turnare aluminiu in cochile turnare piese in serie medie
#1
Postat 03 May 2008 - 08:31 PM
- cum se face turnarea aluminiului ?
- pot sa o fac eu intr-un mic vas cu ardere la flacara ?
- ce fel de flacara?
- ce aluminiu sa folosesc :lingouri? se poate reciclabil?sa ies mai ieftin
-cum se desprinde piesa de cochilie ?
-trebuie data cu o anumita solutie matrita inainte de turnare?
- stie cineva cine face matrite?
stiu ca sunt cam multe intrebari dar poate gasesc pe cineva sa ma ajute
#2
Postat 03 May 2008 - 09:08 PM
Comentarii: Cuptor
Sa calculeze un cuptor electric de inductie cu creuzet pentru topirea aluminiului.
Datele de calcul sunt:
- Capacitatea cuptorului m=1000 Kg
- Rezistivitatea aluminiului la 658 oC ÃAl=810-8 ©m
- Rezistivitatea aluminiului la 700 oC ÃAl=9 10-8 ©m
- Rezistivitatea aluminiului la 20 oC ÃAl=(2,8...4)10-8©m
- Temperatura de topire Ëœt=658 oC
- Temperatura de golire Ëœg=700 oC
- Timpul de topire t = 1,5 ore
- Densitatea la 658 oC ÃAlt=2400kg/m3
Aceasta postare a fost editata de Calu2: 03 May 2008 - 09:19 PM
#3
Postat 03 May 2008 - 09:51 PM
#5
Postat 04 May 2008 - 02:40 AM
Sa calculeze un cuptor electric de inductie cu creuzet pentru topirea aluminiului.
Datele de calcul sunt:
- Capacitatea cuptorului m=1000 Kg
- Rezistivitatea aluminiului la 658 oC ÏAl=8∙10-8 Ω∙m
- Rezistivitatea aluminiului la 700 oC ÏAl=9 10-8 Ωm
- Rezistivitatea aluminiului la 20 oC ÏAl=(2,8...4)10-8Ωm
- Temperatura de topire Θt=658 oC
- Temperatura de golire Θg=700 oC
- Timpul de topire t = 1,5 ore
- Densitatea la 658 oC Ï’Alt=2400kg/m3
1. GENERALITATI
Încalzirea prin inductie se bazeaza pe patrunderea energiei electromagnetice într-un conductor masiv, situat în câmpul magnetic variabil în timp al unei bobine (inductor). Încalzirea conductorului se produce prin efectul Joule - Lenz al curentilor turbionali indusi.
Avantajele încalzirii prin inductie în comparatie cu alte metode de încalzire sunt urmatoarele:
- caldura se dezvolta în metalul ce urmeaza a fi încalzit, rezultînd o viteza de încalzire mai ridicata în comparatie cu cea obtinuta în cuptoarele cu încalzire indirecta (cuptoare cu arc electric, daca arcul se stabileste între doi electrozi sau cuptoare cu încalzire indirecta cu rezistoare)
- constructia instalatiilor de încalzire mai simpla, permitind utilizarea vidului sau amosferelor de protectie permitind automatizarea functionarii în conditiile productiei în flux
- conditiile de lucru sunt îmbunatatite
ÃŽncalzirea prin inductie a materialelor conductoare din punct de vedere electric este utilizata pentru:
- topirea metalelor - otel, fonta, cupru, aluminiu, zinc, magneziu si aliajelor lor
- încalzirea în volum (profunzime) a semifabricatelor (otel, cupru, aluminiu) ce urmeaza a fi prelucrate la cald prin forjare, matritare, presare, laminare etc.
- calirea superficiala a pieselor
- sudarea si lipirea metalelor
Cuptoarele de inductie cu creuzet sunt utilizate pentru elaborarea otelurilor cu calitate superioara, a fontei, a metalelor si aliajelor neferoase, cum ar fi aluminiu, cupru, nichel etc.
Din punct de vedere al frecventei tensiunii de alimentare, cuptoarele cu creuzet pot fi:
- de frecventa industriala (50 Hz)
- de frecventa medie (100 ... 10.000 Hz)
- de înalta frecventa (50 ... 400 kHz)
Ele pot functiona în vid - conditie ceruta în ultimul timp la prelucrarea metalelor si aliajelor necesare constructiilor aerospatiale, ale centrelor nucleare.
1.1 AVANTAJE
- se obtin temperaturi foarte ridicate în toata masa metalului, ca urmare a unei concentrari mari de putere direct în acesta (200 - 300 kW/t, pentru fonta la 50 Hz; 1500 kW/t pentru fier la 1000 Hz)
- ca urmare a amestecului (agitatiei) intens a baii metalice topite sub actiunea fortelor electrodinamice, se produce uniformizarea temperaturilor, se elimina supraîncalzirile locale si se reduc în consecinta pierderile de metal (0,5 ... 0,8 %)
- se obtin metale sau aliaje foarte pure, sarja fiind ferita de actiunea chimica a electrozilor cuptoarelor cu arc, sau combustibilul de la cuptoarele cu flacara, topirea este posibila în vid sau atmosfere controlate
- zgomotul de functionare are valori mici, sub (70 - 80 dB)
- poluarea mediului ambiant este foarte redusa, cantitatea prafului fiind de ordinul 0,5 kg/t fata de cuptoarele cu arc, unde avem 5 - 8 kg/t
- reglajul automat al puterii este usor de realizat
- în comparatie cu cuptoarele de inductie cu canal cele cu creuzet au constructie mai simpla, solicitari termice si mecanice mai reduse, cuptorul cu creuzet poate fi golit complet dupa fiecare sarja
1.2 DEZAVANTAJE
- antrenarea zgurei în sarja
- solicitarea mecanica puternica a captuselii creuzetului, datorita agitatiei intense a baii topite
- Costul ridicat datorat surselor de alimentare (în general sunt generatoare, daca nu se lucreaza cu frecventa industriala) si a bateriilor de condensatoare necesare
Capacitatea actuala a cuptoarelor de frecventa industriala are valori între 0,8 - 50 t, puterea ajunge la 20 - 25 MW, consumul specific de energie electrica fiind 520 - 700 kWh/t.
restul informatiei o gasesti daca dai un search pe google si scrii ,,topire aluminiu in forma'' si alegi al 2 lea rezultat de sus in jos,ai si imagini si tot ce trebuie,sau strici si tu un ibric si daca ai pe cineva care are un aparat de sudura in autogen sau lampa cu gaz butan e perfect,insa bucatile topite sa fie mai subtiri,se topesc mai repede..
#6
Postat 04 May 2008 - 08:47 AM
Un butoi de 200l de motorina sau benzina pus orizontal si captusit cu samota.La partea superioara o decupare cam de 40cm pentru a putea introduce ibricul in baia topita.Intr-o parte a butoiului un arzator de gaz simplu cu o suflanta de aer.
Piesele care le turnam erau cam de 5-6cm diametru si cam 3 cm grosime.Ulterior erau prelucrate la strung pentru a le aduce la cota indeosebi partea superioara a piesei care era libera in alveolele de turnare.
Ca matrita ai putea folosi bucati de teava strunjite la diametru.La mine piesele fiind destul de mici ieseau din matritele de turnare prin stropire cu apa dupa ce se solidificau.
Ca si material ai putea folosi jenti de aluminiu sau carcase de cutii de viteza sau blocuri motoare deoarece au compozitie specifica turnarii.Nu stiu la tine daca piesa fiind totusi destul de mare ar iesi prin racire fortata sau ar trebui sa faci matrita din 2 bucati.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#7
Postat 04 May 2008 - 09:52 AM
Acum poate reusesti tu sa le torni dar are mare importanta la ce le folosesti!
Turnarea, este un procedeu destul de complex la care multi oameni de-alungul timpului s-au chinuit si inca se chinuie sa scape de micile probleme care pot cauza marile probleme: respectiv incluziunile de impuritati sau formarea acelor goluri de aer in interiorul materialului in timpul racirii. Se ia in calcul si producerea unui menisc concav la partea superioara a piesei dupa ce o torni,
Matrita trebuia sa aiba o retea de turnare: pe unde bagi materialul topit si pe unde ies gazele care se formeaza in timpul procesului:
Reteaua de turnare:
1. Palnia de turnare, pe unde se toarna materialul, trebuie sa aibe o forma speciala pentru a nu permite impuritatilor sa intre odata cu metalul topit, in cavitatea de turnare.
2. piciorul palniei de turnare, care trebuie ales corespunzator, nici prea gros nici prea subtire
gros=mult material turnat care nu va face parte din piesa, care se va inlatura la debavurare
subtire=nu va permite materialului sa intre in cavitatea de turnare destul de repede si exista riscul raciri si blocarii metalului topit pe reteaua de turnare
3. canalul de distributie, bineinteles si acesta o forma speciala
4. canalul de alimentare care trebuie sa fie intre cele doua cochile
5. rasuflatoarele pe unde vor iesi gazele
Cuptorul poti sa il faci printr-un simplu arzator dar care trebuie dotat cu o suflanta, creuzetul normal trebuie sa fie din grafit, si la 800 de piese ti-ar cam trebui unul, ca ibricul se imbacseste repede
Temperatura aliajelor pe baza de aluminiu, la turnare, trebuie sa aibe pt o duritate HB intre 25-28 o temperatura de peste 800 grade C iar pentru HB peste 45 o temp de peste 650 grade C.
trebuie sa iei in calcul pierderile de material din timpul topirii metalului, prin oxidare si prin metalul care ramane lipit de creuzet, o sa ai o gramada de rebutiri!
O matrita cum doresti tu mai poarta si denumirea de forme permanente, dar poti sa torni foarte fumos si ieftin in forme din ameste de fomare obisnuit(un amestec de argile). O matrita cred ca te va costa cat valoarea a jumatate din piese(probabil ca exagerez un pic)
Daca ramai la ideea ca vrei sa torni tu atunci iti recomand cumpararea sau imprumutarea unei carti de Tehnologia Materialelor
Din tot ce am scris eu si cei de mai sus, cred ca cea mai usoara varianta ar fi cumpararea unor bucati de bara!
Bafta
Aceasta postare a fost editata de Miezu_eu: 04 May 2008 - 09:57 AM
0721.798.720
#8
Postat 16 May 2008 - 04:00 PM
http://www.buildyouridea.com/foundry/lost_...foam_howto.html
Poate o sa dureze cam mult sa faci 800 de matrite din polistiren expandat, dar merita sa incerci :D
#9
Postat 24 May 2008 - 10:54 AM
care se pune intro butelie in care se baga aer comprimat la iesire se pune un furtun iar in capatul furtunului se face o duza de iesire poti sa faci si un fel se preincalzire al combustibilului metyoda este verificata de mine
si matrita
poti sa o faci din otel
pe care in timpul turnarii va trebui sa o racesti
acum depinde si de ce vrei sa faci cu acele piese si la ce vrei sa le folosesti
aluminiu poti sa fol de care vrei in functie de duritatea pe care o doresti sa aiba piesa
#10
Postat 28 May 2008 - 07:02 PM
#11
Postat 28 May 2008 - 10:45 PM
Doar ca din vedere (ma inseala deseori) o rezistenta de genul ala consuma 2-3kw. Si de aici poti aprecia. Daca dureaza pana intr-o ora prima sarja cam atat ar fi si costul, adica maxim pretul a 3kw. Cu rezervele de rigoare privind aprecierea ochiometrica!
Restul sarjelor sunt mai rapide.
Eu am un cuptor de laborator, micut care consuma 1kw pe ora si ajunge sa topeasca aluminiul cam dupa 30-40 minute. Adica se poate si in casa ca rezista reteaua. Cam asta era ideea. Parerea mea...
Telefon: 0721 385365
#12
Postat 29 May 2008 - 03:59 AM
Ce vad eu pe aparat ar fi 5.0A. 120Vx5A=600W, in concordanta cu estimarea de mai sus.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 29 May 2008 - 06:35 PM
#14
Postat 22 February 2009 - 04:10 AM
#15
Postat 22 February 2009 - 09:41 AM
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 22 February 2009 - 09:42 AM
Cu rabdare si ciocan.
#16
Postat 22 February 2009 - 12:59 PM
activitatea vad ca se desfasoara in aer liber sau un garaj deschis. In spatii mai inchise probabil trebuie sa mergi pe propan/metan sau electric
#17
Postat 22 February 2009 - 01:41 PM
levis, la Feb 21 2009, 11:47 PM, a spus:
Se foloseste in mod curent in industrie si se numeste turnare in forme vidate cu modele usor fuzible
#18
Postat 23 February 2009 - 01:14 AM
czd, la Feb 22 2009, 04:10 AM, a spus:
Salut
czd , te pricepi ,sau lucrezi in domeniu ? vino cu idei simple pt turnat in regim de hobby si fara presiune si nebunii la care nu avem acces , dar bineinteles sa iasa de calitate si sa poata fi prelucrabila piesa turnata . Printre cei care au incercat sa toarne ma numar si eu ,dar fara rezultate prea bune , in sensul ca exista niste micropori in material . Cred ca se mai adauga ceva care face separarea zgurei si ajuta la omogenizarea amestecului.
P.S. Cine se pricepe este rugat sa ne ajute cu un sfat :)
#19
Postat 23 February 2009 - 01:27 AM
Se face o masina care invarte in plan orizontal matrita. Bineinteles ca se echilibreaza. Se toarna prin centru. Avantajul este ca forta centrifuga face ca piesa turnata sa fie mult mai omogena.
#20
Postat 23 February 2009 - 03:12 AM
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 23 February 2009 - 03:13 AM
#21
Postat 02 March 2009 - 02:21 AM
Am citit mult despre aceasta tema in diferite site-uri. Unii spun ca ipsozul este suficient de bun insa altii zic ca nu e suficient de rezistent, ca se poate crapa, etc. Altii zic ca ipsozul trebuie combinat cu praf de marmura sa cu siliciu. Altii zic ca e mai buna din nisip - dar eu nu am habar cum sa modelez nisipul -se pune vreun liant? (piesa de care vreau sa o realizez e destul de fina si nu cred ca nisipul ar lasa-o atat de fina). Am citit si despre un procedeu cu forma de ceara peste care se toarna un produs ceramic, se coace, si apoi ceara se topeste, lasand loc pentru turnarea materialului. In schimb, nu am intalnit o reteta (sper sa nu imi spuneti de substante greu de gasit sau foarte scumpe) pentru a costrui aceasta matrita.
Eu am nevoie sa fac doar un exemplar al acestui obiect, cel mult doua - nu ma gandesc la productie de serie.
Ultima chestiune. Matrita aceasta trebuie asezata intr-o galeata cu nisip, sau se poate turna direct in matrita-fara nici-un fel de protectie exterioara a acesteia? Astept o mana de ajutor. va multumesc.
cu respect, eduard
#22
Postat 02 March 2009 - 09:03 AM
timp de executie 48 ore maxim, calitate incontestabil mai buna decit la turnare.
Daca faci o socoteala iesi mult mai bine asa fiindca la turnare:
- cite piese o sa ai rebut?
- cit aluminiu pierzi prin indepartare surplus?
- cit timp si bani pierzi cu probe incercari ,,, cuptoare si alte nebunii.
Stima
PS:
Daca totusi te incapatinezi sa vrei turnare:
- aluminiu il topesti simpu la oxi intr-o cantarola de inox
- faci modele de lemn de mai inalte cu .... x mm (trebe facut test)
- torni cite 10 ..15 odata pe suprafata libera
- prelucrezi la final pe strung
UITA de cochila si alte nebunii fiindca costurile investitiiei sunt mari
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 02 March 2009 - 09:10 AM
#23
Postat 02 March 2009 - 09:12 AM
eduardtoader, la Mar 2 2009, 02:21 AM, a spus:
Am citit mult despre aceasta tema in diferite site-uri. Unii spun ca ipsozul este suficient de bun insa altii zic ca nu e suficient de rezistent, ca se poate crapa, etc. Altii zic ca ipsozul trebuie combinat cu praf de marmura sa cu siliciu. Altii zic ca e mai buna din nisip - dar eu nu am habar cum sa modelez nisipul -se pune vreun liant? (piesa de care vreau sa o realizez e destul de fina si nu cred ca nisipul ar lasa-o atat de fina). Am citit si despre un procedeu cu forma de ceara peste care se toarna un produs ceramic, se coace, si apoi ceara se topeste, lasand loc pentru turnarea materialului. In schimb, nu am intalnit o reteta (sper sa nu imi spuneti de substante greu de gasit sau foarte scumpe) pentru a costrui aceasta matrita.
Eu am nevoie sa fac doar un exemplar al acestui obiect, cel mult doua - nu ma gandesc la productie de serie.
Ultima chestiune. Matrita aceasta trebuie asezata intr-o galeata cu nisip, sau se poate turna direct in matrita-fara nici-un fel de protectie exterioara a acesteia? Astept o mana de ajutor. va multumesc.
cu respect, eduard
depinde foarte mult de "denivelarile" pe care le ai
Nu te astepta ca intr-o forma neincalzita sa ai copia fidela a jucariei
Daca nu ai alta alternativa si forma nu poate fi reprodusa mecanic pe un CNC:
- mergi la un magazin de materiale dentare
- iei felul 1 si felul 2 pentru mulaje de dinti
- iei acrilat sau ceara rosie
- iei material de turnare
- ajungi acasa
- dai plan de separatie la piesa
- copii detalii grosiere cu felul 1
- copii detalii fine cu felul 2
- topesti ceara
- umpli formele cu ceara
- obtii forma finala
- adaugi conul sau conurile de turnare
- adaugi locurile de aerisire functie de complexitatea piesei
- imbraci totul in pasta de formare
- astepti sa se usce
- incalzesti matrita la 800 ...900 grade
- torni alumiu
Din nou aici pot aparea probleme.
Ca matritza sa fie bine umpluta de preferat e o turnare centrifugala sau sub vid
Cel mai simplu ar fi sa te lipesti de un atelier de tehnica dentara!
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 02 March 2009 - 09:25 AM
#24
Postat 04 March 2009 - 01:43 AM
#26
Postat 04 March 2009 - 01:56 AM
eduardtoader, la Mar 2 2009, 02:21 AM, a spus:
Scuze ca intreb, e vorba de grosime 4 cm sau 4 mm? Ca nu-mi dau seama din poza daca e vorba doar de placa aia de la baza aparatului sau de tot aparatul.
Si cat de complicat e ce-i pe interior, daca e vorba doar de baza aparatului? Ca pare a fi mai usor de realizat prin frezare. Adica muncesti sa faci un model si o "matrita" cam cat la un model 3D intr-un soft (presupun). Desi, daca e sa fiu corect, din moment ce dispui de obiectul pe care vrei sa-l copiezi, munca poate fi mai simpla.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 04 March 2009 - 02:11 AM
Telefon: 0721 385365
#27
Postat 04 March 2009 - 07:44 AM
Iar daca doar vrei sa inlocuiesti o piesa sparta/plesnita poate e mai simplu s-o repari pe cea veche.
#28
Postat 04 March 2009 - 09:57 AM
PS: disatanta intre mine si el e considerabila si transportu ar ajunge mai mult ca obiectu in sine
@ eduard
Solutia zic eu cea mai simpla
Suportul din 2 piese ca in poza
Fund aluminiu.
Peste fundu de aluminiu pui tot o poliamida expandata (din aia care protejeaza colturile la tv, gen folie )
Laterala din plexic de 20mm (2 bucati suprapuse)
Fixarea intre fund si plexic cu suruburi de 4mm
Pe marginea interioara a plexicului bagi o banda de poliuretan expandat sa nu zgirii aparatul (lasi intre conturul aparatului si plexic 4... 5 mm.
Tot din suportul de plexic pleci cu o CHINGA (cordica) cu care sa poti fixa aparatul fix pe fund, + surubul de fixare
In rest e imaginatie
#29
Postat 04 March 2009 - 12:12 PM
Citeaza
Peste fundu de aluminiu pui tot o poliamida expandata (din aia care protejeaza colturile la tv, gen folie )
...
Sau mai elegant si mai sigur PLACA DE PLUTA de 3...4mm
Plexicu ca sa il aduci la forma ... dai gaura linga gaura dupaia cu rabdare la smirghel si la pila
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 04 March 2009 - 12:15 PM
#30
Postat 04 March 2009 - 03:20 PM
Referitor la cealalta discutie. Nu incerc sa fac aceasta piesa pentru a inlocui o alta care s-a rupt. Corpul aparatului e facut (aca nu ma insel de compozitie) dintr-un aliaj de magneziu cu aluminiu - asa scrie in cartea lui tehnica. Chiar eu recunosc, ca este un aparat dur. Deci, nu e cazul schimbarii. de fapt, probabil nu am explicat corect, piesa care eu vreau sa o realizez, va avea laturile exterioare - plane (nu ma intereseaza estetica exerioara-insa-pentru ergonomie ma voi gandi la o forma cu muchii mai rotunjite-sau o voi slefui la urma). In partea de sus, va fi o adancitura de 2cm(aveati dreptate- 4 cm era mult- si imi impiedia accesul la unele din butoanele care se afla destul de jos), deci va fi o adancitura de 2 cm in care a sta aparatul. De gaura pentru trepied- e clar ca se rezolva imediat cu bormasina.
Ca sa fiu sigur ca m-ati inteles, o sa dau exemlul a ceea ce vreu sa realizez intr-o forma mai bruta. E ca si cum as avea un patrat de LUT (sau orice material maleabil la conditii normale de temperatura) cu dimensiuni de 20cm lungime, 5cm latime si 4cm grosime. As lua fundul apaatului si l-as indesa 2cm in grosimea aterialului de care vorbim (daca va trebui sa fac un mulaj al aparatului trebuie sa evit invrarea materialului pe langa unele butoane-care sunt foarte fine. Banuiesc ca un scoci foarte fin m-ar ajuta), deci as indesa baza aparatului 2cm in material si apoi s-a scoate. Presupunand ca materialul ar fi aluminiul deja ramas cu forma aparatului, eu de fiecare data cand vreau, as putea sa asez aparatul in "copaia" creata, careia ii voi face 4 gauri in fiecare colt pentru sustinere, apaatul il voi prinde de forma de aluminiu ca sa nu se miste- prin gaura surubului pentru trepied si asa sunt sigur de fidelitate.
Ideea e, ca sa incepem usurel.
Cu ce e ideal sa izolez eu fantele din jurul butoanelor (un scoci normal ar schimba forma-nu de speriat, ci doar detalii mici. Daca nu se poate altceva, ramane scociul)
Trebuie dat cu ceva pe aparat(ulei, etc?). Daca se poate as evita partea asta.
Cu ce trebuie sa dau prima mana pe aparat? O gelatina, ceva?
Apoi, banuiesc ca sustinandu-l in anumite prese la 2cm de baza cutiei cu material, ce material ar trebui sa torn sub el.
Ma gandesc sa confectionez intai un duplicat al fundului din metacrilat-sau ce credeti ca e mai bun, sa rectific vreun eventual defect, apoi cu aceasta copie sa creez matrita definitiva.
Cred ca v-am scos peri albi. Imediat ce ma lamuresc va las in pace. Promit sa fotografiez etapele lucrului si rezultatul final.
cu respect, eduard