Tuning Ajustari Ce se intimpla daca?
#1
Postat 19 June 2012 - 06:28 PM
Si o sa incep aici cu ceva practic.
Icarcare pe decimetru patrat?
Fiecare profil este facut sa lucreze ideal la o anumita incarcare. Profile groase in general sint facute pentru avionae cu inacrcare mare profile sutiri pentru avioane cu incarcare mica. Deci primul lucru de evaluat este am cumva o placa de beton sau un fulg si se potriveste incarcarea la profil?
Marime cit de mare este avionul?
Cu cit mai mare cu atit mai usor de zburat. Toate modelele zboara in acelasi aer. Distanta intre moleculele de aer este aceiasi nu conteaza cit de mare este modelul. Dar pentru un model mai mare aerul este aparent mai dens de aceea zboara mai bine. Acest lucru se cunoaste ca "efectul de scara sau numarul lui Reinold".
Influenta pozitiei CG?
CG in spate face un planor greu de controlat instabil nu iarta greseli dar arata aerul faoarte bine. Daca se baseste un soricel pe cimp stii. Orice schimbare de directie a aerului va fi accentuata.
CG in fata foarte stabil docil dar nu stii ce s eintimple in jurul tau. Cu un astfel de model vrei sa furi termale de la altii. Sau este foarte bun la panta.
Continui alta data.
#2
Postat 19 June 2012 - 10:06 PM
Tot la acest capitol să nu uităm de influenţa unghiului motor, în cazul modelelor propulsate.
#3
Postat 19 June 2012 - 10:41 PM
Zilele astea sint niste termice pe la orele 11 - 15, o nebunie ... asa ca fapte, nu vorbe !! :rolleyes:
#4
Postat 20 June 2012 - 06:19 AM
edisultan, la 19 June 2012 - 10:06 PM, a spus:
Cauza si efect la ungiuri de incidenta.
Prea mult efect unghiul de atac nu are, exceptind poate, un pic de frina de la profundor care "munceste" sa pozitioneaze aripa pe ungiul cel mai bun de planare. Hai sa zicem ca ai 4 grade in loc de 1. Este o difereta de 3 grade aici. In aer ambele aripi au acelasi unghi de atac, referitor la pamint, atunci cind zboara la unghi optim. Unica diferenta este ca modelul cu 4 grade incidenta va zbura cu 3 grade cu botul in jos sa aiba aripa la unghi optim. "Munca" asta facuta de profundor ia un pic din performanta.
Dar daca profundorul este facut dintr-o bucata (full flying tip) atunci cele doua modele in zbor nu o sa ai nici o diferenta in performanta. Pentru acest motiv este mai usor de ajustat un model cu profundor dintr-o bucata.
#5
Postat 20 June 2012 - 06:42 AM
edisultan, la 19 June 2012 - 10:06 PM, a spus:
Bine unghi la motor.
De ce se pune unghi la motor (negativ, in jos)?
daca descompui fortele create de motor ai o forta de tractiue esi una care propulseaza si cealalta forta care trage de bot in jos. Putere la motor mareste viteza si de aceea este normal a modelul sa puna botul in sus. Aceasta frota care pune botul in jos compenseaza si face zborul sa fie mai linear in timp ce se foloseste motoru.
Tot aici intra in discutie pozitia CG.
1. Modelul se duce cu botul in jos cind dai drumul la motor. CG prea in spate sau prea mult unghi negativ la motor. Daca iti place cum zboar modelul fara motor atunci fa unghuil negativ de la motor mai aprope de zero. Daca nu iti place cum zboara modelul si se comporta ca si cum este greu de coada atunci muta CG mai in fata si retesteaza.
2. Modelul se duce cu botul in sus cind dai drumul la motor. CG prea in fata (ceea ce ncesita sus proundor sa compenseze ca sa obtii zbor normal)sau prea insuficient unghi negativ la motor. Daca iti place cum zboara modelul fara motor atunci fa unghuil negativ de la motor mai accentuat. Daca nu iti place cum zboara modelul si se comporta ca si cum este greu de coada atunci muta CG mai in spate si retesteaza.
Fa ca modelul sa zboare cum preferi. Unora la place CG in spate care este mai instabil si acest subiect sa abordat mai sus iari atunci unghiul de la motor se apropide de 0, iar altora le place un zbor mult mai stabil si atunci unghiul negativ de la motor se accentueaza.
Exemple sint planore de performanta foarte care au putin unghi la motor (de fapt pune tot lucrul facut de motor se duce unde trebuie) si in contrast de exemplu Radian care este docil si stabil dar are vizibil unghi negativ. In acelasi timp cind muti CG in spate la Radian atunci trebuie sa scazi si unghiul la motor proportional.
#6
Postat 20 June 2012 - 06:54 AM
Borian, la 19 June 2012 - 10:41 PM, a spus:
Zilele astea sint niste termice pe la orele 11 - 15, o nebunie ... asa ca fapte, nu vorbe !! :)
Da. Si????????? Ce are cu subiectul abordat de de aceasta poastare leagata de ajustari (tuning). Absolut minica.
Aici vorbim cum sa faci un model sa zboare mai bine sa te bucuri de el la maxim. Sau daca ai o problema cum sa evaluezi problema si cum sa o corectezi sau sa ameriorezi efectul negativ.
Daca cineva are o problema legata de zbor, intreaba, si vom incerca sa ajutam sau sa explicam cit putem noi de bine.
Ma bucur ca ai termice.
Traian
#7
Postat 20 June 2012 - 02:53 PM
Da. Si????????? Ce are cu subiectul abordat de de aceasta poastare leagata de ajustari (tuning). Absolut minica.
Aici vorbim cum sa faci un model sa zboare mai bine sa te bucuri de el la maxim. Sau daca ai o problema cum sa evaluezi problema si cum sa o corectezi sau sa ameriorezi efectul negativ.
Tocmai asta sugeram ... "minica" ... cit despre ce face stabilizatorul, cum munceste el daca unghiul aripii nu este cel corect, asta chiar ca e o versiune amuzanta ... dar tu nu te ocupi decit de "tuning" ... ai auzit cumva de centrajul planorului in picaj, sau n-ai ajuns pina acolo cu "tuningul" ?
Bafto dello !!
#8
Postat 20 June 2012 - 05:48 PM
#9
Postat 20 June 2012 - 05:55 PM
Borian, la 20 June 2012 - 02:53 PM, a spus:
Bafto dello !!
Nimica!!! Atunci am terminat aici discutia cu duneavoastra. Daca trebuie sa va fac o schita despre ce este postul asta sa intelegeti mai bine, no sa-mi pier timpul meu sau alaltora, pentru ca se pare ca ati intervenit aici numai sa adaugati NIMICA. Care NIMICA va ajuta pe toti nui asa?
Cit despre testul in picare l-am abordat deja in alt post care sint sigur ca nu l-ai citit. Daca este o sugestie sa fie adaugat aici sub postul asta da sint deacord si cred ca este o sugestie buna. Sau mai bine de ce nu ctribuiti si dumneata cu ceva?
Traian
#10
Postat 20 June 2012 - 05:58 PM
se tot vorbeste despre centrul de greutate in fata, centrul de greutate in spate..., ok am inteles ce se intimpla si cind este bine de folosit, dar ce se intimpla cind este unde iasa din proiectare si de ce sa nu fie tot timpul acolo unde-i este locul cind de exemplu nu este vint (despre asta nu se prea vorbeste) ???
multumesc!
Aceasta postare a fost editata de monaco: 20 June 2012 - 06:00 PM
#11
Postat 20 June 2012 - 06:30 PM
monaco, la 20 June 2012 - 05:58 PM, a spus:
se tot vorbeste despre centrul de greutate in fata, centrul de greutate in spate..., ok am inteles ce se intimpla si cind este bine de folosit, dar ce se intimpla cind este unde iasa din proiectare si de ce sa nu fie tot timpul acolo unde-i este locul cind de exemplu nu este vint (despre asta nu se prea vorbeste) ???
multumesc!
CG da unui model felul in care raspunde la comenzi si se comporta in aer. Cu ajutorul lui faci modelul sa zboare in concordata cu stilul tau personal de zbor. Daca iti place un model care vrei sa zboare de parca este batut in cuie pe cer atunci muta CG in fata. Daca vrei sa citesti aerul mai bine muta CG in spate. Si deasemenea tot ce se poate intre cele doua extreme.
In ceea ce priveste vint acuma vorbim de abilitatea unui model de a penetra prin vint. Cind zbori in vint adaugi balast la model sa maresti viteza modelului, care ar trebui sa zboare mai repede decit vintul ca sa te poti intorce inapoi.
Cind adaugi balast ai doua optiuni.
Optiunea 1 cind adugi balast pastrezi CG in acelasi loc. Asta va mari viteza si va pastra stilul de zbor.
Optiunea 2 cind adaugi balast muti il pui in asa fel sa muti CG un pic mai in fata, pentru ca, in vint vrei un pic mai multa stabilitate comparat cu vremea frumoasa.
Asta din nou este o preferinta personala.
Pentru incepatori as merge cu optiunea 2.
Sper sa ajute.
Traian
#12
Postat 20 June 2012 - 08:05 PM
- eu cred ca gresesc ceva pentru ca atunci cind nu este vint, tot un pic in fata las cg si atunci, cind opresc motorul, avionul pica ca o sageata spre pamint si ca sa planeze tot trebuie sa corectez din comenzi (am un easystar) --- oricum testarea in diferite conditii este baza (experienta :blush: )
- multumesc!
Aceasta postare a fost editata de monaco: 20 June 2012 - 08:05 PM
#13
Postat 20 June 2012 - 08:25 PM
#14
Postat 20 June 2012 - 08:39 PM
- de zburat cam atita pot acum :D : http://vimeo.com/43353036 pina la minutul 5 ii plictisitor clipul ca nu se vede mai nimc :)
Aceasta postare a fost editata de monaco: 20 June 2012 - 08:42 PM
#16
Postat 20 June 2012 - 09:01 PM
- multumesc tuturor pentru ajutor.
Aceasta postare a fost editata de monaco: 20 June 2012 - 09:02 PM
#18
Postat 20 June 2012 - 11:01 PM
- suieratul unui planor este o indicatia unui planor ineficient (adica care are drag, frecari)?
- daca da ce se poate face ? am vazut ca planoarele din clasa superioara au tot felul de fineturi:
wipere la suprefetele de control, parghii de control cat mai mici sau complet ascunse, etc.
De altfel intr-un articol, Mark Drela scria despre Supra (proiectat si construit de el) - face zgomot putin ceea ce e un semn bun (asta aproximativ din amintiri)
F2B, la 20 June 2012 - 05:55 PM, a spus:
Cit despre testul in picare l-am abordat deja in alt post care sint sigur ca nu l-ai citit. Daca este o sugestie sa fie adaugat aici sub postul asta da sint deacord si cred ca este o sugestie buna. Sau mai bine de ce nu ctribuiti si dumneata cu ceva?
Traian
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 20 June 2012 - 11:04 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#19
Postat 21 June 2012 - 07:52 AM
stiganas, la 20 June 2012 - 11:01 PM, a spus:
- suieratul unui planor este o indicatia unui planor ineficient (adica care are drag, frecari)?
...
Atunci de unii mor de drag sa le auda suierand ? :drinks:
#21
Postat 21 June 2012 - 02:59 PM
Mihai_supy, la 20 June 2012 - 08:25 PM, a spus:
Un avion poate sa zboare drept (adica sa coboare pe o panta constanta) si daca are CG putin mai in fata sau mai in spate de CG optim (sa zicem asa, desi stim ca CG e dupa preferinte). Daca il timezi merge bine.
Insa, daca CG este mai in fata, chiar daca la un regim de viteza merge bine, la viteza mai mare va urca singur, din cauza ca profundorul are mai mult efect. La un planor este foarte bine sa se redreseze dintr-un picaj, insa nu e bine sa faca supracorectie.
Cand e prea in spate, e invers - avionul isi accentueaza picajul.
De-asta se fac mai multe teste pentru CG - cel mai simplu pentru planoare este picajul. Dar mai exista zborul pe spate, intrarea in vrie... si poate si altele, dar nu le stiu eu.
#22
Postat 21 June 2012 - 05:30 PM
Foloseste motorul dul la inaltime dupa care opreste motorul planeaza si fa ce zice in articolul lui Valteras.
#23
Postat 24 June 2012 - 01:04 PM
La un profundor plat, placa, dotat cu o suprafata mobila profilata, facuta dintr-o bagheta bord de fuga, care este pozitia neutra ? Cand marginea suprafetei mobile este la nivelul liniei mediane a partii fixe, sau alta ?
#24
Postat 24 June 2012 - 01:24 PM
#25
Postat 24 June 2012 - 01:43 PM
Numai articularea partii mobile este asimetrica, este fixata cu banda adeziva in partea superioara, sa ii zicem extrados.
Deci pe extrados avem suprafata continua, in timp ce pe intrados avem mica zona de turbulenta cauzata de tesitura la 45 grade care sa permita bracarea in jos.
Este vorba de un ampenaj in V, precizare suplimentara.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 24 June 2012 - 01:44 PM