Postat 31 July 2012 - 12:05 AM
El/T33-ul zboara bine, frumos si ... rapid, dar decolarea devine chinuitoare daca nu are pic de vant, iar aterizarea ... mai rar - din ce in ce mai rar (din fericire) se soldeaza cu ... cel putin un bot infipt in pamint, daca nu cumva o angajare la 30cm de sol si vegetatie urmata de o frumoasa roata bot - aripa - coada - aripa ... cum a fost cazul in seara asta, fara canard-uri, bineinteles.
Cea mai tare faza pe care am vazut-o pe net, cu un T33, a fost aia in care un ... "el" austriac - probabil, zboara un T33 la ... panta!!! Asta in conditiile in care numai eu stiu ce chinuri si batai de cap am cu el la decolare si aterizare, datorate greutatii ... si suprafetei portante mici data de aripa subtire in carne si ingusta! Bine, dupa aceea am vazut alte multe dude si monstrii grei zburand la panta si mi-a intrat in cap ideea ca in curentii ascendenti ai unei pante ... si o piatra zboara ...
Culmea, T33-ul meu, pe vant de la 24kmh decoleaza usor ca un fulg din mana si ... aterizarea (contra vantului evident, sau in cel mai rau caz paralel cu directia vantului) e o placere. In aer, odata decolat e ... splendid si face absolut toate manevrele acrobatice de baza, fara nici cea mai mica sovaiala (looping, urcare la verticata - pana nu-l mai vad, zbor pe spate, tonou, etc.), fara sa tina cont de exitenta vantului si a curentilor de aer care genereaza gropi si cratere pentru alte modele.
@renatoa, impresia artistica ... e ... sufletul comertului, iar unele lucruri care arata frumos si au nota 10 la impresie artistica, de fapt majoritatea - in cazul de fata, fac ceea ce trebuie sa faca - adica zboara. Ca au unele "mici" probleme, cum ar fi decolarea/lansarea si aterizare-o tranta ... e ... alta poveste. Acuma, pana nu pui mana pe un astfel de model, n-ai de unde sa stii cum si ce fel, iar imaginea pe care ti-o faci din ce-ti povestesc altii, sau chiar si din ce vezi pe net (fara sa-ti fie puse la dispozitie toate detaliile) se dovedeste in extrem de multe ocazii a fi eronata. Ca exemplu, in afara de mine si de @DDaniel nu cred sa mai existe multi proprietari de T33 EDF 50/55mm care sa poata pune problema comportamentului acestui model la modul ... cel mai concret posibil.
De altfel, pe aici pe forum nici n-am vazut in afara de ce am postat eu si DDaniel nici o alta amintire a modelelor cu EDF-urilor de 50/55mm, in ciuda faptului ca in lumea larga, acestea atrag destul de multi aeromodelisti, iar numai pe un forum unul din topicele dedicate acestora are mai bine de 1340 de ... pagini de postari de explicatii, intrebari, argumentari cu filme, posibilitati de up-grade, sfaturi despre ce sa faci si ce sa nu faci cu un anumit model, etc., etc. Ca atare, posibilitatea de a ma informa strict la obiect e ... cel putin de aici, de pe acest forum este ... spre 0 (zero).
Experienta indelungata intr-ale aeromodelismului, iti poate (zic eu) aduce o "banuiala" mai apropiata de realitate, despre posibilul comportament al unui astfel de model, da' pana nu pui tu mana pe stick-uri ... imi este greu sa cred ca ... ideea/banuiala se pupa cu realitatea.
Din mai multe motive, pe langa "impresia artistica" ma atrag modelele motorizate de EDF-uri de 50mm (unul din motive este legat si de spatiul de depozitare din casa, destul de redus, flota a crescut ... ). Arata bine, in general se comporta admirabil si ... seamana cu ceva modele care exista in realitate (F16, L39, AMX, T33, T45, etc.). Apoi posibilitatile de "tuning" in sensul obtinerii unor viteze de macar 100mph sunt extrem de vaste si nu foarte costisitoare si nici nu necesita cunostinte demne de doctorat in domeniu, ci doar ... cunostinte de bun simt (zic eu) in domeniu. Astfel, satisfactia pe care ti-o aduce un astfel de model, este una relativ rapida, facila si ... indelungata. Astfel, in toamna mi-am propus sa-mi imbogatesc flota cu un Jas 39 Grippen, evident tot 50mm EDF, in ciuda parerilor nu tocmai bune exprimate despre acesta, pe "acel" forum.
In seara asta, lipsa vantului si ... greseala grava de lansare (cred eu, desi s-ar putea sa fie si ... canard-ul) s-a soldat cu o impamintare serioasa, care a facut sa zboare "canard-ul" din pozitia lui. Pana a venit Edi ... am mai bagat zbor cu T33-ul fara ... canard.
@rasputin: cand spui sa ... "ingras" aripa, te referi la a o ingrosa in sectiune, sau ... a face alta aripa mai mare/lunga/groasa/lata?! In seara asta i-am pus ultronului SFG-uri si ... a facut ca acesta sa poata fi zburat la ... pasul putin alert al pilotului, usor ridicat in harrier (10-15 grade) fara nici macar o tendinta de a angaja. Ma bate gandul si chiar voi face sfg-uri si la T33 (mai ales ca in pachetul original acesta avea niste rezervoare/ceva in capatul aripilor, care banuiesc eu ca s-ar fi comportat ca SFG-urile).
"Pus astfel in lumina, ancorat in sinergia faptelor, recursul la mentalitate nu eludeaza meandrele concretului" - nu ma intrebati ce inseamna, ca n-am reusit inca sa inteleg ...
Ion Iliescu - Strategie si Reforma