Ajutor! acumulator-incarcator
#1
Postat 26 March 2008 - 12:16 AM
#2
Postat 26 March 2008 - 01:16 AM
Raspuns:20 de ore.
Nu este incarcator rapid (de aceea este si f ieftin). Roaga-i pe cei care ti l-au dat, sa ti-l schimbe macar cu asta: "Incarcator pachete Powerjack 6 celule Delta Pro" si ti se va incarca in vreo 4 ore. Fii mai atent la puterea curentului de incarcare.
Bafta!
#4
Postat 26 March 2008 - 01:47 PM
#5
Postat 26 March 2008 - 02:16 PM
Uite, spre ex. pe instructiunile la incarcatorul asta: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...?&I=LXJC34&P=ML (pt NiCd), zice ca nu este recomandat a se folosi la incarcarea bat. NiMH. "**This charges at a 5A rate and is NOT recommended for charging**
**NiMH batteries. The charge rate is not adjustable on this model.**"
Bafta!
#6
Postat 27 March 2008 - 01:58 PM
la incarcatorul ala scrie "Curent de incarcare: 350 - 100 mA".
pt. un accumulator de 3500mAh:
- daca e 350mA => 10 ore de incarcare
- daca e 100mA => 35 de ore
(timp = capacitate / intensitate) (aprox)
e posibil sa varieze intensitatea pe parcursul incarcarii, si de aici sa rezulte cele 20 de ore. daca ai tabel cu capacitati si timp de incarcare, foloseste timpul de acolo.
#7
Postat 27 March 2008 - 06:05 PM
Bafta!
Costel
#9
Postat 27 March 2008 - 08:29 PM
dar din ce zic unii, ar fi diferente:
Nickel-metal-hydride chargers require more complex electronics than nickel-cadmium systems. To begin with, nickel-metal-hydride produces a very small voltage drop at full charge and the NDV is almost non-existent at charge rates below 0.5C and elevated temperatures.
...
Nickel-metal-hydride should be rapid charged rather than slow charged. Because of poor overcharge absorption, the trickle charge must be lower than that of nickel-cadmium and is usually around 0.05C. This explains why the original nickel-cadmium charger cannot be used nickel-metal-hydride.
#10
Postat 28 March 2008 - 07:21 AM
O alta problema e cind celulele nu sunt echilibrate si asta e cel mai adesea cazul abteriilor comercial asamblate in pachete (stick pack). Singura modalitate de a le incarca egal pe astea e sa le incarci la curent mic (0,1C). in felul asta cind o celula s-a incarcat la capacitate, incepe sa disipeze energia suplimentara in timp ce o celula inca neincarcata continua sa se incarce.
Pachetele de baterii asamblate personal sunt "side-by-side" tocmai pentru a putea incarca/descarca celulele independent.
In concluzie, orice incarcator capabil de curent mic poate sa incarce Nimh, dar o sa stai linga ele, nene. LA curent rapid iti trebuie incarcator specializat.
Inca o corectie. Nu e adevarat ca bateriile trebuie incarcate la curent constant. Asta e cel mai usor de facut intr-un incarcator ca sa fie ieftin. Incarcatoarele de top end gen supernova competition, etc sunt programabile, si se poate regla curentul de incarcare din program, sa se schimbe in functie de procentul de incarcare. De fapt asa se si recomanda sa incarci bateriile astea, in cel putin trei trepte, una la curent egal cu capacitatea, una la curent mai mare dupa care urmeaza o treapta la curent mic, si top-up la 0,1C limitat de delta peak. Asta e minim. Se pot seta si cinci pasi, samd. Dar toate fineturile astea nu-si au rostul daca vorbim de unmatched packs pentru ca acolo nu toate celulele fac acelasi lucru in acelasi moment, asa ca e pierdere de vreme sa faci un program pentru ele. In afara de asta, incarcatoarele de top end mai au si programe de incarcare regeneratoare pentru baterii care au stat pe bara o vreme, si programele astea lucreaza in impulsuri si trepete ca mai sus. Asa ca vezi, e mai complicata treaba.
De asemeni nu e adevarat ca Nimh incepe sa se descarce mai repede. De fapt curentii de scurgere in Nimh sunt mai mari, ceea ce inseamna ca se autodescarca mai rapid ca un Nicd, dar nu ca incepe mai repede. Ambele tipuri se autodescarca din momentul in care incarcarea s-a sfirsit. De aceea ambele tipuri trebuie re-peaked cu o ora inainte de cursa. Asta e momentul optim.
Despre curentul maxim "safe" de incarcare lenta (adica la care nu se incalzesc suficient sa se autoventileze (fiarba)) daca aveti un incarcator cu detector de temperatura o sa vedeti ca puteti merge cu 0,1C linistit. Bateriile n-ar trebui sa depaseasca 37 de grade sau pe acolo. Abia pe la 55 de grade apare pericolul sa le fierbeti.
Aceasta postare a fost editata de Barabula: 28 March 2008 - 07:35 AM
#11
Postat 28 March 2008 - 06:24 PM
Citeaza
Vorbeam de chargerele "destepte" nu de cele "inteligente".... Cu cinci pasi reusesti sa desfunzi aproape orice pack puturos, lenes. Dar o incarcare de genul asta o faci inainte de un concurs sau periodic, mai des e folosita varianta clasica, CC.
Citeaza
Din pacate este adevarat. Si ca ambele incep descarcarea imediat ce s-a declansat delta-peak, si ca NiMh incepe sa se descarce mai rapid. Chestie de chimie interna si rezistenta interna, care insa face ca si sa poata fi incarcati foarte rapid. E alb si negru... De fapt e vorba de gradul de perceptie, la NiCd nu-ti dai seama ca se descarca, pe cand la NiMh efectul e sesizabil tare.
Citeaza
Asa am spus si eu, dar daca nu sunt home-made-pack exista riscul sa se supraincalzeasca si sa sara supapele. Fara monitorizare si sa stai de ei nu merita.... Am inteles ca era prima incarcare.
Fara echilibrare-balansare se vor incalzi.
Citeaza
...
Nickel-metal-hydride should be rapid charged rather than slow charged. Because of poor overcharge absorption, the trickle charge must be lower than that of nickel-cadmium and is usually around 0.05C. This explains why the original nickel-cadmium charger cannot be used nickel-metal-hydride.
Eu ce am spus? in fapt principala diferenta este valoarea delta-peak si daca poti monitoriza temperatura. Am mai scris ca e f.important sa-i racesti, fortat, nefortat, evident NU cu apa... in rest chargerele incarca la fel. Diagramele de incarcare date de Sanyo si Panasonic sunt principial la fel. Exista prin forum linkurile... Si acolo spune de un anumit charger, practic la cele ieftine se seteaza un alt prag prin comutarea unui divizor rezistiv. Cele cu controller fac mai usor asta.
Gasesc discutia constructiva. Poate am ramas si eu in urma, in fond varsta i-si spune cuvantul...
Bafta!
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 28 March 2008 - 06:25 PM
#12
Postat 28 March 2008 - 08:16 PM
repet, nu vreau sa contrazic pe nimeni (nu de alta, dar studiile mele de fizica si chimie s-au oprit prin scoala generala, acum vreo 20 de ani), spun doar ce am citit prin diverse locuri, relativ credibile. partea cu racitul o fi doar un moft, nu zic, atata vreme cat nu se traduce in a baga acumulatorii in congelator de ex. :rolleyes:
dar teoria ca teoria, practica ne omoara. eu am 4 pack-uri noi (ca si cel de mai sus) si incerc tot felul de variante, deocamdata doar unul s-a incarcat complet (pe modul 'auto', incepe cu 50-100 mah, si urca progresiv pana la o limita data, in cazul meu 2-3A).
pe modul 'manual', la 3A de ex., se opreste incarcarea pe la 800-1200 mah.
banuiesc ca au stat mult si bine pe raft (le-am luat de la reduceri) si si-au pierdut de tot balansul bata-l vina.
voi incerca sa le incarc la 1/10C, poate am mai mult succes.
#13
Postat 28 March 2008 - 08:58 PM
Insa la aero, Vara, daca nu le pui sub un ventilator sa ajunga macar la 30-40 grade nu le poti incarca. sunt tot felul de device-uri, unele chiar de cumparat la firme mari. La Team Orion tragi din ele destui C ca sa fie secatuiti bine, iar electrolitul din ele sa-si faca treaba. Cred ca daca ai avea NiCd la aceeasi capacitate si gabarit ai fi mai castigat. Nu toti NiMh trebuie insa lasati sa se linisteasca binisor. Este drept ca chiar cu racirea fortata se scurteaza considerabil viata lor. Pe mine daca m-au tinut un sezon dupa cat au costat am fost multumit.
Daca pack-urile tale nu iau curesntul macar la capacitate, trebuie un ciclu de "destupare", macar in trei pasi. Daca ai un charger care stie sa faca asta, e ok. Daca nu, e mai complicat, pentru ca sunt minim tre paliere diferite, cu cateva cicluri incarcare-descarcare foarte rapide si tari, urmate de incarcarea pe paliere. Ciclurile de incarcare-descarcare dureaza cateva secunde si sunt destul de violente, suficiente insa ca intern sa se rupa asa zisa "pelicula inerta" iar reactia electrolitului sa inceapa sa se desfasoare normal si IN TOATA celula, nu doar zonal.
Deja e alta poveste....
Racirea insa nu e un moft. Ciclarea (incarcarea-descarcarea sau formatarea) cu 0,1C iar face bine din cand in cand. Cateva cicluri pe fiecare celula, la pack-urile side-by-side iar ajuta la egalizare si refacerea capacitatii nominale. Cicluri de "destupare" odata pe sezon sau cand dau semne de oboseala nu strica deloc. Personal tin accu in cutia de jos de la frigider, si observ ca dupa ciclare inainte de zbor se incarca la nominal cu 1-1,5C.
Bafta!
Costel
#14
Postat 28 March 2008 - 11:44 PM
Ale mele sunt NiMH de 3000mAh, de la Ansmann, dar nu tin mai mult de 10 min nici sa le pici cu ceara. Ma rog, ... sunt abia la al 3-lea ciclu de inc-desc. si mi se pare cam putin. Am dat comanda de unele mai mari la towerhobbies, dar cica nu au voie sa coleteze bateriile.
A comandat cineva pack-uri la GP?
#15
Postat 29 March 2008 - 02:26 PM
- cred ca pavelcostel se refera la depozitare in frigider, apoi incarcare, apoi folosire
- eu de pe towerhobbies le-am luat anul asta, poate au schimbat regulile intre timp...
@pavelcostel
- am bagat ca negrii racire cu o revista pe post de evantai, coincidenta sau nu, doar in pack-ul ala a intrat toata capacitatea. pe pack scrie ca dupa incarcare trebuie sa fie 'warm', ale mele sunt ceva mai mult decat 'warm', se apropie de 'hot'
- incarcator am un graupner ultramat 15, nu stiu daca are program de 'destupat', are doar 'auto', 'manual', 'descarcare', 'intretinere' (cicluri). aseara la ora 23 am lasat la incarcat cu 0.1C un pack crezand ca o sa merga linistit pana dimineata la 11, insa m-a trezit alarma in toiul noptii urland ca toti dracii, uitasem probabil sa dezactivez 'safety timer' (180 de min), am sarit ca ars sa nu trezesc tot cartierul, am smuls bornele din incarcator si am reusit sa produc si vreo 2-3 scantei cu ocazia asta (probabil s-au atins bornele intre ele, bateria fiind inca cuplata la cablu de incarcare)
- in contextul "racire naturala = moft" la naturala ma refeream ca moft, nu la racire :rolleyes:
Aceasta postare a fost editata de shtecker: 29 March 2008 - 02:27 PM
#16
Postat 29 March 2008 - 05:37 PM
Am parerea mea despre Ultramat-uri. E doar a mea asa ca o pastrez. Am avut destule pe masa, mai multe tipuri. Nu stie sigur cicluri speciale.
La "hot" ma refeream, trebuie aduse macar la temperatura ambientala vara, adica pana in 30 gradeC. A fost o adevarata cautare de sticle PET patrate, se cuplau bine cu ventilatoare de 12V si iesea un tunel de racire super. Padrino avea si un dispozitiv cu doua radiatoare de aluminiu cu ventilator. Rezultate o sa spuna ei poate.
Daca nu iau toata capacitatea, incearca sa pornesti incarcarea cu 0,2-0,5C. Apoi dupa o jumatate de ora treci la 1C. La Ultramat se opreste ciclul curent, asa ca trebuie sa tii minte cat a incarcat. daca poti sa improvizezi un tunel din pet ca sa ramana la temperatura ambientala cat incarci. Daca poti ar fi bine sa masori cat are fiecare celula dupa o descarcare lenta cu 0,2C. Nu uita de timer!
Bafta!
Costel
#18
Postat 29 March 2008 - 07:09 PM
Sigur ca daca le racesti fortat suficient de mult, se races si in interior ca lumea, si mai repede decit daca le lasi in voia lor. Cind ai un concurs, n-ai incotro, trbeuie sa le storci un pic. Din punctul asta de vedere Nicd erau mult mai bune. Rezistau mai bine la abuz. Astea (Nimh) sunt prea cocolosite. Dar Nicd de peste 2400mAh n-am vazut.
Pentur bateriile care nu se incarca la capacitate se poate banui ca nu se descarca la capacitate. Daca le folosesti pina nu mai merge jucaria si dup-aia tot nu isi revin, atunci e posibil sa ai o celula proasta care da un delta peak fals si incarcatorul taie afara. Aceeasi celula probabil ca nu se incarca si d-aia nu duce pachetul prea mult. Un remediu ar fi incercarea de a incarca bateria la 0,1C pentru ca sa dai voie tuturor celulelor sa se incarce egal.
10 minute din 3000mAh poate fi OK. Depinde la ce le folosesti. Daca ai o masina cu motor stoc (27 turn single) si o alergi in curse nu scoti 10 minute nici cu politia din ea. Abia pe la 4200mAh te apropii de 10 minute (cam 9 si ceva scoteam eu din ele, si ceilalti cam la fel cu mici variatii). Si oricum abia la al treilea ciclu e prea devreme sa-ti faci griji. Mai treci prin citeva cicluri sa-si revina ca lumea la viata dupa ce statura degeaba ani de zile pin magazin si dup-aia iti dai seama ce le poate pielea. Un sfat foarte important insa, incearca sa le incarci doar la 0,1C pina cind ajung sa se incarce la capacitate nominala, altminteri s-a putea sa se trezeasca o celula mai repede ca alelalte si o sa ai dureri de cap.
Aceasta postare a fost editata de Barabula: 29 March 2008 - 07:12 PM
#19
Postat 29 March 2008 - 10:56 PM
Cand am dat comanda pe tower, mi-a aparut un msj prin care ma anunta ca pot sa-mi trimita tot ce e in "cos" in afara de bat. Mai spunea ceva de niste restrictii, dar nu mai stiu ce.
N-am incarcator asa de performant, sa-i fixez rata de incarcare, dar dupa spusele lui Barabula, se pare ca numai atata pot bateriile (aprox 10 min). Urmatoarele o sa incerc sa le iau mi tzapene.
Maine merg sa-i vad pe baietii cu nitro la finala. Nu iau "gandacul" ca sa nu incurc treburile cu statia mea. Oricum, urca dealul de la palat cam in patru labe.
Merci pentru sfaturi! Le bag la cap.