Modelism - RHC Forum: Curbe Polare - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Curbe Polare putina teorie

#1 Useril este offline   TOMY 

  • ex Nimsoc
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 924
  • Inregistrat: 17-May 07

Postat 25 September 2008 - 08:22 PM

... curba polara ....

Ce e aia?
0

#2 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 September 2008 - 09:53 AM

Vezi postareanimsoc, la Sep 25 2008, 09:22 PM, a spus:

... curba polara .....
Ce e aia?

uite o explicatie buna: Wikipedia
si alta care e cu desene, sa inteleaga tot aeromodelistu: aici
Si inca ceva: polara este specifica fiecarui profil, nu aeronavelor, nicidecum aeronave care au mai multe polare...asta daca nu m-a lasat pe mine neuronu' :D
Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#3 Useril este offline   mvpricop 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1424
  • Inregistrat: 08-February 06

Postat 26 September 2008 - 05:50 PM

Au fost niste discutii cu polara si datorita unui membru important, o sa comentez si eu, cam imbarligat....


Nu exista mai multe polare, functie de incarcare, decat in ideea ca incarcarea mare iti deformeaza avionul in zbor.... Daca avionul e perfect rigid (modelele de tunel aerodinamic din lemn (nuc) si metal masiv, azi am ridicat vreo 10 buc., unele de cate 70-80 Kg la 1.2x1.7m - ajutat :lol: ), exista o singura polara (la bracaje date).

Modificand incarcarea poti sa explorezi mai multe zone din polara. Polara se obtine experimental in tunel, sau prin calcul ( :D ) pe un model foarte rigid (in general :) ) si greu si nu in toate zonele ei se poate zbura real. Totul porneste de la portanta L, rezistenta la inaintare D si moment de picaj My. Se impart la presiunea dinamica si aria aripii, mai putin momentul My care se imparte si la un brat de referinta si se obtin coeficientii aerodinamici. Cu astia abia se calculeaza polara aia cu viteza de infundare, functie de viteza de zbor. Fac studentii la aerocarje in anul III, da’ tac chitic, nene.

Noi aici denumim polare (poate gresit, da' nu prea conteaza) mai multe curbe, printre care si CL in functie de CD - coef. port. fct. de coef. rezistenta la inaintare. In general (in contextul de fata) polara e o curba facuta din componentele unei marimi vectoriale: (CL,CD) sau (CD,CL) e vector forta, (Vx,Vz) sau (Vz,Vx) vector viteza - nu conteaza ordinea in perechi sau grafic, intorci graficul la 90 grade daca nu-ti place.
Curba asta (CL,CD) are o zona, numita laminar bucket (in jurul incidentei de portanta nula!) - acolo curgerea este predominant laminara pe profil (mai ales daca-i laminar :) ), sau avion (nu orice Piper), sau cartof...... Aici portanta e micuta, dar D este spre minim! Ai rezistenta de forma mica si rezistenta de frecare mica, in fine si aia indusa la fel, e minima. Pe asta de frecare chiar poti sa o masori oarecum, dar costa foarte mult si trebuie sa te si pricepi (eu nu). Alelalte, raman necunoscute.
Tot pe aici (marginea galetii sau gropii) e finetea maxima D/L sau CL/CD, tot aia.
In laminar bucket ai CL micut (trece si prin zero la profile simetrice, nu neaparat la alelalte) si CD minim!

Portanta L=CL*q*S, q=presiunea dinamica=1/2*densitatea*viteza^2, S=aria aripii
Ca sa zbori, L=G Greutatea, iar cum CL e mic, iti trebuie presiune dinamica q maricica, adica viteza mare.

Ca sa poti zbura cu viteza mare cu un model dat, iti trebuie incarcare mare......

q CL = G/S
pres. dinamica * CL = Greutate/Suprafata aripa = incarcare
densit. aer * Viteza_zbor**2 * CL = incarcare

Incarcarea este proportionala cu viteza de zbor la patrat.

Vrei sa zbori in zona de laminar bucket a polarei (unde e finetea CL/CD maxima)? Iti trebuie incarcare maricica, de asta planoarele adevarate si unele aeromodele se lesteaza. Problema e sa ai o polara cu laminar bucket pronuntat, sa se merite sa incarci. Ca nu orice zburatoare sau profil are asa ceva.

Acuma mai e o chestie: finete maxima = distanta maxima de zbor.
Anduranta maxima (timp la termica sau oriunde) = CL**1.5/CD maxim.
Astia cu F3J si F3B au probele astea in concurs. Baga lest la distanta si viteza, merg usurati la anduranta. Mai au si mixaj nelinear flaps-profundor sau invers, conteaza..... Dar respectivii nu prea scriu pe forumuri, doar cer sponsorizari ca sa se bata cu strainii.

N-am zis nimic de momentul de picaj. Trebuie sa fie zero la zbor la echilibru - chiar planat. Se face din bracajul de profundor - pilotul o face, fara sa-si dea seama sau daca da, cu trimari sau suparari.
Dar la orice incidenta de zbor real, drept, ai un bracaj anume de profundor (chiar daca multi or sa sara in sus ca n-au, sau nu simt - il comanda din cand in cand si ca valoare medie tot il au). Polara care ia in calcul si asta (sunt efecte importante) se numeste de echilibru. Se calculeaza, sau se experimenteaza - si aici se preteaza cel mai bine un fel de aeromodel in tunelul aerodinamic. Am incercat sa fac asta cu unul, saptamana trecuta. Dar am gresit ceva elemetar la momentul de picaj si o reiau cand o sa se poata..... Ideea e ca se poate face, din ce-am incercat. Ma temeam sa nu fie prea greu de reglat variabilele problemei simultan. Se poate face si aplicand corectiile de tunel in timp real, totul e sa te pricepi..... Ori, la asta, mai e de lucru.

Poti sa obtii in tunelul aerodinamic si regim de echilibru cu motor (dar nu cu acumulatori, ci cu o sursa serioasa ca trebuie sa-ti mearga motorul multisor). Pentru o anumita viteza a curentului, modifici bracajul de profundor, incidenta si turatia motorului, pana faci echilibrul de forte pe orizontala, verticala si in momentul de picaj (trei ecuatii, trei necunoscute). Rezolvi experimental ecuatiile de echilibru. Am facut si echilibru pentru zborul (planat, dar cu o eroare....) chiar si la cutit - care pentru modelul respectiv e un fel de picaj cu derapaj! Corectiile insa iti modifica si incidenta, da’ nu-i problema.

Sper ca n-am gresit prea mult.

Deci: derapaje in picaje.
Cu sau fara de motor,
Io le zbor pentru popor!

Schaum vor dem Mund,
Und Papier fuer der Fund!
0

#4 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 26 September 2008 - 06:07 PM

Maaaaamaaaaa, super frumos, dar eu am ametit. Ai vreo carte de unde sa incep sa studiez si eu ceva teorie?
0

#5 Useril este offline   ave 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1010
  • Inregistrat: 13-December 07
  • Gender:Male
  • Location:București... în weekend

Postat 26 September 2008 - 06:11 PM

Vezi postareaRomulus, la Sep 26 2008, 07:07 PM, a spus:

Maaaaamaaaaa, super frumos, dar eu am ametit. Ai vreo carte de unde sa incep sa studiez si eu ceva teorie?

Cre' ca omul se refera la facultatea de aeronave... :lol:

Aceasta postare a fost editata de ave: 26 September 2008 - 06:12 PM

Ave
0

#6 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 26 September 2008 - 06:21 PM

Evident. Eu nu vreau facultate, vreau doar sa fundamentez putin stiinta "hobilistica" din creierul meu. Iar daca am prins pe cineva care stie, am indraznit sa cer un sfat, relativ la o carte pentru amatori.
0

#7 Useril este offline   TOMY 

  • ex Nimsoc
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 924
  • Inregistrat: 17-May 07

Postat 26 September 2008 - 09:08 PM

@mvpricop, multumesc pt. explicatiile despre polara. Chiar nu stiam nimic concret despre ea. In capul meu "infundarea " se traduce altfel. Nu stiam ca-i spune "curba polara"
@BogdanStancu, iti multumesc si tie pt. link-uri, cu toate ca ar fi fost de preferat sa-mi explici cu cuvintele tale. Pe google puteam cauta si eu, si chiar am cautat, dar m-ai fi surprins intr-un mod placut daca-ti expuneai cu cuvintele tale cunostintele in domeniu. Poate data viitoare.
0

#8 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 September 2008 - 09:12 PM

mvpricop, mersi de explicatii, dar pe mine m-ai pierdut dupa prima treime; intai ca voi ii spuneti L si nu cz, D si nu Cx samd; apoi, ca n-ai spus pe intelesul nostru, ce dracu, mai suntem si 'telectuali pe langa voi, inginerii; apoi III ca imi explici aspecte practice de la tunelu ala al vostru, da pun pariu ca nici voi n-ati vazut-o inca pe Luminita.
last but not least, iesti (sic) pedepsit sa contribui la vademecum cu un articol despre polara profilului ei interpretarea IN PRACTICA ZBORULUI. PE INTELESUL OAMENILOR!

@nimsoc, ai postat imediat inaintea mea; e greu sa iti explic, daca tu nici macar nu stiai ca exista. Cred ca o discutie constructiva se poarta in cunostinta de cauza, daca nu cumva socotesti si asta a fi un sofism.
Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#9 Useril este offline   TOMY 

  • ex Nimsoc
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 924
  • Inregistrat: 17-May 07

Postat 26 September 2008 - 09:31 PM

Vezi postareaBogdanStancu, la Sep 26 2008, 10:12 PM, a spus:

Cred ca o discutie constructiva se poarta in cunostinta de cauza, daca nu cumva socotesti si asta a fi un sofism.


Nu, clar, vrei sa fii rautacios. ;)
0

#10 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 September 2008 - 09:40 PM

Vezi postareanimsoc, la Sep 26 2008, 10:31 PM, a spus:

Nu, clar, vrei sa fii rautacios. ;)

oh, ya! ;)

ps: si e pps, nu pss, daca stii de la ce vine, daca nu iti dau un link, cacuvintele mele....iar cu desenele nu stau bine.
Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#11 Useril este offline   mvpricop 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1424
  • Inregistrat: 08-February 06

Postat 28 September 2008 - 07:31 PM

Pai:

L=Lift = portanta
D=Drag = rezistenta la inaintare

Celelalte, mai rarut, ca-i mai dragutz.

Chestia cu laminar bucket - e o noutate si pentru mine, recunosc - de aproximativ un an.
Chestia cu polara de echilibru am auzit-o acum vreo doi ani si a fost de ajuns.

La facultatea de ing. aerospatiala, se preda ce se preda, dar conteaza si cum (depinde de cine preda, dar cica si pentru cine....). De aia nu trebuie invinovatiti foarte tare absolventii. Un profesor respectabil, mai tanar, m-a amenintat ca s-au produs imbunatatiri radicale la facultate si ca mi-ar place sa mai fac odata scoala. Daca s-ar putea, as mai face-o odata....

Explicatii cu grafice, alta data, cand o sa fie timp.
Cu sau fara de motor,
Io le zbor pentru popor!

Schaum vor dem Mund,
Und Papier fuer der Fund!
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

5 useri citesc topicul
0 membri, 5 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro