Proiectat Cablaj
#1
Postat 21 January 2004 - 08:21 PM
#2
Postat 21 January 2004 - 11:47 PM
Apoi mergi la apa si nu dezlipesti foaia in mod normal ca la folia PnP ci o jupuiesti prin frecare cu un burete putin mai aspru, sau cu degetul, sub jetul de apa (sau lânga, dar fin si cu atentie). Faza cu degetul e totdeauna complicata, o sa te convingi... Dupa ce se curata hârtia ramâne tonerul lipit de cupru. Treci la corodare apoi gaurire. Pe parcurs sau la sfârsit te ocupi si de margini.
Si dupa ce faci de 2-3 ori faza asta si vezi ca merge de fiecare data, tipareste help-ul si citeste-l bine de tot. Numai asa o sa procedezi corect.
Ca lucru bun de facut, sa lasi gaurile pe centrul pad-urilor, ca dupa corodare vor constitui "gauri de centrare" pentru adevaratele gauri ce vor fi date cu burghiul. Sau si mai bine treci pe SMD-uri si scapi de gauri. Hai pa!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 January 2004 - 01:09 AM
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 22 January 2004 - 12:40 AM
#4
Postat 22 January 2004 - 01:17 AM
Eu nu-s electronist. E drept ca am o tona de componente, ca-mi place sa le adun, dar când fac un montaj merg si cumpar de la magazin piese noi. Si nici cu Eagle nu stiu sa umblu cum trebuie dar fac tot ce vreau cu el. E OK pentru mine.
PS. Vezi ca uneori mai gasesti cablaje facute la preturi derizorii. Eu am luat cu 5.000-10.000 lei bucata pentru amplificatoare.
Si inca un sfat. Daca nu-i musai, nu folosi sticlotextolit. Dai gaurile mai greu, n-o sa poti asuti burghiele decât sub lupa, prelucrezi mecanic mai greu... Sau mai direct spus, nu-ti face probleme ca nu folosesti sticlotextolit placat ci doar textolit sau chiar si mai rau, ca nu moare nimeni. La aplicatiile curente merge aproape orice.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 January 2004 - 01:26 AM
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 22 January 2004 - 03:53 PM
#7
Postat 22 January 2004 - 06:39 PM
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 January 2004 - 06:41 PM
Telefon: 0721 385365
#8
Postat 22 January 2004 - 11:56 PM
Preferabil ar fi cu indiferenta :D
#9
Postat 23 January 2004 - 01:28 AM
1. Aleg materialul care imi convine. Natura suportului, grosimea lui si daca pot si grosimea stratului de cupru (mai rar!).
Nu folosesc sticlotextolit decât daca trebuie. Prefer ceva mai usor de prelucrat. Si mai e si faptul ca suprafata cuprului este denivelata datorita suportului pe care este lipita folia. La presare, cuprul este ondulat fin, mai degraba texturat. Si sunt doua variante. Ori slefuire serioasa pâna la indepartarea denivelarilor, ori folosire la montaje cu trasee groase, unde tonerul nu risca sa se desprinda usor.
2. Pregatesc placuta ca dimensiune dar nu cea finala. Las putin adaos, câtiva mm. Important e sa tesesc muchiile.
3. Slefuiesc cu hârtie abraziva foarte fina (de la 320-400 in sus) si numai cât este necesar.
4. Uneori lustruiesc cu un disc de pâsla, dar nu-i musai.
5. Maresc rugozitatea aproape ca inainte de lustruire (de aceea ziceam ca lustruitul nu-i necesar) cu "tix" de spalat vase. Deci TIX-ul clasic, pulberea aceea abraziva care se gasea usor la orice magazin. E mai mult o matuire si o degresare. De la punctul 3 in sus nu mai ating suprafata cu mâna. Sterg apa cu ceva fara urme de grasime (servetel de masa sau ce gasesc foarte curat) si cam atât. Am eu o idee fixa ca o suprafata foarte lucioasa nu ajuta la aderarea tonerului. Poate gresesc. Dar nici prea aspra nu vreau sa fie ca risc o coroziune imperfecta a conturului.
6. Suprapun foaia cu toner peste placuta si o centrez cât mai bine, intorc totul cu foaia in sus, asez pe o suprafata plana, acopar totul cu inca o coala A4 pe care o pot tine cu mâna pentru a impiedica alunecarile laterale in timpul calcatului.
7. Calc normal, cu temperatura obisnuita pentru stofa. Dupa câteva secunde pot indeparta foaia A4 si calc direct pe foaia cu toner. Am grija sa acopar toata zona.
8. Când inca este fierbinte trec la curatare. Incep cu umezirea foii cu apa calda sau cu abur si apoi chiar cu jet. Incerc sa nu las foaia sa se onduleze si o presez cu degetul pe placa cu cupru. In functie de foaia cu toner (normala sau cretata) frec foaia pâna ajung la toner (ca nu am alta posibilitate s-o dezlipesc) sau la cea cretata o umezesc si sub jet se dezlipeste singura.
9. Aduc placuta la dimensiunile finale.
10. Gauresc pad-urile (in functie de bavuri slefuiesc sau nu) si apoi lustruiesc.
11. Spal totul cu orice dar bine (dupa lustruire ramâne mizerie intre trase).
12. Trec la lipit componentele.
Asa fac daca am tot ce-mi trebuie la mine. Daca n-am toate sculele fac doar ce pot din ce am scris mai sus.
Am sa revin cu detalii daca imi mai amintesc. Dar in principiu asa fac. Nu zic ca-i corect, dar nu stiu altfel.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 23 January 2004 - 01:29 AM
Telefon: 0721 385365
#10
Postat 23 January 2004 - 05:50 AM
#11
Postat 23 January 2004 - 09:28 PM
Atunci proba: tipareste laser ceva, orice. Text, desen, orice. Intoarce foaia pe masa, pe un lemn, pe o tabla, pe ce vrei tu, cu tonerul in jos si calca cu fierul de calcat. Tonerul va ramâne si pe suportul rigid. Ideea e sa reusesti sa transferi tot tonerul pe suport si/sau sa poti dezlipi foaia de acolo fara sa dezlipesti si tonerul. Incearca toate tipurile de hârtie disponibila. Personal am incercat si pe folia de protectie de la allways si a mers perfect. Pacat ca nu exista "pampersi" mai mari... Am auzit pe net ca mai merge cu tot felul de folii de hârtie dar nu este mai usor. Merge si cu hârtie lucioasa de ambalaj, dar aluneca pe placa, de pe calc nu se dezlipeste foarte bine, etc. Nu are rost sa incerci pe foi din care nu poti face rost. Mai merge o mânareala la cuptorul imprimantei sa se deconecteze sau sa se incalzeasca mai putin, dar iti trebuie o imprimanta doar pentru asta, ca nu e convenabil sa tot ametesti imprimanta. Sau depinde.
Telefon: 0721 385365
#12
Postat 23 January 2004 - 10:20 PM
Fisiere atasate
-
Cablaj.brd (14.78K)
Number of downloads: 99
#13
Postat 24 January 2004 - 12:28 AM
#14
Postat 24 January 2004 - 12:34 AM
Arata bine cablajul. Daca ai respectat schema si esti sigur ca procuri piesele pentru care ai ales distantele intre pini e OK. Mai poti aranja câte ceva pe acolo dar arata bine. Nu prea sunt aliniate si vad rezistente si orizontale (pe placa) si pe verticale. Ori asa, ori asa. Daca le pui verticale presupun ca vrei economie de spatiu si atunci pune pe verticala totul dar grupeaza mai mult ca se poate. Marcheaza gaurile pentru suruburile de fixare si incadreaza totul intr-un chenar. Te ajuta la slefuit ca ai laturile perfecte gata trasetepe cablaj. Alimentarea de la ce o faci? Asta era pe ocolite. Pe direct: are o forma aproape patrata. Daca alimentarea e de la baterii pozitioneaza totul astfel incât sa ai gabarit minim. Unde va fi pozitionat montajul fata de baterii? In lateral, deasupra, in prelungirea lor? Nu-mi raspunde, dar sper ca te-ai gândit la tot, ca doar esti profesionist. Nu mai vorbesc ca poate te-ai gândit si la o carcasa cu tot ce mai trebuie acolo? Eventual poti include microfonul si bateriile pe aceeasi placuta? Mai scrie si ceva text acolo, macar alimentarea, microfonul, antena, fie ca simboluri fie ca initiale. Ajuta mai târziu. Eventual anul, numele etc. Daca am timp mâine incerc sa aranjez cum mi-ar conveni mie sa arate. Dar faci cum vrei tu!!!
De ce oare toata lumea poate face ceva si eu parca nu mai am timp? Daca tot zici ca esti din Bucuresti poate imi faci o vizita la job? Daca nu-ti este greu. Ne cunoastem si mai stam la bârfa...
Hai pa!
Daca hârtia cretata e aceea mai selecta, pe care se scriau proiectele pe vremea parintilor nostri e perfect. Eu n-am mai vazut de foarte mult timp in comert si nici pe la firmele de pe net. Poate n-am cautat cum trebuie. E perfecta!! La umezeala lasa urme de pulbere alba? Tonerul nu se prinde foarte bine de ea tocmai din cauza asta si tot din cauza asta se si desprinde repede. Aluneca foaia uda asa bine de pe placuta de zici ca n-a fost niciodata lipita acolo. Dar udata bine.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 24 January 2004 - 12:42 AM
Telefon: 0721 385365
#15
Postat 03 February 2004 - 05:57 AM
Am luat o placuta cat mai curata si am frecat-o cu un fel de Cif si cu buretele de vase cu partea abraziva pana am obosit. Credeam ca merge...Dar cand am inceput sa curat hartia a mai ramas cate un pic de hatie. Nu stiam ce sa fac. Sa las asa si sa sper ca clorura isi face treaba sau sa insist. Sfasiat de cele doua tendinte am continuat sa frec cu degetul si a inceput sa se desprinda tonerul. Maine caut hartie cretata. Merge si cu ceva hartie lipita pe toner ?
#16
Postat 03 February 2004 - 06:03 AM
#17
Postat 03 February 2004 - 11:45 AM
PS imi cer scuze pentru cine a apucat sa citeasca inainte de modificare!
Am scris in loc de "banda adeziva", "... abraziva". Faina ideea!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 03 February 2004 - 01:00 PM
Telefon: 0721 385365
#18
Postat 03 February 2004 - 04:56 PM
#19
Postat 03 February 2004 - 06:01 PM
Nici la noi nu se prea gasesc pile la magazin. Cel mai des se folosesc in medicina, administratie, invatamânt (imi pare rau ca le-am amestecat asa tare si nu le-am trecut pe toate)...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 03 February 2004 - 06:03 PM
Telefon: 0721 385365
#20
Postat 04 February 2004 - 01:36 AM
Tot cautand hartie cretata ( de care nu a auzit nimeni ) am gasit o hartie produsa de Xerox care cica transfera 100% ce ai tiparit cu cerneala pe sticla, panza...Daca nu ar fi fost 5 coli A4 15 CAD as fi luat sa fac o proba cu toner. Cred ca nu transfera doar cerneala ci pune si o folie transparenta deasupra. Altfel cum sta cerneala ? Si atunci nu-i buna.
#21
Postat 04 February 2004 - 02:04 AM
Transfera si cerneala si fondul, deci nu separa traseul de altceva. Se izoleaza totul. Iti spun sigur, ca am dat eu banii astia pentru un asemenea pachet cu 5 folii, tot pentru transfer termic. Am facut multe probe pâna sa ajung la ideea ca cel mai bine merge cu hârtie normala de scris, pentru toner (copiator sau imprimanta, cea de 80g/mp).
Ce grosime minima ai traseele la care nu reusesti? Nu stiu ce ramâne deasupra. N-am patit asa ceva. Hârtia de aici e hârtie normala, ieftina, fara alte straturi...
Telefon: 0721 385365
#22
Postat 04 February 2004 - 02:15 AM
Asa ma gandeam si eu. De aceea nici nu am cumparat. Multumesc.
#23
Postat 04 February 2004 - 05:16 AM
Ce-ar fi sa dizolvam hartia cu ceva. soda caustica, acid clorhidric ? Soda caustica n-am si nici n-am vazut dar in loc de acid clorhidric ma duc sa fac o proba cu detartran. Iti spun ce si cum.
#24
Postat 04 February 2004 - 03:47 PM
http://www.boomspeaker.go.ro/radio/TX%20MP...or%20BA1404.htm
este si cablaj in Corel Draw
Imi cer scuze daca s-a mai dat solutia, n-am citit decit prima pagina din discutii...
#26
Postat 04 February 2004 - 06:38 PM
Citeaza
Folia de transfer PnP este un nou mijloc, necunoscut pina acum, care face posibila realizarea de cablaje imprimate. Cu ajutorul acestei tehnologii de putem realiza rapid si curat cablaje imprimate prototip sau amatoricesti. Evident, aceste cablaje nu pot concura calitativ cu cele realizate de firmele dedicate, insa in multe cazuri nici nu este nevoie de o inalta calitate.
Principiul de functionare
Se bazaeaza pe principiul de functionare a imprimantei laser. In imprimanta laser exista un tambur fotosensibil din seleniu pe care raza laser "deseneaza" urma de imprimare. Acest tambur se impregneaza apoi cu toner-ul, care se lipeste numai de zonele desenate (electrizate) anterior de raza laser. Tamburul, rotindu-se, transpune tonerul pe hirtie, toner care este apoi presat la cald, topit, realizeaza astfel fixarea urmei de imprimare, fiind deci gata o hirtie imprimata. Acelasi principiu de functionare il au si copiatoarele xerox, doar ca aici urma imprimarii se realizeaza pe tambur nu cu laser ci cu ajutorul unui spot de lumina dat de un bec cu incandescenta.
In cazul foliei PnP, datorita structurii ei chimice superficiale, tonerul de pe tamburul de seleniu se transpune pe folie, se fixeaza acolo dar nu definitiv. In momentul cind punem folia pe cablajul curatat deja, putem transpune tonerul de pe folie pe cablaj cu ajutorul unui calcator incins. Acest toner transpus pe cablaj reprezinta de fapt zona ce va rezista la corodare. Dupa indepartarea atenta a foliei placuta poate fi imediat pusa in baia de corodare formata din clorura ferica sau acid clorhidric. Din principiul de functionare rezulta ca traseele pot fi transpuse pe folia PnP folosind doar imprimanta laser sau xerocopiatorul.
Modul de folosire
1. A se curata cablajul cu ajutorul unui praf de curatat sau cu o hirtie abraziva fina. Se poate curata si cu o cufundare de 30 secunde intr-o baie de corodare. Astfel suprafata va fi pregatita pentru transferul desenului.
2. Folia PnP poate fi folosita doar cu xerocopiatoare sau imprimante laser ce folosesc hirtie normala de xerox. Pentru desenarea traseelor se poate folosi orice program CAD care are posibilitatea sa imprime pe o imprimanta laser. Cablajele aparute in publicatii sau cele imprimate cu alte tipuri de imprimante decit cele laser, pot fi copiate pe folia PnP cu ajutorul unui xerocopiator. Imprimanta sau xerocopiatorul trebuie reglate pe contrastul maxim, dar astfel incit pe zonele ce trebuie sa se corodeze sa nu fie depuneri de toner.
3. Desenul cablajului trebuie astfel realizat incit traseele (deci partile ce nu se vor coroda) sa fie desenate cu negru. Deci spunem ca desenul este in pozitiv. Desenul cablajului ce il vedem pe folia PnP iesita din imprimanta trebuie sa arate ca si cum am vedea traseele (prin transparenta) dinspre partea cu piese. Deci oglindit. Imprimarea sau xerocopierea se va face pe partea mai lucioasa a foliei PnP (nu pe partea din spate pe care are inscriptii).
4. Folia se dispune in imprimanta sau in xerocopiator exact ca si foile normale. Se recomanda punerea doar a unei singure folii in imprimanta.
5. Desenul ce apare pe folie trebuie decupat, lasind o bordura de cca 3 cm. Luam calcatorul de haine si il incingem la o temperatura (de pornire) ce corespunde ptr. nylon. Temperatura calcatorului trebuie aleasa experimental, ea depinzind si de tipul tonerului.
6. Plasam folia PnP (cu fata desenata in jos) pe placuta curatata, pe fata cu cupru. Deci desenul sa atinga cuprul. Acest ansamblu il plasam pe o placa de bachelita sau orice alt termoizolator. Cu calcatorul incins apasam peste folie, incepind la mijlocul ei, pina se lipeste si venim progresiv spre margini. Acest proces poate sa dureze cca 45...100 secunde, depinzind si de marimea placii.
7. Desenul traseelor va transpare si se va vedea la un moment dat si pe spatele foliei. Verificam daca traseele se vad peste tot si ne asiguram astfel daca am dat peste tot cu calcatorul.
8. Dupa racire indepartam incet folia de pe cablaj, incepind de la un colt. Eventualele greseli pot fi reparate cu vopsea.
9. Placuta astfel pregatita poate fi pusa in baia de corodare formata din clorura ferica sau acid clorhidric cu amoniac, care trebuie pregatita conform prescriptiilor producatorului. Dupa corodare se indeparteaza tonerul cu praful de curatat sau hirtia abraziva.
Observatii bazate pe experienta
Nu e sigur ca va va reusi din prima! Trebuie un pic de practica pentru a obtine un rezultat bun.
Aceasta tehnologie permite (desigur cu un pic de experienta) sa realizam o trecere printre pinii unui circuit integrat obisnuit.
Calcatorul prea cald poate sa arda sau sa innegreasca folia.
Datorita faptului ca talpa calcatoarelor este usor concava, ele trebuie miscate si plasate pe tot timpul termofixarii. Astfel se realizeaza contactul mecanic si termic.
Este recomandat a se lasa pe colturile sau marginile desenului traseelor niste marcaje sau trasee fictive (care se vor sterge ulterior). In timpul termofixarii aderenta acestora poate fi analizata prin ridicarea coltului foliei. Daca s-a transpus pe cablaj e OK. Daca nu atunci mai dam cu calcatorul.
Sa folosim doar atita folie cit este necesar. Imprimam o data desenul pe o foaie de hirtie. Decupam o folie de marime convenabila si o lipim pe hirtie, deasupra desenului, cu o eticheta termorezistenta folosita la imprimantele laser. Apoi mai imprimam inca o data desenul, pe aceeasi foaie de hirtie.
Rezultate bune se pot obtine doar cu imprimante sau xerocopiatoare care au stare tehnica buna, sint bine reglate si au un bun contrast
http://www.micromedia.home.ro/
Sper ca nu se va considera ca fac reclama ...
#27
Postat 05 February 2004 - 12:02 AM
Fisiere atasate
-
Cablaj2.brd (14.85K)
Number of downloads: 85
#28
Postat 08 February 2004 - 07:35 PM
#29
Postat 09 February 2004 - 12:11 AM
#30
Postat 11 February 2004 - 05:29 PM