Nu e obligatoriu, dar asa se intampla cel mai des. Daca e vorba de pasiunea de a construi orice, atunci e alta treaba, nu mai comentez...
Scuze ca am luat-o pe aratura!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 21 February 2009 - 09:21 PM
Telefon: 0721 385365
#13
Postat 23 February 2009 - 05:52 PM
bitex, la Feb 21 2009, 09:20 PM, a spus:
Am aflat preturile oficiale.
IPS110 -> 148.7 euro pentru 5-24 bucati. Pentru mai putin de 5b se adauga 20EUR.
PIM2401 = 186 euro 5-24 bucati (acesta tine curenti mai mari de faza si in plus poate ocntrola si PMSM-uri). Idem pentru mai putin de 5b.
Din pacate .. putin cam mari avand in vedere ca sunt si fara taxe (TVA+transport).
Cu stima,
Daniel
Daniel
#14
Postat 24 February 2009 - 09:07 PM
sincer mar interesa ca nu vreau sa arunc bani pe geam dar momentan finantele sunt cam mici.Ma intreseaza la un driver ca sa poata sa mearca mai mult timp{programe cu perioada mai lunga de lucru} fara sa ma trezesc ca in timp ce merge pleaca aiurea si strica lucrarea sau asi pierde coordonatele pe o anumita axa, am patit asemenea lucru pe flexicam cu motoare servo si nu numa o data si nu numa pe o singura masina.dar pana la urma ma limitez la finante adica ceva pe L297,L298 sau atmel mega8 cu motoare pas cu pas cu ax dublu.
Sal vb
#15
Postat 25 February 2009 - 10:54 PM
THE_KOBRA, la Feb 24 2009, 09:07 PM, a spus:
sincer mar interesa ca nu vreau sa arunc bani pe geam dar momentan finantele sunt cam mici.Ma intreseaza la un driver ca sa poata sa mearca mai mult timp{programe cu perioada mai lunga de lucru} fara sa ma trezesc ca in timp ce merge pleaca aiurea si strica lucrarea sau asi pierde coordonatele pe o anumita axa, am patit asemenea lucru pe flexicam cu motoare servo si nu numa o data si nu numa pe o singura masina.dar pana la urma ma limitez la finante adica ceva pe L297,L298 sau atmel mega8 cu motoare pas cu pas cu ax dublu.
Sal vb
Intradevar asta e o problema comuna la aplicatiile multiax. Drive-urile astea au un mecanism de sincronizare intre ele care practic seteaza una din axe ca referinta de sincronizare iar celelalte isi ajusteaza timpul absolut/relativ in functie de acest master.
Practic desincronizarea tine de frecventa de ceas diferita de la drive la drive. Pentru perioade de timp scurte merge ... intreruperile sunt aproape sincronizate dar pentru perioade de timp mari apar derive de ceas care duc inevitabil la executia diferita a programului.
In plus, faptul ca se pot seta diferite evenimente (de ex. eveniment de pozitie ... daca poz axa 1 este <>= xxx atunci axa 2 executa comand yyy) ajuta la preintampinarea acestui tip de probleme.
Cu stima,
Daniel
Daniel
#16
Postat 25 February 2009 - 11:31 PM
Poti detalia putin fenomenul?
Ca nu l-am intalnit pana acum, desi cum ziceam, majoritatea driverelor au posibilitate de sincronizare. Prin urmare nici n-am folosit facilitatea asta.
Credeam ca softul comanda driverul si e suficient. Nu vad pentru ce trebuie sincronizare. Comanda e step/dir, pe LPT. Posibil ca nu inteleg cum functioneaza softul. Exceptand greselile pe care le fac legate de regimuri si alte minuni, fara sincronizarea driverelor si dupa cateva ore de mers, pozitia este pastrata fara probleme. Cum pot verifica daca asta este o problema comuna sau e doar pentru aplicatii pretentioase? Cum ziceam, folosesc Kcam, pe paralel, cu 3 motoare. N-am nimic setat master sau referinta. E drept ca prefer sa frezez in 2,5D ca nu am ajuns sa invat toate setarile de la 3D, dar scula poate.
PS. Ca sa scurtez putin discutia (ca am ceva banuiei), poti spune unde ai intalnit fenomenul si in ce situatie? Ar prinde bine si precizarea unui driver concret. Presimt ca vorbim de drivere diferite si de aplicatii diferite. Poate ma insel si as dori sa aflu mai multe, eventual sa invat ce nu cunosc.
Spor la treaba!
Noi nu generam nimic cu aceste drivere. Doar comandam motoarele, toata treaba anterioara fiind facuta de soft, cum stie el. Presupun ca tot el face si sincronizarea semnalelor trimise pe port, in functie de ce citeste in fisier. De cele mai multe ori interpolarea e liniara si chiar nu stiu ce pobleme pot fi cu aceasta sincronizare.
Daca nu se potriveste impartirea si da cu virgula, ce pierde prima oara, recupereaza la urmatorul ciclu. Zic si eu...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 26 February 2009 - 12:18 AM
Telefon: 0721 385365
#17
Postat 26 February 2009 - 11:42 AM
1. Cum se face corelarea intre nr de pasi si pasul filetului la surub?
Pe toate 3 axele am motoare de 200 pasi/rot
Pe Y si Z am suruburi cu pas de 5 mm iar pe X am surub cu pas de 10 mm.
Vad ca Mach3 nu imi da voie sa fac setari separat pe fiecare axa.
2. Nu porneste freza cand incepe sa ruleze programul.
Aici am o banuiala. Cred ca trebuie sa invat codul G.
Cine ma poate ajuta cu problema de la punctul 1?
Stima.
#18
Postat 26 February 2009 - 11:54 AM
d_popa, la Feb 21 2009, 07:14 PM, a spus:
Multumesc de urare. De fapt cautam ceva in legatura cu traforajul si am dat de aceasta sectiune foarte interesanta.
Am lucrat pentru ei ca SW eng. Acum lucrez la Freescale.
Intradevar drive-ul este cam scump ... nu am exact pretul. Pot sa il aflu si sa revin cu un post. Oricum e in jur 150Eur, dar sti cum este, totul in lumea asta se negociaza ;)
In legatura cu cele 10% utilizate ... depinde de aplicatie. IPS-ul stie doar doua tipuri de control: motor DC si motor Stepper deci ar fi cam 50% gradul de utilizare. Daca este ceva mai complexa in care trebuie sa sincronizezi axele, sa mai ai pe deasupra niste limit switches si diverse evenimente eu zic merita.
Un drive industrial are avantajul ca e usor de folosit. In acest fel te poti focaliza pe alte parti care te intereseaza mai mult.
Intradevar ... daca ai ca pasiune electronica atunci nu merita pretul, e mai placut sa il faci singur.
Toate cele bune!
Daniel
uite un MAC DRIVE industrial .
#19
Postat 26 February 2009 - 02:00 PM
Ar fi vorba de "pasi/mm". Si cum la tine ai la 200 pasi, avans de 5 mm (pe Y si Z), o sa obtii 40 pasi/mm. In majoritatea softurilor chiar asa trebuie setat, 40 step/mm in casuta corespunzatoare axelor respective. Pe X vor fi 200/10 si corect ar fi 20 pasi/mm. Daca ai si micropasire setata din controler trebuie sa tii cont si de ea. Multiplici cu valoarea folosita la setare. Daca e vorba de jumate de pas se dubleaza valoarea calculata, daca ai 1/4 se mareste numarul de pasi de 4 ori fata de full step si tot asa. Pana la urma trebuie sa vezi corespondenta intre numarul de pasi si cursa, apoi calculezi pe unitatea de lungime in care folosesti softul presupun ca mm.
Nu cunosc bine mach3, dar stiu ca poti seta independent fiecare axa (ba chiar si acceleratiile merg setate independent).
In Settings (Alt6) ai in stanga jos buton pentru SET STEP PER UNIT
Alegi axa si setezi acolo. Cred ca setarea se face altfel, nu prin introducerea directa a valorii ci prin compararea cursei dorite cu cea realizata fizic. Propui sa se deplaseze 20 mm si masori pe masina ca s-a dus 50. Iti face el calcului, iti propune valoare si cam aia este. La urmatoarea proba propui 20 si merge 20. Sper sa nu gresesc, dar parca asta imi amintesc ca trebuia sa fac. Eu merg cu Kcam si trec direct valoarea calculata de mine, in schimb nu am atatea setari de facut. Eun avantaj sau dezavantaj, depinde cum consider.
Pentru pornit freza ar trebui setat un pin pe care sa o comanzi prin intermediul releului de pe controler (ar trebui sa se recomande ceva in soft), faci setarea si ar trebui sa mearga. Dar sa ai si legatura fizica in cablu, intre LPT si comanda acelui releu. La Kcam folosesc pinul 1 pentru asta, nu stiu ce-ti recomanda Mach3-ul.
Si eu zic ca e necesara (obligatorie) invatarea instructiunilor G.
Spor la treaba!
Telefon: 0721 385365
#20
Postat 26 February 2009 - 02:02 PM
znecula, la Feb 26 2009, 11:42 AM, a spus:
1. Cum se face corelarea intre nr de pasi si pasul filetului la surub?
Salut
In primul rand trebuies sa setezi unitatea de masura ,adica primul parametru de la Config ,apoi treaba este simpla ai nr de pasi ai motorului adica 200 si pasul surubului sa zicem 4 mm ideea este urmatoarea, imparti nr de pasi ai motorului la pasul surubului pt a rezulta deplasarea pt o singura unitate ( 200:4=50 ).
Ai activat iesirea pe care ai releul pt spindle ? Butonul de spindle CW F5 de pe interfata se face galben ?
Spor la treaba
Aceasta postare a fost editata de cnc77hobby: 26 February 2009 - 02:08 PM
#21
Postat 26 February 2009 - 02:08 PM
cnc77hobby, la Feb 26 2009, 02:02 PM, a spus:
In primul rand trebuies sa setezi unitatea de masura ,adica primul parametru de la Config ,apoi treaba este simpla ai nr de pasi ai motorului adica 200 si pasul surubului sa zicem 4 mm ideea este urmatoarea, imparti nr de pasi ai motorului la pasul surubului pt a rezulta deplasarea pt o singura unitate ( 200:4=50 ).
Spor la treaba
Teoretic asa este.
Dar unde fac setarile astea in Mach3?
#23
Postat 26 February 2009 - 02:57 PM
znecula, la Feb 26 2009, 02:08 PM, a spus:
Dar unde fac setarile astea in Mach3?
Cum ai dedus ca asa este teoretic din moment ce nu ai gasit unde trebuiesc facute setarile?;)
Daca citeai atent ce ti-am scris gaseai raspunsul la intrebarile tale. Deci sus in coltul din stanga ai meniul "Config" , primul parametru este select native units al doilea Port and pins, iar al treilea este si cel care ne intereseaza in cazul tau "Motor tuning ans Setup" . Asta este cheia succesului pt o functionare corecta ;)
Bafta
#24
Postat 26 February 2009 - 03:15 PM
Telefon: 0721 385365
#26
Postat 26 February 2009 - 04:00 PM
bitex, la Feb 26 2009, 03:15 PM, a spus:
Bitex, in motor tuning ai o coloana in partea din dreapta unde de sus in jos gasim axele active ,iar jos de tot butonul SAVE AXIS SETTINGS , care trebuie apasat dupa introducerea parametrilor pentru fiecare axa in parte . Altfel nu salveaza nimic si e normal sa nu functioneze corect.
P.S. Aia cu sageti face si alte alea ;)
Spor la settings .
#27
Postat 26 February 2009 - 07:22 PM
#28
Postat 26 February 2009 - 11:47 PM
bitex, la Feb 26 2009, 02:00 PM, a spus:
Si eu zic ca e necesara (obligatorie) invatarea instructiunilor G.
Spor la treaba!
Merci bitex!
Am inceput sa le dascalcesc.
Pornitul frezei inca imi da batai de cap.
Pinul e 14. Este setat.
De altfel am si testat-o cu un program de test si merge.
Sigur va merge si cu mach3. Numai ca e foarte stufos.
Ma apuc sa caut o documentatie pe net ca m-am saturat de pipait.
Stima.
Aceasta postare a fost editata de znecula: 26 February 2009 - 11:47 PM
#29
Postat 27 February 2009 - 01:32 PM
Scuze de intarziere ...
bitex, la Feb 25 2009, 11:31 PM, a spus:
Ca nu l-am intalnit pana acum, desi cum ziceam, majoritatea driverelor au posibilitate de sincronizare. Prin urmare nici n-am folosit facilitatea asta.
Credeam ca softul comanda driverul si e suficient. Nu vad pentru ce trebuie sincronizare. Comanda e step/dir, pe LPT. Posibil ca nu inteleg cum functioneaza softul. Exceptand greselile pe care le fac legate de regimuri si alte minuni, fara sincronizarea driverelor si dupa cateva ore de mers, pozitia este pastrata fara probleme. Cum pot verifica daca asta este o problema comuna sau e doar pentru aplicatii pretentioase? Cum ziceam, folosesc Kcam, pe paralel, cu 3 motoare. N-am nimic setat master sau referinta. E drept ca prefer sa frezez in 2,5D ca nu am ajuns sa invat toate setarile de la 3D, dar scula poate.
Nu vreau sa par un as al acestor probleme ... am lucrat mult pe partea de motion control (regulatoare/scheme de comanda) dar am avut si ceva tangente cu controlul multiax.
Asadar din punct de vedere industrial sunt utilizate doua tipuri de control multiax: controlul centralizat si controlul distribuit. Diferenta dintre ele este una majora. In controlul centralizat (pe care cred ca il folositi dvs .. desi nu cunost Kcam) exista un singur master care calculeaza traiectoria vectoriala, face descompunerea pe axe si trimite in acelasi timp si comanzile punct cu punct la intervale regulate de timp catre drive-urile slave. Pentru ca toate comenzile se trimit in acelasi timp sincronizarea nu este critica practic nici nu o sa apare probleme pentru ca urmatorul update de puncte se va corecta automat.
In schimb daca aveti o aplicatie mai complexa in care sunteti pe deasupra si limitat de baud rate pe linia de comunicatie atunci se recomanda utilizarea controlului distribuit. Si in acest caz trebuie sa existe un master (care va calcula pozitia vectoriala si va descompune pe axe) care poate la randul sau sa controleze una din axe (deci nu mai este nevoie de un PC) si care sa si trimita comanda catre slave-uri. Avantajul acestei configuratii este ca poti trimite punctele la un interval de timp mai mare de genul ms (exista deasemenea un program care ruleaza pe fiecare slave in parte), si se preteaza mai ales atunci cand ai multe axe conectate printr-o retea industriala (cea mai des folosita este CAN-ul). Si aici sunt diferite strategii .. dar problema ramane pentru ca fiecare drive are un procesor(DSP) care are propriul oscilator. Intreruperile pe care functioaneaza drive-ul se baseaza pe clock-ul primit de la oscilator si cum e greu sa faci doua oscilatoare identice exista o deriva in timp. Asadar, la receptionarea unui nou mesaj (noua pozitie) este foarte posibil ca unul din slave-uri sa execute comanda inaintea altuia (desi au primit mesajul in acelasi timp pur si simplu intreruperea care deserveste controlul nu este activa inca (alta cu prioritate mai mare ocupa procesorul)) si axa respectiva sa o ia putin inainte. De aceea este nevoie de sincronizarea ceasurilor pentru a se elimina acest neajuns.
bitex, la Feb 25 2009, 11:31 PM, a spus:
Spor la treaba!
Noi nu generam nimic cu aceste drivere. Doar comandam motoarele, toata treaba anterioara fiind facuta de soft, cum stie el. Presupun ca tot el face si sincronizarea semnalelor trimise pe port, in functie de ce citeste in fisier. De cele mai multe ori interpolarea e liniara si chiar nu stiu ce pobleme pot fi cu aceasta sincronizare.
Daca nu se potriveste impartirea si da cu virgula, ce pierde prima oara, recupereaza la urmatorul ciclu. Zic si eu...
Am intalnit acest lucru in aplicatiile de "pick and place" unde dupa un timp cele 4 voice coil-uri de pozitionare se defazau dupa un timp.
Asa cum am zis, controlul distribuit are avantajele sale. Poti avea un master care sa gestioneze masina si care sa trimita punctele la intervale regulare si pe urma sa astepte acknolegde-ul de la slave-uri (in acest timp poate face altceva). Avand in vedere ca dvs comandati prin intermediul portului de LPT nu cred ca o sa aveti astfel de probleme. Dar v-am spus ... nu stiu prea multe depre modalitatea de control pe care o utilizati.
Daniel
#30
Postat 27 February 2009 - 01:34 PM
Scuze de intarziere ...
bitex, la Feb 25 2009, 11:31 PM, a spus:
Ca nu l-am intalnit pana acum, desi cum ziceam, majoritatea driverelor au posibilitate de sincronizare. Prin urmare nici n-am folosit facilitatea asta.
Credeam ca softul comanda driverul si e suficient. Nu vad pentru ce trebuie sincronizare. Comanda e step/dir, pe LPT. Posibil ca nu inteleg cum functioneaza softul. Exceptand greselile pe care le fac legate de regimuri si alte minuni, fara sincronizarea driverelor si dupa cateva ore de mers, pozitia este pastrata fara probleme. Cum pot verifica daca asta este o problema comuna sau e doar pentru aplicatii pretentioase? Cum ziceam, folosesc Kcam, pe paralel, cu 3 motoare. N-am nimic setat master sau referinta. E drept ca prefer sa frezez in 2,5D ca nu am ajuns sa invat toate setarile de la 3D, dar scula poate.
Nu vreau sa par un as al acestor probleme ... am lucrat mult pe partea de motion control (regulatoare/scheme de comanda) dar am avut si ceva tangente cu controlul multiax.
Asadar din punct de vedere industrial sunt utilizate doua tipuri de control multiax: controlul centralizat si controlul distribuit. Diferenta dintre ele este una majora. In controlul centralizat (pe care cred ca il folositi dvs .. desi nu cunost Kcam) exista un singur master care calculeaza traiectoria vectoriala, face descompunerea pe axe si trimite in acelasi timp si comanzile punct cu punct la intervale regulate de timp catre drive-urile slave. Pentru ca toate comenzile se trimit in acelasi timp sincronizarea nu este critica practic nici nu o sa apare probleme pentru ca urmatorul update de puncte se va corecta automat.
In schimb daca aveti o aplicatie mai complexa in care sunteti pe deasupra si limitat de baud rate pe linia de comunicatie atunci se recomanda utilizarea controlului distribuit. Si in acest caz trebuie sa existe un master (care va calcula pozitia vectoriala si va descompune pe axe) care poate la randul sau sa controleze una din axe (deci nu mai este nevoie de un PC) si care sa si trimita comanda catre slave-uri. Avantajul acestei configuratii este ca poti trimite punctele la un interval de timp mai mare de genul ms (exista deasemenea un program care ruleaza pe fiecare slave in parte), si se preteaza mai ales atunci cand ai multe axe conectate printr-o retea industriala (cea mai des folosita este CAN-ul). Si aici sunt diferite strategii .. dar problema ramane pentru ca fiecare drive are un procesor(DSP) care are propriul oscilator. Intreruperile pe care functioaneaza drive-ul se baseaza pe clock-ul primit de la oscilator si cum e greu sa faci doua oscilatoare identice exista o deriva in timp. Asadar, la receptionarea unui nou mesaj (noua pozitie) este foarte posibil ca unul din slave-uri sa execute comanda inaintea altuia (desi au primit mesajul in acelasi timp pur si simplu intreruperea care deserveste controlul nu este activa inca (alta cu prioritate mai mare ocupa procesorul)) si axa respectiva sa o ia putin inainte. De aceea este nevoie de sincronizarea ceasurilor pentru a se elimina acest neajuns.
bitex, la Feb 25 2009, 11:31 PM, a spus:
Spor la treaba!
Noi nu generam nimic cu aceste drivere. Doar comandam motoarele, toata treaba anterioara fiind facuta de soft, cum stie el. Presupun ca tot el face si sincronizarea semnalelor trimise pe port, in functie de ce citeste in fisier. De cele mai multe ori interpolarea e liniara si chiar nu stiu ce pobleme pot fi cu aceasta sincronizare.
Daca nu se potriveste impartirea si da cu virgula, ce pierde prima oara, recupereaza la urmatorul ciclu. Zic si eu...
Am intalnit acest lucru in aplicatiile de "pick and place" unde dupa un timp cele 4 voice coil-uri de pozitionare se defazau dupa un timp.
Asa cum am zis, controlul distribuit are avantajele sale. Poti avea un master care sa gestioneze masina si care sa trimita punctele la intervale regulare si pe urma sa astepte acknolegde-ul de la slave-uri (in acest timp poate face altceva). Avand in vedere ca dvs comandati prin intermediul portului de LPT nu cred ca o sa aveti astfel de probleme. Dar v-am spus ... nu stiu prea multe depre modalitatea de control pe care o utilizati.
Daniel