cnc mill
#1
Postat 15 November 2011 - 06:56 PM
de luni de zile tot scotocesc prin forumuri despre acest subiect."robotica" am luat-o de doua ori de la cap la cap,am umplut calculatorul cu zeci de schite si modele,incat acum,cand a venit timpul sa-mi construiesc si eu un cnc ,nu mai stiu ce varianta sa aleg.de meserie sunt electrician si am lucrat 20 de ani intr-o uzina de armament,insa am mai "bricolat" cate ceva si in domeniile conexe.asa ca sunt aici sa ascult sfaturi.
ce vreau?ceva din toate.ceva 3d in lemn dar totusi si un pic de aluminiu.trebuie sa coste cat mai putin posibil.suprafata de lucru,maxim 600/400/120.motoare 3nm si drivere 4,2A,kitul de pe hi-end.suruburi trapez 16x4,axe de 20mm si rulmenti lineari.motorul de frezare kress de 900w,dar nu e batut in cuie.
am ramas la doua modele,una de pe un sait spaniol si modelul construit de katran,bineinteles ca la scara mai mica si mai low cost.
#3
Postat 15 November 2011 - 07:17 PM
#4
Postat 15 November 2011 - 07:23 PM
ionutb71, la 15 November 2011 - 06:56 PM, a spus:
de luni de zile tot scotocesc prin forumuri despre acest subiect."robotica" am luat-o de doua ori de la cap la cap,am umplut calculatorul cu zeci de schite si modele,incat acum,cand a venit timpul sa-mi construiesc si eu un cnc ,nu mai stiu ce varianta sa aleg.de meserie sunt electrician si am lucrat 20 de ani intr-o uzina de armament,insa am mai "bricolat" cate ceva si in domeniile conexe.asa ca sunt aici sa ascult sfaturi.
ce vreau?ceva din toate.ceva 3d in lemn dar totusi si un pic de aluminiu.trebuie sa coste cat mai putin posibil.suprafata de lucru,maxim 600/400/120.motoare 3nm si drivere 4,2A,kitul de pe hi-end.suruburi trapez 16x4,axe de 20mm si rulmenti lineari.motorul de frezare kress de 900w,dar nu e batut in cuie.
am ramas la doua modele,una de pe un sait spaniol si modelul construit de katran,bineinteles ca la scara mai mica si mai low cost. KTCNCFinal024t.jpg
Din start nu prea ai inceput bine. In loc sa pui motoare de 3Nm si drivere de 4,2A, pune motoare de 1,5-2Nm si drivere de 3A. Cu banii ramasi pune diferenta la suruburi si ia-ti suruburi cu bile. La fel si la ghidaje, indicat este sa folosesti pe axa y (cea pe care vine x si z)sine cu patine liniare. Diferenta de cost este mica. Varianta katran nu ti-o recomand ca este risipa mare de dural (este o varianta mai comoda si mai rapida la montaj) si greutate foarte mare (mai ales daca folosesti surub trapez) la final. Decat sa pui dural peste dural, mai bine pui o singura placa de dural frezata cum trebuie ca sa iasa ceva bine si-ti mai raman si bani. Trebuie sa intelegi ca la cnc intri cu adancime mica si avans mai mare decat la frezele manuale. Uita-te la modelele mele dupa forumul advers. poti sa folosesti textolit ca si blat la masa, dar nu-ti recomand sa-l folosesti la axa z decat cu o placa de dural mai subtire aplicata peste textolit.
#5
Postat 15 November 2011 - 07:34 PM
ionutb71, la 15 November 2011 - 07:17 PM, a spus:
Ca sa frezezi in dural oricum nu-ti trebuie viteza ca rupi scula. Masa mobila nu este recomandata pentru ca ai limita de greutate la deplasare si la puterea motorului, si oricum daca nu este bine facuta vibreaza. Mai bine misti axa x si z unde o sa ai o greutate constanta si motorul o sa-si faca treaba decat sa misti axa y unde va avea ca greutate masa, menghina, piesa, etc.
#8
Postat 16 November 2011 - 01:31 AM
candva am reparat partea electrica la o masina de gaurit in coordonate de prductie RFG la care masa era mobila pe toate trei axele si de aceea m-am gandit sa adopt acest sistem.pe de alta parte,sora mea lucreaza in Italia pe un CNC intro fabrica unde se produc marci renumite de ochelari(luxotica) si acolo capul de frezare executa miscarea pe toate axele si masa este fixa.apropo,MICTU e producatorul lor de freze si asta e site-ul lor
http://www.mictu.com/
#9
Postat 16 November 2011 - 07:11 AM
On topic
vrei sa frezezi aluminiu ... trebuie componente bune , nu-i bine sa faci compromisuri . Foloseste ghidaje profilate , nu altceva . Neaparat
suruburi cu bile . Structura solida , care sa nu vibreze . Eu proiectez o masina plecand de la motorul de frezare : functie de ce vreau sa prelucrez ,
cumpar motorul . Apoi desenez Z-ul in asa fel incat sa accepte motorul respectiv ( greutate , curse , sarcini de lucru ) . Gantry-ul il fac functie de
greutatea axei Z complet echipata . Abia dupa aia proiectez si X-ul ( masa de lucru ) . Bineinteles ca mai sunt cativa factori care trebuie considerati
in toata afacerea : cursele de lucru , clearance-ul de sub gantry ( poate vrei sa pui o menghina acolo , iar una de calitate e destul de inalta / 80-100mm )
vitezele de pozitionare in gol si cele de lucru ( adica mergi pe steppere sau servo-uri ) , si nu in ultimul rand , bugetul disponibil .
Bafta .
P.S.
Daca faci treaba cum trebuie , nu cred proiectul va fi " sortit esecului " ... Totul e sa nu faci compromisuri . Mai bine mai astepti nitel ,
mai aduni un banut , ca sa poti cumpara componente ca lumea , nu " trompete " . Gasesti un coleg care sa te ajute la prelucrarile componentelor
de structura , preferabil pe un CNC . Mai bine cheltuiesti 25% in plus acum , la inceput , decat 100% mai incolo ( construind alta masina ) .
Aceasta postare a fost editata de katran: 16 November 2011 - 07:16 AM
#10
Postat 16 November 2011 - 12:30 PM
katran, la 16 November 2011 - 07:11 AM, a spus:
Presupun ca de mine era vorba, si ca eu am facut deranjul.
Daca asa s-a inteles imi cer scuze. Dar eu am spus ca nu-i recomand varianta ta pentru ca este foarte grea in final (si foarte costisitoare ca materiale) si mai ales daca foloseste surub trapez are o problema. Cum i-am spus pe axa y (la tine vad ca-i x)sa nu faca masa mobila pentru ca este limitat la greutati. El trebuie sa inteleaga ca nu o sa intre niciodata cu un cnc in dural cu 5mm, ca nu este freza manuala. Masina intra in vibratii daca nu este reglata corect, si facuta strong. Motoarele astea de 3-10Nm pe care le pun de obicei orice hobbyst, practic ei le pun pentru preluarea greutatii si nu pentru putere de impingere in material (acolo poti sa impingi si cu 0,5Nm), si chiar pentru necunostinta a cea ce inseamna puterea in Nm. Daca axa x face corp comun perfect cu y si z, masina nu are voie sa vibreze. Deci daca ai sine de calitate, suruburi la fel, fortele bine contrate, poti sa mergi pe structuri usoare. O sa prezint in viitorul apropiat un cnc la care s-a exclus aluminiul din laterale si de la axa z, si s-a introdus fibra de carbon de 8mm grosime. O sa aveti o surpriza cat de bine se comporta.
Deci inca o data, imi cer scuze daca ai preluat informatia mea altfel decat am vrut eu sa se inteleaga, dar eu sunt adeptul unei constructii cu componentele necesare pentru ea, si nu pentru a o ingreuna nejustificativ.
#12
Postat 16 November 2011 - 05:03 PM
ionutb71, la 16 November 2011 - 02:00 PM, a spus:
Este vorba de fibra de carbon, iar placa este de 500/400/8,5mm la un pret adus in tara de 280$. Are 3000gr, si transportul este pe masura (90$).
#13
Postat 16 November 2011 - 08:38 PM
Si pe urma , carbonul nu vibreaza ? Nu este mai complicat sa prelucrezi placa de carbon decat placa de aluminiu ? Trebuie freze speciale , prelucrarea
se face sub apa ( din cauza prafului rezultat , extrem de nociv pentru plamani ... )
Una peste alta , cred ca e mai simplu si mai bine sa folosesti aluminiu ... ideal ar fi batiu de fonta , cu locasuri pentru ghidaje rectificate ... elemente
constructive de fonta ( brate laterale , gantry , etc ) , sau chiar meehanita ... Stiu ca exista un anume fel de fonta neagra , imbatranita , care absoarbe vibratiile ...
#14
Postat 16 November 2011 - 09:04 PM
katran, la 16 November 2011 - 08:38 PM, a spus:
Si pe urma , carbonul nu vibreaza ? Nu este mai complicat sa prelucrezi placa de carbon decat placa de aluminiu ? Trebuie freze speciale , prelucrarea
se face sub apa ( din cauza prafului rezultat , extrem de nociv pentru plamani ... )
Una peste alta , cred ca e mai simplu si mai bine sa folosesti aluminiu ... ideal ar fi batiu de fonta , cu locasuri pentru ghidaje rectificate ... elemente
constructive de fonta ( brate laterale , gantry , etc ) , sau chiar meehanita ... Stiu ca exista un anume fel de fonta neagra , imbatranita , care absoarbe vibratiile ...
Pai depinde cu ce viteza la motorul de frezare si cu ce freze intri in material. Depinde si cu ce adancime de lucru intri. De preferat este sa intri cu adancimi mici si viteze mari, iar freza sa aiba cel putin 4 dinti pe carbura. Atunci nu-ti mai trebuie fonta si nici mehanita (ca e scumpa).
In privinta carbonului, o placa de 8,5mm grosime o sa ramai surprins cat este de rigida. Placa de carbon este mai usoara decat aluminiu, este mai usor de prelucrat cu freze de carbura pentru compozit, iar praful se aspira instantaneu cu un ciclon sau aspirator. Pentru o laterala la un cnc poti folosi o singura placa de carbon, iar daca o dublezi cu o alta la o distanta de 10mm cu 6-8 bucsi de prindere, deja ai otel de inalta calitate. Intr-adevar iesi mai scump, dar iesi mai calitativ ca design si mai usor din punct de vedere fizic, si nu arunca spanul la prelucrare ca aluminiu.
#15
Postat 17 November 2011 - 12:35 AM
#17
Postat 22 February 2012 - 09:03 AM
Transmisia pe curele e mai mult pentru viteza decat pentru forta . Nu cred ca ai nevoie de viteza mare pentru prelucrari in lemn si aluminiu.Si apoi ai nevoie de protectii impotriva spanului si rumegusului mai serioade decat in cazul transmisiei prin surub si piulita. Din punctul meu de vedere e mai complicata transmisia (si mai scumpa) pe curele decat cea pe surub pentru o lucrare de calitate. Privind altfel cu cat e mai usoara constructia cu atat vibreaza mai al naibii... Iti urez succes si mai vorbim ...
#18
Postat 22 February 2012 - 10:23 AM
#19
Postat 22 February 2012 - 11:38 AM
ionutb71, la 17 November 2011 - 12:35 AM, a spus:
Am priceput ca a fost o idee trecatoare, dar revin asupra detaliilor.
Se gaseste curea la metru, cam pana la 100 m lungime. Cu insertie de otel, lata cat te tine buzunarul si gabaritul, cu pas cam de care doresti. Poti face ce vrei cu ea, este practic inextensibila si destul de putin pretentioasa la praful de lemn. Nu functioneaza cu ungere si nu aduna "praful' mai usor ca alte variante de transmitere a miscarii. Raman in picioare celelalte dezavantaje sau particularitati precizate anterior, si nu revin...
Eu sunt pasionat de utilizarea curelelor, dar trebuie sa recunosc ca au si ele limitarile lor. Daca vrei, stam la barfa pe tema asta, cand o fi timp.
Pun o poza cu curele la metru cu pas de 2,5 si 5 mm, o bara din care se poate face roata de curea la latimea dorita si parca e si o roata pentru latime de 16 in spate. Scuze pentru mizeria de pe materiale, aia dispare cand trebuie...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 February 2012 - 11:39 AM
Telefon: 0721 385365
#20
Postat 22 February 2012 - 12:39 PM
#26
Postat 22 February 2012 - 01:06 PM
Ca tot te-am intrerupt la postat pozele, revin cu felicitarile de rigoare. Imi place structura metalica din teava rectangulara, si eu o folosesc cat de des pot. Cu o sudura potrivita, este si ieftina si rigida. Lasi loc de reglaje si scoti si o functionare corecta.
Felicitari!
Telefon: 0721 385365
#29
Postat 22 February 2012 - 01:22 PM
#30
Postat 22 February 2012 - 01:40 PM
Nu este necesara lipirea capetelor curelei.
stiu asta,dar sa zicem ca vreau sa obtin o curea de transmisie intre doua roti.nu pot folosi astfel de curea?(la metru).
multumesc pt aprecieri.teava rectangulara e sudata,din pacate nu am avut tehnica necesara si nu as mai incerca a doua oara.as merge pe imbinare mecanica ,nu pe sudura.in rest...cu alinierile facute aproximativ masina se misca ok pe x,fara zgomote,poticniri,pierdere de pasi.frica imi e de electronica china,dar pana acum e bine.oricum in timp va fi schimbata pentru ca vreau sa incerc conexiunea bipolar paralel la motoare.pe bipolar serie motoarele si electronica sunt reci dupa 1,5 ore de probe(cu mot. de pe y si z conectate dar fara sarcina).alimentare 28v,75% curent si 1/2 la microstep.