Telemaster 40 Tatal lui Minitelemaster cel nazdravan
#31
Postat 26 February 2007 - 04:55 AM
#32
Postat 26 February 2007 - 05:02 AM
In acest stadiu aripa are 569g. Cu 100g mai mult decat greutatea gata de zbor a copilului sau pre nume Minitelemaster.
Tinand cont ca va mai avea doua servo-uri (100g) si folia(50-100g) inseamna ca aripa va avea gata de zbor cam 750g. Sa fie cazul sa incep sa ma ingrijorez de greutate?
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 26 February 2007 - 05:03 AM
#33
Postat 03 March 2007 - 05:40 PM
Partea din fata. Aici este, bineinteles, o poveste. Placa de balsa care acopera partea inferioara a fuselajului trebuia sa aiba grosimea egala cu a placajului ce suporta trenul de aterizare. Dupa indelungi cautari si cuvinte adresate in barba producatorului am pus placa ce-mi ramasese de la aripi. Este mai subtire cu 1/16". Am facut si racordarea....
Dupa ce totul era gata am gasit si placa buclucasa cazuta langa cutie.....
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 03 March 2007 - 05:40 PM
#34
Postat 03 March 2007 - 05:41 PM
Imagini atasate
#35
Postat 03 March 2007 - 05:43 PM
Imagini atasate
#36
Postat 03 March 2007 - 05:44 PM
Imagini atasate
#37
Postat 03 March 2007 - 06:06 PM
Se poate si asa ?, la 26 Feb 2007, 05:02, a spus:
Ai beut gaz? Cum sa fie gresit? Fibrele se pun VERTICAL. "Inima" lonjeronului tre sa reziste la COMPRESIUNE.
#38
Postat 03 March 2007 - 07:28 PM
Valteras, la 3 Mar 2007, 19:06, a spus:
Nope...ele sunt solicitate la compresiune si trebuie sa preia energie, adica sa se deformeze elastic...cu fibra pe verticala se comporta ca biscuitul!
In mod real nu se pune nici pe verticala, nici pe orizontala, ci se pune din placa de balsa groasa taiata transversal...ca pe un burete...am invatat si eu asta de la mai marii zborului liber, Crangu si Dandu.
Cu rabdare si ciocan.
#39
Postat 03 March 2007 - 08:57 PM
S-au incarcat acumulatorii.
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 03 March 2007 - 09:01 PM
#40
Postat 03 March 2007 - 08:58 PM
Imagini atasate
#41
Postat 03 March 2007 - 09:00 PM
Imagini atasate
#42
Postat 03 March 2007 - 09:01 PM
Imagini atasate
#43
Postat 03 March 2007 - 09:02 PM
Imagini atasate
#44
Postat 03 March 2007 - 09:04 PM
Imagini atasate
#45
Postat 03 March 2007 - 09:49 PM
Zic si eu ce m-au invatat altii mai destepti...
Bafta mare! Iese frumos...
Costel
#46
Postat 03 March 2007 - 11:13 PM
Marinaru, la 3 Mar 2007, 19:28, a spus:
Marinare, rolul lor este de a mentine integritatea structurala a lonjeronului, format din cele doua talpi. Esential este ca cele doua talpi, mai ales aia de pe extrados, sa nu flambeze cand aripa (tinde sa) se incovoaie. Daca talpa superioara a flambat sub sarcina, ai toate (ne) sansele ca lonjeronul sa-si piarda capacitatea portanta.
Balsa, ca si aproape orice lemn, este mult mai rezistent la compresiune pe directia fibrelor, decat pe directie perpendiculara pe fibre. De aceea inima lonjeronului (shear web - in engleza) este vital sa se puna cu fibra vericala. Ce e drept, poti sa pui si fibra in lungul anvergurii, dar pt. a atinge capacitatea portanta necesara, trebuie folosit balsa mai groasa. Deci spor nedorit de greutate.
Daca tu vrei ca inima ta sa preia energie deformandu-se elastic (fibra in lungul anvergurii), sa fii sanatos. Io nu fac bare de protectie de masini, ci imi doresc ca lonjeronul (si aripa) sa fie cat mai rigide la incovoiere cu putinta. Ce e drept, io le vreau sa se comporte excelent preponderent la zbor, mai mult decat la impactul cu pamantul!
Fa te rog, un experiment: ia o bucata patrata de balsa de fo 4x4 cm, groasa de fo 2 mm. Incearca sa simulezi solicitarea din inima, comprimand-o intre degetul mare si aratator, la inceput pe directia fibrei. O sa vezi ca rezista bine de tot. Acum comprim-o pe directia aialalta. Abia acum o sa "se comporte ca biscuitul" tau, aproape instantaneu! Cam asa ceva se va intampla si cu lonjeronul tau!
Cititi va rog, un articol excelent despre shear webbing.
#47
Postat 03 March 2007 - 11:17 PM
pavcostel, la 3 Mar 2007, 21:49, a spus:
Buna observatie!
Io chiar ash "plusa"! Da un strat bun de epoxi, dupa ce pregatesti balsa cu nitro + shmirghel (ca sa nu "suga" mult epoxi). Combustibilul e pacatos si imbiba orice lemn lasat neprotejat.
#48
Postat 03 March 2007 - 11:48 PM
Fuselajul este neterminat. Nici macar slefuit. Stiu si nu am uitat de nitrolac. Il am in Spray. Pe urma am sa folosesc filler pe exterior si va incepe actiunea slefuiti, slefuiti, slefuiti.
Nu ma pot abtine.
Pe plaiurile mioritice se va contrui inca unul.
Nu va povestesc cat ma bucur.
#49
Postat 04 March 2007 - 01:47 AM
Trebui sa precizez ca pentru inceput va fi unul tip polistiren placat cu balsa si lonjeron de carbon la aripa, asta datorita motorului brushles pe care il detin si care nu trage decat 2kg.
Sper ca spre vara sa reusesc sa achizitionez si un motor termic care va echipa un telemaster construit din balsa conform planului.
Bafta multa in continuare.
Numai de bine
#50
Postat 04 March 2007 - 08:46 AM
Valteras, la 4 Mar 2007, 00:13, a spus:
Balsa, ca si aproape orice lemn, este mult mai rezistent la compresiune pe directia fibrelor, decat pe directie perpendiculara pe fibre. De aceea inima lonjeronului (shear web - in engleza) este vital sa se puna cu fibra vericala. Ce e drept, poti sa pui si fibra in lungul anvergurii, dar pt. a atinge capacitatea portanta necesara, trebuie folosit balsa mai groasa. Deci spor nedorit de greutate.
Daca tu vrei ca inima ta sa preia energie deformandu-se elastic (fibra in lungul anvergurii), sa fii sanatos. Io nu fac bare de protectie de masini, ci imi doresc ca lonjeronul (si aripa) sa fie cat mai rigide la incovoiere cu putinta. Ce e drept, io le vreau sa se comporte excelent preponderent la zbor, mai mult decat la impactul cu pamantul!
Fa te rog, un experiment: ia o bucata patrata de balsa de fo 4x4 cm, groasa de fo 2 mm. Incearca sa simulezi solicitarea din inima, comprimand-o intre degetul mare si aratator, la inceput pe directia fibrei. O sa vezi ca rezista bine de tot. Acum comprim-o pe directia aialalta. Abia acum o sa "se comporte ca biscuitul" tau, aproape instantaneu! Cam asa ceva se va intampla si cu lonjeronul tau!
Cititi va rog, un articol excelent despre shear webbing.
Ipoteza ta este gresita, inchiderea chesonului are rol de a diminua momentul de torsiune in solicitari mari, nu numai de incovoiere a aripii. Ca urmare, modelul sau avionul real au in calcul longjeronul (talpa cum ii spui tu) asfel incat sa preia acea solicitare de care vorbesti tu, fara sa fie necesara inchiderea chesonului. Daca cineva isi imagineaza ca face o aripa cu lonjeronul-talpa subdimensionat, si dupa aceea umple spatiul dintre ele, atunci da, accept ipoteza ta ca fiind corecta...dar nu cu fibra verticala...iti propun la randul meu un experiment si anume cel cu lemnul taiat cu fibra transversal si cel cu fibra longitudinala...incastrat la un capat si solicitat la celalalt...care cedeaza primul?....poate discutia asta nu-si are rostul aici, poate chiar gresesc, dar sigur de aici se pot trage in final niste conlcuzii reale.
Cu rabdare si ciocan.
#51
Postat 04 March 2007 - 03:50 PM
Fac si eu o ipoteza....cred ca aproape sigur gresita.....
Fibra verticala pentru aripi rigide ex. acrobati, etc
Fibra orizontala pentru aripi flexibile ex. planoare.....sau sunt complet in balarii?
#52
Postat 04 March 2007 - 04:18 PM
Se poate si asa ?, la 4 Mar 2007, 16:50, a spus:
Fac si eu o ipoteza....cred ca aproape sigur gresita.....
Fibra verticala pentru aripi rigide ex. acrobati, etc
Fibra orizontala pentru aripi flexibile ex. planoare.....sau sunt complet in balarii?
Ipoteza de structura rigida se aplica la constructii civile (blocuri, case)...in aviatie, cea mai rezistenta structura este cea elastica! Ipoteza de calcul a chesoanelor inchise cu pereti subtiri implica trei solicitari si anume intindere, torsiune si incovoiere; ultimele doua dau nastere la fluxurile de forfecare care ne dau noua batai de cap. Ca urmare, odata cu inchiderea chesonului, momentul de torsiune este cel combatut in principal si abea pe urma cel de incovoiere. Daca pentru torsiune, este de ajuns sa inchidem pur si simplu chesonul si atat, pentru incovoiere, fibra materialului trebuie astfel directionata incat sa preia solicitarea de incovoiere...asa incat, fibra trebuie musai orientata in lungul lonjeronului si in nici un caz transversal. Valterasu s-a lovit doua semenstre de asta la Blumenfeld.
Revenind la ideea de ipoteza cu structura rigida, inchizand chesonul, se poate spune ca aripa se rigidizeaza intradevar, dar nu se poate spune ca procedeul este de structura rigida, ci una de preluare a solicitarilor in mod elastic, fenomenul aero-elastic fiind cel studiat in final in calculul aeronavelor...si repet...ipoteza de structura rigida se aplica in constructiile civile, metode diferite de calcul si punere in aplicatie (in primul rand, structura trebuie incastrata in pamant la constructii precum blocuri, case...la avioane, cand se intampla deja asta, este prea tarziu sa mai pui ipoteze, corecte sau gresite.)...exact asta este ideea Valterasu, de a face aeromodelele sa reziste in zbor, nu la catastrofe...cred ca te-ai contrazis singur!
Toate astea insa de dragul discutiei...modelul va zbura la fel si cu fibra longitudinala si cu fibra transversala, in umplutura dintre cele doua talpi!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 04 March 2007 - 06:25 PM
Cu rabdare si ciocan.
#53
Postat 04 March 2007 - 06:47 PM
In cazul structurilor aeronautice, modul in care ilustrezi problema este absolut pertinent si evident rezonez pozitiv.
In cazul nostru, intreaga problematica trebuie privita din alt unghi. Io unul, ma indoiesc ca vreo structura de aeromodel ar fi fost vreodata RIGUROS dimensionata si executata a.i. sa fie luat in calcul factorul de siguranta standard de 1,5.
Structurile noastre sunt INTOTDEAUNA ori subdimensionate ori supradimensionate.
Evident, rolul principal al inculpatului webbing este de a inchide chesonul bordului de atac, facand acest element rezistent la torsiune.
Rolul secundar dar tot atat de important este de a conferi ansamblului lonjeron (format din doua talpi), stabilitate dimensionala, pt. a putea prelua eforturile principale de incovoiere.
Ce e drept, in cazul unei aripi de trainer, care e groasa si scurta, a.i. modulul de inertie de incovoiere al lonjeronului este suficient de mare, poate ca problema este supraestimata.
Dar in cazul aripilor subtiri de planor, nu mai poti ocoli acest aspect.
Daca vrei, iti fac un mockup de structura, cu si fara inima, ca sa vezi cum se deformeaza talpile lonjeronului la incovoiere, daca nu le impiedica nimic sa flambeze...
Si daca vrei, iti fac cu inima cu fibra pe verticala si cu inima cu fibra pe verticala, sa vedem care si cum cedeaza... Te bagi? Ca tot iti dai doctoratul in aeroelasticitate...
Cititi, va rog, articolul ce vi l-am indicat.
Si, Marinare, decat sa polemizam pe forum acum, mai bine i-ai zice lu' aia mica-mare La Multi Ani, din partea mea si a lu' nevastul meu!
#54
Postat 04 March 2007 - 06:51 PM
Mocap esti tu ba, cu pretena ta!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 04 March 2007 - 07:39 PM
Cu rabdare si ciocan.
#55
Postat 04 March 2007 - 07:10 PM
#56
Postat 12 March 2007 - 03:48 AM
Deoarece dimensiunile Telemaster-ului sunt prea mari pentru atelierul meu am fost obligat sa adopt tehnici specifice. De exemplu fac cat mai mult la subansamble si le voi monta la sfarsit.
Aici este ampenalul orizontal si cel vertical:
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 12 March 2007 - 03:49 AM
#57
Postat 12 March 2007 - 03:50 AM
PS. Despre culoare.....As fi vrut un albastru mai inchis si anume cel numit "Corsair". Dar nu avea la dugheana din targ decat un sul. Asa ca am luat ceva mai deschis. Pur si simplu nu am avut rabdare sa astept cateva zile sa aduca exact ce vroiam. Dar acum vad ca nu-i chiar atat de urat....sau poate m-am obisnuit eu cu el.....
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 12 March 2007 - 03:55 AM
#58
Postat 18 March 2007 - 06:03 PM
Vant puternic. Ieri ceva peste 40 km/h iar azi 28Km/h. Asa ca am mai mosmondit.
Am montat aripa sa vad unde pica CG pentru a cunoaste daca trebuie sa mut electronica mai in fata sau mai in spate.
Surpriza, surpriza, pica exact unde trebuie.
Interesant ca in plan CG este cu vreo 30mm in spatele lonjeronului. Cred ca se datoreste faptului ca ampenajul orizontal este portant.
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 18 March 2007 - 06:35 PM
#59
Postat 18 March 2007 - 06:05 PM
Imagini atasate
#60
Postat 18 March 2007 - 06:06 PM