Din cautari in cautari, am ajuns pe un subiect interesant in forumul ww2, unde am vazut ca e un tip "andreas von Mach" care vad ca e blindat bine cu documentatii...dar supriza pentru mine a fost poza aceea cu salupa - canoniera "argesul" ..cred...construite de Schichau.............betonnnnnnnnnnnn
SALUPA TORPILOARE "RANDUNICA" poate cea mai celebra nava a noastra, alaturi de alte vechi torpiloare
#8
Postat 05 November 2007 - 10:56 AM
Din cautari in cautari, am ajuns pe un subiect interesant in forumul ww2, unde am vazut ca e un tip "andreas von Mach" care vad ca e blindat bine cu documentatii...dar supriza pentru mine a fost poza aceea cu salupa - canoniera "argesul" ..cred...construite de Schichau.............betonnnnnnnnnnnn
#9
Postat 05 November 2007 - 01:43 PM
in anul 1894 cu numerele de santier:
#536 "Argesul"
#537 "Teleormanul"
#538 "Trotusul"
#539 "Vedea"
Deplasament 32 tone
lungime 21 m
latime 3m
pescaj 1.35 m
masina cu tripla expansiune de 140 CP, viteza maxima 10.8 noduri
Inarmate cu doi scondri port-torpila, un tun revolver tip Hotchkiss de 37mm si o mitraliera tip Nordenfelt de 11.43 mm cu 10 tevi.
Nava din poza este "Argesul", numele fiind transcris gresit in "Argus" :)
Te rog sa remarci infloriturile aurite de la prova (unele nave au asa ceva si pupa). Sunt specifice majoritatii constructiilor navale din perioada victoriana (secolul al XIX-lea) si de obicei nu sunt documentate pe plan, deci ai musai nevoie de cel putin o fotografie ca sa stii precis cum arata nava!
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 05 November 2007 - 01:49 PM
#11
Postat 05 November 2007 - 11:35 PM
Aici cine pana la urma soimul sau randunica?????????....cine stie....ca eu nu le-am vazut pe nici una
Imagini atasate
#12
Postat 07 November 2007 - 07:22 PM
Categoric NU este "Randunica"!
Clişeul respectiv, aflat în colecţia Muzeului Marinei Române din Constanţa, reproduce o carte poştală ilustrată cu o vedere din portul Călăraşi şi apare în cadrul unui articol întitulat “Porturi la Dunărea românească la cumpăna veacurilor XIX-XX†semnat de doamna muzeograf Carmen Atanasiu. Deşi imaginea nu este foarte clară iar inscrisurile de pe şlepurile din fundal indică inversarea clişeului, se distinge clar o navă inarmată cu un şcondru situat între doua coşuri aşezate simetric în bordurile navei.
Este singura imagine in plan apropiat a acestui tip de nava pe care am reusit s-o gasesc. Mai cunosc inca doua poze ale acestor nave, probabil luate in aceeasi zi, in care cele doua torpiloare sunt infatisate din profil asezate una langa alta in prova pontonului "Stefan cel Mare" (fostul corp al navei omonime, devenit cazarma plutitoare dupa stergerea ei din serviciul activ). Pozele apar in cartea "Corabii strabune" a aceluiasi mereu pomenit, cand vine vorba despre asemenea subiecte, domn Cristian Craciunoiu.
Cat despre alte marine care au avut torpiloare cu scondru, trebuie sa stii ca in perioada respectiva torpilorul cu scondru era considerat "arma saracului". Lumea victoriana era esential unipolara, o lume in care imperiul Marii Britanii domina marile si oceanele lumii cu forta lui maritima, iar alte tari precum Franta, rusinos infranta la Trafalgar si obligata sa renunte la navele sale, incerca sa gaseasca mijloace sa "re-echilbreze" situatia.
Deci, in timp ce englezii priveau ideea unei nave mici si rapide care scufunda o nava mare prin atac cu torpila de scondru drept "nesportiva", francezii, rusii, romanii, grecii, sud-americanii se uitau cu interes la avansul tehnologic britanic care permitea realizarea unor nave cu abur mici si foarte rapide.
In mod ironic, prima nava de acest tip a fost salupa "Torpilleur" a francezilor din 1875, care era cea de-a patra constructie a domnului Yarrow, cu numarul de santier 4! Dupa cum vezi, domnul Yarrow nu avea nici un fel de scrupule sa vanda asemenea nave Frantei, desi teoretic ele erau indreptate impotriva propriei lui tari :D
Dupa aceasta nava domnul Yarrow a mai construit inca trei pentru francezi si inca patru pentru Imperiul Tarist, iar intre ele alte cateva, printre care o nava asemanatoare "Randunicii" noastre pentru Grecia si pentru Turcia. Dar putine informatii exista despre aceste nave, si nici o data certa. Suntem de-a dreptul norocosi ca avem cateva poze ale "Randunicii", publicate intr-un numar de acum cativa ani al revistei "Modelism"!
Englezii si-au schimbat parerea despre aceste nave un an mai tarziu, cand nava "Lightning" facuta pentru Marina Regala de concurentul lui Yarrow, Thornycroft, s-a dovedit atat de rapida (18.54 noduri!) si atat de "mortal" inarmata incat a devenit clar ca nici o nava existenta nu mai este in siguranta.
Respectivei salupe i s-a schimbat numele in "Torpedo Boat Nr. 1" si a fost prima salupa torpiloare cu scondru utilizata in Marina Regala.
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 07 November 2007 - 07:22 PM
#16
Postat 08 November 2007 - 01:34 PM
oricum toate navele care sunt prezentate in poza au luat parte la razboiul ruso-turc 1877-1878, pe dunare sau pe mare
Imagini atasate
#20
Postat 08 November 2007 - 01:55 PM
contine:
- Le torpilleur No.3, 7, 9(thornycroft), No.27(normand), No.33(les forges), un torpilor comandat de rusia la santierele yarrow(no name), unul facut in 1880 pentru sud americani, No.73, No.61, No.82 (torpilor de mare inalta, a avut si romania, din seria 35 de metri), No. 126, 135, si Ouragan, forban, si cateva facute pentru rusi
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 08 November 2007 - 01:55 PM
#22
Postat 09 November 2007 - 11:13 AM
aici pe forum nu se pot uploada materiale...cu o marime mai mare de 100 de kilo????
Oricum in momentul in care merge mailul...o trimit B)
PS...denumirile rusesti, cu caractere chirilice, nu le stie nimeni?
#25
Postat 24 July 2008 - 10:00 AM
#26
Postat 03 October 2008 - 11:01 AM
Avem aici o serie de imagini extrem de valoroase. Intai, una a bricului Mircea cu marele pavoaz. Este una dintre putinele imagini in varianta de coloratura neagra a corpului si de mari dimensiuni, unde se pot distinge detalii.
Apoi, poza arboradei de antrenament de la Galati, care reproducea fidel arborada bricului, fiind destinata pentru instructia cadetilor.
Pe urma, doua imagini ale echipajului de pe crucisatorul "Elisabeta" din 1888.
Dar dintre toate, de departe cea mai interesanta este imaginea de grup prezentata de "12162699.jpg". Acolo putem vedea o serie de nave care au fost rareori surprinse de memoria aparatului fotografic.
Mai precis, in ordine de la stanga spre dreapta:
1) cele 3 salupe de graniceri construite in 1887 de Thames Iron Works and Shipbuilding Co. Orchard Yard, Blackwall, "Bistrita" "Oltul" si "Siretul".
2) ...cel mai probabil, nava puitor de mine Alexandru cel Bun, o imagine extrem de rara!
3) pontonul Stefan cel Mare, adica in fapt corpul fostului yacht domnesc omonim, construit de santierele Mayer, Linz. Exista doar doua imagini ale acestei nave si ambele sunt numai in stadiul de ponton. Din fericire, este singura la care avem planurile originale de santier!
4) torpiloarele cu scondru din 1882, construite de Yarrow, Poplar Docks, London: "Soimul" si "Vulturul". Se vede clar ca au cate doua cosuri asezate simetric in fiecare bord ca sa lase locul din mijloc liber pentru scondru. Una dintre cele doua nave prezente aici poate fi vazuta in poza dintr-un port dunarean postata anterior de Claudiu. Cele doua imagini adunate pe acest topic sunt singurele imagini pe care le avem cu aceste nave!
5) Ultima din dreapta, cel mai probabil pupa unuia dintre torpiloarele de tip "S" construite in 1888 de Forges et Chantiers de la Mediteranee, Le Havre, adica "Smeul", "Naluca" sau "Sborul".
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 03 October 2008 - 11:07 AM
#28
Postat 08 October 2008 - 04:42 PM
Nr. 1 "Maior Constantin Ene"
Nr. 2 "Capitan Nicolae Lascar Bogdan"
Nr. 3 "Capitan Mihail Romano"
Nr. 4 "Maior Dimitrie Giurescu"
Nr. 5 "Maior Gheorghe Sontu"
Nr. 6 "Maior Nicolae Grigore Ioan"
Nr. 7 "Locotenent Dimitrie Calinescu"
Nr. 8 "Capitan Walter Maracineanu"
Numerele ar fi trebuit sa se vada pe cos, insa poza e prea mica pentru a distinge asemenea detalii.
Dimensiuni: deplasament 51 tone, lungime intre perpendiculare 100'-0", latimea corpului 13'-0"
Nu gasesc acum lista cu armamentul navei, insa daca nu ma insel tunul din poza este identic celui de aici:
http://666kb.com/i/b2s7u34xwc0xxd1ru.jpg
Poza e facuta de mine acum doi ani la Muzeul Militar Central.
De asemenea, la Muzeul Marinei din Constanta se pastreaza, partial descompletate, motorul, caldarea si condensatorul uneia dintre aceste vedete. Alta caldare a uneia dintre vedete a fost montata incepand cu 1921 in compartimentul motor al bricului Mircea.
Marea surpriza pentru mine a fost sa gasesc un model excelent executat al uneia dintre aceste vedete romanesti la ...Science Museum din Londra!
#30
Postat 09 October 2008 - 01:12 PM
De altfel, trebuie sa stii ca, in mod cu totul exceptional pentru istoria navelor romanesti, modelul original de santier al acestor nave se pastreaza la Muzeul de Istorie al Romaniei din Bucuresti. Este muzeul acela mare de pe Calea Victoriei, vis-a-vis de sediul central al CEC. Singura problema: este la sectiunea de istorie moderna care cuprinde secolul al XIX-lea si acea sectiune este mai tot timpul inchisa....
Este un model excelent realizat si ar fi o "halta" obligatorie pentru cei ce vor sa se documenteze referitor la aceste nave, alaturi de planurile aparute acum cativa ani in binecunoscuta revista "Modelism", planuri care, de data asta, se bazeaza pe documente originale de arhiva si nu sunt o simpla reconstructie a domnului Craciunoiu.
Pana una alta, iata aici o imagine pe care am gasit-o intamplator pe net cu una din vedetele de siguranta in santier:
http://666kb.com/i/b2t3adxb7ar8bjlmi.jpg
Din pacate nu mai stiu adresa exacta a acestei imagini si nici site-ul. Daca moderatorii acestui forum considera ca prin postarea acestei imagini se incalca vreo lege de copyright, ii rog sa stearga link-ul...
#31
Postat 10 October 2008 - 11:49 AM
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 10 October 2008 - 11:53 AM
#33
Postat 10 October 2008 - 01:30 PM
#34
Postat 16 October 2008 - 10:48 AM
Victorian, la Oct 3 2008, 12:01 PM, a spus:
Si totusi cred ca firma Yarrow nu a construit cele 2 torpiloare, daca va uitati la pozele cu torpilorul "Defender" facut de thornycroft pentru Noua Zeelanda, in anul 1882, adica exact anul fabricatiei celor 2 torpiloare romanesti si la poza cu navele romanesti de pe dunare o sa gasiti mult mai multe asemanari decat daca comparati torpiloarele yarrow din vremea respectiva cu torpiloarele romanesti
pentru inceput poze cu "defender-ul"
#35
Postat 16 October 2008 - 10:56 AM
1) - torpilor yarrow fabricat pentru flota rusiei;
2) - torpiloare fabricate in 1885 pentru Italia;
3) - afis publicitar al firmei yarrow din vremea respectiva;
4) - torpilor yarrow fabricat pentru flota rusiei - "Kanareyka".
Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 16 October 2008 - 10:59 AM
#36
Postat 20 October 2008 - 03:20 PM
#37
Postat 23 October 2008 - 12:01 PM
Discutia despre "Soimul" si "Vulturul" este interesanta, problema este ca nu stim precis si pana nu gasim in arhivele noastre documente de arhiva absolut categorice in acest sens, eventual sa apara ca prin minune, la targul de vechituri din Galati, o placa de santier cu numele Yarrow sau Thornycroft!
Insa pana acum toate datele pe care le avem inclina spre...Yarrow. Si iata cum:
La Arhivele Statului din Bucuresti se gaseste cererea de oferta adresata de Ministerul de Razboi directia Marina, catre santierele Yarrow si Thornycroft, inclusiv raspunsurile acestora.
Yarrow a trimis ca raspuns o serie de fotografii, (care din pacate azi sunt foarte deteriorate) ale unor nave similare construite de ei, precum si niste taieturi din ziare precum "The Times" si "The Engineer" unde se vorbeste despre navele respective.
Thornycroft a trimis niste splendide copii ale unor planuri la scara 1:24 pe hartie albastra (celebrele "blueprints") care intr-adevar seamana foarte bine cu "Defender"-urile neozeelandeze, insa cu o serie de modificari.
Pe urma, exista un memoriu adresat in 23 octombrie 1880 "Domniei sale ministrul de razbel, Bucuresti" de catre colonelul Dumitrescu Maican. Memoriul se pronunta impotriva cumpararii secretului Whitehead la momentul 1880, cand fondurile trebuincioase erau insuficiente. Asta va inseamna ca pentru inca 7 ani, marina romana va ramane fidela tacticii torpilei cu scondru. De asemenea, memoriul respectiv continua in felul urmator:
"suntem dara condusi prin situatia si starea materialului Flotilei a adopta salupele model Nr. 178 clasa 2 cu o lungime de 62 de picioare si o viteza de 16 mile. D-l Rizo (interpusul in aceasta afacere) ne arata ca ele costa 2.500 de lire. Credem insa ca daca apelam direct la Dl. Yarrow, unde flotila a mai construit salupa Randunica care a dat cele mai bune rezultate, vom putea obtine un pret mai mic."
In fine, mai avem lista completa de santier a domnului Thornycroft, unde nu exista NICI O SINGURA nava pentru Romania, si avem lista completa de santier a domnului Yarrow, unde se poate gasi...
Dar mai bine vezi singur: iata o imagine a listei de santier a domnului Yarrow, portiunea care face referire la navele romanesti din perioada respectiva:
http://666kb.com/i/b3786xv9gnfqkpni2.jpg
Vezi acolo cinci "launches" de 50 de picioare lungime, care sunt cele cinci salupe "Sentinela", "Poterasul" "Veghetorul" etc, precum si doua "Torpedo-boat" comandate de colonelul Urseanu in nume personal (probabil, ca sa-l "shunteze" pe interpusul Rizo) care, intamplator sau nu, au exact 62 de picioare lungime, cat spunea si memoriul citat mai sus.
Mai mult decat atat, 62 de picioare transpuse in metri fac exact... 18 897,6 mm, adica suspect de aproape de cei 18,80 m cat spun toate sursele autorizate ca aveau cele doua nave lungime.
Sunt deci constrans de evidenta listelor de santier sa cred ca "Soimul" si "Vulturul" sunt construite de Yarrow si nu de Thornycroft.
Trebuie sa mai stii ca intre cei doi era o diferenta de stil de abordare: Yarrow facea nave de calitate concentrandu-se pe inovatii tehnologice si soliditate, la un pret destul de mare, Thornycroft, care se auto-intitula "yacht builder" construia barci extrem de rapide si de "rasate" mergand insa pe ideea micsorarii la maximum a greutatii moarte a navelor si mai ieftin. Structurile navelor sale sunt mereu calculate "la limita"!
Tot ce mai pot sa-ti spun este ca in ofertele sale domnul Yarrow a insistat foarte tare in ideea dotarii navelor cu torpile automobile, in timp ce Thornycroft a zis "clientul nostru, stapanul nostru", n-a comentat ca e rugat sa mearga pe o tehnologie deja depasita.
Mai exista pe undeva prin arhiva si corespondenta catre domnul Yarrow unde se spune ceva de genul "am prefera navele d-voastra, dar la pretul (mai mic) oferit de domnul Thornycroft". Eu cred ca pana la urma domnul Yarrow s-a lasat convins!