Modelism - RHC Forum: SALUPA TORPILOARE "RANDUNICA" - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 5 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »

SALUPA TORPILOARE "RANDUNICA" poate cea mai celebra nava a noastra, alaturi de alte vechi torpiloare

#1 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 30 October 2007 - 09:11 AM

Deunazi dupa niste discutii pana noaptea tarziu, am hotarat sa incep un subiect nou referitor la salupa torpiloare RANDUNICA...avand in vedere succesul subiectului referitor la FULGERUL
0

#2 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 30 October 2007 - 10:04 AM

Anghila electrică, denumită uneori şi peştele torpilă, (în limba engleză “Torpedo Fish”) foloseşte un şoc electric puternic pentru a-şi paraliza prada. Numele acestui peşte a fost utilizat de către americanul David Bushnell, în timpul Revolutiei Americane, pentru a denumi invenţia sa, anume o încărcătură explozivă aşezată între două flotoare, ce era utilizată pentru a scufunda o navă inamică.

Numele a fost preluat şi făcut cunoscut de către Robert Fulton, inventatorul primei nave cu propulsie cu aburi. În funcţie de modul de utilizare, în perioada lui a început să se vorbească despre torpile fixe, ce erau legate cu un lanţ de o ancoră, ca şi despre torpile mobile, care erau “purtate” în apropierea navei inamice şi făcute să explodeze acolo prin diverse mijloace.

Evident, în ziua de astăzi toate aceste dispozitive sunt reunite sub numele generic de “mine”, iar numele de torpilă a ajuns să denumească exclusiv dispozitivul automobil, inventat şi perfectionat mai târziu de inginerul Whitehead. Dar deocamdată, pentru perioada respectivă, ideea unui dispozitiv automobil era de-a dreptul ştiinţifico-fantastică.

În loc de asta, impotriva navelor inamice se folosea ceea ce s-ar putea chema echivalentul, cu un secol mai devreme, al conceptului kamikaze! Într-adevar, ce idee mai sinucigasă decât să mergi cu o încărcătură explozivă (“torpilă”) în varful unei prăjini lungi şi să o faci să explodeze împingând-o în “coastele” navei inamice?

Şi totuşi, această idee aparent sinucigaşă nu numai ca a existat, dar chiar a fost utilizată în practică: nava se chema torpilor cu şcondru (şcondrul fiind prăjina respectivă, în limbaj marinăresc). Trebuie menţionat ca teoria respectivă a fost dezvoltată într-o lume care era în mod esenţial uni-polară, adică toate mările şi oceanele lumii erau dominate de puterea maritimă a Marii Britanii, iar cei care au dezvoltat-o, mai precis teoreticienii americani şi francezi, nu întâmplător au apelat la metafora biblică a lui Goliath doborât de David: navele mari, puternice şi bine înarmate ale puterii mondiale, doborâte cu indrăzneală şi pricepere de nave mici!

Torpiloarele cu şcondru au fost în acel moment “incercate” de toate marinele lumii, care la acel moment fie au pregătit oameni pentru torpilarea cu şcondru sau, din contră, au încercat să găsească mijloace de apărare împotriva unor asemenea atacuri, însă totul ar fi rămas doar o simplă teorie dacă n-ar fi existat şi nişte îndrăzneţi sa-l pună în practică.

Sunt cunoscute în principal trei exemple de torpilare reuşită realizată cu torpila cu şcondru:

Primul dintre exemplele de succes rămâne indiscutabil scufundarea navei “Housatonic” de către submarinul cu propulsie umană “Hunley” al forţelor confederate în timpul războiului american de secesiune. Cu adevărat o acţiune sinucigaşă, având în vedere că tot echipajul lui Hunley a pierit în acea încercare.

Al doilea exemplu cunoscut de folosire cu succes a torpiloarelor cu şcondru este de către marina franceză în cursul luptelor contra navelor de război chineze¸ mai precis scufundarea fregatei chinezeşti Yu-Yen şi a avizoului Tchen-King în apropierea insulei Chu-san de către locotenenţii de marină Gourdon şi Duboc, la data de 12 februarie 1885.

Între aceste două date limită, (căci deja după 1885 perfecţionarea torpilei automobile a aruncat conceptul de torpilare la şcondru în desuetudine!) mai trebuie mentionată însă o dată: războiul ruso-turc din 1877, an în care se consemnează scufundarea cu succes a unei nave turceşti de către şalupe torpiloare aparţinând Rusiei.

Dar, să privim lucrurile mai in detaliu: nava scufundată pe canalul Măcin, în noaptea de 14/26 mai 1877 se numea Duba (canoniera sau, mai precis, monitorul fluvial) Seyfi, iar escadra comandată de locotenentul de marină rus Dubasov cuprindea torpiloarele cu şcondru Ţarevici, Xenia, Dzigit şi Ţarevna. Aparent, toate ruseşti, numai că, în fapt, şalupa Ţarevici, cea care a dat prima lovitura navei otomane, se numea înainte de război “Rândunica” şi fusese construită de către constructorul englez Yarrow pentru guvernul României in anul 1875. Mai mult decât atât, echipajul navei ii cuprindea si pe maiorul de marină Ion Murgescu, pilotul Gheorghe Constantinescu şi mecanicul navei, toţi trei ofiţeri români, acţionând sub comanda rusească potrivit protocolului de colaborare dintre cele două armate.

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 30 October 2007 - 10:08 AM

0

#3 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 30 October 2007 - 01:42 PM

...in engleza ar fi daca nu ma insel "spar torpedo"


Sa completez si eu ceva referitor la batalia respectiva...Randunica a lovit nava turceasca la prova, iar Xenia la pupa...dandu-i si lovitura de gratie....

exista si o pictura a pictorul Gh. Stiubei referitor la aceasta torpilare.

Exista din cate am citit o neintelegere ce fel de torpila cu scondru avea Randunica in momentul atacului, pentru ca din documentele vremii se zicea ca randunica avea doua prajini cu cate o torpila whitehead in capat si o mitraliera cu 10 tzevi....care poate fi admirata la muzeul marinei din constanta.


nu stiu daca exista planuri fotografi ale acestei nave, dar daca are cineva ar fi excelent....

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1193744522.jpg

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 30 October 2007 - 01:47 PM

0

#4 Useril este offline   vasia 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1049
  • Inregistrat: 26-April 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:navomodelism

Postat 30 October 2007 - 03:27 PM

Salut,
din cate tin eu minte exista in revista Tehnium planurile sigur le am printre reviste in Constanta

Vasi
0

#5 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 30 October 2007 - 10:20 PM

Una dintre categoriile de nave de război otomane prezente pe Dunăre in cursul anului 1877 erau monitoarele fluviale cuirasate. Aceste nave erau denumite oficial zıhrlı harb dubasi sau zıhrlı nehir gemisi, dar erau uneori trecute pentru simplificare şi în categoria canonierelor cuirasate (zıhrlı duba). Din această categorie făceau parte cele două nave surori: "Hizber" şi "Seyfi", ambele construite în anul 1875 la şantierele navale din Istanbul ca răspuns la monitoarele fluviale austro-ungare "Maros" şi "Leitha".

"Hizber" avea un deplasament de 404 tone, 43,9 m lungime, 9,4 m lăţime, 1,7 m pescaj, fiind înarmat cu două tunuri Krupp de 120 mm amplasate într-o turelă la prova şi un tun mai mic într-o cazemată aflată la pupa. Propulsată cu două elici, nava atingea o viteză de 7 noduri. Era dotată cu un singur catarg amplasat spre prova. Această navă a supravieţuit războiului ruso-turc din 1877, fiind vândută la fier vechi în 1909.

"Seyfi" era aproape identică, doar puţin mai mică, având doar 38,1 m lungime, 9,15 m lăţime, 1,6 m pescaj, fiind înarmată la fel ca si nava soră şi având aceleaşi performanţe.

Această navă se afla la ancoră în mijlocul canalului Măcin în noaptea de 14/26 mai 1877, împreună cu vaporul cu zbaturi "Kılıç Ali" şi cu canoniera "Feth-ül-Islâm". Venind de la Brăila sub protecţia întunericului, o formaţie de patru şalupe purtătoare de torpile cu şcondru aflate sub comandă rusească, navigau în linie de şir contra curentului spre Măcin. Prima din şir era şalupa românească “Rândunica” pusă la dispoziţia aliatului rus şi rebotezată “Ţarevici”, urmată apoi de şalupele ruseşti “Xenia”, “Djighit” şi “Ţarevna”. În jurul orei 2.30 dimineaţa formaţia de şalupe au suprins gruparea otomană aflată la ancoră în mijlocul fluviului. Apropiindu-se de nava aflată spre aval, “Ţarevici” urmat imediat de şalupa “Xenia” au reuşit să torpileze fiecare cu torpila sa babordul monitorului Seyfi. Exploziile torpilelor au deschis spărturi imense în bordul navei, care a început imediat să se scufunde.

Această faptă eroică, pentru care conducătorii atacului au fost decoraţi, a fost încă de la bun început subiect a numeroase ne-înţelegeri şi controverse. Astfel, în ordinul de zi românesc prin care maiorul Ioan Murgescu a fost citat pentru participarea la atac este menţionată în mod eronat data de 12 mai 1877. Nici monumentul amplasat la locul acţiunii nu se lasă mai prejos, vorbind despre data de 7-8 iunie 1877! De asemenea, judecând după raportul scris de căpitanii Dubasov şi Şestakov, precum şi după tablourile pictorului rus Veresceaghin, prezent şi el pe teatrul de operaţiuni, dar fără a fi participat la atac, partea rusă pare să fi fost tot timpul convinsă că au scufundat nici mai mult nici mai puţin decât corveta "Hifz-ur Rahman", deşi documentele istorice confirmă faptul că respectiva era în zona Sulina la acea dată.

Este interesant de ştiut că epava monitorului "Seyfi" a rămas scufundată în mijlocul fluviului până în anul 1986, când a fost distrusă pentru degajarea canalului navigabil, fiind aruncată în aer cu dinamită. Cu un oarecare efort logistic, ar fi putut fi salvată, devenind un interesant obiectiv turistic, sau măcar studiată ca epavă istorică, înainte de distrugerea ei totală.

"Randunica" era intr-adevar ceea ce s-ar chema "spar torpedoboat", in romaneste vedeta purtatoare de "torpile" de scondru, care s-ar chema "mine" de scondru conform terminologiei actuale.

Daca specifici "Whitehead" inseamna ca sunt ceea ce se cheama torpile actualmente, adica vehicule submerse autonome, de obicei alimentate cu aer comprimat, care odata lansate isi vad de treaba lor si lovesc nava dusmana.

"Randunica" a fost dotata intr-adevar cu asa ceva, insa doar la inceputul primului razboi mondial, cand a facut parte dintr-o flotila de torpiloare care urma sa arunce in aer o grupare de nave inamice (austriece) pe Dunare.

Torpilele respective, de tip Whitehead, erau lansate din niste "cofraje" improvizate din lemn, care erau legate lateral corpului navei. Din pacate smecheria n-a prea functionat. S-a lansat o singura torpila care a aruncat in aer un slep gol; cealalta s-a intepenit in cofrajul de lemn, umflat de apa. Pentru ca din pacate comandantul navei nu respectase consemnul de a actiona impreuna cu restul flotilei, compusa din nave mai lente, si voise cu tot dinadinsul sa se "remarce" in stil caracteristic romanesc, efectul de surprindere a inamicului fost ratat si restul navelor au fost intampinate cu o ploaie de gloante. Per total, operatiunea a fost un fiasco.

A fost ultima aparitie publica a batranei "Randunici"!
0

#6 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 30 October 2007 - 11:24 PM

e o incantare pentru mine sa citesc ce scrii aici...de ultima actiune a torpilorului nu stiam!

Din cautarile efectuate in vederea gasirii a mai multor fapte ale "randuncii"...care oricum putem zice ca face parte dintr-o elita...exemple de succes referitoare la torpilarea altor nave inamice cu ajutorul torpilei cu scondru...hunley, francezii si imi permit eu sa adaug si o alata nava confederata David....Oricum nu am aflat inca daca au mai fost nave asemanatoare "randuncii" prin alte tarii, in sensul sa fi fost consruita in Anglia, sau avem un caz asemanator "fulgerului...The one".

Intrebare: Cosul de fum ala randunici era asezat central la mijlocul puntii sau mai aproape de babord (stanga)...cred, daca ar fi sa ne uitam din fata la nava?
0

#7 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 03 November 2007 - 12:23 PM

1874

"Randunica"

Salupa torpiloare cu scondru, construita de Yarrow, Poplar Docks, London. Deplasament 9 tone, lungimea 15 metri, latimea 3 m, pescajul 0.75m, viteza 7-8 noduri. Propulsata de o masina alternativa cu abur cu o putere de 36 HP. Inarmata cu doi scondri port-torpile asezati simetric la babord si tribord. Printr-un sistem special de franghii cate un asemenea scondru era impins inainte la prova navei, avand fixat in capat o "torpila" adica o incarcatura de fulmicoton, cel mai puternic explozibil al perioadei. Incarcatura avea un sistem de declansare mecanic cu niste "gheare" care se loveau de corpul navei inamice, detonand o capsa si declansand in felul acesta explozia incarcaturii. Un asemenea cap de declansare original se gaseste la Muzeul Marinei Romane din Constanta.

Initial era o barca deschisa, avand doar partea de la prova acoperita de o mica punte. Avea un sistem de inversor de sens rapid, care ii permitea ca odata detonata torpila de scondru sa se degajeze de sfaramaturile navei inamice si sa se retraga la o distanta sigura de nava care se scufunda. Avea de asemenea o pompa rapida care sa permita evacuarea apei aruncate in barca de explozie. Oricum, torpilarea cu scondru era o treaba primejdioasa, mai ales din momentul in care, descoperita de garda, mica torpiloare era intampinata de inamici cu o ploaie de gloante...

Avea un singur cos asezat simetric in centrul navei. Exista cateva poze originale, inclusiv o suita rarissima in care se vede "Randunica" in actiune detonand o torpila autentica la niste manevre pe Dunare la pagina 14 a cartii "Romanian navy torpedo-boats" editura Modelism 2003, autor Cristian Craciunoiu. Tot domnia sa a realizat niste planuri destul de corecte, care pot fi folosite cu destul succes, in lipsa oricaror alte informatii originale.

Se presupune ca in perioada razboiului din 1877 nava era protejata prin construirea unui soi de "reduta" care sa acopere caldarea si masina cu aburi. A existat un navomodel la Muzeul Marinei din Constanta care reprezenta nava in aceasta varianta, iar poze ale acestui navomodel inca mai circula libere, au fost publicate in diverse reviste, de exemplu in "Magazin Istoric". Insa nu exista nici o poza care sa ateste aceasta varianta, asa ca e posibil sa fie doar "varianta fantasmagorica a unui navomodel folcloric". Personal cred ca la 9 tone deplasament, sa construiesti asa o reduta greoaie si sa protejezi parapetul cu saci de nisip peste nava initiala inseamna sa o faci periculos de greoaie si de instabila. Torpiloarele cu scondru erau mici, rapide si actionau sub protectia intunericului si a zeitei Fortuna...

Insa dupa inlocuirea masinilor originale (am gasit referinte la data exacta a inlocuirii in Arhivele Statului Bucuresti, trebuie sa caut) Randunica a fost modernizata prin realizarea a doua cabine usoare cu structura de lemn si sticla, una care proteja fochistul, alta care proteja masinistul si carmaciul. Evident, NU impotriva gloantelor! Exista poze extrem de interesante si cu aceasta varianta intr-un numar mai nou al revistei "Modelism" unde apar din nou planurile navei.

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 03 November 2007 - 12:25 PM

0

#8 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 05 November 2007 - 10:56 AM

Ceau,

Din cautari in cautari, am ajuns pe un subiect interesant in forumul ww2, unde am vazut ca e un tip "andreas von Mach" care vad ca e blindat bine cu documentatii...dar supriza pentru mine a fost poza aceea cu salupa - canoniera "argesul" ..cred...construite de Schichau.............betonnnnnnnnnnnn

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194253016.jpg

0

#9 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 05 November 2007 - 01:43 PM

Salupele torpiloare tip "Vedea", construite de F. Schichau, Elbing ( http://en.wikipedia....iki/F._Schichau )
in anul 1894 cu numerele de santier:

#536 "Argesul"
#537 "Teleormanul"
#538 "Trotusul"
#539 "Vedea"

Deplasament 32 tone
lungime 21 m
latime 3m
pescaj 1.35 m
masina cu tripla expansiune de 140 CP, viteza maxima 10.8 noduri

Inarmate cu doi scondri port-torpila, un tun revolver tip Hotchkiss de 37mm si o mitraliera tip Nordenfelt de 11.43 mm cu 10 tevi.

Nava din poza este "Argesul", numele fiind transcris gresit in "Argus" :)

Te rog sa remarci infloriturile aurite de la prova (unele nave au asa ceva si pupa). Sunt specifice majoritatii constructiilor navale din perioada victoriana (secolul al XIX-lea) si de obicei nu sunt documentate pe plan, deci ai musai nevoie de cel putin o fotografie ca sa stii precis cum arata nava!

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 05 November 2007 - 01:49 PM

0

#10 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 05 November 2007 - 02:26 PM

infloriturile alea sunt superbe, transforma nava intr-o domna...sa zic asa....

dar poate despre Arges ar trebui sa facem un subiect separat sa nu le amestecam...oricum poza merita atasata aici.
0

#11 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 05 November 2007 - 11:35 PM

hey hey tot ma uit daca daca gasesc ceva poze cu randunica ...nimic, apelez la victorian daca imi poate transmite niste nume de alte salupe ...din alte marine militare...asemanatoare "randunicii", poate asa am mai multe sanse



Aici cine pana la urma soimul sau randunica?????????....cine stie....ca eu nu le-am vazut pe nici una

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194298501.jpg

0

#12 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 07 November 2007 - 07:22 PM

Poza prezentata de tine este un scan facut de mine dupa revista “Yacht Magazin” Nr. 23 iunie-iulie 2004, pagina 15, o poză inedită reprezentând cu certitudine unul dintre torpiloarele romanesti cu scondru de la 1882. Poate fi la fel de bine ori 'Soimul" ori "Vulturul"; nu se poate stabili cu precizie care din ele, avand in vedere ca erau absolut la fel.

Categoric NU este "Randunica"!

Clişeul respectiv, aflat în colecţia Muzeului Marinei Române din Constanţa, reproduce o carte poştală ilustrată cu o vedere din portul Călăraşi şi apare în cadrul unui articol întitulat “Porturi la Dunărea românească la cumpăna veacurilor XIX-XX” semnat de doamna muzeograf Carmen Atanasiu. Deşi imaginea nu este foarte clară iar inscrisurile de pe şlepurile din fundal indică inversarea clişeului, se distinge clar o navă inarmată cu un şcondru situat între doua coşuri aşezate simetric în bordurile navei.

Este singura imagine in plan apropiat a acestui tip de nava pe care am reusit s-o gasesc. Mai cunosc inca doua poze ale acestor nave, probabil luate in aceeasi zi, in care cele doua torpiloare sunt infatisate din profil asezate una langa alta in prova pontonului "Stefan cel Mare" (fostul corp al navei omonime, devenit cazarma plutitoare dupa stergerea ei din serviciul activ). Pozele apar in cartea "Corabii strabune" a aceluiasi mereu pomenit, cand vine vorba despre asemenea subiecte, domn Cristian Craciunoiu.

Cat despre alte marine care au avut torpiloare cu scondru, trebuie sa stii ca in perioada respectiva torpilorul cu scondru era considerat "arma saracului". Lumea victoriana era esential unipolara, o lume in care imperiul Marii Britanii domina marile si oceanele lumii cu forta lui maritima, iar alte tari precum Franta, rusinos infranta la Trafalgar si obligata sa renunte la navele sale, incerca sa gaseasca mijloace sa "re-echilbreze" situatia.

Deci, in timp ce englezii priveau ideea unei nave mici si rapide care scufunda o nava mare prin atac cu torpila de scondru drept "nesportiva", francezii, rusii, romanii, grecii, sud-americanii se uitau cu interes la avansul tehnologic britanic care permitea realizarea unor nave cu abur mici si foarte rapide.

In mod ironic, prima nava de acest tip a fost salupa "Torpilleur" a francezilor din 1875, care era cea de-a patra constructie a domnului Yarrow, cu numarul de santier 4! Dupa cum vezi, domnul Yarrow nu avea nici un fel de scrupule sa vanda asemenea nave Frantei, desi teoretic ele erau indreptate impotriva propriei lui tari :D

Dupa aceasta nava domnul Yarrow a mai construit inca trei pentru francezi si inca patru pentru Imperiul Tarist, iar intre ele alte cateva, printre care o nava asemanatoare "Randunicii" noastre pentru Grecia si pentru Turcia. Dar putine informatii exista despre aceste nave, si nici o data certa. Suntem de-a dreptul norocosi ca avem cateva poze ale "Randunicii", publicate intr-un numar de acum cativa ani al revistei "Modelism"!

Englezii si-au schimbat parerea despre aceste nave un an mai tarziu, cand nava "Lightning" facuta pentru Marina Regala de concurentul lui Yarrow, Thornycroft, s-a dovedit atat de rapida (18.54 noduri!) si atat de "mortal" inarmata incat a devenit clar ca nici o nava existenta nu mai este in siguranta.

Respectivei salupe i s-a schimbat numele in "Torpedo Boat Nr. 1" si a fost prima salupa torpiloare cu scondru utilizata in Marina Regala.

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 07 November 2007 - 07:22 PM

0

#13 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 November 2007 - 01:26 PM

daca tot nu intra nimic ...deocamdata...mai postez ce am mai gasit pe net,

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194521162.jpg

0

#14 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 November 2007 - 01:31 PM

din pacate resursele de cautare pe net sunt limitate la explorarea site-urilor rusesti....din cate am vazut, ca de citit nici vorba, majoritatea site-urilor rusesti gem de poze si informatii...planuri alea alea.

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194521464.jpg

0

#15 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 November 2007 - 01:32 PM

si inca una

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194521532.jpg

0

#16 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 November 2007 - 01:34 PM

poate ma duc putin off topic, dar sper ca nu-i bai, si la topicul cu nave moderne am discutat despre crucisatorul "elisabeta"

oricum toate navele care sunt prezentate in poza au luat parte la razboiul ruso-turc 1877-1878, pe dunare sau pe mare

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194521690.jpg

0

#17 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 November 2007 - 01:38 PM

Seamana cu NMS "Romania"

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194521902.jpg

0

#18 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 November 2007 - 01:39 PM

si asta zic eu ca aduce mult cu canoniera "Grivita", numele ei este VZRYV

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194521970.jpg

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 08 November 2007 - 01:39 PM

0

#19 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 November 2007 - 01:40 PM

si vedere laterala

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1194522040.gif

0

#20 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 November 2007 - 01:55 PM

am mai gasit o lucrare super interesanta (in franceza) referitoare la torpiloarele europene, sa zic asa, din 1875-1910...e de 2 mega si nu o pot atasa...cine o vrea PM...si o impartim.

contine:
- Le torpilleur No.3, 7, 9(thornycroft), No.27(normand), No.33(les forges), un torpilor comandat de rusia la santierele yarrow(no name), unul facut in 1880 pentru sud americani, No.73, No.61, No.82 (torpilor de mare inalta, a avut si romania, din seria 35 de metri), No. 126, 135, si Ouragan, forban, si cateva facute pentru rusi

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 08 November 2007 - 01:55 PM

0

#21 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 09 November 2007 - 09:50 AM

Claudiu,

Sunt si eu interesat de lucrarea respectiva, da-mi detalii pe mail cum procedam!
0

#22 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 09 November 2007 - 11:13 AM

am incercat sa ti-o transmit pe mail...dar se pare ca sunt ceva probleme cu mailul de pe yahoo.

aici pe forum nu se pot uploada materiale...cu o marime mai mare de 100 de kilo????


Oricum in momentul in care merge mailul...o trimit B)



PS...denumirile rusesti, cu caractere chirilice, nu le stie nimeni?
0

#23 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 09 November 2007 - 02:45 PM

Merci Claudiu!

Marele kneaz Nicolae = Великий князь Николай

B)
0

#24 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 09 November 2007 - 02:48 PM

multumesc si eu


pozele din document pot fi vazut foarte bine daca "maresti" documentul pe la 500%...
0

#25 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 24 July 2008 - 10:00 AM

aici sunt niste poze cu cateva dintre canonierele de dunare detinute de romania inainte de ww1 http://www.panoramio.com/user/910210/tags/...1&photos_page=2
0

#26 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 03 October 2008 - 11:01 AM

Excelente imagini Claudiu, iti multumim frumos!

Avem aici o serie de imagini extrem de valoroase. Intai, una a bricului Mircea cu marele pavoaz. Este una dintre putinele imagini in varianta de coloratura neagra a corpului si de mari dimensiuni, unde se pot distinge detalii.

Apoi, poza arboradei de antrenament de la Galati, care reproducea fidel arborada bricului, fiind destinata pentru instructia cadetilor.

Pe urma, doua imagini ale echipajului de pe crucisatorul "Elisabeta" din 1888.

Dar dintre toate, de departe cea mai interesanta este imaginea de grup prezentata de "12162699.jpg". Acolo putem vedea o serie de nave care au fost rareori surprinse de memoria aparatului fotografic.

Mai precis, in ordine de la stanga spre dreapta:

1) cele 3 salupe de graniceri construite in 1887 de Thames Iron Works and Shipbuilding Co. Orchard Yard, Blackwall, "Bistrita" "Oltul" si "Siretul".

2) ...cel mai probabil, nava puitor de mine Alexandru cel Bun, o imagine extrem de rara!

3) pontonul Stefan cel Mare, adica in fapt corpul fostului yacht domnesc omonim, construit de santierele Mayer, Linz. Exista doar doua imagini ale acestei nave si ambele sunt numai in stadiul de ponton. Din fericire, este singura la care avem planurile originale de santier!

4) torpiloarele cu scondru din 1882, construite de Yarrow, Poplar Docks, London: "Soimul" si "Vulturul". Se vede clar ca au cate doua cosuri asezate simetric in fiecare bord ca sa lase locul din mijloc liber pentru scondru. Una dintre cele doua nave prezente aici poate fi vazuta in poza dintr-un port dunarean postata anterior de Claudiu. Cele doua imagini adunate pe acest topic sunt singurele imagini pe care le avem cu aceste nave!

5) Ultima din dreapta, cel mai probabil pupa unuia dintre torpiloarele de tip "S" construite in 1888 de Forges et Chantiers de la Mediteranee, Le Havre, adica "Smeul", "Naluca" sau "Sborul".

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 03 October 2008 - 11:07 AM

0

#27 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 03 October 2008 - 03:18 PM

foarte frumos prezentate...mai adaug si eu o poza cu vedetele de siguranta...iar in zilele urmatoare voi face rost de o poza mai buna unde se poate observa si prova la cele 3 canoniere graniceresti...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: vedete_de_siguranta.jpg

0

#28 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 08 October 2008 - 04:42 PM

3 din cele 8 vedete fluviale de siguranta construite intre 1906-1907 de Thames Iron Works and Shipbuilding Company, Orchard Yard, Blackwall. Aceeasi care a construit si bricul "Mircea" dar si pe "Warrior", prima nava de razboi cu corp complet metalic din lume! Nu stiu numerele de santier, dar numerele vedetelor sunt dupa cum urmeaza:

Nr. 1 "Maior Constantin Ene"
Nr. 2 "Capitan Nicolae Lascar Bogdan"
Nr. 3 "Capitan Mihail Romano"
Nr. 4 "Maior Dimitrie Giurescu"
Nr. 5 "Maior Gheorghe Sontu"
Nr. 6 "Maior Nicolae Grigore Ioan"
Nr. 7 "Locotenent Dimitrie Calinescu"
Nr. 8 "Capitan Walter Maracineanu"

Numerele ar fi trebuit sa se vada pe cos, insa poza e prea mica pentru a distinge asemenea detalii.

Dimensiuni: deplasament 51 tone, lungime intre perpendiculare 100'-0", latimea corpului 13'-0"

Nu gasesc acum lista cu armamentul navei, insa daca nu ma insel tunul din poza este identic celui de aici:

http://666kb.com/i/b2s7u34xwc0xxd1ru.jpg

Poza e facuta de mine acum doi ani la Muzeul Militar Central.

De asemenea, la Muzeul Marinei din Constanta se pastreaza, partial descompletate, motorul, caldarea si condensatorul uneia dintre aceste vedete. Alta caldare a uneia dintre vedete a fost montata incepand cu 1921 in compartimentul motor al bricului Mircea.

Marea surpriza pentru mine a fost sa gasesc un model excelent executat al uneia dintre aceste vedete romanesti la ...Science Museum din Londra!
0

#29 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 08 October 2008 - 05:45 PM

interesanta poza de la muzeu...

Nu poti sa-mi trimiti si mie niste "clisee" cu vedeta de siguranta?
0

#30 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 09 October 2008 - 01:12 PM

Trebuie sa caut poza de la Science Museum. NU e o poza prea reusita, nu prea aveam posibilitati sa fac poze acolo, modelul este inchis intr-o vitrina mare, in "buna" traditie a muzeelor moderne, zona are o iluminare aproximativa, iar eu nu aveam trepied...

De altfel, trebuie sa stii ca, in mod cu totul exceptional pentru istoria navelor romanesti, modelul original de santier al acestor nave se pastreaza la Muzeul de Istorie al Romaniei din Bucuresti. Este muzeul acela mare de pe Calea Victoriei, vis-a-vis de sediul central al CEC. Singura problema: este la sectiunea de istorie moderna care cuprinde secolul al XIX-lea si acea sectiune este mai tot timpul inchisa....

Este un model excelent realizat si ar fi o "halta" obligatorie pentru cei ce vor sa se documenteze referitor la aceste nave, alaturi de planurile aparute acum cativa ani in binecunoscuta revista "Modelism", planuri care, de data asta, se bazeaza pe documente originale de arhiva si nu sunt o simpla reconstructie a domnului Craciunoiu.

Pana una alta, iata aici o imagine pe care am gasit-o intamplator pe net cu una din vedetele de siguranta in santier:

http://666kb.com/i/b2t3adxb7ar8bjlmi.jpg

Din pacate nu mai stiu adresa exacta a acestei imagini si nici site-ul. Daca moderatorii acestui forum considera ca prin postarea acestei imagini se incalca vreo lege de copyright, ii rog sa stearga link-ul...
0

Arata acest topic


  • 5 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »

53 useri citesc topicul
0 membri, 53 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro