pitts, la 26 Jan 2007, 20:44, a spus:
"Prandtl-Glauert singularity effects can be readily observed on a humid day by successfully cracking a whip. A visible cloud is produced at the point where the tip of the whip goes transonic"
Adica , intr-o zi cu umiditate mare, atunci cand pocnesti din bici, varful biciului, aflat in mometul pocniturii in transonic, produce efectul cu pricina.... :o
"Efectul cu pricina" nu se produce numai in mediu cu umiditate suficienta.
Adica de pocnit, pocneste indiferent de umiditate. Umiditatea ajuta doar la aparitia de o milisecunda a "norishorului" in varful shficului de bici.
Pocnitura apare datorita faptului ca varful biciului (shficul), manuit asa cum trebe, la capat de cursa, cand se termina de "roluit" (ca nu stiu cum sa-i zic altfel), atinge un regim transonic. Atunci undele de shoc generate se comprima atat de mult incat in varf se contopesc. Daca varful trece infinitesimal peste aceasta viteza, apare "pliciul" sonic. Este ceea ce se aude cand pocneste biciul. Daca manuitorul nu induce o viteza suficienta, nu se aude nimic.
La fel se aude si la aveoane.
Bangul initial (cate o data doua) se aude atunci cand varful (bordurile de atac ale aripilor, ale ampenajelor...) atinge regimul supersonic (Mach 1). O data depasit regimul Mach 1, bangul nu se mai aude. Insa, efectul undelor de shoc "trase" in urma de avion, se resimt la sol in continuare, daca avionul zboara destul de jos. Astfel ajung geamurile sa se sparga, din cauza ca se (poate) produce fenomenul de rezonanta intre fecventele undelor de soc generate si frecventa proprie de oscilatie a structurii respective (geamului).
Bangul in sine, nu are nimic de a face cu efectele distructive. Nu bangul distruge. Bangul la randul lui este doar un efect rezultant. Si nici nu e cine stie ce asurzitor. La distante mari nici nu se mai aude.
De aceea, in cazul Thrust SSC, bangul nu a facut distrugeri. Nu face. Iar undele de soc nu prea aveau ce sa distruga, ca nu erau geamuri si plamani in calea lor. Iar solul de sub masina le-au disipat suficient energia, a.i. sa nu faca carnagiu prin echipa tehnica.
Domnu_doctor are dreptate:
Citeaza
Acolo se produce un fenomen de compresie/decompresie, urmat de o detenta termica, ce produce un condens instantaneu, care in anumite conditii de temperatura, umiditate si viteza, produce conu' cu pricina, care con este determinat de unda de soc
Silviu are dreptate:
Citeaza
nu cred ca pilotul in cauza a dorit sa apara fenomenul la un moment dat.este foarte greu ,daca nu imposibil sa controlezi asa ceva.
Aceasta postare a fost editata de Valteras: 27 January 2007 - 09:42 AM