yr-zbg, la Dec 21 2008, 10:16 PM, a spus:
Rog daca puteti sa ma lamuriti asupra problemei cu schimbarea cristalolor Tx-Rx si interferentele respective.
Asta ca sa le spun maine baietilor ce si cum...inainte sa comande.
Ok, copacel.
Cristalul: cristalul se scoate / se baga "la desht". Adica in principiu nu tre' sa tragi cu tractorul si nici sa-l infigi cu ciocanul. Problema care poate apare uneori este slabirea contactelor (lamelele alea "se lasa", ceea ce duce la contact imperfect, ceea ce duce la avioane facute scobitori - ask "evrikus" ca e patzit, chiar cu o statie Futaba, "lider mondial"...) Deci e cu plus si cu minus treaba cu cristalele. Cum se pun: se ia cristal pentru o anumita frecventa a emitatorului, si cristal pentru ACEEASI frecventa a receptorului. In cazul in care ai statia si receptorul de firme diferite (nu mai stiu exact combinatiile, dar exista variante care "se pupa", trebuie sa iei cristal pentru STATIE pe frecventa cu pricina si altul pentru RECEPTOR, pe frecventa cu pricina. In principiu nu prea merge de exemplu sa iei cristal pentru o anumita marca de statie (sau receptor) si sa-l pui pe alta marca, datorita unor mici diferente tehnice la interior (caz in care evident frecventa de oscilatie nu mai corespunde). Deci trebuie sa cauti si sa iei cristal exact pentru statia si receptorul tau.
O alta problema apare la acordarea circuitelor, inclusiv a antenelor celor doua dispozitive care constituie lantul de comunicatie pilot-avion. In general statiile (si receptoarele) cu cuart ce poate fi inlocuit sunt acordate pentru o anumita frecventa / un anumit canal. Daca pui pe dispozitivele tale un cuart dintr-un canal foarte "indepartat" (cam peste +/- 5-6 canale) poti avea surprize neplacute cu raza de actiune a statiei, deoarece antena nu mai radiaza la fel de eficient (datorita dezacordarii) si nici receptorul nu mai prinde la fel de bine (iar datorita dezacordarii antenei fata de frecventa de lucru). De aceea se recomanda schimbarea canalelor intr-o plaja limitata. In SUA, autoritatea de comunicatii - faimosul FCC - INTERZICE CU DESAVARSIRE schimbarea cuarturilor pe echipamentele RC, deoarece acolo banda (legala la ei) de 72 MHz mai e folosita si de aplicatii comerciale, iar interferenta cu canalele alea (datorita dezacordurilor de mai sus) constituie infractiune si se lasa cu parnaie.
Solutia este folosirea de sisteme cu asa-numita "sinteza de frecventa" - ii spui statiei pe ce canal sa emita, informezi si receptorul despre asta si pa. Dezavantaj: aceste echipamente sunt in general sensibil mai scumpe decat alea pe baza de cuart, dar te scapa de multe batai de cap.
Ultima gaselnita, destul de sigura si eficienta, este folosirea benzii de 2,4 GHz (folosita si pentru WLAN) pentru transmiterea semnalelor de radiocomanda in modelism. Aero se preteaza exceptional, merg si la auto - la navo e nasol datorita absorbtiei puternice a acestei frecvente in apa. Revenind la aero, multi producatori au inceput sa ofere echipamente in aceasta banda, existand sisteme "native" (de ex. Spektrum si JR) sau "module" in 2,4 GHz (ex. Futaba). Dezavantajul major al acestora este pretul, sensibil mai ridicat fata de clasicele 35 / 40 MHz, dar avantajele sunt semnificative. Una la mana, nu te intereseaza pe camp cine ce frecventa foloseste. Asta deoarece sistemele in 2,4 GHz folosesc in general 2 din cele 80 de canale disponibile in aceasta banda, deci 40 de oameni se pot da linistiti deodata cu avioanele. A doua la mana, receptoarele trebuie "imperecheate" cu statiile deoarece nu accepta comenzi decat de la statia cu care au fost "pupate" in prealabil, astfel ca nu e posibil ca ionel sa dea comenzi pe care sa le receptioneze avionul lui gigel (asta in cazul in care ar pica amandoi pe acelasi canal, ceea ce nu se prea poate). Una peste alta, pe Chitila 2,4 GHz a devenit o prezenta cvasipermanenta si pot spune ca toti cei care o folosim, fie pe avioane fie pe elicoptere, suntem deosebit de incantati. Si pana acum nu ne-am dat jos unii altora aparatele. A, si nici nu ne mai chinuim cu cuarturile :)
Citeaza
Dar te rog, placerea e de partea noastra (sau ma rog, cel putin a mea :D ).