Intrebare: Ce inseamna analog?
Raspuns: In cazul comenzii analogice, motorul este alimentat cu o tensiune continua care este variata de catre un transformator cu cursor sau in cazul statiilor de comanda mai noi, cu ajutorul unor circuite electronice. Vorbim desigur despre trenuletele comandate in c.c.
Intrebare: Care sunt avantajele comenzii analogice?
Raspuns: In zilele noastre - NICIUNUL. Da, ati vazut bine, niciunul!
Intrebare: De ce niciunul?
Raspuns: Pentru ca in prezent costul unui transformator de comanda in c.c. este de aproximativ 80-100 EUR la puteri pana in 1 amper. Acesta , adica pretul, ar fi fost singurul avantaj.
Intrebare: Care sunt dezavantajele comenzii analogice?
Raspuns: Multe. Ce te faci cand ai mai multe locomotive pe acelasi fir de cale ferata? Toate vor merge cu aceeasi viteza si in acelasi sens, sau daca esti baiat istet le poti face sa mearga in sensuri diferite dar tot cu aceeasi viteza vor merge. Trenurile iti vor pleca si opri brusc daca vrei sa faci o automatizare cat de cat. Ce te faci cand trenul are de urcat sau de coborat o panta? El nu va merge constant? Dar cu luminile cum ramane? Daca trenul stationeaza ele vor fi stinse iar intensitatea lor va varia functie de tensiunea de pe sina in timpul mersului.
Ai de comandat semafoare, macaze, ce te faci? pentru ca iti trbuie o gramada de tastaturi, comutatoare si fire.
Intrebare: Ce inseamna digital?
Raspuns: In acest caz vei avea pe sina o tensiune dreptunghiulara permanenta de aprox. 16V, chiar si cand trenul stationeaza. Un prim efect este ca acum luminile vor fi aprinse si in timpul stationarii si vor lumina constant indiferent de viteza trenului. Aceasta tensiune este esantionata in frecventa, lucru pe care-l face statia digitala pentru a transmite informatii decodorului din locomotiva.
Intrebare: Ce face decodorul din locomotiva?
Raspuns: Acesta da personalitate locomotivei. Fiecare locomotiva va avea acum o adresa si niste proprietati proprii care sunt stocate in memoria decodorului. Acestea poarta numele de CV-uri sau registrii. Fiecare CV are un numar si desemneaza o anumita proprietate (de ex. CV1 inseamna adresa, CV2 inseamna tensiunea de pornire, CV3 momentul de acceleratie s.a.m.d.)
Intrebare: Care sunt deci avantajele digitalului?
Raspuns: Puteti comanda total independent mai multe locomotive pe acelasi fir de cale ferata, in sensuri diferite si cu viteze diferite (pana la 10000 de locomotive), lumina este constanta indiferent de viteza trenului, trenul pleaca lent si opreste lent acest parametru putand fi reglat, motorul are acum compensatie cu sarcina si trenul va merge constant, indiferent daca urca sau coboara o panta, schemele de automatizare devin acum mult mai usor de realizat, statia digitala se poate conecta la un computer si cu ajutorul unui soft dedicat se pot realiza scheme complexe de automatizare.
Intrebare: Dar costul?
Raspuns: Efortul mare ar fi la inceput, pana achizitionati statia digitala ( o statie porneste de la 125-130 EUR, fara transformator ( care e cam 55EUR) si poate ajunge cam la 300 EUR.
Intrebare: Dar costul unui decodor:
Raspuns: Cam in jur de 35-40EUR, cele fara sunet si care au compensare cu sarcina. Cele fara compensare sunt cam la 20EUR.
Intrebare: Se pot modifica si locomotivele mai vechi?
Raspuns: Da, se pot modifica. Singurul dezavantaj al locomotivelor vechi este ca au motoare zgomotoase.
Intrebare: Dar nu este complicat digitalul?
Raspuns: Nu este complicat. Trebuie citite doar cu atentie instructiunile. Dupa ce te obisnuiesti, devine ca mersul pe bicicleta.
Ei, cam asta ar fi pe scurt, o trecere in revista a ceea ce inseamna digital.
Astept intrebarile voastre.
Aceasta postare a fost editata de MiniTechnik: 08 January 2004 - 01:26 AM