Teo, Victor, gashca...
Nu vreau sa bag paie pe foc. Nu caut sa gasesc vinovat pt. neplacerea ce ati suferit-o. Ma doare de fiecare data cand un model o pateste. Imi inchipui ca stapanul, la fel ca si mine, a pus suflet si sperante de-a lungul realizarii. Imi inchipui ca sufera cand se intampla dandanaua. De aceea empatizez...
Vreau sa prezint punctul meu de vedere asupra problemei (in special aspectul canalului), relatand unele aspecte.
Cand ati venit voi, noi (io si Mircea) am "dat inchiderea zborului" si strangeam sarsanalele.
Bucurandu-ne de companie, am stat sa va ajutam si sa va vedem, desi trebuia sa semnam condica pe acasa...
Dupa ce ati descaracat "Rechinul shoselelor", v-ati apucat sa montati, voi Piper-ul - nenea Puiu Swallow-ul.
Intre timp, io am bagat glontz pe tzeava la planorasul electric ca sa mai zbor un acumulator (de la WarMK! - bune!).
Eram deja pe sus si voi ati inceput sa butonati la emitatoare.
Deoarece stiam ca nenea Puiu are (avea) ceva in banda 40MHz si mai mult, un canal apropiat de mine, v-am intrebat pe ce canale sunteti.
Nenea Puiu, prompt si disciplinat a raportat ceva prin 35 (neinteresant).
Atunci v-am mai intrebat in ce canal sunteti voi, cu Piperul.
Ati zis ca sunteti in 40.
Tocmai de aceea v-am mai intrebat, dupa ceva timp (cu legitim interes!), in ce CANAL sunteti.
Mi-ati zis ca sunteti in 40 si sunteti PCM.
Am zis ceva de genul "ai don ghiv a shit", io sunt in 40, canalul 55 (singurul ce-l am) si sunt si io tot PCM. Voi ce CANAL aveti?
Unul dintre voi (io, chestionat insistent de John "cine?", am zis "Teo, cu certitudine de 90%" - acum s-a clarificat - Victorash stai o tura!), a zis ceva de genul "da' ce? PeCeMeul e cu canale?".
Uadafac!!!
La care am lasat bunele manere la o parte si am zis "ziceti-mi in aia ma-si ce scrie pe statie!!!".
Teo, ca sa scape de cicalitor, a scos modulul si mi-a zis ca e pe canalul 56, PCM fiind.
Separarea fiind de doar un canal, am zis ca io vin jos cand voi vreti sa va dati in barci, mai ales ca la sol, din cand in cand, motorul dadea semne de porneala, fara a fi actionata mansa. Dar era PCM, nu? Nu ar fi trebuit sa fie probleme.
Io nu am perceput absolut nici un deranj de la voi. Am si oprit Tx, de mai multe ori, IN TIMP CE PLANORUL MEU ZBURA!!, ca sa nu mai aveti probleme la sol.
Am aterizat si v-am lasat sa va faceti numarul.
V-am dus modelul pe pista, l-am pus cu botul in vant, v-am intrebat de flapsuri si m-am enervat ca nu aveti! Si doar ma stiti ca io ma'nervez greu!
Decolarea a fost de-a'mpulea, furata pe stanga fix printre masini.
Teo, e normal ca la decolare, in rulaj, eleroanele sa fie mai putin eficace. Directia pe sol se tine cu... ghici! Cu directia! Dar bine, tot ce spun io trebuie luat cu rezervele de rigoare, ca nici io n-am parasoale mai mari de doi metri... Bine, acum am terminat un Rascal de 1,2m (de la Marinarul), care e o bijuterie de design (nu ma refer la Marinar), dar ca norocu' nu are eleroane.
Aproape pe tot parcursul zborului ti-am stat in coasta si am chibitzat constructiv (sper). Ti-am zis sa-l duci mai sus si sa-i faci o tentativa de angajare, ca sa stii cum se comporta. Ti-am zis sa mai tai motorul si sa faci niste incercari de prize de aterizare, ca sa nu fii surprins cand chiar va trebui sa-l aterizezi.
Scuza-ma ca-ti spun, dar cand iesi cu un model la dezvirginat (indiferent ca e mare sau e mic), trebuie sa ai deja facut (pe hartie sau doar in cap) un ceea ce se cheama Program de Incercari in Zbor. Discretizat pana la nivel de zbor individual si de evolutie. Nu trebuie sa haladui cu modelul pe tot campul si sa te bucuri "bine ca sta in aer". Am citat cu aproximatie din... tine. Sau ma rog, din echipa voastra, ca sa nu ma mai hazardez...
Io cand zbor cu ceva nou, imi schitzez si-mi propun macar, o serie de evolutii, de care incerc sa ma tin, ca altfel nu inteleg nimic.
Asta cu Programul de Incercari in Zbor, mi s-a sadit pe creiere de pe vremea cand lucram cu nenea Puiu, cu colectivul de Ultrausoare. Mai am si acum pe undeva, Programele ce le-am intocmit cu mautza si caputzul meu...
Sa revenim. Exact evolutia finala nu am vazut-o decat cu coada ochiului si-mi pare rau ca nu am fost atent.
Stiu ca ai strigat ca nu mai ai comanda si atunci m-am uitat la model. Era angajat clar, chiar daca nu stim motivele. Nu zic ca l-ai angajat tu, dar cumva s-a produs. Nu stiu cum se angajeaza Piperul din viraj, cu botul pe sus, dar din zbor orizontal, slabe sperante, cum zice si Pitts. La ale mele "programe de incercari", angajarea este printre primele evolutii ce le fac, odata modelul trimat cat de cat, ca sa am o idee vaga despre cum se comporta.
Dupa crash, in general pilotului sau stapanului nu prea ii mai arde de altceva. De aceea (si de curiozitate), am insistat sa fac "post mortem-ul". Tu tot tipai sa decuplam acumulatorii (masura buna dealtfel, in cazul LiPo) sa strangem si sa plecati. Io eram deja langa model si am insistat sa aduci emitatorul si sa facem investigatii, deoarece situatia parea stabila.
Am constatat ca receptia inca mergea. Profundor OK, Directie OK. Eleroane: unul se misca, celalalt nu. O tija era sarita din echeea eleronului, aproape sigur de la shoc. Sau nu...
Chestia era ca un servo nu mergea deloc. Am rotit echeea servoului cu mana (nu e frumos, dar nu era servoul meu!). Echeea se rotea civilizat. Angrenajul parea OK dpdv mecanic.
Atunci Mircea a trecut la pasul logic urmator de diagnoza (noi ne cam depanam singuri masinile de tipar si nu vrei sa stii ce e acolo si cum facem diagnozele de caz!). Am bagat mufa servoului presupus mort, in "Y" in ramura in care era ala bun (logic). Servoul nu se misca nici acum, dar la actionarea mansei, am sesizat un usor bazait in controler, ca si cum, ar fi fost ceva in scurt sau in sarcina mare la servo. Tu tot injurai cum ca era servo digital (atentie! digital) nou-noutz. Io te-am intrebat daca prin aripa ai ceva structura metalica pe care o mufa de prelungitor "slabita" ar putea sa faca un soi de scurt. Ai zis ca nu.
Atunci o data aripile separate de fuselaj, am inceput sa verific prelungitorul. Care s-a detashat cu destul de mare usurinta! Ca sa nu zic ca era total desprins.
Ti-am zis ca io unul, cam lipesc innaditurile astea, tocmai sa ma feresc de astfel de surprize. Ti-am mai spus ca pe viitor sa securizezi mufele cu un termocontractant.
Io nu zic ca s-a desfacut in zbor, ca nu stiu. Dar coroborez niste fapte:
1. V-am vazut si io la montaj ca tot scuturati aripile, ca sa iasa din ele ceva (mufele de la prelungitoare).
2. Ai zis ca ai ferite pe cablurile de la eleroane. Unde? ca in fuselaj nu le-am vazut. Ele se pun cat mai aproape de receptor. Tu le-ai pus cumva... in aripa?
Pentru ca daca le ai in apropierea mufarii din aripa, grele cum sunt inelele, la niste G-uri, ar putea sa traga de cablu si sa slabeasca sau chiar sa decupleze prelungitorul, in cazul in care cablul e lasat sa balangane in aripa. Iata ca isprava e gata.
Mai gandeste-te un pic. Ai trecut prin tot check-listul de dinainte de decolare? Juri pe rosu ca AMBELE eleroane se miscau la sol? Sau ai zburat numai cu un eleron activ? E posibil ca servoul ala sa nici nu fi fost cuplat? In efervescenta de dinaintea zborului si cu bulibashela de atunci, s-ar fi putut sa nu fi bagat de semama... Nu zic ca e asa, dar daca...? Poate va mai uitati pe filmare si se vad amandoua miscandu-se. Macar eliminam o ipoteza.
Alta iopteza ce am formulat-o imediat a fost (si a sesizat si WarMK) faptul ca nu cred ca BEC-ul la controlerul ala suporta PATRU servouri DIGITALE!!!
Si presimtirea lui Dexterache e justa. Servourile consuma muuult mai mult cand tre sa traga de o suprafata aerodinamica mare. Mai ales alea dijitale. De vazut specificatiile controlerului dpdv BEC. O fi inchinat steagul si BEC-ul ala, saracul.
Sunt de acord cu badea Pitts. Motorizarea pare suficienta, desi nu ar strica deloc nici mai mult. Nu ruleaza mult la decolare si pe sus sta binisor. Poate mai tre verificat CG, ca parea mai in spate, dupa cum "delfina" pe sus. Zici ca era turbulenta atmosfera.
Citeaza
pentru cazul in care s-a blocat servoul, cred ca este clar ca nu prea aveam ce face. de aceea , la urmatorul zbor, va fi echipat cu o parasuta cu o suprafata de aproximativ 3,5m
Teo, daca s-a blocat - s-a blocat. Aia e. Nu era mare lucru de facut. Dar nu te baza pe aia 3,5m(musai patratzi!). Cifra ti-am zis-o din burta pe camp. Ca doar nu era sa zic "Nu stiu"...
Citeaza
eu trebuie sa rezolv roblema , si singura modaitate sa o fac e sa il testez din nou, cu sistemele verificate ca la carte.
Abia acu ti-au venit toti boii acasa! Verificarea puteai sa o faci inainte...
Teo, Victorash, io totushi va iubesc, 'tu-va-n cur si 'rea-ti ai dreaku' de injineri!
Gashca, multumita de debriefing-ul post-mortem?
...Io-te ca iar am scris ca tampitu' de nu m-am mai oprit! Si intre timp s-au mai postat o gramada de raspunsuri. Pertinent Radu. A sesizat si el CG-ul...
Aceasta postare a fost editata de Valteras: 05 April 2007 - 11:25 PM