Salut baieti, foarte interesant ce-ati mai postat pe aici!
Claudiu, nu stiu de unde le tot "scoti" dar vad ca in continuare gasesti poze foarte semnificative! :rolleyes:
Intr-adevar, spuneam ca navele de felul acesta erau un gri mult mai inchis si uneori chiar si un negru mat, avandu-se in vedere faptul ca aceste nave actionau pe timp de noapte.
De fapt, am citit undeva, nu mai stiu bine unde, ca prin anii respectivi (sfarsitul secolului al 19-lea) britanicii au facut niste experimente de vizibilitate pe mare si au constatat ca dintre toate, cea mai "invizibila" culoare pe timp de zi era gri-ul mat (deschis), si problema cea mai mare de vizibilitate o dadea acea parte de coca udata mereu de valuri, si care in felul acesta devenea lucioasa! Motiv pentru care, odata cu primul razboi mondial culoarea gri a devenit aproape universal valabila pentru toate navele de razboi.
@ Mugur: ai dreptate, judecand dupa dimensiunile navei e greu de crezut ca ar incapea doi marinari umar la umar in conserva aia! Dar tot cred ca acea cazemata avea forma eliptica transversala si nu longitudinala! :rolleyes:
Sectiunile trimise suplimentar cred ca ma lamuresc destul de bine si de ce in planul tau tambuchiurile sunt eliptice si nu rotunde, desi probabil ca ar mai trebui sa lucrezi un pic la elipsele alea, ca mi se par in continuare prea plate. Poate unghiul nu era la 45 grade, ci ceva mai apropiat un pic de orizontala?
In schimb, cred ca in sectiune (care e doar o schita si nu un plan definitiv, totusi) ai exagerat forma bombata a puntii turtledeck si in schimb ai facut-o prea orizontala pe cealalta. Insa ai dreptate, exista si niste portiuni de perete vertical intre ele. De fapt, cred ca specialistii de la Yarrow au pornit de la un "turtledeck" normal, care s-ar fi inchis la coltul cocii, dar au "decupat" din el portiunea de punte normala, legand cele doua prin verticala dintre ele.
Incetul cu incetul planul tau incepe sa se contureze!
In privinta pozitiei montantilor balustradei, eu cred ca ei erau coordonati cu pasul coastelor din interiorul navei, respectiv 1 montant de balustrada la 4-5 coaste.
De fapt, chiar imi pare rau ca nu ti-am sugerat de la bun inceput chestia asta cu coastele. Din cate am constatat, pentru reconstructia unei nave este foarte important sa stabilesti intai de toate "pasul" coastelor din interior. De obicei navele sunt prevazute cu hublouri etc. care te ajuta mult in acest sens, si doar in acest caz particular al Soimului si Vulturului ai mai multe probleme ca n-ai hublouri, doar niste tambuchiuri, ventilatoare si cosuri. Totusi, daca analizezi bine lucrurile s-ar putea trage si asa o concluzie. N-as putea sa-ti spun pe de rost care ar fi pasul coastelor la o nava de asemenea dimensiuni in practica navala a secolului al XIX-lea, insa cred ca poti sa-l iei de bun pe cel vizibil in planurile navelor "Defender".
In privinta partii imerse, intr-adevar faptul de a te "obisnui" cu stilul Thornycroft poate sa iti creeze probleme. Mai ales ca domnul Thornycroft avea ocazional pareri nu tocmai ortodoxe in privinta propulsiei unei nave. Spre exemplu, intre 1870-1880 considera ca o carma functioneaza mai eficient daca este situata INAINTE de turbulentele creeate de elice, asa cum se vede in exemplul de mai jos:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._1876_model.jpg
Modelul este al navei HMS Lightning, aflat la Science Museum, South Kensington.
Un alt fapt mai putin cunoscut este acela ca unele dintre aceste nave aveau o "secret feature": o a doua carma retractabila, (cam la fel ca si derivoarele mobile ale velierelor de performanta) situata in partea dinspre prova a navei. Nu chiar la prova, ci undeva pe la treimea dinspre prova a corpului. Aceasta era initial o inventie Yarrow, dar mai apoi a fost adoptata de majoritatea constructorilor fiindca s-a dovedit a fi foarte eficienta in controlul navei, mai ales in faza "retragerii rapide" de dupa torpilarea inamicului. Nu am idee daca Soimul si Vulturul aveau aceasta carma (desi aceasta trasatura secreta este descrisa in articolele de ziar care compun oferta Yarrow, aflata la Arhivele Statului). Aceeasi trasatura secreta a carmei prova o aveau si torpiloarele tip S construite la Le Havre.
Totusi, pentru a transa problema partii imerse a corpului, eu cred ca aici propunerea domnului Craciunoiu este corecta. Dupa cum poti vedea din alte exemple, cam asa se rezolva in epoca pozitionarea carmei si a elicii (exceptand ideile revolutionare ale domnului Thornycroft) iar pentru navigatia pe Dunare, un "brat" suplimentar care sa fixeze carma si totodata sa protejeze elicea era mai mult decat binevenit.
Cele doua pescaje care te incurca pe tine ar putea sa fie pescajul corpului propriu zis, cu carma suplimentara retractata EXCEPTAND partea de la pupa care contine elicea si carma, iar al doilea pescaj, mai mare, este pescajul total, cuprinzand SI aceste doua elemente.