Modelism - RHC Forum: Canoniera Fulgerul, 1873 - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 13 Pagini +
  • « Prima
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Ultima »

Canoniera Fulgerul, 1873 Incerc sa adun informatii despre ea.

#151 Useril este offline   ipsihi 

  • TARTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 4508
  • Inregistrat: 02-December 03
  • Gender:Male
  • Location:Constanta

Postat 01 June 2009 - 10:50 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 1 2009, 11:30 PM, a spus:

Victorian,

am cautat pe net tunuri navale de 87 mm, de fabricatie Krupp, dar nimic, doar cateva tunuri de camp...model C/1873...poate ceilalti au mai multe sanse.

Cat despre pozitiile marinarilor, cred ca in desenul tau ai omis ca cel de-al 5-lea, marinar, de la stanga la dreapta, sau de la tun catre prova...tine in mana o goarna, sau suna un atac la o goarna...in desenul tau ...pe respectivul l-ai uitat, si l-ai pus sa stea drepti.

Steagul acela mic, nu cred ca este drapelul Romaniei, e prea mic, fa o comparatie cu cel care se afla la pupa vasului...eu cred ca e un steag de semnalizare.

Si sa nu uit...m-am uitat mai atent...la lantul ce pleaca de la gruie...perfect perpendicular in apa si cred ca tot acolo se poate observa urma unui lant, ce pleaca chiar din locul de unde ar trebui sa fie "narile" lanturilor...

chiar in fata pe etrava...e un drapel de semnalizare care seamana cu steagul marinei imperiale rusesti...
http://flagspot.net/images/r/ru~j.gif

...chestie de interpretare, eu as spune ca 2 dintre marinari trag cate o dusca, unul isi trage un glonte in cap, lantul atarna de capatul gruiei si maresalul avea clop cu pene....!!!! :)
...tabula crasa, mortua est!
0

#152 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 01 June 2009 - 11:47 PM

;) ;) :) ... la astea nu m-am gandit, dar m-am hipnotizat cat m-am uitat la poza aia...
0

#153 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 02 June 2009 - 05:56 AM

Mai baieti, eu chiar vorbeam serios, incerc sa inteleg ce se intampla pe nava, sa deslusesc detaliile tehnice de acolo si voua va arde de pozitiile marinarilor: daca trag o dusca, suna din goarna sau joaca ruleta ruseasca :lol:

Uite de aia stam asa de "bine" cu planurile de nave romanesti, fiindca in loc sa ne concentram pe treaba ne arde de telenovele. Si pe urma ne miram ca in loc sa faca nave romanesti, modelistii din Romania sau de aiurea fac barci malgase!

Claudiu, multam fain, chestia cu tunurile Krupp am incercat-o si eu; tunurile de diferite marci nu erau foarte deosebite intre ele, insa cred ca ar trebui sa nu ne centram pe ideea marcii tunului, ci mai degraba pe ideea "afet naval"; sa cautam prin poze de nave din perioada respectiva pana gasim ceva asemanator.
0

#154 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 02 June 2009 - 09:19 AM

Victorian,

Dupa cum ai spus si tu... serios vorbind, cele scrise de mine, nu au fost glume, si nici bascalie...toata seara trecuta m-am concentrat si eu pe cele 2 profile ale navei, expuse de tine...ca atare nu stiu daca are vre-o valoare acel gornist in toata schema.

Revenind la problemele actuale ma bucur ca ai specificat problema cu tunul, deci e vorba de afet sa stiu ce sa mai caut, ca pana acum am gasit tunuri navale cu tragere rapida...dar acelea nu erau tunuri krupp de 87 mm.

Pana atunci am gasit aici un model de tun cu tragere rapida...apartine canonierei "Koreet", poate scutul tunului e prea inclinat...si unul britanic

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: tun_korrean.JPG
  • Imagine atasata: qfg.jpg

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 02 June 2009 - 09:25 AM

0

#155 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 03 June 2009 - 03:59 PM

Merci Claudiu,

Totusi afetul acela difera mult de ceea ce ai gasit tu, ma intreb daca nu cumva ceea ce vedem noi pe "Fulgerul" este un afet de constructie franceza, respectiv afetul care initial a fost pus in interiorul "turelei".

Si fiindca veni vorba despre turela, intre timp am gasit o imagine color a modelului de la Muzeul Marinei, in lipsa accesului direct la model; etajul este in continuare inaccesibil :blink:

Este doar un scan dupa o carte postala ilustrata, deci nu va asteptati la cine stie ce rezolutie...

Modelul acesta de la muzeul marinei are niste elemente interesante si oarecum surprinzatoare, de aceea merit o mica analiza. Exista elemente absolut corecte si elemente complet aiurea, de parca nava ar fi fost inceputa de un modelist cu atentie pentru detalii, care n-a reusit s-o termine, si a incaput pe mana altcuiva care a "dat rasol". De aceea e tare greu acum de facut distinctie intre elementele corecte si cele fanteziste. Spre exemplu, constat cu placere ca forma corpului este absolut corecta, perfect asemanatoare cu ceea ce se poate vedea si pe nava reala; asta inseamna ca avem sanse ca si forma carmei si elicelor sa fie corecta. Lipseste insa total acel mic parapet de la prova, motiv pentru care montura bompresului, care ar fi fost in mare parte ascunsa se acest parapet, devine o mica "marsavie".

Pornind de la prova spre pupa, se vede acolo o ancora agatata ca prin minune de prova intr-o pozitie in care n-ar putea sa stea nicicum, insa putem vedea din nou bompresul despre care stim din poza sepia ca exista cu adevarat.

Vedem si babalele, pe care le stim si din fotografie numai ca sunt intr-o pozitie prea inaintata spre prova fata de imagini. Lipsesc insa complet afurisitele de scari de acces, pe care le-ati vazut ca sunt in realitate.

Apare in schimb, minune mare, acea "turela" originala, despre care stim din istoria lui Ciuchi ca a existat cu adevarat initial.

Ar merita sa adaugam aici cateva explicatii: La data comandarii canonierei Romania nu avea cu adevarat ofiteri de marina capabili, care sa stie ce inseamna o nava si cum se manevreaza ea pe mari si oceane. De aceea, specialistii care s-au ocupat de specificatiile navei erau ofiteri de uscat de diverse specialitati care au cerut si ei ce s-au priceput.

In cartea "Otel, aburi si torpile" (autori, Cristian Craciunoiu si c-amiralul ® Raymond Stanescu) la pagina 16 exista un comentariu amuzant pe aceasta tema: "Desi banii au fost putini, pretentiile au fost mari: sa aiba pinten, a zis un cavalerist, sa aiba tun, a zis artileristul si sa fie piroscaf a zis un alt membru al comisiei Statului Major".

O nava atat de mica nu putea sa sustina o turela autentica (pentru cunoscatori, exista turele Ericsson si turele Coles, dar chiar si cea de-a doua, mai usoara, e posibil de pus numai pe o nava de dimensiuni duble fata de "Fulgerul")

Pusi intr-o situatie imposibila, constructorii francezi au rezolvat dilema realizand o "turela" din tabla, care putea apara cel mult de ploaie.

Acest model pe care-l vedeti este singura informatie pe care o avem referitoare la felul cum ar fi putut arata turela. Rezolvarea catargului care se sprijina pe mijlocul turelei este cu totul inedita, dar nu este defel tehnic imposibila. Se vede clar montura de pe punte, destinata a acoperi si proteja sistemul de rulare al turelei. Este de presupus ca turela se manevra manual din interior.

Se mai observa un tambuchi de acces orientat spre fata, perfect coordonat cu ceea ce se poate vedea si in fotografiile originale (minus tromba de ventilare). Se vede o suprastructura centrala asemanatoare realitatii, cu exceptia celor trei hublouri laterale care nu au ce cauta acolo (ar ilumina lateralul caldarii). Se mai vede inca un acces in compartimentul masini si un mare luminator peste motor, care e la locul lui si in poze. Mai apare apoi inca un tambuchi, despre care in poze vedem ca este acoperit exact in acelasi mod ca si cel de acces in camera masinilor, deci adaugirea de pe model este fantezista. La fel, aranjamentul barcilor, care sunt intr-adevar acolo dar in alta pozitie.

Din pacate, acelasi lucru se poate spune si despre pozitia hublourilor, si numele navei, care in realitate era scris mai mis si mult mai spre pupa. Lipseste o intaritura de gurna care vine in continuarea marginii puntii pana la pupa si care este extrem de vizibila pe nava reala.

Un ultim element surprinzator: existenta unui pic pe catargul mare, care sugereaza felul cum a fost greata initial aceasta canoniera. Pornind de la acest element, se poate "ghici" o velatura de goeleta.

Numai bine...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Fulger_color.JPG

0

#156 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 03 June 2009 - 11:14 PM

Buna Victorian,

ma bucur pentru postarile facute, si noile observatii.

Cele 2 afeturi pe care le-am atasat mai sus sunt doar cateva exemple gasite de mine intr-o "tura" foarte scurta de googalit, dar mai trebuie cautat.

Am revazut niste planuri de nave franceze, torpilorul Arbalette, si avizoul Bomber, care sunt de prin aceasi epoca cu Fulgerul, si care au montate tunuri cu tragere rapida si de calibre mai mici, dar nicunul nu avea un afet asemanator cu cel al Fulgerului.
Oricum stim ca Fulgerul a avut si o mitraliera de tipul Nordenfelt, cu mai multe tzevi, si banui ca ar fi aratat asa, cum se vede in aceasta poza.

Revenind la modelul aflat la muzeul marinei, pot sa spun ca difera enorm fata de ce se poate vedea in fotografiile atasate de tine, aici si pe wikipedia. In primul si primul rand ma intreb cum saracie sa monteze francezii un tun de 87 mm, fac o comparatie cu celebrele tunuri Krupp antiaeriene si antitanc de 88 mm, intr-o turela de tabla si chiar in fata, la cel mult 2 metri de bompres...ma intreb ce tangaj avea canoniera pe valuri mai mari... Ca atare nu stiu cat merita sa luam in calcul aceasta varianta.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: nordenfeld.JPG
  • Imagine atasata: Fulgerul_foto_original_01.jpg

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 03 June 2009 - 11:17 PM

0

#157 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 07 June 2009 - 11:41 AM

Claudiu,

Ca sa rezumam putin nedumeririle legate de aceasta nava, avem un model contemporan navei la Muzeul Marinei care prezinta "Fulgerul" cu turela. Mai mult decat atat, rezolvarea turelei coaxiale catargului este cu totul aparte, eu n-am mai vazut pana acum alta nava cu rezolvarea aceasta. As putea zice ca este o solutie mult prea inedita ca sa fie ideea unui modelist, fie el chiar unul dotat cu multa fantezie si experienta, trebuie sa fie solutia unui constructor de nave pus in fata unei sarcini cu totul imposibile: sa prevada cu turela o nava de dimensiuni mult prea mici ca sa accepte asa ceva.

Apoi, avem istoria lui Ciuchi care ne spune povestea turelei, cum a fost ea adusa pe uscat pana la Galati, la Arsenalul Marinei, pentru ca turcii nu acceptau ca nava sa treaca prin Bosfor inarmata. O poveste care s-a repetat aproape identic si in 1888, cand a trecut prin Bosfor crucisatorul "Elisabeta" cu toate ca intre timp devenisem independenti de Imperiul Otoman. Deci n-avem motive sa nu credem ca e perfect adevarata. Povestea turelei continua pana la strapungerea ei accidentala cu un glonte tras dintr-o arma de infanterie, moment in care s-a decis demontarea ei definitiva, dovedindu-se complet nefolositoare. Intr-adevar, pozele pe care le avem prezinta nava fara turela, deci totul pare destul de coerent.

Deci avem doua surse independente care spun ca nava A AVUT turela: modelul de la Muzeul Marinei si istoria lui Ciuchi. Chiar si pozitia aparent bizara a turelei prin catarg e tot o dovada ca lucrurile chiar asa stau: unde ai putea sa pui o turela pe nava aia, daca nu chiar in felul acesta?

Acum, trebuie sa ne intrebam cum era rezolvata problema catargului coaxial turelei. Exista doua posibilitati:

1. catargul sta efectiv pe turela, avand un dispozitiv care permite rotatia sa in timp ce catargul ramane fix. Asta inseamna ca turela trebuie sa aiba o structura suficient de rezistenta incat sa sustina catargul INCLUSIV fortele de apasare datorate tractiunii sarturilor si miscarii de balans lateral a catargului pe mare. Mai mult decat atat, inseamna ca turela in sine trebuie sa fie foarte bine ancorata pe punte astfel incat fortele laterale datorate balansului catargului sa nu "desfaca" turela de pe nava. Va aduc aminte ca la multe nave mai vechi sau mai moderne, turelele sunt "simplu asezate" pe calea lor de rulare astfel incat o eventuala rasturnare pe spate a navei ar avea drept consecinta imediata caderea turelei. Oricat de mult mi-ar placea ingeniozitatea unei solutii "cu catarg rotativ", daca as fi inginer naval m-as cam feri de prea multe necunoscute structurale care apar.

Nu in ultimul rand, stim precis ca nava a sosit din Franta FARA turela. Asta inseamna fie ca nava a venit dotata doar cu catargul mare, trinchetul fiind pus "la pastrare" pana in momentul in care turela va fi montata? Absurd, nava trebuia sa fie complet apta de navigatie intr-un secol in care velele inca reprezentau modul de propulsie predilect, iar existenta unei masini cu aburi era doar mijocul auxiliar de navigatie, inca nesigur. Apoi, cand s-a renuntat la turela, inseamna ca s-a inlocuit complet segmentul catargului. Nu va imaginati ca un catarg s-ar putea "inadi" din mai multe bucati. La fortele care apar in timpul balansului lateral al navei asa ceva nu are cum sa "tina". Catargele erau intotdeauna fixate cu doua puncte de fixare, respectiv un calcai solid fixat in chila navei sau macar pe o grinda rezistenta si al doilea punct de fixare era la iesirea catargului prin punte, unde era "intepenit" intre doua grinzi de punte bine intarite contra fortelor laterale. Abia apoi venea sarturile, straiurile etc care dadeau soliditatea finala unui element care era esential navigatiei in secolul respectiv.

Toate aceste considerente ma conduc catre concluzia celei de-a doua variante, adica...

2. catargul este fixat pe punte in mod traditional iar turela se invarte in jurul lui, ceea ce inseamna ca nu exista probleme structurale din punctul de vedere al ancorarii catargului. In schimb, spatiul disponibil in turela este micsorat drastic, iar tunul sta de fapt undeva in lateralul catargului. Daca te uiti la modelul de la Muzeul Marinei pare evident ca tunul este de fapt foarte mic, abia daca iese prin ambrazura turelei. E mai degraba o pusca un pic mai mare!!! As zice ca NU este tunul pe care il vedem in pozele canonierei, ci un alt tun mai mic!

In schimb, tunul pe care il vedem in poze seamana destul de bine cu un tun Krupp de 75. Inseamna ca datele pe care le avem despre inarmarea navei sunt ulterioare demontarii turelei, si in realitate habar nu avem ce tun s-a folosit initial si DACA s-a folosit vreunul; in mod sigur constructorii navei nu si-au batut capul cu tipul tunului, ei au spus doar greutatea maxima admisibila si a fost treaba romanilor sa-si doteze nava cu ce au vrut ei. Am vazut din documentele de la Arhivele Statului referitoare la inarmarea bricului "Mircea" felul cum puneau constructorii problema armelor la bord. Se mentioneaza de fiecare data greutatea totala a tunului + greutatea totala a afetului, doua elemente cruciale pentru calculul stabilitatii. In cazul nostru aveam o turela, deci implicit o montura de tun grea, care punea probleme de stabilitate. Trebuia compensata cumva: printr-o constructie cat mai usoara a turelei -chiar ridicol de usoara pana la urma... si printr-un tun cat mai usor. Chestie de optiune. Artileristul nostru, nepriceput in probleme navale a zis "musai cu turela". Constructorii francezi n-au comentat, pana la urma mereu a fost asa: "clientul nostru, stapanul nostru!"

In privinta mitralierei Nordenfeld, poza gasita de tine este excelenta in sensul ca arata foarte multe elemente de detaliu ale unei punti de nava militara, iar mitraliera poate fi comparata cu piesele de artilerie navale autentice care au functionat pe canonierele romanesti, pastrate azi la Muzeul Militar National.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Nordenfeld.JPG

0

#158 Useril este offline   MUGUR 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 255
  • Inregistrat: 14-December 08
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 07 June 2009 - 05:37 PM

[quote name='Victorian' date='Jun 7 2009, 12:41 PM' post='306359']
Claudiu,

Ca sa rezumam putin nedumeririle legate de aceasta nava, avem un model contemporan navei la Muzeul Marinei care prezinta "Fulgerul" cu turela. Mai mult decat atat, rezolvarea turelei coaxiale catargului este cu totul aparte, eu n-am mai vazut pana acum alta nava cu rezolvarea aceasta. As putea zice ca este o solutie mult prea inedita ca sa fie ideea unui modelist, fie el chiar unul dotat cu multa fantezie si experienta, trebuie sa fie solutia unui constructor de nave pus in fata unei sarcini cu totul imposibile: sa prevada cu turela o nava de dimensiuni mult prea mici ca sa accepte asa ceva.

Salut Victorian,

Aceasta este numai o parte a problemei.
Partea cea mai importanta este, dupa parerea mea, dimensionarea turelei.Pana acum modelul de la MMR a fost puternic contestat, inclusiv din punct de vedere al proportiilor, iar pentru turela alta sursa nu exista.In ce masura si pe baza caror date poti desena o turela credibila cel putin ca dimensiuni si forma?

Spor la treaba!
0

#159 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 07 June 2009 - 10:00 PM

interesanta teoria ta expusa aici, si in acelasi timp si complicata, cel putin pentru mine...tot in aceasi directie vreau sa va intreb, daca-mi puteti spune de unde a inceput "povestea" turelei, si intreb acest lucru pentru ca la ora acutala...poze nu exista cu acea turela, planuri nici atat, exceptand planul intocmit de domnul Craciunoiu, concret turela acea exista doar in povestiri, inscrieri de prin arhive si cam atat.

Victorian ai amintit de cele 2 surse ale turelei...prima acea macheta d ela muzeul marinei romane si a doua, e vorba de CIUCHI...e prima oara cand aud acest nume si daca e un nume...cine a fost aceasta persoana??????...suna a porecla...

Oricum toata treaba cu turela e ca si treaba cu scarpinatul oltenesc, daca stiti cum vine treaba...adica daca pe un oltean il "mananca" partea dreapta a capului acesta se va scarpina cu stanga...ca e mai complicat...Asa vad si eu toata povestea asta complicata...cu turela, cu sistemul complicat de prindere a catargului...puls ipoteza ca catargul sa fie fix...in timp ce turela e mobila, sau si catargul sa fie mobil...ceea ce e mult mai simplu...ca mai apoi dupa ce un soldat, a tras un foc..si a gaurit toata tablaria sa fie scoasa complet...

Avand acest "tablou" pot trage cateva concluzii...acea macheta cred ca a fost executata inainte de terminarea canonierei, si reprezenta dorinta generalilor armatei romane...pe cand produsul finit a fost cu totul altul si poate ca si turela a fost fabricata a fost montata asa de forma, apoi incercata, si lasata balta...

Dar poate voi (Victorian si Mugur) sunteti mult mai cititi in povestea Fulgerului...si puteti sa faceti ceva lumina in acest subiect
0

#160 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 07 June 2009 - 11:16 PM

"Ciuchi" este unul dintre putinii istoriografi care au scris efectiv o istorie a Marinei Romane. Pe scurt, povestea este cam urmatoarea: constatandu-se la un anumit moment de catre conducerea Marinei Romane ca lipseste la inventar o istorie bine scrisa a Marinei, s-a ordonat sa se remedieze aceasta situatie. Au fost, daca bine imi aduc aminte, vreo trei cei care au primit insarcinarea respectiva, insa dintre cei trei, numai locotenentul-comandor Ciuchi si-a dus sarcina la bun sfarsit. Cartea a fost publicata in 1906 si este singura istorie a marinei romane scris de o persoana cat de cat contemporana cu evenimentele secolului al XIX-lea.

Locotenent-comandor C. Ciuchi, "Istoria marinei române în curs de 18 secole", Constanţa, 1906.
0

#161 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 07 June 2009 - 11:28 PM

am uitat ...o fotografie gasita intamplator a unei canoniere fluviale spaniole...ce seamana foarte bine cu fulgerul...si care zic eu ca ne-ar putea ajuta mult in discutia noastra...

Si aici fac apel la spaniola prietenului nostru Frigate...care poate afla mai multe

numele ei este Cañonero Segura

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Ca__onero_blindado_tipo_Segura.JPG

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 07 June 2009 - 11:30 PM

0

#162 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 08 June 2009 - 08:36 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 7 2009, 11:28 PM, a spus:

am uitat ...o fotografie gasita intamplator a unei canoniere fluviale spaniole...ce seamana foarte bine cu fulgerul...si care zic eu ca ne-ar putea ajuta mult in discutia noastra...

Si aici fac apel la spaniola prietenului nostru Frigate...care poate afla mai multe

numele ei este Ca�onero Segura


Voi face "sapaturi".
frigate 264
0

#163 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 08 June 2009 - 09:13 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 7 2009, 11:28 PM, a spus:

am uitat ...o fotografie gasita intamplator a unei canoniere fluviale spaniole...ce seamana foarte bine cu fulgerul...si care zic eu ca ne-ar putea ajuta mult in discutia noastra...

Si aici fac apel la spaniola prietenului nostru Frigate...care poate afla mai multe

numele ei este Ca�onero Segura


Deci intr-o cautare rapida iata ce am gasit.E vorba de canoniera blindata Segura, clasa Somorrostro.A fost construita in 1875, avea 86 de tone, 24m lungime, 4,93m latime, 1.8m adancime si prindea 8 No., cu o autonomie de 10 tone de carbune sau cam 7 zile.Motorul avea 20Cv dar putea dezvolta si 80Cv si misca o singura elice.Avea avea 22 de membri in echipaj si era armata cu doua tunuri de 120mm.A fost construita in Franta insa fiind comandata impreuna cu mai multe nave, la mai multe santiere navale sursele nu specifica la care din ele a fost construita aceasta unitate.A fost destinata impreuna cu alte 4 unitati fortelor navale din Cantabrico.
Blindajul era destul de solid rezistand destul de bine artileriei de coasta si armelor de foc mai usoare.A participat in razboaiele carliste, fiind folosita in misiuni de patrulare si avand destule angajamente de artilerie mai ales in campania de pe riul Nervion 1875-1876.Fotografia este facuta in 1875 in Bilbao.
Dupa razboi, fiind destul de rezistenta si fiabila a fost folosita multi ani in paza de coasta.
Cred ca ajunge si scuze ptr. alterarea topicului.

Aceasta postare a fost editata de frigate 264: 08 June 2009 - 09:15 PM

frigate 264
0

#164 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 09 June 2009 - 09:04 AM

Frigate...eu nu cred ca prezentand aceasta canoniera blindata am alterat acest topic...poza am atasat-o pentru ca am observat mai multe elemente asemanatoare cu cele ale Fulgerului. Facand abstractie de pupa vasului...eu cred ca putem observa ca aceasta canoniera ne poate da raspunsuri la multe dintre "necunoscutele"...
0

#165 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 09 June 2009 - 09:46 AM

...problemei...

si o poza cu un afet de tun de 7 cm. gasit aseara...pe la 12 noaptea dupa indelungi cautari. Dar ma tem ca nu se potriveste aici

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: tun_afet_de_7_cm.jpg

0

#166 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 09 June 2009 - 01:49 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 9 2009, 09:04 AM, a spus:

Frigate...eu nu cred ca prezentand aceasta canoniera blindata am alterat acest topic...poza am atasat-o pentru ca am observat mai multe elemente asemanatoare cu cele ale Fulgerului. Facand abstractie de pupa vasului...eu cred ca putem observa ca aceasta canoniera ne poate da raspunsuri la multe dintre "necunoscutele"...


Asemanarile banuiesc ca sunt date, de linia franceza, a vremii.
frigate 264
0

#167 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 09 June 2009 - 09:42 PM

Sigur...dupa cum zicea si Victorian, e vorba de noua linie data navelor, de noua generatie de proiectanti de nave..asa numita noua scoala...nouveau ecole...

Din pacate eu nu am reusit sa descopar mai multe fotografi a acestor nave...dar poate ceilalti mebrii ai forumului gasesc.

Intrucat fotografiile pe care le avem cu fulgerul sunt putine...e o cale de cautare si prin alte parti. Daca facem un simplu calcul al autonomiei canonierei, vom observa ca Fulgerul nostru, in drumul spre casa, a trebuit sa faca mai multe escale, pentru realimentare ...ma indoiesc ca din multitudinea de porturi din mediterana, printr-un port nu s-a gasit un fotograf care sa surprinda canoniera noastra, mai ales ca pavilionul nostru, nu era deloc cunoscut, noi inca nici nu ne obtinusem independenta...eram inca sub imperiul otoman.
Eu aici mizez ca, cu putin noroc poate mai gasim ceva...

Dupa cum noi am gasit o gramada de poze cu nave straine prin porturile romanesti...cine stie, daca nu prin Barcelona, Marsilia...Neapole, Pireu, Istambul...sa nu fi prins cineva in cadru canoniera...
0

#168 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 09 June 2009 - 09:53 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 9 2009, 09:42 PM, a spus:

Sigur...dupa cum zicea si Victorian, e vorba de noua linie data navelor, de noua generatie de proiectanti de nave..asa numita noua scoala...nouveau ecole...

Din pacate eu nu am reusit sa descopar mai multe fotografi a acestor nave...dar poate ceilalti mebrii ai forumului gasesc.

Intrucat fotografiile pe care le avem cu fulgerul sunt putine...e o cale de cautare si prin alte parti. Daca facem un simplu calcul al autonomiei canonierei, vom observa ca Fulgerul nostru, in drumul spre casa, a trebuit sa faca mai multe escale, pentru realimentare ...ma indoiesc ca din multitudinea de porturi din mediterana, printr-un port nu s-a gasit un fotograf care sa surprinda canoniera noastra, mai ales ca pavilionul nostru, nu era deloc cunoscut, noi inca nici nu ne obtinusem independenta...eram inca sub imperiul otoman.
Eu aici mizez ca, cu putin noroc poate mai gasim ceva...

Dupa cum noi am gasit o gramada de poze cu nave straine prin porturile romanesti...cine stie, daca nu prin Barcelona, Marsilia...Neapole, Pireu, Istambul...sa nu fi prins cineva in cadru canoniera...


Cred ca cine are asemenea poze le cunoaste si valoarea.Nu ai vazut cum in general in diferite colectii de poze( de exemplu cea a lui A. Aguilera) cu nave vechi, sunt postate pe net in format f. mic.Cam ca ale lui mugur :rolleyes: ; ce stii peste o suta de ani cat va valora forografia cu modelul Fulger-ului, facut de el? :D
frigate 264
0

#169 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 10 June 2009 - 07:54 AM

Frigate...aseara am mai cautat si eu ceva...dar nu am aflat cum vine scris in spaniola "fotografii vechi din portul Barcelona" sau "Vederi (postcards) vechi din portul Barcelona...
0

#170 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 10 June 2009 - 01:12 PM

Salut baieti, va multumesc tuturor pentru eforturile pe care le faceti pentru a gasi mai multe informatii despre canoniera noastra "Fulgerul".

In privinta cautarii de imagini ale navei in porturi straine, cred ca degeaba o cauti prin portul Barcelona, fiindca daca a plecat de la Toulon spre Romania nu avea ce sa caute spre vest. Ruta probabila trebuie sa fi fost Toulon-Livorno-Napoli-Messina, apoi poate Iraklio(?) in Creta, Pireu, Dardanele-Bosfor etc.

Si apropo, la Barcelona se vorbeste catalana si nu spaniola, dar nu cred ca ai sanse prea multe sa gasesti imagini in felul acesta. Incearca eventual Marius Bar, Toulon, el are o colectie impresionanta de imagini cu nave straine, inclusiv "Elisabeta".

Cred ca sanse mai multe sa gasim ceva este sa "sapam" in continuare pe varianta canonierelor frantuzesti, nava noastra nu trebuie sa fi fost foarte deosebita de ale lor.

Uite spre exemplificare o canoniera frantuzeasca din aceeasi epoca, si cu elemente asemanatoare, preluata de aici:

http://images.google.ro/imgres?imgurl=http...l%3Dro%26sa%3DG

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: zzzz.jpg

0

#171 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 10 June 2009 - 01:35 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 10 2009, 07:54 AM, a spus:

Frigate...aseara am mai cautat si eu ceva...dar nu am aflat cum vine scris in spaniola "fotografii vechi din portul Barcelona" sau "Vederi (postcards) vechi din portul Barcelona...


Cred ca are dreptate Victorian, schimba pe italiana si pe greaca :lol: .
frigate 264
0

#172 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 11 June 2009 - 10:44 AM

Victorian ...acel link de mai sus nu face referire la bateriile flotante?

Ca nu vad salupe canoniere pe acolo
0

#173 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 11 June 2009 - 01:21 PM

Ba da, Claudiu, link-ul respectiv se "deschide" la bateriile flotante, insa site-ul cuprinde toate categoriile de nave si este interesant sa le parcurgem pe toate ca sa ne dam seama putin despre modul cum au evoluat navele frantuzesti. Insa ai dreptate, ceea ce ne intereseaza pe noi acum sunt canonierele:

http://images.google.ro/imgres?imgurl=http...l%3Dro%26sa%3DG

Ceea ce pare amuzant, la dimensiunea ei, nava noastra (25 x 4.8 x 1.30 m, 90 tone deplasament) se incadreaza la "salupe canoniere", fiind chiar un pic mai mica decat clasele "Arbalète" sau "Hache" :rolleyes:
0

#174 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 12 June 2009 - 07:58 AM

Chiar ca e amuzanta, partea cu dimensiunile...dar din pacate nu am cityit parerea voastra referitoare la canonierele din clasa Somorrostro...mai ales ca au fost fabricate in 1875, tot in Franta si la acelasi santier navala, und ea fost construit si Fulgerul, putem spune ca multe din caracteristicile acestei canoniere o avem si la Fulgerul...si influenta acelor vremuri se poate observa.
http://es.wikipedia....ase_Somorrostro

Cat despre acele baterii flotante...stiu ca au fost folosite cu succes in razboiul din Crimeea.
atasez o imagine de pe wikipedia...cu canonierele si eu cred ca aceste canoniere ne pot ajuta in deslusirea "misterelor" ancorei, acelei scarite...si altele daca aceasta poa ar fi de rezolutie mai mare. Aici era si rugamintea mea catre Frigate...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Clase_somorrostro.jpg

PS..."Cica poza asta se afla la muzeul naval din Madrid...cine da o fuga pana acolo???" :D :D :) :D :rolleyes: :D :D :D

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 12 June 2009 - 08:01 AM

0

#175 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 12 June 2009 - 08:20 AM

Si inca cateva preluate de aici http://www.vidamarit...01_archive.html

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: aguila.JPG

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 12 June 2009 - 08:23 AM

0

#176 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 12 June 2009 - 08:23 AM

o pun aici ca lanaga cealalta poza nu incapea

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cuervo.JPG

0

#177 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 12 June 2009 - 12:17 PM

Excelente imagini, bravo Claudiu!

Uite aici si cateva informatii despre canonierele spaniole din clasa Bidasoa, din care face parte si "Segura". Din pacate, fara imagini: http://www.spanamwar...assgunboats.htm


Canonierele astea sunt foarte interesante fiindca au dimensiuni asemanatoare cu Fulgerul nostru si sunt facute tot la Chantiers de la Seyne, Toulon, fiind cu doar cu doi ani mai "tinere" decat Fulgerul.

Ce mi se pare interesant la toate aceste nave este urmatorul aspect: toate, la dimensiunea asta, sunt dotate cu un singur arbore si o singura elice. Pare insa evident ca nava noastra avea doua elici. Daca ar fi avut una singura, atunci portiunea de dinainte de etambou din fata carmei ar fi trebuit sa fie "gaurita" ca sa incapa elicea acolo. Ori in imaginile pe care le avem cu nava se vede clar ca nu exista asa ceva. La fel si modelul de la Muzeul Marinei, acesta prezinta o nava cu doua elici. Asta inseamna doi arbori de antrenare...doua motoare!

La momentul acela aparuse deja un articol al unui inginer englez, l-am gasit in Arhivele Statului printre hartiile Ministerului Marinei... era consacrat tocmai ideeii cresterii manevrabilitatii si vitezei unei nave dotata cu doua elici in loc de una singura. Presupun ca a fost, din nou, o cerinta a ministerului nostru de razboi. Mai inspirata insa decat nefericita idee a dota nava cu o turela!
0

#178 Useril este offline   frigate 264 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 26-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Eivissa, Illes Balears

Postat 12 June 2009 - 02:12 PM

Vezi postareaclaudiu_ne, la Jun 12 2009, 08:23 AM, a spus:

o pun aici ca lanaga cealalta poza nu incapea


Deci, in rezumat iata ce ai aici.Sunt salupele Pazei de coasta din golful Algeciras.Au fost trei in serie comandate santierului Arsenal Civil de Barcelona, contract semnat la 16.02.1887.Cele doua din fotografie au fost identice si a treia ceva diferita.
In prima poza ai canoniera Aguila iar in a doua canoniera Cuervo, iar a treia se numea Cóndor.
Ca si caracteristice se dau:26,630 m la linia de plutire
3,92 m latime totala
1,32m medie, sub apa
1,20 m la opera vie
70 to. deplasament
Aveau corpul din otel galvanizat, erau dotate cu vele(velatura de pailebot, nu stiu ce tip de nava e, dar cred ca e vorba de o nava usoara) si un tun cu tragere rapida in prova.
Aveau un motor cu abur cu tripla expansiune ce dezvolta 300Cv si avea 300 r.p.m.De asemenea pe langa motor mai avea o pompa centrifuga ptr.ciculatia apei in sistemul de racire,(cred ca refoloseau aburul) pompa ce avea un motor propriu.
Probele de viteza au fost satisfacatoare ajungand ptr. scurt timp si la 14,6 noduri.
frigate 264
0

#179 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 12 June 2009 - 02:24 PM

multumim de traducere ...daca poti sa urmaresti acest subiect euc red ca ar fi OK...mai ales ca cele doua canoniere ...din poza, nu desenele, eu cred ca ne pot da multe dintre detaliile ce le cautam noi la Fulgerul.

Cat despre motoarele Fulgerului...nu stiam ca a avut 2 motoare, cate unul pentru fiecare arbore...

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne: 12 June 2009 - 02:26 PM

0

#180 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 12 June 2009 - 03:29 PM

"Pailebot" este preluarea literala in spaniola dupa englezescul packet-boat, de unde vine si cuvantul "pachebot" din romaneste, numai ca in romaneste a ajuns sa insemne "nava mare de pasageri" in timp ce la origine termenul desemna o nava mica si usoara cu ajutorul carora se transporta posta (si pachetele) de la o nava mare oprita in rada pana la un port mic de pe parcurs. Navele astea erau de regula greate ca goeleta simpla, adica doua catarge cu randa si niste focuri. Intamplator sau nu, exact ca si "Fulgerul"!
0

Arata acest topic


  • 13 Pagini +
  • « Prima
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Ultima »

14 useri citesc topicul
0 membri, 14 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro