CNC (computer numerical control) masini cu comanda numerica
#2701
Postat 24 November 2008 - 09:55 AM
A fost o neatentie de a mea pe care am repetat-o la nesfarsit !!!
Era vorba de setarea latimii impulsului de comanda pe step !!!
pt znecula: masina este intr-adevar cu 3 motoare, unul pe axa x si doua sincronizate pe y (in Mach configurat ca si "slave")
multumesc tuturor pentru ajutor.
#2702
Postat 24 November 2008 - 03:25 PM
Pune macar niste poze (daca tot consideri ca sfaturile noastre au fost de ajutor) sa mai animam un pic topicul si sa ne mai delectam ochiul :)
Spor la treaba
#2703
Postat 24 November 2008 - 11:43 PM
CNC este hobi de aprox 2 ani jumatate, rezultatele evidente fiind cam de un an jumatate. Aici l-am cunoscut si pe "Cres" cu care colaborez aproape zi de zi. Voi afisa cateva din rezultate si pareri sau sugestii, voi trageti concluziile. Voiam initial o masina de taiat polistiren in 4 axe deoarece sunt modelist de o viata.... Dupa diverse electronici testate si "ratate", am ajuns sa dau de site-ul www.pminmo.com de unde am facut 3 modele de electronica si o placa interfata, fiecare fiind de un real succes (va recomand cu caldura cea cu L297-8 full/half step bipolar, care iese la 35lei/modul, si duce 2A 46V)
#2706
Postat 25 November 2008 - 12:25 AM
Standul simuleaza o linie de productie, in care bratul robotic alimenteaza doua posturi de lucru (cu leduri verzi in coltul apropiat Dr si apropiat Stg), dintr-o magazie de piese (coltul departat Dr pe sursa neagra cu leduri rosi). Tot bratul mai are al 5-lea gr de libertate oferit de miscarea liniara pe care nu am mai facut-o dar motorul a fost pus pe stand. Atingerea coordonatelor posturilor de lucru precum si coordonatelor magaziei de piese este evidentiata de senzori hall si leduri, declansarea senzorilor fiind un magnet in capatul efectorului final. Programul de comanda a fost "K-cam", codul fiind scris manual.
Mentionez ca robotul a fost facut din "GUNOI"
#2708
Postat 25 November 2008 - 01:03 AM
Utilajul are 4 MPP 2.5Nm, comanda bipolar max 2A 46V prezentata mai sus, combinata cu pl. interfata, are curse utile 700X400X250, suruburi cu bile fi 16X5mm, si dezvolta aprox max 3000N la efectorul final (freza) pe fiecare axa. Comanda este step/dir data de Mach3 Mill, Viteza de deplaseare in gol max 750mm/min. Masina merge perfect la metale moi.
......si uite ce iese de un an jumatate constant .... (o particica din ele)
#2712
Postat 25 November 2008 - 01:42 AM
Datele de intrare ale priectului (caracteristicile masini) au fost:
- masa maÅŸini 1500X1000mm
- înălţimea mesei 800mm
- cursele maxime ale axelor X = 800mm Y = 1250mm Z = 200mm
- viteza maxima de poziţionare rapida = 0-6000mm/min (100mm/sec)
- viteza maxima de lucru = 3000mm/min
- acceleraţia = maxim suportat fără alunecări de paşi (stabilit prin teste)
- săgeata maxim admis a axelor aprox 0.1mm/m/100 kg
- miÅŸcare a axelor X Y Z interpolat
- forţa maxima dorita la efectorul final = 1000N
- turaţia frezei = reglabil intre 800 - 24000Rpm
- precizie de poziţionare +/- 0.03 mm
- repetabilitate /500mm+/- 0.015 mm
- rezoluţia mecanica < 0.01mm
- masa maxima a semifabricatului aprox 100Kg
- tensiune de lucru AC 220V 50Hz
- limbaj de comanda FANUC « G » cod
- sistem de operare utilaj MACH 3
- software compatibil Kcam software, Type3 software, Wentai software, Artcam software
- interfaţa de legătura cu calculatorul LPT (port paralel)
- PC-ul folosit Intel Pentium III 2000Mhz, minim 512MbRAM 10GbHDD
- sistem de operare PC WINDOWS XP
si a iesit:
#2714
Postat 25 November 2008 - 02:01 AM
#2715
Postat 25 November 2008 - 02:42 AM
-MPP x 4.2Nm y 2x6.5Nm z 2.9Nm (calculat)
-ghidaje cu bare calibrate (dublate pe Y) fi 25 montate sprijinit si rulmenti liniari deschisi cu posibilitate de reglaj al jocului
-surub fi 16X10mm pretensionat pentru a inlatura efectul de buclare si a mari viteza critica
-lagarele de capat ale suruburilor dotate cu rulmenti unghiulari 40gr pereche. Posibilitate de reglaj a jocului axial
-cuplaje cu element semielastic pt reducerea vibratiilor si a fenomenului de rezonanta
-batiu din teava rectangulara sudata 100x100 picioarele 80x80 traverse
-rezolutia electronica 1stp/128 max (pt inlaturarea vibratiilor, turatiei de rezonanta si a uzurilor premature ale surubului si piulitei conducatoare)
-viteza maxima de poziţionare rapida = 0-6000mm/min (100mm/sec)
- viteza maxima de lucru 3000mm/min cu incarcare datorita avansului de aschiere 1000N
una care merge binisor este: http://www.youtube.c...h?v=3_qdZB9iGhU
#2716
Postat 25 November 2008 - 09:40 AM
Foarte frumos ce faci, spor la treaba in continuare si multa multa rabdare ...ai mai multa nevoie decat de bafta.
Ca si sugestii (din experienta):
- daca tot folosesti profile de aluminiu foloseste ghiaje liniare profilate nu rotunde ca te scutesc de o groaza de probleme, inclusiv cele cu facutul filetelor in bara calita iar la pret, per ansamblu, nu e mare diferenta
- ai grija ca in realitate nu gasesti nimic perfect drept. Ca sa explic, profilele de aluminiu au si ele anumite tolerante, la fel si tevile pentru structura de baza iar cand le sudezi vezi ca o sa se defomeze si mai mult....tz'am spus toate astea referitor la preciziile care le-ai dat asa ca lasa-tzi posibilitati de reglare
- la axa actionata de cele doua motoare sincronizeazale
- foloseste comparator pentru alinierea pe axe si pentru masa de lucru
- piulita cu care faci pretensionarea rulmentilor ar trebui sa se blocheze, iar ca solutii ar fi odata sa mai pui o contrapiulita, iar alta e sa blochezi piulita cu un stift filetat. Aici ai grija sa nu strangi direct stiftul pe filetul surubului pentru transmisie ci pune intai o pastila din material mai moale (alama; bronz) si apoi strange cu stiftul filetat.
- nu stiu daca am observat bine dar cel putin pe axa X (echivalenta cu latimea masinii), in capatul unde e antrenarea, ai pus doi rulmenti radial/axial in "X" pentru eliminarea jocului dar cum "intinzi" surubul? ...fin'ca in capatul celalalt eu vad doar un rulment radial iar daca intinzi surubul pe el o sa-l blochezi.
De iesit o sa iasa masina foarte bine, o sa te poti folosi de ea iar ce tz'am spus eu e sa perfectionezi putin masina....daca vrei binenteles
numa' bine si spor la treaba celu
#2717
Postat 25 November 2008 - 10:33 AM
multe batai de cap , masina mea tot pe acolo se invarte la curse , iar diferenta de pret nu e astronomica , merita .
Ce nu am inteles eu este daca folosesti "ballscrew" sau "leadscrew"...recomand ballscrew minim C7 , dia.20 , pas 5 , ( nu
sunt scumpe , probabil ai putea sa le salti de pe ebay la vreo 300USD setul / 300, 800 , 1100 , mai trebuie doar sa
masinezi capetele ( presupun ca "end support-urile le poti face singur , alea sunt cam scumpe ) .
Succes , spor la treaba , si s-o vedem la lucru !!!
#2718
Postat 25 November 2008 - 12:52 PM
celuster, la Nov 25 2008, 10:40 AM, a spus:
Foarte frumos ce faci, spor la treaba in continuare si multa multa rabdare ...ai mai multa nevoie decat de bafta.
Ca si sugestii (din experienta):
- daca tot folosesti profile de aluminiu foloseste ghiaje liniare profilate nu rotunde ca te scutesc de o groaza de probleme, inclusiv cele cu facutul filetelor in bara calita iar la pret, per ansamblu, nu e mare diferenta
- ai grija ca in realitate nu gasesti nimic perfect drept. Ca sa explic, profilele de aluminiu au si ele anumite tolerante, la fel si tevile pentru structura de baza iar cand le sudezi vezi ca o sa se defomeze si mai mult....tz'am spus toate astea referitor la preciziile care le-ai dat asa ca lasa-tzi posibilitati de reglare
- la axa actionata de cele doua motoare sincronizeazale
- foloseste comparator pentru alinierea pe axe si pentru masa de lucru
- piulita cu care faci pretensionarea rulmentilor ar trebui sa se blocheze, iar ca solutii ar fi odata sa mai pui o contrapiulita, iar alta e sa blochezi piulita cu un stift filetat. Aici ai grija sa nu strangi direct stiftul pe filetul surubului pentru transmisie ci pune intai o pastila din material mai moale (alama; bronz) si apoi strange cu stiftul filetat.
- nu stiu daca am observat bine dar cel putin pe axa X (echivalenta cu latimea masinii), in capatul unde e antrenarea, ai pus doi rulmenti radial/axial in "X" pentru eliminarea jocului dar cum "intinzi" surubul? ...fin'ca in capatul celalalt eu vad doar un rulment radial iar daca intinzi surubul pe el o sa-l blochezi.
De iesit o sa iasa masina foarte bine, o sa te poti folosi de ea iar ce tz'am spus eu e sa perfectionezi putin masina....daca vrei binenteles
numa' bine si spor la treaba celu
Multumesc pentru parere.... foarte buna observatia cu sprijinul capetelor X Y (ma bucur ca vedeti detaliile), intradevar este sprijin radial-axial (mai precis doar radial cu rulment cu ace). Banuiam ca cineva va observa! Motivul este nefinalizarea proiectului. Cu alte cuvinte dupa ce am abordat metoda cu sprijin simplu, din calculul de verificare al surubului, mia dat ca la lungimea de 1000mmX respectiv 1500mmY voi avea efect de "buclare" cand "impinge" surubul in piulita. Rezolvarea fiind aceasta pretensionare. In proiect nu am apucat sa modific acest aspect. Ma gandeam sa pun suruburi de fi 20 (de 25 erau prea masive, au moment de inertie foooarte mare) dar: nu prea se gasesc, la forta dorita 1000N (100Kg) merg cele de 16, si dau un exemplu ca sa vedeti calculat cat din cuplul MPP se consuma si pe ce:
luam o axa la care
-surubul este de 1000mm cu tot cu prelucrarile capetelor, fi 16 cu pas de 10mm
-masa deplasata 20Kg
-forta necesara 1000N
-viteza 5000mm/min
-coeficient de frecare sa zicem ca nu avem
si iese:
-pentru incaracarea de 1000N: 1.6Nm
-pentru accelerarea masei deplasate pe orizontala: 1.65Nm
-pentru accelerarea surubului (invingerea momentului de inertie): 0.7Nm
rezulta 3.95Nm la care mai adaugam momentul de inertie al rotorului unui motor de 3.95Nm dat de producator, si iese totalul.
Observati ca 0.7Nm se duc pe accelerarea surubului conducator. Daca era mai gros, era mai mult, rezulta mai greu ansamblul, si poate inutil.
Alt aspect....la axa Y am doua MPP. Bineinteles ca sunt sincronizate, fiecare cu electronica lui, unul este Y si celalalt SLAVE din soft. Voi ghici un mecanism electronic care sa sesizeze daca vreunul din motoare ramane in urma, sau se defecteaza ..etc, ca altfel indoaie masina. Daca te referi la sincronizare cu curea dintata, asa este masina cu care sunt exemplele de mai sus facute (doua MPP pe Y cu curea dintata pentru siguranta, intre suruburi). Dar undeva fooooarte putin strangea cureaua (ceva excentric la rotile de curea sau prindere) si se intampla fenomenul ca MPP la un momentdat nu paseau intreg. Rezulatul era 'furt de pasi. Am dat-o jos automat, si merge masina de foarte mult timp si fara probleme de atunci. Parerea mea este ca nu merita aceasta sincronizare intre axele. Mai bine ceva electric-electronic care sa simta o diferenta, si sa dea automat Reset la soft in cazul in care apare o diferenat intre axe.
Ghidajele sunt cu bara calibrata pt ca asa am considerat ca e mai bine . Scump a fost suportul de bara. In rest preturile au fost Ok, mai mici decat ghidajele profilate, si ansamblu mai robust
Batiul din tevi rectangulare, asa este proiectat incat sa pot regla paralelismul ghidajelor, si daca iese din sudura deformat.
#2719
Postat 25 November 2008 - 01:23 PM
Multumesc pentru parere.... foarte buna observatia cu sprijinul capetelor X Y (ma bucur ca vedeti detaliile), intradevar este sprijin radial-axial (mai precis doar radial cu rulment cu ace). Banuiam ca cineva va observa! Motivul este nefinalizarea proiectului. Cu alte cuvinte dupa ce am abordat metoda cu sprijin simplu, din calculul de verificare al surubului, mia dat ca la lungimea de 1000mmX respectiv 1500mmY voi avea efect de "buclare" cand "impinge" surubul in piulita. Rezolvarea fiind aceasta pretensionare. In proiect nu am apucat sa modific acest aspect. Ma gandeam sa pun suruburi de fi 20 (de 25 erau prea masive, au moment de inertie foooarte mare) dar: nu prea se gasesc, la forta dorita 1000N (100Kg) merg cele de 16, si dau un exemplu ca sa vedeti calculat cat din cuplul MPP se consuma si pe ce:
...eu am folosit pentru surub de Ø 16 rulmenti 7200 BE (codul SKF), sunt radial-axiali cu bile, au interiorul de 10 mm, exteriorul de 30 mm, iar latimea de 9 iar restul in regim propriu....mi sa parut solutia cea mai ieftina.
Dupa mine merge si surub de Ø 16 dar trebuie "intins", adeca constructiv sa nu-i dai voie sa se flambeze. Asta se poate face daca prinzi de capeti si "tragi".
numa' bine celu
#2720
Postat 25 November 2008 - 02:02 PM
Dupa mine merge si surub de Ø 16 dar trebuie "intins", adeca constructiv sa nu-i dai voie sa se flambeze. Asta se poate face daca prinzi de capeti si "tragi".
numa' bine celu
[/quote]
Dap..exact asta am vrut sa zic si eu prin pretensionare surubului pt evitarea efectelor de buclare (flambare)...poate nu am fost foarte explicit la "sprijin radial-axial (mai precis doar radial cu rulment cu ace)". Se refera la capatul opus motorului, capatul liber.
#2721
Postat 25 November 2008 - 07:52 PM
Super frumos tot ce ai postat aici din realizarile tale ,tine-o tot asa.
Spor la treaba
#2722
Postat 28 November 2008 - 11:02 AM
http://es.youtube.co...h?v=8viItUSoKx8
#2723
Postat 28 November 2008 - 11:09 AM
Aceasta postare a fost editata de drosofila72: 28 November 2008 - 11:15 AM
#2725
Postat 02 December 2008 - 04:46 PM
as vrea un sfat in legatura cu achizitionarea unor motoare pas cu pas pentru o freza cnc.
Freza va prelucra plastic si aluminiu cu un spindle industrial de 18000RPM in regim hobby si productie usoara.
spatiul de prelucrare momentat o sa fie de 1200x1200x230mm
Ma tot uit pe la motoare dar nu stiu sa-mi dimensionez puterea motoarelor pas cu pas si mi-e sa nu ma arunc degeaba la motoare cu cuplu f mare.
Ce cuplu ar fi suficient pentru motoare ? 2Nm -7Nm ?
Peste 3Nm preturile urca f repede.
Florin
#2726
Postat 02 December 2008 - 05:05 PM
Sigur iti trebuie motor mare, poate peste 1,5-2 Nm ca sa ai si ceva viteza, altfel te omoara cursele in gol, desi la prelucrare ai tot ce-ti trebuie. E parerea mea si nu te arunca la cumparat pana nu faci calcule sau primesti si alte sfaturi. Cred ca o sa caut pe net ceva teorie gata scrisa cu dimensionarea motoarelor in functie de mecanica de acolo. Vorbim. Sper sa primesti ajutor si de la ceilalti pasionati de CNC-uri.
Pun 2-3 poze la nimereala cu cateva motoare. Desi sunt multe, sunt prea mici pentru ceva asa mare. Cu toate astea, de fiecare data cand am avut nevoie de motoare, am cumparat de pe net, noi si potrivite. Daca tot faci treaba buna, nu mai conteaza 100 euro pentru 3 motoare. Zic si eu...
Telefon: 0721 385365
#2727
Postat 02 December 2008 - 05:54 PM
In principiu miscarea o sa se transmita cu suruburi cu bile, la o conversie ulterioara (planuiesc sa lungesc o axa cind o sa am mai muti bani) - o sa folosesc probabil curea sau cremaliera, surubul e f scump.
Am posibilitatea sa iau motoare de 3Nm in jur la 170E- 3 bucati
Ma gindesc ca cel putin pt axa Z 3Nm ar trebui sa fie suficienti, nu sint sigur cit de ok ar fi 3Nm pt X si Y.
Am gasit motoare cu ax dublu - ceea ce ma incinta tare mult ca pot sa folosesc scula si manual.
Cele care le-am gasit cu ax dublu sint convenabile ca pret pina la 3Nm,
la 4 Nm pretul se cam dubleaza fata de 3Nm. Ghidajele care le voi avea vor fi ghidaje liniare cu patine pe toate axele.
Nu vreau sa ma arunc la peste 3Nm decit dc este absolut necesar, e o diferenta de pret semnificativa.
Sinele pt x si y sint de 20mm latimeX 1440 lungime cu cite 2 patine pe sina (4 rinduri de bile). Ba chiar as putea sa le vind ca am gasit sine un pic mai lungi.
#2728
Postat 02 December 2008 - 07:52 PM
isvflorin, la Dec 2 2008, 05:54 PM, a spus:
In principiu miscarea o sa se transmita cu suruburi cu bile, la o conversie ulterioara (planuiesc sa lungesc o axa cind o sa am mai muti bani) - o sa folosesc probabil curea sau cremaliera, surubul e f scump.
Daca nu gresesc mult, pretul uzual pentru dimensiunile folosite de noi (ale surubului) e pe undeva la 50 euro/m. Si trebuie doar 1 surub pe axa. De lungit ghidajele tot nu scapi. Asa ca nu cred ca surubul va fi o problema daca vei mai avea de pus inca jumate de metru la gabarit, ca restul ramane acolo. Sau oricum, cred ca e mult mai ieftin decat sa treci la 2 cremaliere , la sincronizarea pinioanelor, etc.
De fapt cred ca o sa-l pastrezi asa si o sa construiesti altul de la zero, in care o sa corectezi si eventualele neajunsuri constatate pe varianta asta.
Cred ca 3 Nm e suficient pentru toate axele.
Eu am motoare de 1,5 Nm. E drept ca nu ma omor cu viteza, ca am distante mici si prelucrarea prefer sa o fac cu avans mic dar pe aza Z am pus cand am facut teste un cub de otel cu latura de 160 mm si n-au fost probleme. Nici nu-l simtea. Motorul are 400 pasi, am mers fara micropasire si surubul e un 16x4 (pe bile). Viteza era acceptabila.
Am avut alte probleme, legate de paraziti electrici, pe care le-am rezolvat. E drept ca prea incet, dar acum e bine.
Din pacate nu ti-as recomanda sa le iei drept sfaturi, sunt simple pareri personale. Asteapta mai multe raspunsuri, verifica si alege ce-i bun.
Spor la treaba.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 02 December 2008 - 07:58 PM
Telefon: 0721 385365
#2729
Postat 02 December 2008 - 10:22 PM
bitex, la Dec 2 2008, 07:52 PM, a spus:
Spor la treaba.
Corect, cred ca intrebarea era mai buna dc era asa : ce motoare aveti pe sculele voastre, ce prelucrati si dc sinteti multumiti de ele.
Pentru ca oricum putere mai mare e mai bine dar in situatia de hobby si bani putini trebuie sa ne descurcam cu ce avem/gasim.
Ce anume prelucrezi pe scula cu motoare de 1,5Nm si la ce dimensiuni ?
#2730
Postat 03 December 2008 - 12:21 AM
Ca sa revin la discutie, inca n-am schimbat motorul de frezare desi am cumparat convertizor de frecventa (urmeaza in curand si asta inseamna inca 1-2 ani la cum ma misc) si am probleme cu prinderea sculei. Practic am pensete doar pentru 6 si 8 mm. Am cumparat ceva freze cu coada de 6 si am mai improvizat cate o bucsa pentru cele de 3.
Ca sa spun pe direct, din cauza problemelor pe care le aveam, preferam o adancime mare de taiere si un avans mic. Practic debitam totul pana in 4-6 mm grosime dintr-o trecere dar cu viteza mica. Vorbesc numai de aliaje de aluminiu, la plastic sau lemn e altceva, acolo merg cu avans mare ca nu pot sa scad turatia frezei. Sper s-o rezolv... Foloseam 75 mm/min, la 11.000 rpm ale sculei de 2 mm diametru. De fapt asta e turatia cea mai mica. Acum pot merge in "gol"cu 1500 mm/min dar frezarea tot nu o fac cu mai mult de 75-100 mm/min daca freza e subtire. Si cum nu fac piese mari de regula setez totul pe viteza mica si mai fac ceva printre picaturi. Pana pe la 2500-3000 mm/min nu pierde pasi, dar nu-mi place sunetul scos. Prefer sa merg cu frecventa ceva mai mica, cu motoarele reci si electronica tot rece. E deranjant zgomotul si parca n-as risca prea mult. Nu mai pun la socoteala ca sunt anumite viteze care ma enerveaza din cauza vibratiilor si pe care le evit. Ori mai mult ori mai putin. Imi place si sa sune frumos...
Acum incerc sa completez si a doua structura. Si mai mesteresc la ce aveam inceput ca macar am pe ce-mi face piesele. Dupa ce schimb si motorul de frezare o sa merg cat permite scula sa nu se rupa sau deformeze, ca mecanica duce.
Pozele sunt din catalog, cu masinile complete. La mine n-a fost situatia asta. Acum e ceva mai bine.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 03 December 2008 - 12:29 AM
Telefon: 0721 385365