intrebari tampite am unele nelamuriri
#211
Postat 10 April 2011 - 05:15 PM
Acuma, oricata matematica si fizica as sti, asta s-ar putea sa nu ma ajute sa-mi imaginez ce se intampla practic. Adica, pe scurt, putem explica fortele matematico-fizice care apar atunci cand intra un cui intr-o anvelopa, insa efectul final/palpabil/observabil si ... de efect este ca ... roata se dezumfla; cum de asemenea cand o aripa stall-eaza se vede clar cum avionul se inclina pe aceasta si ... pur si simplu aluneca "la vale" pe partea pe care se inclina. Pe aceasta logica, pe mine ma intereseaza sa inteleg fenomenul de stall-are a unei elici ... ca si fotografie sau film, inainte de a-l experimenta pe propria-mi piele .... nu sa inteleg teoremele matematic-o fizice care ... explica fenomenul. Nu de alta, da' nu ma ajuta sub nici o forma sa stiu de ce 1+1=2 ... ci imi este de ajuns sa stiu ca ... intotdeauna 1+1 face 2, iar daca vreau ca 1+1 sa faca 3 (de ex.) ... trebe sa fac aia sau ailalta.
Practic, cum imi imaginez eu fenomenul de stall prop, ar fi cam la modul urmator: daca aveonul sta pe loc, datorita efectului de ... prop stall, acesta nici nu va putea sa se miste ... sau ceva p-acolo. Daca ai impins aveonul ... acesta se va misca ... si practic s-ar putea chiar sa si decoleze, insa daca in timpul zborului, printr-o manevra neinspirata, ai redus viteza aveonului la ... 0, elicea nu va mai fi in masura sa-l accelereze, iar aveonul va cadea cam ca un bolovan ... Nu?! :good:
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#212
Postat 10 April 2011 - 06:46 PM
Cei de la navo chiar si pot vedea fenomenul mult mai sugestiv, la aero trebuie tunel ca sa "vezi" asta.
Efectul este ca tractiunea va fi mai mica decat cea teoretica, iar ca sa sa atinga o tractiune mai mare avionul trebuie sa ajunga la o anumita viteza.
Unul din efecte este ca daca ti se intampla asa ceva nu vei mai putea sa lansezi avionul din mana, ci iti va trebui un mijloc mecanic de accelerare, sa zicem catapulta.
Cum sa faci sa nu ajungi la asta... evita elicele cu pas mare, apropiat de diametru. Incearca sa nu folosesti o elice cu pasul mai mare de 2/3 din diametru.
9*5 de exemplu e o elice foarte populara la motoplanoare clasa 1.5-2m, de la 9*7 in sus poti incepe insa sa ai probleme.
#213
Postat 10 April 2011 - 07:34 PM
Incerc sa-mi imaginez ... cam ce se intampla, adica elicea se invarte ... cumva in gol, fara sa realizeze tractiunea teoretica?!
Aceasta postare a fost editata de PaunFD: 10 April 2011 - 07:36 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#214
Postat 10 April 2011 - 08:30 PM
De aceea motoarele aero au turatii cat mai mici: o elice nu are randament la turatii inalte.
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 10 April 2011 - 08:31 PM
#215
Postat 10 April 2011 - 09:07 PM
Efectul de stall la elice se manifesta cand unghiul de incidenta al palei (adica unghiul dintre profilul palei si fileul de aer) se gaseste intr-o gama de valori pt. care coeficientul de portanta al acestuia e foarte mic, e zero sau, in unele cazuri, e negativ.
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#216
Postat 10 April 2011 - 09:47 PM
PaunFD, la 10 April 2011 - 05:15 PM, a spus:
Acuma, oricata matematica si fizica as sti, asta s-ar putea sa nu ma ajute sa-mi imaginez ce se intampla practic. Adica, pe scurt, putem explica fortele matematico-fizice care apar atunci cand intra un cui intr-o anvelopa, insa efectul final/palpabil/observabil si ... de efect este ca ... roata se dezumfla; cum de asemenea cand o aripa stall-eaza se vede clar cum avionul se inclina pe aceasta si ... pur si simplu aluneca "la vale" pe partea pe care se inclina. Pe aceasta logica, pe mine ma intereseaza sa inteleg fenomenul de stall-are a unei elici ... ca si fotografie sau film, inainte de a-l experimenta pe propria-mi piele .... nu sa inteleg teoremele matematic-o fizice care ... explica fenomenul. Nu de alta, da' nu ma ajuta sub nici o forma sa stiu de ce 1+1=2 ... ci imi este de ajuns sa stiu ca ... intotdeauna 1+1 face 2, iar daca vreau ca 1+1 sa faca 3 (de ex.) ... trebe sa fac aia sau ailalta.
Fizica este intelegerea fenomenului, nu simpla memorare si aplicare a unor formule plictisitoare. Matematica este desigur suportul . Dar nu vreau sa intru in polemici pe tema asta.
M-am gandit la un model cred eu mai simplu:
Baga mana in apa si "taie" apa cu palma la diferite unghiuri. La unghiuri mici si medii o sa vezi ca va aparea o forta laterala(care genereaza thrustul). Daca unghiul devine aproape drept, rezistenta la inaintare se mareste insa nu mai apare forta laterala, fiind de fapt o bolboroseala cum zicea renatoa.
Acum cred ca te intrebi de ce aceeasi elice la viteza mai mare iese din stall si functioneaza normal.
Considera urmatoarea echivalenta: cu cat viteza elicei prin aer creste(viteza avionului) cu atat acel unghi se micsoreaza si datorita experimentului de mai sus realizezi de ce elicea incepe sa genereze thrust.
#217
Postat 11 April 2011 - 12:43 AM
MLGore, la 10 April 2011 - 09:07 PM, a spus:
Bineinteles ca ai dreptate. A fost o incercare de a-i da un exemplu de cum se schimba comportamentul unei elice in functie de turatie. Fenomenele sunt diferite, deci, in consecinta, ideea a fost neinspirata.
Multa bafta.
#218
Postat 11 April 2011 - 08:12 AM
In aceeasi idee, computerul functioneaza si fara ca eu sa stiu fizica/electronica care face ca bitii sa circule, sa fie procesati si/sau sa circule, iar cand ceva se defecteaza, computerul se comporta intr-un anumit fel, care "spune" ca s-a defectat, scoate niste beep-uri, nu porneste, etc. Pentru a remedia defectiunea, nu trebuie sa fiu doctor in fizica ... sa observ ... evidenta si nu trebuie sa am de fapt, nici cea mai mica idee despre electronica ... in general. Marul lu' Newton, i-a cazut in cap si merele vor continua sa cada in capul celor aflati in drumul ... merelor spre pamint si cu si fara legea atractiei gravitationale ... cu sau fara ... "G".
Cred ca ... explicatia cu mana in apa, se apropie cel mai mult de ... toooaaataaa polologhia de ecuatii fizice cu sportul lor matematic aferent care explica ... ceva observabil, poate la fel de usor observabil ca si ... roata care se invarte, marul care va cadea din copac, sau apa calda care curge la robinet.
Cu toate acestea, nu imi este clar, ce se intampla cu un aveon/aeromodel, ca carui elice tocmai a intrat in stall! Ce face el, ca aveon ... intra in vrie plata, nu mai inainteaza, da inapoi, face pluta pe spate?! Adica ... am inteles, elicea a intrat in stall, iar fenomenul in sine este ca si cum as da cu mana drept prin apa, neinclinata la nici un unghi, asta inseamna ca ... elica va actiona ca o ... frana de "elice". Probabil ca aveonul ... va sta pe loc in aer, sau va incerca asta, cum insa marul cade pentru ca asa a zis nenea Newton si aveonul ar trebui sa cada. Corect?!
Acuma, apare solutia la problema generata de ... aveonul care cade, pentru ca acesta noi/eu care tin radio-comanda in mana, nu vreau sa cada. Ce ar trebui sa fac, ca sa scot ... elicea din starea ei de ... frana de elice?! Sa accelerez? Sa opresc motorul/elicea? Sa fac tucahara intinsa cu triplu surub, sau sa fie flit-flack cu simplu surub?!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#219
Postat 11 April 2011 - 08:32 AM
Cum spuneam, roata ... se invarte, dai drumul la robinet ... apa calda curge, focul ... frige, bagi doua andrele in priza ... zzzzzttt - curenteaza, etc. Elicea in stall ... cum?! face ... precum andrelele in priza?! se invarte precum roata?! curge precum apa calda?! La ... lectia asta am lipsit eu si ... nu vreau sa ... raman corigent!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#220
Postat 11 April 2011 - 09:20 AM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#221
Postat 11 April 2011 - 01:24 PM
De fapt, vria plata am patit-o chiar de 2 ori in zile diferite, insa in conditii similare ... in sensul in care incercam cu motorul in plin, sa rog frumos ganganelul sa faca un looping mai strans, asa cum stiu eu ca-l poate face Nemo-ul. Ganganelul insa, n-a avut viteza suficienta si motorul nu l-a ajutat, drept pentru care ... a urcat cat a urcat, apoi ... a ramas in coada si a inceput sa cada in coada, apoi modelul a intrat in vrie plata (la a doua ... incercam sa scap modelul de un pescarus ... mult prea curios). M-a dus mintea sa ... tai motorul si sa imping comenzile pentru a pune botul ganganelului spre pamint, insa ... cand a vrut el s-o ia din loc, pamintul era mult prea aproape, asa ca ... n-am mai avut ce sa-i fac decat sa-l pun jos.
Cand spun "vrie plata" am in minte modelul care ... este perfect paralel cu solul, atat stanga - dreapta, cat si spate - fata, dar se invarte in jurul CG-ului si ... cade! Apoi, din cate imi dau eu seama, epo parkjet-ul este ... mai "de viteza" decat nemo, mai ales ca ... are aceeasi forma ca un Skyfun jet, doar ca-i redus la dimensiuni.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#223
Postat 21 April 2011 - 10:01 AM
Evident, imi imaginez ca exista neste multe explicatii, cu ... Bernoulli, constanta lui Planc, ceva ecuatii diferentiale, integralele n-ar fi excluse din problema, insa ... cu ochiul liber (sau cu ochelarii, m-ar interesa cum se poate observa fenomenul) si cum ajuta la o aterizare cat mai corecta.
Multumesc anticipat, pentru eventualele raspunsuri.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#224
Postat 21 April 2011 - 10:26 AM
Sursa: MDN
FILÁ vb. I. 1. tr. .... 8. tr. A zbura orizontal la înălțime mică, reducând viteza pentru aterizare. [< fr. filer, it. filare].
Sursa: DN
http://dictionare.ed...efinitie/filare
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 21 April 2011 - 10:28 AM
#225
Postat 21 April 2011 - 01:48 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#226
Postat 21 April 2011 - 02:21 PM
Ex: vii la aterizare cu un model despre care se spune ca fileaza; o sa ai surpriza sa vezi ca daca in pragul pistei erai la 2 m alt .....fileaza si fileaza, pista se termina si tu tot la 2 m alt esti,deci ai ratat aterizarea.Daca ai motor pe model ii dai gaz si reincerci.Daca nu ai te duci in balarii.Problema care apare in plus este efectul de sol care si el ajuta la "filare".
Aterizarea corecta in aceste conditii necesita un pic de antrenament pe modelul respectiv,si un dozaj corect intre bracajul profundor/flaps(daca este cazul) si motor.
In cazul unor bracaje incorecte ori fileaza prea lung si ratezi,ori angajezi modelul si dai cu el de mama terra.
#227
Postat 21 April 2011 - 08:17 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#228
Postat 22 April 2011 - 12:02 AM
PaunFD, la 21 April 2011 - 08:17 PM, a spus:
Si eu care credeam ca sunt printre putinii incepatori de pe aici :clapping: :clapping:
De termenii de mai sus nu am mai auzit pana acum, dar am impresia ca am facut cunostinta cu unii din ei si pana la urma...... tot zburam....dar e bine macar sa stim cu ce ne confruntam...... ca prin vitrine sau site-uri nici vorba de fizica-chimie-matematica.....
Toti zic: ii pui bateria si mai ca zboara singur si te iuti ca la spectacol,... pana cand dupa cateva secunde de aplauze inaintea spectacolului,.... cortina cade cu tot cu model......?? Apoi ??? Nu era centrat, nu avea Cg OK?, Poate nu avea curaj in mainile unui incepator...
Pana la urma conteaza sa vezi ca poti sa-l invarti cum vrei, sa-ti placa,, ca ,, model si sa te intorci acas' cu un zambet in coltul gurii, gandindu-tu la ca figuri poti incerca data viitoate.......
Bafta si numai de bine
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#229
Postat 22 April 2011 - 10:54 AM
Marturisesc ca este extrem extrem de relaxant sa vii de la munca cu nervii praf, intr-o stare de oboseala avansata, sa ajungi acasa, sa-ti iei modelele, sacosa cu acumulatorii, telecomanda si ... ce "scule modelistice" ai mai pus in ea si s-o tunzi la camp, unde sa invarti un model in raza ochilor tai, pana taie ESC-ul motorul si sa-l pui ... unde poti, fara motor. Practic, dupa 2 - 3 ore (acum ca s-a marit ziua) ajung acasa la fel de odihnit si linistit de parca as fi dormit 3 ore.
Atat Nemo-ul cat si Epo parkjet-ul din dotare, le invart si le zburatacesc, uneori cu "figuri" alteori fara nici o figura, pana taie esc-ul de tot motorul. De-o bucata de vreme incoace, am invatat sa "ascult" motorul si zgomotul pe care-l face si sa ma prind cand acumulatorul e ... aproape "gata", astfel incat sa invart modelul cat mai aproape de mine, pentru a putea sa-l aterizez cat mai pe langa mine, sa nu mai merg j-de zeci de metrii dupa el. Practic, in ultima perioada, cel mai departe am mers dupa un model 30m, masurati prin metoda dublilor pasi.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#230
Postat 22 April 2011 - 11:02 AM
PaunFD, la 22 April 2011 - 10:54 AM, a spus:
Ar fi bine sa il aduci jos si mai devreme. Un acumulator adus jos la 20% va avea viata dubla decat unul stors de tot, sa zicem cu 5-10% suflare in el.
#231
Postat 22 April 2011 - 12:02 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#232
Postat 22 April 2011 - 03:55 PM
1)Cum incetinim un avion fara a-i modifica altitudinea,daca motorul e deja la 0?
2)O baterie lipo,dupa 21 de minute de zbor pe moto-planor,are 11,02 V(3S).Dupa inca 4-5 minute regulatorul taie motorul,la sol vad ca bateria are 9,32 v.De ce in 4 minute s-au dus 2 volti iar in 21 de minute la fel?! :drinks: :) Stilul de zbor nu s-a schimbat,am zburat aproape identic.
3)Cum sa previn aterizarile deadstick,caci eu de obicei stau cu motorul la 20%-30%(fiind un moto-planor),si ma ghidez dupa sunetul motorului,iar daca mai uit la timer nu e prea relevant caci se intampla fenomenul de mai sus?
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#233
Postat 22 April 2011 - 04:09 PM
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#234
Postat 22 April 2011 - 07:23 PM
#235
Postat 22 April 2011 - 07:32 PM
O alta intrebare tembela ar fi:
se da un motor "periat" (cel original de pe Robbe Cardinal) si un ESC LiPo-NiMh 30A, acumulator Li-Po 2 celule.
Sa se afle de ce porneste motorul singur-singurel la turatie maxima imediat cum conectez acumulatorul? Mentionez ca "stickul" throttle e pe "zero".
#236
Postat 22 April 2011 - 07:35 PM
Se rezolva inversand canalul 3.
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#237
Postat 22 April 2011 - 07:44 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#238
Postat 22 April 2011 - 08:12 PM
#239
Postat 22 April 2011 - 09:59 PM
Rower, la 22 April 2011 - 08:12 PM, a spus:
Dar ai omis sa spui despre ce statie e vorba.De obicei cele care vin RTF,asa a fost la mine cazul cel putin,are canalul de motor bine definit si neschimbabil.Este necesar sa aflam ce tip de statie dar in mod normal ar trebui sa se rezolve cu reverse,daca e din aia de care zic eu.
bafta..
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#240
Postat 22 April 2011 - 10:10 PM
oachidori, la 22 April 2011 - 09:59 PM, a spus:
bafta..
Nu e "din aia".
Statia: Turnigy 9x v2 2.4 GHz, Rx - Turnigy 8 ch
Motor: Power 600 (brushed)
ESC: Art-Tech 30A (de la Botosani): 2-3 Li-Po, 30A
Accu: Li-Po 3s
Servourile (profundor, directie) merg perfect, doar motorul o ia razna. E vreo problema la imperecherea motor "periat"-Accu Li-Po?
Chiar nu-i dau de cap...
Aceasta postare a fost editata de Rower: 22 April 2011 - 10:13 PM