Modelism - RHC Forum: Canoniera Fulgerul, 1873 - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 13 Pagini +
  • « Prima
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Ultima »

Canoniera Fulgerul, 1873 Incerc sa adun informatii despre ea.

#181 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 12 June 2009 - 09:17 PM

Vezi postareaVictorian, la Jun 12 2009, 03:29 PM, a spus:

"Pailebot" este preluarea literala in spaniola dupa englezescul packet-boat, de unde vine si cuvantul "pachebot" din romaneste, numai ca in romaneste a ajuns sa insemne "nava mare de pasageri" in timp ce la origine termenul desemna o nava mica si usoara cu ajutorul carora se transporta posta (si pachetele) de la o nava mare oprita in rada pana la un port mic de pe parcurs. Navele astea erau de regula greate ca goeleta simpla, adica doua catarge cu randa si niste focuri. Intamplator sau nu, exact ca si "Fulgerul"!


Cred ca ai dreptate, nu am reusit sa-l traduc ptr. ca e un cuvant de specialitate si in dictionarele de scoala sau generale nu(ma refer la ce avem in casa), nu apare.Dar m-am gandit ca rebuie sa fie vorba de o nava usoara dupa cum apare greementul in poze.
frigate 264
0

#182 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 15 June 2009 - 09:47 PM

si iar ne-am impotmolit...de 2 zile ma tot uit sa vad daca au mai aprut noutati...si din pacate, nimic nou sub soare.
0

#183 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 17 June 2009 - 09:32 AM

Rabdare si tutun... cum spunea si Mugur, lucrul pe mai multe fronturi odata este garantia absoluta ca pana la urma nu iese nimic din toate.

Intr-un prospect Heller vechi din 1975, care este si acum in biblioteca din spatele meu si care a insemnat mult pentru pasiunea mea modelistica spune asa: "modelismul este o scoala de rabdare si de vointa, fiecare macheta este o mica opera de arta si doar in aceasta stare de spirit modelistul trebuie sa-si abordeze munca si sa obtina cele mai bune rezultate."

La fel ca si artistul care in atelierul sau are mai multe opere in diverse stadii de finisare, si un modelist poate sa aiba mai multe modele la care lucreaza, aflate in diverse stadii de avansare. Spre deosebire de munca de zi cu zi, unde suntem presati de rezultate, modelismul il facem de placere si putem amana terminarea modelului, sperand ca mai este si maine o zi, avand in schimb satisfactia ca elementele realizate deja sunt exact asa cum ne-am dorit.

In ceea ce priveste navele victoriene din Marina Romana, dintre toate, Canoniera Fulgerul este cea la care sansele sa mai apara elemente noi este cea mai redusa, asa ca putem merge inainte cu putinele elemente pe care le avem. De aceea, nava este pe planseta mea de desen, si depinde doar de timpul meu disponibil pentru asemenea activitati cand voi reusi sa termin planurile, care nu vor fi desigur 100% exacte, ci doar o noua varianta...

Desigur, ar fi interesante si niste poze cu tancul de combustibil "T1" in santierul de la Galati, insa si aici doar niste poze de detaliu cu el ar putea sa ne aduca elemente noi. Sau, in extremis, poze din momentul dezmembrarii navei pentru a fi "recuperat" ca fier vechi. E cumva pe receptie unul dintre vajnicii utecisti de atunci?

Din pacate, fiind Santier Naval, la fel ca multe alte lucruri (garile de exemplu) erau "secret de stat" si era interzis sa pozezi fara autorizatie speciala, existand riscul ca in felul acesta spionul imperialist sa descopere ca folosim pe post de tanc de combustibil o nava construita la Toulon in secolul trecut...
0

#184 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 17 June 2009 - 09:34 PM

Buna victorian,

cunosc bine acea zicala care e litera de lege pentru modelisti...chestia e ca eu consider acest forum...si in special o "cafenea virtuala"...unde discutam despre subiecte comune si care ne pasioneaza in acelasi timp. Tocmai de aici "nerabdarea" cu care astept ca pe langa "reply-ul" meu sa mai citesc multe altele.

sunt curios cum vor evolua lucrurile, si tot astept un articol cu semnatura ta...intr-o revista de specialitate, sau carte...modelistica, istorica...oricare...
0

#185 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 18 June 2009 - 08:19 AM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 17 2009, 09:34 PM, a spus:

Buna victorian,

cunosc bine acea zicala care e litera de lege pentru modelisti...chestia e ca eu consider acest forum...si in special o "cafenea virtuala"...unde discutam despre subiecte comune si care ne pasioneaza in acelasi timp. Tocmai de aici "nerabdarea" cu care astept ca pe langa "reply-ul" meu sa mai citesc multe altele.

sunt curios cum vor evolua lucrurile, si tot astept un articol cu semnatura ta...intr-o revista de specialitate, sau carte...modelistica, istorica...oricare...


Da, da, da.Si mai ales cu planuri.
frigate 264
0

#186 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 20 June 2009 - 08:13 PM

Pana la planuri, cateva poze proaspete ale modelului de la Muzeul Marinei, care are niste detalii foarte interesante ce nu apar in planuri. Enjoy!

O mica plimbare pe model, de la prova spre pupa...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: P6200015.JPG
  • Imagine atasata: P6200016.JPG
  • Imagine atasata: P6200014.JPG

0

#187 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 20 June 2009 - 08:16 PM

Continuare a plimbarii imaginare pe model...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: P6200013.JPG
  • Imagine atasata: P6200011.JPG
  • Imagine atasata: P6200010.JPG

0

#188 Useril este offline   kno3 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1081
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Motoare cu aburi, vapoare etc

Postat 21 June 2009 - 12:20 AM

Multumesc pentru poze, foarte interesant. Ce sunt "custile" alea din spate, una mai ingusta si alta mai lata?
Si ce steag e cel de la pupa?
0

#189 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 21 June 2009 - 09:01 AM

Salutare Kno3, ma bucur sa te "citesc" din nou pe aici!

Presupun ca atunci cand spui "custi" te referi la alcatuirile alea din bare, cu forma de fereastra gotica in vederea laterala. Acea alcatuire, prezenta si in pozele navei reale, exista de obicei deasupra unui tambuchi de acces sau de iluminare spre spatiile de sub punte la navele de mici dimensiuni din secolul al XIX-lea.

La Fulgerul exista doua, ambele clar vizibile in poze: unul mai ingust situat imediat in spatele cosului, lipit de spiraiul de la camera masinilor, si unul mai larg pe duneta, la cativa metri in spatele catargului trinchet. Cel din spatele cosului este in pozitie corecta pe model, cel din spatele trinchetului este pus prea in fata si intors invers pe model. Evident, pe model nu exista tocmai elementul primordial, golul spre spatiul de sub punte!

Tineti cont de faptul ca, asa cum spunea si domnul Craciunoiu, desi acest model este printre cele mai vechi navomodele din Romania, nu-si arata anii, intrucat a fost demontat prin anii '60, vopsit cu vopsele de ulei si montat la loc. E posibil ca "nea Caisa" care a demontat/montat modelul sa nu mai fi respectat intocmai pozitia tuturor elementelor de pe punte.

Pe furtuna golul era acoperit cu un grilaj de lemn, peste care se punea o husa din panza/piele. Aparent cam precar, insa asta era rezolvarea traditionala pe nave incepand din secolul al XVI-lea asa ca probabil era suficient de eficient in conditiile tehnologiei respective.

Pavilionul... n-am nici cea mai mica idee, in primul rand nu stiu daca drapelele sunt originale din secolul al XIX-lea pe model sau sunt o adaugire din secolul al XX-lea. Dar, daca este autentic, ar putea sa fie drapelul flotilei. Mai trebuie sa sapam.
0

#190 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 21 June 2009 - 11:56 AM

frimos modelul...si pozele la fel...poti sa ne spui cum e cu pozat-ul la muzeu?...trebuie platita o taxa ceva?...sau e la liber numai sa nu bagi blitz-ul..cum am vazut prin alte parti.

Si daca ai facut o poza la acea "fotografie" imensa ce prezinta Fulgeul la Sulina, parca...si e fotografiat din prova...as fi curios sa ved cum arata.
0

#191 Useril este offline   kno3 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1081
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Motoare cu aburi, vapoare etc

Postat 21 June 2009 - 11:29 PM

Vezi postareaVictorian, la Jun 21 2009, 09:01 AM, a spus:

Salutare Kno3, ma bucur sa te "citesc" din nou pe aici!

Presupun ca atunci cand spui "custi" te referi la alcatuirile alea din bare, cu forma de fereastra gotica in vederea laterala. Acea alcatuire, prezenta si in pozele navei reale, exista de obicei deasupra unui tambuchi de acces sau de iluminare spre spatiile de sub punte la navele de mici dimensiuni din secolul al XIX-lea.

La Fulgerul exista doua, ambele clar vizibile in poze: unul mai ingust situat imediat in spatele cosului, lipit de spiraiul de la camera masinilor, si unul mai larg pe duneta, la cativa metri in spatele catargului trinchet. Cel din spatele cosului este in pozitie corecta pe model, cel din spatele trinchetului este pus prea in fata si intors invers pe model. Evident, pe model nu exista tocmai elementul primordial, golul spre spatiul de sub punte!

Tineti cont de faptul ca, asa cum spunea si domnul Craciunoiu, desi acest model este printre cele mai vechi navomodele din Romania, nu-si arata anii, intrucat a fost demontat prin anii '60, vopsit cu vopsele de ulei si montat la loc. E posibil ca "nea Caisa" care a demontat/montat modelul sa nu mai fi respectat intocmai pozitia tuturor elementelor de pe punte.

Pe furtuna golul era acoperit cu un grilaj de lemn, peste care se punea o husa din panza/piele. Aparent cam precar, insa asta era rezolvarea traditionala pe nave incepand din secolul al XVI-lea asa ca probabil era suficient de eficient in conditiile tehnologiei respective.

Pavilionul... n-am nici cea mai mica idee, in primul rand nu stiu daca drapelele sunt originale din secolul al XIX-lea pe model sau sunt o adaugire din secolul al XX-lea. Dar, daca este autentic, ar putea sa fie drapelul flotilei. Mai trebuie sa sapam.


Salut Victorian,

E posibil sa fie drapelul flotilei (fiind tot culorile tricolorului romanesc), dar nu e in pozitie gresita? La pupa n-ar trebui sa stea pavilionul national, care pe macheta e pus la prora?


Oricum, ma bucur ca incet-incet mai descoperim elemente ale Fulgerului. Atasez, ca sa fie mai usor de comparat, doua imagini cu Fulgerul, aduse la dimensiuni similare. Se observa urmatoarele:

1. Coliviile/custile - presupun ca ai dreptate si atunci colivia ar servi la agatarea unui scripete? Nu cred insa in varianta cu gratar si prelata de piele, la o nava de metal ca Fulgerul. De ce nu au insa gauri in punte, la macheta, e un mister. Poate ca lipseste ceva de acolo, vreun capac, caz in care nu mai avea constructorul de ce sa gaureasca puntea, ca ar fi stat oricum acoperita de capac.
Uitandu-ma la fotografia originala, am observat colivia din spatele cosului, care pare a fi in pozitie corecta si pe model. Cealalta nu se poate deslusi.
Tind sa cred insa ca nici nu exista in fotografia de epoca, pentru ca in acelasi loc se observa un tun mai mic sau o mitraliera.

2. Catargul din fata nu e in pozitie corecta pe macheta, ci prea in spate. Fie a fost mutat dupa desfiintarea turelei (improbabil), fie modelul e gresit. Daca te uiti atent la fotografia navei reale, vezi ca avand catargul mai spre prora ar lasa chiar si loc unei turele pana la cabina!

3. Hublourile - pe coca modelului sunt mult mai multe si plasate aiurea. Nu mai intru in detalii ca s-a mai discutat. Intr-adevar, pe lateralul salii cazanului nu se observa nici cele trei hublouri care apar la model.

4. Barcile de salvare si macaralele aferente - pe nava reala barca e sustinuta de 2 macarale, deci daca sunt 2 barci ar veni 4 macarale. Pe model sunt numai 2 macarale si niste barci minuscule, pozitionate mai in spate.

5. Tambuchiul de la prora - pe macheta este lucrat destul de neglijent (a s vedea mai ales baza cu colturile lipsa), in contrast cu lucratura foarte ingrijita a turelei, a cabinei si a tambuchiului de la pupa. E posibil sa fie adaugat ulterior construirii modeulului.

6. Luminatorul de la sala masinilor - pe model e doar un "acoperis de tabla", lucrat neglijent (probabil tot o adaugire). Desi in fotografie nu se vede, e foarte probabil ca a avut hublouri si el, montate in chepenguri mobile, care sa intalnesc pe toate navele cu aburi.

7. Cabina de comanda - in fotografia reala se vede un hublou in perete, langa usa, care nu apare la model.

8. Cosul de fum avea in realitate partea neagra mai inalta.

9. Intaritura de gurna lipseste pe model, la fel si ceea ce in fotografia navei reale pare a fi o bara lunga prinsala nivelul puntii.


Coca, cel putin partea de deasupra apei, pare a fi conforma cu realitatea din fotografie. Pe baza celor spuse mai sus, tind si eu sa cred ca modelul a fost completat sau reparat de o persoana mai putin priceputa decat constructorul. Imi place cum e facut modelul. Are detalii la care nici nu ma asteptam, de exemplu capacele circulare de la magaziile de carbuni (in punte, langa cos)

De ce catargul din fata nu e l locul lui, mi-e greu sa spun. Turela pare foarte mare (in raport cu cabina de comanda,de exemplu). O explicatie ar fi ce ai sugerat si tu, ca sa aiba loc si catargul care trece prin ea si tunul sa se invarta in jurul lui.
In orice caz, imi place cum arata nava cu turela. Sper sa reusim sa ne lamurim cum a fost in realitate.
Cam astea imi sar in ochi la o privire rapida. Poate mai descopera cineva si alte detalii.

Daca o sa gasim suficiente detalii ca sa poti termina planul, ma tenteaza sa fac si eu un model al Fulgerului (boilerul si motorul il asteapta deja pe raft).

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Fulgerul_comparatie.jpg

Aceasta postare a fost editata de kno3: 21 June 2009 - 11:43 PM

0

#192 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 22 June 2009 - 07:46 AM

Buna,

Imi face deosebita placere sa-l "citesc" pe Kno, mai ales ca, banui, de citit posturile sigur le-a citit...dar acum vad ca ne si scrie, ceea ce e un lucru imbucurator. :rolleyes:

La ce ai spus mai spus iti dau dreptate, dar eu cred ca toate aceste diferente intre macheta si nava reala exista din simplul fapt ca modelul este facut inainte de lansarea navei relae la apa. Eu cred ca modelul a fost facut pentru lamurirea delegatiei romane si prezenta canoniera dupa specificatiile comisiei romane, sa nu uitam si propunerile delegatiei romane, povestea cu cavaleristul, artileristul...si atunci francezii au executat un model pe care l-au trimis delegatiei romane, acestia au aprobat modelul...si ce a iesit ulterior, se poate vedea in poze.

Un fapt care iarasi mi-a atras atentia e forma pupei vasului...dip poze se poate observa o pupa "rotunda"...pe cand in macheta de la muzeu...vad ca are o forma ascutita.


Cat despre constructie...din cate stiu eu...corpul navei desenat de victorian pana acum s-ar preata la inceperea constructiei canonierei

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 22 June 2009 - 07:47 AM

0

#193 Useril este offline   MUGUR 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 255
  • Inregistrat: 14-December 08
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 22 June 2009 - 09:05 PM

[
Un fapt care iarasi mi-a atras atentia e forma pupei vasului...dip poze se poate observa o pupa "rotunda"...pe cand in macheta de la muzeu...vad ca are o forma ascutita.


Salut,

Tocmai din fotografii se observa ca pupa este ascutita, aceasta abordare apare si la macheta aflata la Muzeul Militar National; din pacate, in fotografia FULGERUL -ponton, pupa nu se distinge bine.

O seara buna,

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 125_CANONIERA_FULGERUL.jpg

0

#194 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 23 June 2009 - 08:05 AM

Excelenta poza ...si multumim pentru postare...as avea o rugaminte daca se poate...intrucat am inceput un proiect de colorare a canonierei Fulgerul, am ramas in pana, datorita rezolutiei, la partea din fata (prova)...Daca cumva ai fotografia nu ai putea sa scanezi partea din fata, dar la o rezolutie mai mare?...


Cat despre fotografia cu Fulgerul - PONTON...am mai discutat aici pe forum dar nu stiam daca exista sau nu o asemenea fotografie...poate ne poti raspunde chiar tu...E vorba de acea fotografie cu Fulgerul d ela 1964?...de care spunea domnul Craciunoiu, pe un alt forum?

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 23 June 2009 - 08:07 AM

0

#195 Useril este offline   MUGUR 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 255
  • Inregistrat: 14-December 08
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 23 June 2009 - 06:14 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 23 2009, 09:05 AM, a spus:

Excelenta poza ...si multumim pentru postare...as avea o rugaminte daca se poate...intrucat am inceput un proiect de colorare a canonierei Fulgerul, am ramas in pana, datorita rezolutiei, la partea din fata (prova)...Daca cumva ai fotografia nu ai putea sa scanezi partea din fata, dar la o rezolutie mai mare?...


Cat despre fotografia cu Fulgerul - PONTON...am mai discutat aici pe forum dar nu stiam daca exista sau nu o asemenea fotografie...poate ne poti raspunde chiar tu...E vorba de acea fotografie cu Fulgerul d ela 1964?...de care spunea domnul Craciunoiu, pe un alt forum?


1.Fotografia este din albumul armatei romane, editat in 1902 special pentru Regele Carol I. Rezolutia fotografiei postate este identica cu cea de pe cd-ul de unde am preluat-o.
2.Fotografia exista si se afla in colectia d-lui Craciunoiu; nava este fara suprastructuri, prova se defineste clar, dar pupa este greu vizibila din cauza faptului ca poza este intunecata. Este o fotografie la care valoarea sentimentala o depaseste pe cea practica, neaducand elemente in plus pentru o reconstituire.
0

#196 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 23 June 2009 - 08:45 PM

foarte faine lucruri ne spui aici...si e interesant faptul ca totusi exista poza...poate cine stie domnul Craciunoiu, o sa reia intr-un numar viitor prezentarea canonierei Fulgerul...si vom avea ocazia sa admiram si poza respectiva.

Ca si fapt divers sa sti ca exista specialisti care pot modifica rezolutiile unei fotografii...si cele mai intunecate umbre pot fii "luminate"...
0

#197 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 23 June 2009 - 09:04 PM

...era sa uit...acel album al armatei romane din 1902...nu poate fi comandat undeva...?...si daca DA...at costa

Multumesc
0

#198 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 24 June 2009 - 02:05 PM

Buna, din nou...

dupa mai multe discutii pe mail, mess...iata ca am mai reusit sa deslusim unele elemente din suprastructurile Fulgerului...ca atare o sa postez aici o prelucrare a fotografiei sephia...a canonierei Fulgerul.

Poate alte persoane mai familiarizate cu elementele de pe suprastructura ne mai pot aduce la cunostinta unele detalii.

De mare ajutor a fost si fotografia postata de Mugur, aceea ce a aparut in albumul armatei romane din 1902.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: fulgerul...pt_forum.JPG

0

#199 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 24 June 2009 - 02:23 PM

Salutare baieti din nou,

Este bine ca macar exista poza aceea cu tancul de combustibil "Fulgerul" in santierul de la Galati, chiar daca nu ne este accesibila.

Claudiu, pozele de pe pereti de la Muzeul Marinei inca nu sunt, ei acum re-amenajeaza etajul dupa trei ani de consolidari ale cladirii Muzeului Marinei. Voi incerca sa discut din nou cu muzeografii de aici, poate mai dau de urma vreunei poze inedite. Desi, greu de crezut, in continuare va spun ca in materie de nave romanesti de secolul al XIX-lea, cea mai "tare" colectie de poze este colectia Craciunoiu.

Pentru comparatie, desi mai noi, iata o colectie de poze de canoniere frantuzesti:

http://hinhxua.free.fr/autrefois/docteur-h...cquard_4_fr.htm


Cea mai interesanta mi se pare Canonnière "La Fanfare" care are doua catarge fiind greata in ketch cu vele patrate pe arborele mare. Asta ar putea da o idee cu privire la existenta acelui segment de catarg atasat navei la tribord, insa totodata complica grozav lucrurile. Daca nava era greata initial astfel, nu ma mir ca romanii au modificat velatura; toate navele noastre de Dunare sunt goelete. Asta ar explica si mutarea catargului mai spre prova.... Vedeti care e pozitia catargului la nava franceza din poza. Totusi, eu cred ca o asemenea idee deja devine o mult prea mare speculatie. Personal, avand la dispozitie doua poze originale care prezinta nava ca goeleta, fara turela, as prefera sa fac o propunere de reconstituire care sa fie cat mai mult bazata pe poza mea sepia, unde apare si bompresul, si coloratura initiala gri a corpului, dar nu apare turele de la Muzeul Marinei.

Turela, in lipsa unei poze autentice, o pot considera in continuare doar o speculatie.

Revenind la macheta de la Muzeul marinei, corpul navei este in mod cert autentic, formele sunt prea precis realizate ca sa fie vorba doar de un simplu model folcloric. Pupa este in toate cazurile ascutita, chiar si pe poze... eu nu stiu unde vezi tu o pupa rotunjita, Claudiu!

Chiar si suprastructura centrala ce contine cosul este mult prea precis realizata ca sa fie un model folcloric. Apar niste detalii prea autentice ca sa fie o greseala, inclusiv acea legatura dintre cabina si cos, existenta si in realitate, despre care presupun ca este cosul bucatariei. Asta insemna ca totusi cabina pe care o vedem este bucataria, si nu cabina de comanda. In plus, in interiorul cabinei se vede realizata si soba bucatariei, exact sub luminatorul central. Exista posibilitatea fie ca toata cabina respectiva sa fie bucataria, fie ca eventual suprastructura respectiva sa fi fost impartita in doua compartimente (de aceea are doua usi, babord si tribord) iar la partea ei de la tribord, un spatiu de 1/3 din latimea totala a suprastructurii sa fi fost cabina de comanda. Personal n-as merge pe varianta asta.


Alte detalii excelente, cele patru capace ale tancurilor de carbuni. In rest, amanuntele de pe nava sunt in mare parte folclorice, sugerand o "mana" cu totul diferita si nu prea experta, care s-a straduit cum a putut, adaugand niste barci mai mici, niste hublouri amplasate generic, lasand nava fara parapetul acela caracteristic de la prova si adaugand niste nari de ancora mult mai joase decat le-a avut nava in realitate etc.

Mai e de lucru!
0

#200 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 24 June 2009 - 04:22 PM

Hello again,

Ai dreptate Victorian, referitor la forma rotunda a pupei...poate la momentul acela aveam in minte planul canonierei aparut in revista MRB...si acolo pupa este ovala, nu rotunda...dar prelucrand fotografia aceea sephia...am observat clar ca pupa navei are o forma ascutita.

In alta ordine de idei, vreau sa vin si eu cu unele completari la fotografia sephia...vreau sa precizez ca sunt opinii proprii...si mergand pe baza teoriei de Brainstorming...o sa prezint .

Intai si intai...se poate observa ca, canoniera era in mars...si ca atare acest lucru a daunat si modului de realizare a fotografiei.

- Incepand de la prova...acea "cladire" de forma patrata...nu face parte din suprastructura navei, pe post de WC, pentru ca dimnesiunile si modul de asezare este ireal...puteti verifica locul unde este asezata cabina, si lungimea laturii cladirii respective...

- La prova se poate observa si o gura de aerisire asezata chiar in fata catargului prova, de culoare alba...asemanatoare cu "cladirea WC"...acea gura de aerisire se intersecteaza cu baza cargului...ca atare eu cred ca si cladirea WC cat si gura de aerisire apartin unei alte nave, probabil un slep, care se afla pe partea stanga in momentul trecerii canonierei.

- Tot acolo, la prova, am observat si acele scari, pe care Victorian le-a gasit intr-o alta poza...acea din 1902.

- tubul de aerisire a bucatariei il vad si eu perfect. si cred ca Victorian are dreptate, ca acea cabina este bucataria si nu cabina de comanda...tot acolo deasupra se poate vedea ca mai exista o fereastra de aerisire, care este chiar deschisa...ca atare...mergand pe faptul ca si usa bucatariei e deschisa, si acea trapa e deschisa...eu cred ca la momentul realizarii fotografiei, acolo se pregatea o ciorba de fasole...
:) :) :)

Cat despre partea din spate...acolo unde se afla duneta...am observat o mare ingramadeala de ...tot binocland ochii si modificand poza...am ajuns la concluzia ca acolo unde coboara catargul...putem observa mai multi colaci de parame, iar in partea dreapta...se poate vedea un obiect de culoare alba...seamana cu un hidrant, tipul acela ce-l vedem prin filmele americane...dar in acelasi timp poate fi chiar un compas. Si daca exista un compas sigur acolo se afla puntea de comanda...

Deocamdata atat...

Astept pareri
0

#201 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 24 June 2009 - 05:07 PM

Pentru a fi mai convingator referitor la proiectul privind colorarea unor nave romanesti de la sf. sec. XIX...vreau sa va prezinta aici
HMS Benbow...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: hms_benbow_copy1.JPG

0

#202 Useril este offline   MUGUR 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 255
  • Inregistrat: 14-December 08
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 24 June 2009 - 07:01 PM

[
- La prova se poate observa si o gura de aerisire asezata chiar in fata catargului prova, de culoare alba...asemanatoare cu "cladirea WC"...acea gura de aerisire se intersecteaza cu baza cargului...ca atare eu cred ca si cladirea WC cat si gura de aerisire apartin unei alte nave, probabil un slep, care se afla pe partea stanga in momentul trecerii canonierei.

Salut,

Nu observ nicio nava in planul doi; atat prelata wc cat si tromba de aerisire din fata catargului prova apar in fotografia de la Sulina ( realizata din prova); deasemenea aerisirea se vede intr-o litografie aflata la muzeul marinei de la Istambul.Poate ca nu inteleg eu bine despre ce este vorba.
Macheta aflata la Muzeul militar national propune o timona si un compas petru duneta, in spatiul in care se observa aglomeratia din fotografiile executate din lateral.Daca este cineva din Bucuresti, il rugam sa faca o fotografie, chiar si cu telefonul mobil.

O seara buna!
0

#203 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 24 June 2009 - 10:03 PM

...mai exista o macheta a fulgerului?...la muzeul militar national?...nu stiam...cat despre turci banuiam ca au ceva cu fulgerul, mai ales ca, canoniera noastra a stat cateva zile bune prin Istambul...
0

#204 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 24 June 2009 - 10:22 PM

Azi in revista MRB nr.547/iunie 2009, am vazut un Fulger realizat de un francez, probabil dupa planurile din MRB, aparute intr-un nr. mai veci.Era destul de interesant si cred mai aproape de realitate ca cel realizat de german si cel de la MM.Era la o scara destul de mare, avand 1,25m, ca forme era ca cea vazute pe la modelele existente, avea doi arbori, fara turela in prova, doar tunul descoperit, dar parea destul de mare, fata de cum apare pe nava reala.Avea de asemenea in prova doua macarale, cate una in fiecare bord, patru la pupa, doua in fiecare bord ptr. cele doua barci de salvare.Nu avea acele "colivii" de metal si nici intrarile respective, avea cele doua tambuchiuri unul in prova si unul in pupa, si apareau cele trei hublouri, pe suprastructura, despre care s-a discutat atat.Pe punte nu apareau prea multe detalii, chiar din contra, doar o cutie de munitii langa tun.Pe pupa aparea numele cu alb,si drapelul tricolor la bastonul pupa.
Imi pare rau ca nu am poze, dar 5,80Euro nu mi-am permis, mai ales ca nici nu inteleg franceza.Daca apare in vreo revista spaniola o voi cumpara.Dar poate are cineva si poze de la" varianta" franceza.
Cele bune.

Aceasta postare a fost editata de frigate 264: 24 June 2009 - 10:24 PM

frigate 264
0

#205 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 24 June 2009 - 10:33 PM

varianta franceza?...planul...???..sau macheta aparuta in acel numar?
0

#206 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 25 June 2009 - 09:13 AM

Salutare tuturor,

De obicei sursele de documentare se impart in "primare" si "secundare". Sursele de documentare "primare" sunt planurile de santier, schitele si mai ales fotografiile de epoca ale navelor reale; eventual, mai pot fi de ajutor descrierile amanuntite ale persoanelor care au vizitat nava si isi pot aduce aminte cum era in realitate. De asemenea, datorita acuratetii lor, pot fi introduse in aceasta categorie modelele de santier realizate de firma constructoare, fiindca sunt realizate de modelisti cu experienta, care au avantajul unei cunoasteri perfecte a practicilor si detaliilor curente santierului respectiv si care in cursul realizarii modelului se consulta in mod repetat cu proiectantii navei sau poate uneori chiar proiectantii apeleaza la model in unele situatii, pentru a rezolva problemele aparute in cursul construirii navei reale.

Planurile secundare sunt toate propunerile de reconstituire ale navelor realizate de cineva plecand de la sursele primare. De regula, modelele realizate de modelisti. Nu ai niciodata garantia ca un modelist sau o propunere de reconstituire reprezinta fidel ceea ce modelistul respectiv a vazut in sursele primare.

Planurile din MRB sunt tot o varianta a reconstituirii Craciunoiu, bazata in principal pe modelul de la Muzeul Marinei din Constanta, deci informatiile continute fie in modelul de la Muzeul Militar National, fie in modelul realizat de un modelist francez, german sau australian sunt "secundare".

In schimb, informatiile oferite de poza existenta la Muzeul din Istambul este o valoroasa sursa primara, dar... o are cineva?

Claudiu,

Din pacate cred ca Mugur are dreptate, si eu mi-am spart capul incercand sa cred ca ventilatorul acela ca si alte elemente vizibile pe punte sunt ale unei alte nave situata in spatele "Fulgerului" in momentul fotografiei. Dar modul cum sunt situate nu ma indreptateste sa cred asta, asa ca sunt nevoit sa cred ca ventilatorul este intr-adevar situat deasupra tambuchiului.

De fapt, as observa o chestie interesanta. La modelul de la Constanta, despre care discutam deja ca are niste elemente autentice, se observa un tambuchi situat aiurea la pupa, acolo unde in poze nu vedem absolut nimic. Iar acel tambuchi de la pupa are deasupra lui un mic element care ar fi exact un ventilator, numai ca unul diferit de cel despre care vorbim. Mai mult decat atat, dupa cum bine a observat Kno3, acest tambuchi este bine realizat, spre deosebire de cel amplasat la prova, care are niste colturi lipsa obtinute prin indoirea spre exterior a tablei din care este facut. Este posibil ca acest tambuchi sa fi fost cel amplasat la origine la prova, care avea ansamblul tambuchi + ventilator ca in realitate.

Iar persoana care a "reparat" modelul se pare ca n-a inteles rolul obiectelor acela care arata ca niste ferestre gotice si a considerat necesar sa adauge un tambuchi suplimentar la prova, realizat sumar, pentru a completa numarul de intrari necesare sub punte. In fapt, nava are deja trei intrari, iar prin cel realizat "suplimentar"si mai primitiv, a obtinut in fapt patru intrari sub punte.

La nava reala, la prova este un tambuchi cu ventilator, necesar din motive de siguranta (acolo valurile sunt mai mari si probabilitatea de inundare mai ridicata) in spatele cosului exista o "fereastra gotica" pentru acces la compartimentul caldare + motor, iar pe duneta exista o a doua "fereastra gotica" de acces la cabinele ofiterilor, ceea ce deja este absolut suficient.


In privinta WC-ului, oricat de mult v-ar displacea rezolvarea, eu cred ca e mai bine sa acceptati ideea acelei cabine situate la prova, bazat pe cateva considerente simple. Intai de toate, la prova era in situata mod traditional rezolvarea WC-ului pentru echipaj la marile nave de razboi europene cu vele. In al doilea rand, aceasta rezolvare este in mod evident una "de Dunare", fiind in intregime demontabila pentru cazuri de mars pe mare, in situatii de prezentare la ceremonii oficiale etc, acolo unde prezenta respectivei cabine ar fi devenit "inestetica". In mod cu totul intamplator, am gasit de curand o cabina de WC perfect asemanatoare intr-o imagine din "Romanian Navy Torpedo Boats" unde, in partea de jos a paginii 40 se vede una dintre vedetele de siguranta la pupa monitorului Lascar Catargiu, sarbatorind Ziua Marinei la Calarasi. Iar la pupa vedetei de siguranta respective, atarnata in mod oportun in afara bordului se observa o... va las placerea sa va uitati singuri si sa va imaginati cam ce ar putea fi respectiva cabina. Va dau urmatoarele variante ajutatoare: 1) cabina de vot 2) cabina de proba pentru uniforma ofiterilor 3) cabina de confesional pentru preotul bordului 4) propuneti voi altceva :rolleyes:

Nu in ultimul rand, uita-te Claudiu cu atentie la felul cum marginea WC-ului se suprapune PESTE capatul dinspre nava al bompresului... chiar crezi ca s-ar vedea asa daca bompresul ar fi INAINTEA cabinei respective?

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 25 June 2009 - 09:27 AM

0

#207 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 25 June 2009 - 12:38 PM

Vezi postareaVictorian, la Jun 25 2009, 09:13 AM, a spus:

Salutare tuturor,

De obicei sursele de documentare se impart in "primare" si "secundare". Sursele de documentare "primare" sunt planurile de santier, schitele si mai ales fotografiile de epoca ale navelor reale; eventual, mai pot fi de ajutor descrierile amanuntite ale persoanelor care au vizitat nava si isi pot aduce aminte cum era in realitate. De asemenea, datorita acuratetii lor, pot fi introduse in aceasta categorie modelele de santier realizate de firma constructoare, fiindca sunt realizate de modelisti cu experienta, care au avantajul unei cunoasteri perfecte a practicilor si detaliilor curente santierului respectiv si care in cursul realizarii modelului se consulta in mod repetat cu proiectantii navei sau poate uneori chiar proiectantii apeleaza la model in unele situatii, pentru a rezolva problemele aparute in cursul construirii navei reale.

Planurile secundare sunt toate propunerile de reconstituire ale navelor realizate de cineva plecand de la sursele primare. De regula, modelele realizate de modelisti. Nu ai niciodata garantia ca un modelist sau o propunere de reconstituire reprezinta fidel ceea ce modelistul respectiv a vazut in sursele primare.

Planurile din MRB sunt tot o varianta a reconstituirii Craciunoiu, bazata in principal pe modelul de la Muzeul Marinei din Constanta, deci informatiile continute fie in modelul de la Muzeul Militar National, fie in modelul realizat de un modelist francez, german sau australian sunt "secundare".

In schimb, informatiile oferite de poza existenta la Muzeul din Istambul este o valoroasa sursa primara, dar... o are cineva?

Claudiu,

Din pacate cred ca Mugur are dreptate, si eu mi-am spart capul incercand sa cred ca ventilatorul acela ca si alte elemente vizibile pe punte sunt ale unei alte nave situata in spatele "Fulgerului" in momentul fotografiei. Dar modul cum sunt situate nu ma indreptateste sa cred asta, asa ca sunt nevoit sa cred ca ventilatorul este intr-adevar situat deasupra tambuchiului.

De fapt, as observa o chestie interesanta. La modelul de la Constanta, despre care discutam deja ca are niste elemente autentice, se observa un tambuchi situat aiurea la pupa, acolo unde in poze nu vedem absolut nimic. Iar acel tambuchi de la pupa are deasupra lui un mic element care ar fi exact un ventilator, numai ca unul diferit de cel despre care vorbim. Mai mult decat atat, dupa cum bine a observat Kno3, acest tambuchi este bine realizat, spre deosebire de cel amplasat la prova, care are niste colturi lipsa obtinute prin indoirea spre exterior a tablei din care este facut. Este posibil ca acest tambuchi sa fi fost cel amplasat la origine la prova, care avea ansamblul tambuchi + ventilator ca in realitate.

Iar persoana care a "reparat" modelul se pare ca n-a inteles rolul obiectelor acela care arata ca niste ferestre gotice si a considerat necesar sa adauge un tambuchi suplimentar la prova, realizat sumar, pentru a completa numarul de intrari necesare sub punte. In fapt, nava are deja trei intrari, iar prin cel realizat "suplimentar"si mai primitiv, a obtinut in fapt patru intrari sub punte.

La nava reala, la prova este un tambuchi cu ventilator, necesar din motive de siguranta (acolo valurile sunt mai mari si probabilitatea de inundare mai ridicata) in spatele cosului exista o "fereastra gotica" pentru acces la compartimentul caldare + motor, iar pe duneta exista o a doua "fereastra gotica" de acces la cabinele ofiterilor, ceea ce deja este absolut suficient.


In privinta WC-ului, oricat de mult v-ar displacea rezolvarea, eu cred ca e mai bine sa acceptati ideea acelei cabine situate la prova, bazat pe cateva considerente simple. Intai de toate, la prova era in situata mod traditional rezolvarea WC-ului pentru echipaj la marile nave de razboi europene cu vele. In al doilea rand, aceasta rezolvare este in mod evident una "de Dunare", fiind in intregime demontabila pentru cazuri de mars pe mare, in situatii de prezentare la ceremonii oficiale etc, acolo unde prezenta respectivei cabine ar fi devenit "inestetica". In mod cu totul intamplator, am gasit de curand o cabina de WC perfect asemanatoare intr-o imagine din "Romanian Navy Torpedo Boats" unde, in partea de jos a paginii 40 se vede una dintre vedetele de siguranta la pupa monitorului Lascar Catargiu, sarbatorind Ziua Marinei la Calarasi. Iar la pupa vedetei de siguranta respective, atarnata in mod oportun in afara bordului se observa o... va las placerea sa va uitati singuri si sa va imaginati cam ce ar putea fi respectiva cabina. Va dau urmatoarele variante ajutatoare: 1) cabina de vot 2) cabina de proba pentru uniforma ofiterilor 3) cabina de confesional pentru preotul bordului 4) propuneti voi altceva :rolleyes:

Nu in ultimul rand, uita-te Claudiu cu atentie la felul cum marginea WC-ului se suprapune PESTE capatul dinspre nava al bompresului... chiar crezi ca s-ar vedea asa daca bompresul ar fi INAINTEA cabinei respective?


Sa inteleg ca MRB s-a inspirat din planurile lui Craciunoiu!!!!?????!!!
Nava a fost construita in Franta, crezi ca cei de la revista nu au avut acces la planuri sau nu i-au interesat problema unei reconstituiri cat mai aproape de realitate?
frigate 264
0

#208 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 25 June 2009 - 02:33 PM

Adevarata problema "dunareana"..tipic balcanica...nu ma mira, nu am mai vazut oameni sa-si puna wc-ul chiar in fata "casei"...la pupa hai c amai merge...dar chiar la prova...

Renunt sa mai contest faptul ca locul cabinei e acolo unde se vede...

In alta ordine de idei...acest lucra ma face sa ma gandesc la cateva lucruri elementare...si le prezint aici:

- Daca "cabina de vot"...se afla la prova...inseamna ca sub un nici o forma cabina de comanda era in fata cosului, sus pe bucatarie...va dati seama ce mirosuri veneau pe la nasul saracului capitan Urseanu...
- Rezulta ca, cabina de comanda se afla in pupa...unde mirosurile erau mai "fine" si erau amestecate cu mirosurile de la caldarile de abur, bucatarie...cosul de fum

...ca si fapt divers..daca zici ca la vedetele de siguranta "cabina de vot" era la pupa...mi se pare normal, ca acolo stim sigur ca puntea de comanda era sub tunul principal de la prova...

In concluzie "cabina de vot" zic eu ne-a rezolvat misterul puntii de comanda a canonierei...CAT MAI DEPARTE DE "CABINA DE VOT"...
0

#209 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 25 June 2009 - 03:36 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 25 2009, 02:33 PM, a spus:

Adevarata problema "dunareana"..tipic balcanica...nu ma mira, nu am mai vazut oameni sa-si puna wc-ul chiar in fata "casei"...la pupa hai c amai merge...dar chiar la prova...

Renunt sa mai contest faptul ca locul cabinei e acolo unde se vede...

In alta ordine de idei...acest lucra ma face sa ma gandesc la cateva lucruri elementare...si le prezint aici:

- Daca "cabina de vot"...se afla la prova...inseamna ca sub un nici o forma cabina de comanda era in fata cosului, sus pe bucatarie...va dati seama ce mirosuri veneau pe la nasul saracului capitan Urseanu...
- Rezulta ca, cabina de comanda se afla in pupa...unde mirosurile erau mai "fine" si erau amestecate cu mirosurile de la caldarile de abur, bucatarie...cosul de fum

...ca si fapt divers..daca zici ca la vedetele de siguranta "cabina de vot" era la pupa...mi se pare normal, ca acolo stim sigur ca puntea de comanda era sub tunul principal de la prova...

In concluzie "cabina de vot" zic eu ne-a rezolvat misterul puntii de comanda a canonierei...CAT MAI DEPARTE DE "CABINA DE VOT"...


Domnule dar poluau bine pe vremea aceea :lol: .Cu cate "cabine de vot" se dezbat aici nici nu vreau sa ma gandesc ce plutea pe Dunare.Sau aveau tanc de colectare :rolleyes: ????
frigate 264
0

#210 Useril este offline   kno3 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1081
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Motoare cu aburi, vapoare etc

Postat 25 June 2009 - 08:23 PM

Intrebare: Cine a vazut si poate sa confirme existenta unui model al Fulgerului la Muzeul Militar din Bucuresti?
0

Arata acest topic


  • 13 Pagini +
  • « Prima
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Ultima »

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro