motor brushless despre motoare
#4
Postat 08 February 2004 - 10:49 PM
Bafta
#5
Postat 09 February 2004 - 12:40 AM
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 09 February 2004 - 11:44 PM
subiectul de pe tehnice era cum sa faci....dar din cate am vazut s-a prea specializat pe un alt subiect,care in perspectiva mea nu ma prea ajuta la realizarea unui motor.ceva cu mizul care se satureza si alte chestii zic eu prea avansate(parerea mea).
dupa care partea electrica se poate realiza,cablajul este acolo,lista de pise...iti trebuie doar timp si ceva indemanare....iar daca cineva (de pe forumul acesta) a facut un motor din cd-rom dupa schema de la tehnice...cu tot cu partea electronica si mecanica bravo lui...daca nu vrea sa impartaseasca ideile cu noi...asta e!
bitex....cineva imi povestea de un avion care avea un brushless.....(mototul parea home made)si cica avea putere mult mai mare decat speed400 si era si ceva mai mic.eu unul nu am vazut asa ceva doar in poze.iar despre controllerul de pe placa cd-romului...merge...dar la intensitati mici...nu cred ca duce mai mult de 500mAh integratul acela!si din cate am vazut motorul consuma ceva de ordinul xAh (1A<x<5A sau poate mai mult)
#7
Postat 10 February 2004 - 12:59 AM
Salut. poate sunt eu mai greu de cap si nu inteleg cum lucreaza schema aia de pe tehnice dar totusi nu a reusit nimeni sa-mi explice. La mine daca nu stiu ce tre sa faca un montaj, nu merge, si daca stiu fac eu schema electrica dupa gust. Cred ca pana la urma am cerut decat principiul de functionare ca nu prea intelegeam eu cum merge un motor deasta fara senzori si sunt tare curios daca alea din comert au senzorii montati pe motor?
PS sa spunem ca au sfarsit la gunoi din alte motive
#8
Postat 10 February 2004 - 01:03 AM
Personal, nu cred ca se pot obtine motoare brushless mai performante (cu mult, in cel mai fericit caz) decât cele facute industrial. E drept ca poti merge spre maxim privind performantele, dar tot ajungi la niste limite electrice, mecanice, magnetice, pe care le-au atins pe cale industriala. Presupun ca merg pe un optim, ca nu-s producatori autohtoni... Si oricum nu cred ca se pot obtine mai ieftin. E destul de usor sa rebobinezi (probleme minore privind centrarea cred ca vor exista) un motor cu conductor ceva mai gros si sa bagi mai mult in el.
Chiar seara asta am vorbit cu un tip care s-a jucat mult cu motoarele de CD-ROM (e doar electronist desi de ani de zile viseaza la un auto RC) si le-a laudat foarte tare, fara nici un interes ascuns. Cred totusi ca nu se pune problema fabricarii unui motor de la zero. Nu e rentabil. Sau poate este, daca se trage tare de el, privind performanta. Dar tot implica folosirea unor materiale speciale, care in cele din urma sunt luate de la alte motoare. Intr-o zi cu soare voi incerca si eu marea cu degetul, dar nu acum. Prefer in cazul meu sa stric motoarele si sa folosesc rulmentii lor. Fiecare cu ce-l doare.
Spor la treaba!
PS Nici eu nu stiu cum functioneaza schema aia de pe tehnice la care te referi, ca nu m-am uitat la ea. Chiar daca as fi facut-o rezultatul era identic, cred. La motoarele de c.c. cred ca nu-s probleme. Daca ai un motor de c.a. monofazat si-l alimentezi in c.a. monofazat, cred ca e OK si cunosti fenomenele si de acolo. Motorul brushless e un motor fara perii, dupa cum stie toata lumea care a facut rusa la scoala. Mare smecherie. E un motor trifazat, fara perii. Pâna si bornele sau legaturile bobinelor pot fi identice (stea/triunghi). Daca-l alimentezi cu un curent alternativ trifazat la 50Hz obtii ceva asemanator cu majoritatea motoarelor trifazate pe care le stii. Principiul e cam acelasi, elementul mobil va urmari câmpul electromagnetic (parca se zice si rotitor?) al statorului. Faza interesanta e ca pentru tensiuni mici poti face ieftin un circuit care sa genereze o tensiune alternativa trifazata, cu frecventa mult mai mare, eventual reglabila. Senzorii se foloseau la unele variante pentru controlul (mai degraba comanda) turatiei sau in unele cazuri mai complexe (gen motoare reversibile, etc. ). Chiar se poate folosi pentru cautare si ceva din "3 phase driver". Pe pagina ROHM gasesti documentatie faina. Sa zicem asta: http://www.rohm.com/products/shortform/11m...tor/motor2.html sau pe aproape. Sau pe TOSHIBA sau pe ce vrei tu.
Unele circuite sunt pe la preturi sub 100.000 lei.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 10 February 2004 - 07:45 AM
Telefon: 0721 385365
#9
Postat 11 February 2004 - 01:53 AM
eu nu inteleg cum dai frecventa optima pt diferite regimuri de functionare.
sa presupunem ca ai inpins turatia motorului la maxim pt un anumit cuplu, daca cuplul creste se desincronizeaza ceva tre sa reduca frecventa pt a evita asta nu? cu siguranta daca lasi motorul la o turatie mai mica decat maxim suporta si variatii de cuplu fara desincronizare, dar idealul era sa obtinem puteri cat mai mari din ele nu?
Pentru limita in care poti creste puterea prin rebobinare pe tehnice sa dat o explicatie referitoare la magnetii permanenti si as completa eu cu o limita la care nu mai poate fi disipata energia termica.
Despre puterea la care pot fi inpinse aceste motoare va spun decat ca in astea ajunge tehnica de varf care se afla in continua schimbare la unul din motoarele cu care m-am jucat am gasit un magnet similar cu cele de la hdd (caruciorul port capete) foarte puternic, iar in cel de 48X era un magnet normal
#11
Postat 11 February 2004 - 01:27 PM
Telefon: 0721 385365
#12
Postat 11 February 2004 - 04:00 PM
Cind un pol al magnetului ajunge in vecinatatea bobinei cu ajutorul senzorului hall controlerul declansaza curentul prin bobina astfel incat intre magnet si bobina apare o forta de atractie. Cand se schimba polul magnetului se schimba si cuentul prin bobina. Pentru o miscare lina exista mai multe bobine defazate. Dupa cum vezi curentii din bobine sunt comandati de pozitia magnetilor rotorului astfel incat se creeaza un camp rotitor care este defazat constant inainte :(.
Se poate intelege cel mai simplu gandindu-te la un motor de cc. Acolo bobinele din rotor sunt alimentate cand sunt in fata polilor statorului. Si aici e la fel numai ca totul e intors pe dos si colectorul este comandat electronic.
#13
Postat 11 February 2004 - 04:19 PM
Si sunt asa sigur ca-i plin netul de explicatii, de nu-mi vine sa cred ca intreb fara sa caut.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 11 February 2004 - 04:22 PM
Telefon: 0721 385365
#15
Postat 11 February 2004 - 05:09 PM
Aceasta postare a fost editata de bitex: 11 February 2004 - 05:09 PM
Telefon: 0721 385365
#16
Postat 11 February 2004 - 05:38 PM
...pozitia este luata prin masurarea curentului indus in bobinele libere...
Mai trebuie precizat ca la fiecare start, controllerul se autocalibreaza prin invartirea rotorului in toate directiile, cel putin asa se intampla la unele LRK-uri
Aceasta postare a fost editata de Vivi: 11 February 2004 - 05:39 PM
#17
Postat 12 February 2004 - 12:54 AM
Mai bine mai tarziu decat niciodata. lucrurile au devenit ceva mai clare si pt mine. Mai am totusi o nedumerire referitoare la repartizarea polilor in magnet, eu de la fizica stiam ca un magnet are doi poli, iar daca iei 2 magneti sii lipesti tot cu 2 poli ramai. numai ca la motoarele de cd daca plimbi usor un metal pe margine simti mai multe puncte in care este atras. Am incercat si cu un magnetel mic aceias chestie pt a determina clar poli dar nu pot obtine rezultate pt ca de fiecare data este atras si deloc respins (zic eu pt ca magnetelul de control are un camp prea slab) daca aveti mai multe informatii despre asta sau o sugestie pt a putea verifica dispunerea polilor magnetului as fi profund recunoscator.
Merci mult :(
#19
Postat 12 February 2004 - 06:59 PM
Primii : se preseaza pasta, se coc in cuptor si apoi se magnetizeaza.
Cei anizotropi se magnetizeaza prima data in timpul presarii, apoi se usuca in cuptor si apoi se mai magnetizeaza o data. Deoarece se preseaza in camp magnetic particolele raman orientate intr-o directie si forta lor este mai mare.
Acum despre poli. In functie de cum este facut dispozitivul de magnetizat putem avea ori cat de multi poli. Sper ca nu am intrat prea mult in balarii.
#20
Postat 12 February 2004 - 11:57 PM
Ma intereseaza daca succesiunea polilor este intotdeauna alternata adica punctele in care simt eu ca atrage fierul sunt N-S-N-S..... deci sa nu poata fi N-N sau S-S
#21
Postat 13 February 2004 - 08:58 AM
Mr_brushless, la 12 Feb 2004, 01:47, a spus:
TOATE SECRETELE AICI LE GASITI
STIMA SI RESPECT
Sau puteti incerca acest link:
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350.../index_eng.html
Banuiesc ca este identic cu cel al tau Mr_brushless, doar ca e in engleza. Oricum, mie toate meajele tale imi apar scrise cu CAPITALE si daca adresa de server e "case sensitive" nu merge cu copy/paste.
...sau asa cred...
Oricum, informatiile de pe acest site sunt consistente. Merita vazut!!
Merita vazut si site-ul TORCMAN: http://www.torcman.de/ mai ales daca pricepeti germana.
Dupa cum am mai zis si alta data (a se citi "umflat in pene alta data"!) pe Klaus Kraft
(Mr. Torcman), l-am cunoscut personal si e un mic meseriash. Adica mic de stat si mare la meshteshug!
De vizitat si saitul AVEOX: www.aveox.com