Postat 08 October 2007 - 06:44 PM
Hello din nou,
As fi in egala masura interesat sa vad pozele cu planul frantuzesc al canonierei. E simplu de vazut daca sunt doar o re-desenare a planurilor publicate de domnul Craciunoiu sau sunt aparute pe o filiera complet diferita.
Ai dreptate, turela a fost montata la Galati, dar n-a dat rezultate si a fost demontata rapid. Exista intr-adevar aceasta legenda a traversarii turelei de catre un glonte tras din greseala. Probabil ca era realizata din tabla subtire. Oricum era imposibil sa realizezi la o nava atat de mica o turela mare si grea, pentru ca ar fi facut-o foarte instabila. Adevarul este ca autoritatile romane au vrut prea multe de la mica nava. In poza este doar un scut de tabla care ar fi urmat sa protejeze servantii tunului de gloante si schije, o solutie mult mai practica ce se foloseste si astazi frecvent pentru toate tunurile de calibru mic.
Dupa cum comenteaza cu mult umor domnul amiral ® Raymond Stanescu in cartea "Otel, aburi si torpile" (editura Modelism, 2001) la pagina 16, alaturi de o vedere laterala a navei (acelasi plan al domnului Craciunoiu, co-autor al cartii): "Desi cu bani putini, pretentiile au fost mari: sa aiba pinten, a zis un cavalerist, sa aiba tun [si turela], a zis artileristul si sa fie piroscaf (cu aburi) un alt membru al comisiei Statului Major."
De fapt nava a sosit pe mare, ne-inarmata, iar turela a fost trimisa pe uscat pana la Dunare si apoi cu slepul pana la Galati, unde s-a facut montarea ei.
O alta legenda este oprirea navei la Istambul de catre autoritatile turcesti, care au fost alarmate de aparenta de "nava de razboi" a canonierei si de faptul ca tanarul stat romanesc, care era la momentul acela inca vasal Turciei, facea "eforturi de inarmare" ce ar fi putut schimba raportul de forte in Marea Neagra. Dupa discutii diplomatice, turcii au trimis un expert care sa evalueze bastimentul de razboi al romanilor. Acesta a vazut canoniera, a categorisit-o "zarzavat caic" si i-a dat drumul...
O ultima mentiune: nava a disparut din lista activelor Marinei inainte de primul razboi mondial, cand era listata drept tanc de combustibil. Totusi, ea continua sa fie folosita drept tanc de combustibil la santierul naval din Galati pana in anul ...1968m cand tinerii utecisti au dus-o la fiare vechi tocmai pe cand conducerea noului infiintat Muzeu al Marinei incerca sa gaseasca un mijloc de transport pentru a o duce la muzeu! Iti dai seama, prima nava maritima a Romaniei! Cel putin asa sustine domnul Craciunoiu pe un alt forum, intr-o discutie din 2003...